Gå til innhold

Hva gjør jeg feil her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Skal koke egg. 

Jeg fyller opp ca halve kjelen med vann og lar vannet koke på temperatur 6/7. Koker i 15 min ca til det kommer små bobler.

Så legger jeg egga inni kjelen mens jeg slår av temperaturen til 0. Egga er i kjelen i ca 15 min, og når jeg tar de ut er de fortsatt like harde og ikke spiselige?

Anonymkode: 739e9...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

fortsatt like myke mener du?

Du koker opp vann, legger eggene oppi når vannet koker, skru litt ned på temp slik at det ikke fosskoker, men fortsattbobler (går komfyr til 9 så skru den ned til 7, går den til 6 så skru ned til 4, osv). kok eggene mellom 5-9 minutter, alt etter hvor myk plomme du ønsker (5 for bløt, 7 for smilende og 9 for hardkokt).

Anonymkode: b9cd1...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Skal koke egg. 

Jeg fyller opp ca halve kjelen med vann og lar vannet koke på temperatur 6/7. Koker i 15 min ca til det kommer små bobler.

Så legger jeg egga inni kjelen mens jeg slår av temperaturen til 0. Egga er i kjelen i ca 15 min, og når jeg tar de ut er de fortsatt like harde og ikke spiselige?

Anonymkode: 739e9...ca3

Huff, denne skoleferien er lang gitt...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

fortsatt like myke mener du?

Du koker opp vann, legger eggene oppi når vannet koker, skru litt ned på temp slik at det ikke fosskoker, men fortsattbobler (går komfyr til 9 så skru den ned til 7, går den til 6 så skru ned til 4, osv). kok eggene mellom 5-9 minutter, alt etter hvor myk plomme du ønsker (5 for bløt, 7 for smilende og 9 for hardkokt).

Anonymkode: b9cd1...0b9

Nei de er fortsatt like harde. 

Oja så jeg skal legge i eggene mens vannet koker og temperaturen er på? Trodde at man skulle slå av temperaturen til 0 også legge inn egga.

Anonymkode: 739e9...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta eggene ut av kjøleskapet så og la de ligge litt slik at de får romtemperatur.

Legg dem så opp i kokende vann. La dem ligge i ca 7 min for passe mykt innhold. Held deretter ut vannet fra kjelen og fyll på med kaldt vann for å stoppe kokeprosessen.

Skrell og kos deg. ;)

Anonymkode: be99c...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Skal koke egg. 

Jeg fyller opp ca halve kjelen med vann og lar vannet koke på temperatur 6/7. Koker i 15 min ca til det kommer små bobler.

Så legger jeg egga inni kjelen mens jeg slår av temperaturen til 0. Egga er i kjelen i ca 15 min, og når jeg tar de ut er de fortsatt like harde og ikke spiselige?

Anonymkode: 739e9...ca3

Legg eggene i kaldt vann slik at alt vannet dekket over eggene. Sett kjelen på kokeplaten og skru varmen på max. Når vannet koker skrur du varmen ned på ca 2, avhengig av hvilken kokeplate du har - det skal småkoke, så vidt at eggene rører på seg. Når du skrur ned varmen setter du timeren på 10 minutter. Når 10 munutter er gått, slår du av kokeplata, tar kjelen og under rennende iskaldt vann, max vann på kranen,  slik at det varme vannet blir gradivs erstattet med kaldt. Etter et minutt eller to, når kasserolen utvwndig er kald, setter du eggene og kjelen med kaldt vann tilside og venter noen minutter før du tar eggene opp og skreller dem. Da skal de være perfekt kokt. 

Hilsen husmor

Anonymkode: bb6cc...3a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei de er fortsatt like harde. 

Oja så jeg skal legge i eggene mens vannet koker og temperaturen er på? Trodde at man skulle slå av temperaturen til 0 også legge inn egga.

Anonymkode: 739e9...ca3

HAr du induskjon eller "gammel" ovn. De krever ulike måter å koke på

Anonymkode: a7a4a...397

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

HAr du induskjon eller "gammel" ovn. De krever ulike måter å koke på

Anonymkode: a7a4a...397

Har ny ovn.  Det er sånn touch skjerm ved kjelen

Anonymkode: 739e9...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legg eggene i kaldt vann slik at alt vannet dekket over eggene. Sett kjelen på kokeplaten og skru varmen på max. Når vannet koker skrur du varmen ned på ca 2, avhengig av hvilken kokeplate du har - det skal småkoke, så vidt at eggene rører på seg. Når du skrur ned varmen setter du timeren på 10 minutter. Når 10 munutter er gått, slår du av kokeplata, tar kjelen og under rennende iskaldt vann, max vann på kranen,  slik at det varme vannet blir gradivs erstattet med kaldt. Etter et minutt eller to, når kasserolen utvwndig er kald, setter du eggene og kjelen med kaldt vann tilside og venter noen minutter før du tar eggene opp og skreller dem. Da skal de være perfekt kokt. 

Hilsen husmor

Anonymkode: bb6cc...3a2

Jeg erfarte at ofte ble eggene vanskelige å skrelle og leste et tips om at det beste er å legge romtempererte egg i kokende vann, ikke kaldt.

Etter at jeg fulgte det rådet har aldri eggeskallet klistret seg fast i egget. 

Anonymkode: 7e502...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei de er fortsatt like harde. 

Oja så jeg skal legge i eggene mens vannet koker og temperaturen er på? Trodde at man skulle slå av temperaturen til 0 også legge inn egga.

Anonymkode: 739e9...ca3

Hva er det du ser for deg at skal skje med eggene når du koker dem?

- at de skal bli myke sånn som poteter og gulrøtter blir når de kokes?

Anonymkode: 7c96c...584

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aner ikke hva spørsmålet er egentlig, men jeg legger egg i kaldt vann og når vannet begynner å koke lar jeg det fosskoke i cirka fire minutter. Da er de passe for min smak. Kommer an på størrelsen, men fire min. til mellomstore egg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har induksjon og koker egg hentet rett fra kjøleskapet. Har aldri problemer med hverken koking eller skrelling. Gjør akkurat det samme som jeg gjorde med den gamle ovenen vi hadde.

Kok eggene i 4 minutter for bløtkokte

Kok eggene i 6 minutter for middels harde

Kok eggene i 10 minutter for hardkokte

Viktig at vannet koker hele tiden og at du skyller de i kaldt vann når de er ferdige, så blir de enkle å skrelle også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i flere år lagt egg i kaldt vann, koke opp og la det ligge det 6-7 min mens det koker, hos meg fosskoker det. Vet ikke hvorfor men har og i alle år hatt i salt i vannet. Alltid fornøyd med egget.

samboeren min legger oppi når vannet er kokt opp. Aldri fornøyd med resultatet på den måten.

Anonymkode: bc27f...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...