Gå til innhold

Permisjon uten lønn, kan arbeidsgiver nekte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jobber som pedagogisk leder i barnehage. Jobbet der i tre år, aldri vært syk.

Vil ha mer fri enn fem ferieuker neste år, så vurderer da å søke om permisjon uten lønn for en periode på ca 3 mnd. Skal da bo utenlands hos en venn og oppleve det den verdensdelen har å by på, altså ferie. 

Må jeg oppgi grunn for at jeg ønsker ulønnet permisjon? Kan arbeidsgiver nekte å innvilge? Er det bedre å skrive noe annet? 

Anonymkode: 314f0...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man har ikke krav på permisjon uten lønn for å få ekstra ferie. Det er opp til arbeidsgiver om de vil innvilge det. Hadde du feks søkt om permisjon for å studere noe som er relevant for jobben din ville jeg tro de fleste arbeidsgivere ville være positiv. Når du ønsker ekstra lang ferie så må du bare satse på at arbeidsgiver er grei mot deg. Antar det avhenger av hvor mye ulemper det skaper. Kanskje du synes det er greit å lage noen reisebrev som forteller litt om landet du besøker til barnehagen? Noe som gir ungene en opplevelse? Eller om du vil fortelle litt når du kommer tilbake?

Jeg ville ikke løyet om hvorfor jeg søker permisjon. Det skaper bare problemer på sikt. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet man ikke har krav på det. Ulempene det skaper er jo kun at de må hente inn en vikar(som blir billigere for barnehagen). Synes bare det er merkelig at det er så stor forskjell i ulike baneehager. Noen bekjente får permisjoner kastet etter seg, hos oss vet jeg ikke om noen som har fått det de tre siste årene.