Gå til innhold

Forvirra...


Luna87

Anbefalte innlegg

Lørdag kveld (uke 5) begynte jeg sånn smått å blø og fikk selvsagt litt panikk. Søndag ble det mer og fortsatte til og med tirsdag. Har hatt veldig lite spotting siden da. Måtte bruke 1 bind om dagen, så det blødde jo veldig mye mindre enn en vanlig mens for meg, men det var rundt tiden mensen skulle vært på sine siste dager.. Jeg har jo lest endel på nett de siste dagene og vet at det kunne vært SA,festeblødning, mensen...ja, litt av hvert.

Jeg dro til legen på mandag og onsdag for å sjekke hcg-verdiene. Vi var forberedt på det verste. Symptomene (ømme pupper, murringer i korsryggen osv) forsvant, bortsett fra forhøyet kroppstemperatur (den er vanligvis på 35-35.5 og har di siste ukene vært på rundt 36.5-37). Mandag kveld, mens jeg fortsatt hadde blødning, tok jeg en test som var negativ (veldig kjapt, synes jeg, var bare en ukes tid siden jeg fikk bekrefta av legen at jeg var gravid, liksom) og vi var sikker på at dette har gått rett vest. I morges (torsdag) ringte legen og sa at hcg-verdiene hadde sunket litt og at det mest sannsynlig var en SA. Jeg spurte om jeg skulle bli sendt til UL for å sjekke om alt var kommet ut (eller for å sjekke om det faktisk er en SA), men det sa han ikke var nødvendig, for alt ville være ute siden jeg slutta å blø.

 

Problemet mitt er det at symptomene har kommet tilbake og jeg forstår ingenting.. så jeg henger meg opp i småting og overanalyserer.. Hva om det ikke er en SA? Jeg hadde ingen smerter, kun blødning. Kan testen ha blitt negativ pga blodet, men jeg er fortsatt gravid? Siden legen ikke sa at det 100% er en SA, er det mulig at det ikke er det? Er det ikke vanlig prosedyre å bli sendt til UL for å sjekke, eventuelt en blodprøve om en uke eller to for å sjekke hcg-verdiene igjen, siden de hadde sunket litt (og hva betyr litt)?? Jeg har jo såklart et håp om at alt har gått bra likevel og at det kanskje var tvillinger som ble til en, eller en ufarlig blødning.. beklager for et langt innlegg, jeg grasper vel egentlig bare etter strå, men vil så gjerne høre andres tanker rundt hele greia, for vi er forvirra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Runforit

Ville heller ventet litt og tatt en ny gravidtest. Ved en sånn type "ren" sa så kan du bli gravid med én gang så både mens og eggløsning vil kjapt komme tilbake. På meg så får jeg iallefall sånne symptoner ved el. 

Kan også ha vært en hematom(blodsamling) som kan blø endel og forveksles med sa, men at HCG synker er et dårlig tegn uansett. 

Håper det ordner seg for deg. Du vet iallefall at du kan bli gravid så snart sitter nok spiren uansett :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At HCG verdiene synker er tegn på at det ikke går riktig vei, at testen bli negativ er det samme. Selv om du blør ufarlige blødninger, så vet ikke HCG-nivået i blod og urin om at du har en blødning. https://no.wikipedia.org/wiki/Humant_chorion-gonadotropin 

HCG blir produsert av embryoet (eller av morkakeanleggene og senere av morkaken) og fungerer blant annet med å opprettholde progestoron (som trengs for å ikke få mensen og støte ut egg/embryoet). HCG nivåene dobler seg vanligvisvis hver 48-72 time. 

HCG som synker tyder enten på begynnende spontanabort, eller at noe er galt med fosteret. Det kan også være tegn på ektopisk (utenfor livmoren) som kan være farlig.

Så du gjør rett i å følge med nå, og kontakt gjerne legen for ny prøve eller UL for å se om alt er borte, og vær obs på stikkende smerter i magen som øker i intensitet. Det er tegn på ektopisk. 

Anonymkode: c7244...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar:) Vi får vel bare vente og se om ikke kroppen blir normal igjen snart.. temperaturen har gått ned litt og det virker som om den sakte, men sikkert prøver å gå ned til min normale temperatur igjen. Betyr en negativ test at all hcg er ute av kroppen? For jeg hadde jo en negativ test allerede mandag, altså 2 dager etter blødningen starta... Tenkte å ta en ny test over helga, den burde vel og bli negativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...