Gå til innhold

Permisjon uten lønn, kan arbeidsgiver nekte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jobber som pedagogisk leder i barnehage. Jobbet der i tre år, aldri vært syk.

Vil ha mer fri enn fem ferieuker neste år, så vurderer da å søke om permisjon uten lønn for en periode på ca 3 mnd. Skal da bo utenlands hos en venn og oppleve det den verdensdelen har å by på, altså ferie. 

Må jeg oppgi grunn for at jeg ønsker ulønnet permisjon? Kan arbeidsgiver nekte å innvilge? Er det bedre å skrive noe annet? 

Anonymkode: 314f0...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man har ikke krav på permisjon uten lønn for å få ekstra ferie. Det er opp til arbeidsgiver om de vil innvilge det. Hadde du feks søkt om permisjon for å studere noe som er relevant for jobben din ville jeg tro de fleste arbeidsgivere ville være positiv. Når du ønsker ekstra lang ferie så må du bare satse på at arbeidsgiver er grei mot deg. Antar det avhenger av hvor mye ulemper det skaper. Kanskje du synes det er greit å lage noen reisebrev som forteller litt om landet du besøker til barnehagen? Noe som gir ungene en opplevelse? Eller om du vil fortelle litt når du kommer tilbake?

Jeg ville ikke løyet om hvorfor jeg søker permisjon. Det skaper bare problemer på sikt. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet man ikke har krav på det. Ulempene det skaper er jo kun at de må hente inn en vikar(som blir billigere for barnehagen). Synes bare det er merkelig at det er så stor forskjell i ulike baneehager. Noen bekjente får permisjoner kastet etter seg, hos oss vet jeg ikke om noen som har fått det de tre siste årene. 

Jeg skal selvsagt ikke lyve, skal jo skrive at det er pga reise. Men det er flere grunner som jeg ikke er helt komfortabel med at arbeidsgiver vet. Hovedpoenget med reisen er å endre livsstil. Han jeg skal bo hos er PT, vi skal trene sammen hver dag, skal ned ca 30 kg. Føler jeg må ut av mitt faste mønster for å komme i gang med dette prosjektet, jeg må lage meg nye vaner, det greier jeg ikke på kun 5 uker ferie. På sikt vil det jo være en fordel for arbeidsgiver at jeg forbedrer min egen helse, men føler det ser dumt ut å skrive det.

Anonymkode: 314f0...864

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet man ikke har krav på det. Ulempene det skaper er jo kun at de må hente inn en vikar(som blir billigere for barnehagen). Synes bare det er merkelig at det er så stor forskjell i ulike baneehager. Noen bekjente får permisjoner kastet etter seg, hos oss vet jeg ikke om noen som har fått det de tre siste årene. 

Jeg skal selvsagt ikke lyve, skal jo skrive at det er pga reise. Men det er flere grunner som jeg ikke er helt komfortabel med at arbeidsgiver vet. Hovedpoenget med reisen er å endre livsstil. Han jeg skal bo hos er PT, vi skal trene sammen hver dag, skal ned ca 30 kg. Føler jeg må ut av mitt faste mønster for å komme i gang med dette prosjektet, jeg må lage meg nye vaner, det greier jeg ikke på kun 5 uker ferie. På sikt vil det jo være en fordel for arbeidsgiver at jeg forbedrer min egen helse, men føler det ser dumt ut å skrive det.

Anonymkode: 314f0...864

Er det virkelig dumt å skrive?

Du gir jo arbeidsgiver beskjed om at du ønsker å forbedre din egen helse - som igjen vil slå positivt ut når du er tilbake i jobb. :)

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker ikke om private ting på jobb, så vil egentlig ikke at han skal vite om det, tror det blir veldig klein stemning

Anonymkode: 314f0...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For din del håper jeg du får det innvilget, men om du er pedagogisk leder i en barnehage er det jo ikke bare det å skaffe vikar som er eneste utfordring. På høsten er det jo innkjøring av nye barn, og starten av et nytt barnehageår. Kan hende det vil være enklest å få det innvilget om du styrer unna høsten, og heller satser på våren? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, Fillifjong skrev:

For din del håper jeg du får det innvilget, men om du er pedagogisk leder i en barnehage er det jo ikke bare det å skaffe vikar som er eneste utfordring. På høsten er det jo innkjøring av nye barn, og starten av et nytt barnehageår. Kan hende det vil være enklest å få det innvilget om du styrer unna høsten, og heller satser på våren? 

Vår/sommer som er planen. Tenkte mai,juni,juli. Siden barnehagen er stengt hele juli og oppstart av nytt år er 1 august.

Anonymkode: 314f0...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vår/sommer som er planen. Tenkte mai,juni,juli. Siden barnehagen er stengt hele juli og oppstart av nytt år er 1 august.

Anonymkode: 314f0...864

Så de største barna skal ikke få skikkelig oppfølging den siste tiden på din avdeling? Din vikar vil jo ikke kjenne ungene godt nok til å skrive IOP'er etc.

Der jeg jobber, og sikkert mange andre steder, får man ikke innvilget ulønnet permisjon i en slik håpløs tidsperiode. Enten et halvt eller helst ett år, er det arbeidsgiver ønsker og godtar. Da kan man hente inn vikar uten at det blir gir urolig i staben.

Anonymkode: f8b2e...1b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, petterm skrev:

Man har ikke krav på permisjon uten lønn for å få ekstra ferie. Det er opp til arbeidsgiver om de vil innvilge det. Hadde du feks søkt om permisjon for å studere noe som er relevant for jobben din ville jeg tro de fleste arbeidsgivere ville være positiv. Når du ønsker ekstra lang ferie så må du bare satse på at arbeidsgiver er grei mot deg. Antar det avhenger av hvor mye ulemper det skaper. Kanskje du synes det er greit å lage noen reisebrev som forteller litt om landet du besøker til barnehagen? Noe som gir ungene en opplevelse? Eller om du vil fortelle litt når du kommer tilbake?

Jeg ville ikke løyet om hvorfor jeg søker permisjon. Det skaper bare problemer på sikt. 

Enig med deg ift relevant permisjon. To på min jobb ville ha en permisjon på ett år. En fikk, den andre fikk ikke. Vi er sykepleiere på sykehus. Hun som fikk, ville jobbe et års vikariat på en annen avdeling. Hun som ikke fikk ville prøve et år med å åpne en egen butikk med scrapping (Er det det heter?) Lage kort og sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville helt klart fortalt hele grunnen i søknaden - det er mindre sannsynlig at du får permisjon for 3 måneder ferie, enn for 3 måneders helsecamp. Og selvfølgelig, søk i veldig god tid slik at alt kan planlegges godt i forkant, men det er du helt sikkert allerede klar over :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så de største barna skal ikke få skikkelig oppfølging den siste tiden på din avdeling? Din vikar vil jo ikke kjenne ungene godt nok til å skrive IOP'er etc.

Der jeg jobber, og sikkert mange andre steder, får man ikke innvilget ulønnet permisjon i en slik håpløs tidsperiode. Enten et halvt eller helst ett år, er det arbeidsgiver ønsker og godtar. Da kan man hente inn vikar uten at det blir gir urolig i staben.

Anonymkode: f8b2e...1b8

Vi er fire pedagogiske ledere, så det vil de få jo. Vet ikke hva IOP er engang, ikke noe vi bruker. Jobber uansett med de minste barna. 

Anonymkode: 314f0...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er fire pedagogiske ledere, så det vil de få jo. Vet ikke hva IOP er engang, ikke noe vi bruker. Jobber uansett med de minste barna. 

Anonymkode: 314f0...864

IOP = Individuell Opplærings Plan. Hvordan kan du være pedagogisk leder uten å vite det?

Anonymkode: 4d197...ecc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

IOP = Individuell Opplærings Plan. Hvordan kan du være pedagogisk leder uten å vite det?

Anonymkode: 4d197...ecc

Dette er jo for barn med spesielle behov. Ikke sikkert den bhg har barn med behov. Derfor bruker ikke alle bhg IOP. Så ser ikke problemet med ulønnet perm. Man lever bare en gang. Go for it. Heldig som har råd til det.

Anonymkode: b62f4...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

IOP = Individuell Opplærings Plan. Hvordan kan du være pedagogisk leder uten å vite det?

Anonymkode: 4d197...ecc

Lærte ikke om det på høyskolen, og har aldri hatt bruk for det på jobb, så det er derfor jeg ikke vet om det. 

Skal søke ihvertfall. Får se om det bare blir 2 mnd, da trenger jeg jo "bare" tre uker permisjon..

Anonymkode: 314f0...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...