Gå til innhold

mulig å sette lås på barnekanaler etter et visst klokkeslett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Datteren til samboeren min er 8 år. Hun vet at om hun maser på faren sin så kan han si nei en gang og om hun fortsetter å mase så får hun viljen sin. Nå skal hun være hos oss i en måned og har allerede vært en uke. Fra hun står opp til hun går å legger seg så er det disney kanalene som står på hele dagen og om man slår på nyhetene slår hun seg vrang og ræmjer og skriker til hun får viljen sin så hele uken har man ikke fått sett på noe annet enn disneykanaler. Protesterer jeg og sier at det er jeg som betaler for Riks Tv'n så jeg må få se på nyheter om jeg vil, bryter samboeren inn og sier "la hun nå bare få se på" og blir sint hvis jeg snakker til datteren og ber meg heller lese aviser på nett.

Et annet problem er også at han lar henne være oppe så lenge hun vil, eller letter sagt, til hun blir så overtrøtt at hun må bæres i seng mens hun slår og sparker og ræmjer - som vil si mellom 01-02 på natten... jeg har sagt at hun ikke burde legge seg senere enn 23-24 på kvelden når hun har ferie, men han synes hun kan få være oppe så lenge hun vil når hun har ferie, så må hun legge seg i 24 tiden når hun ikke har ferie.
 

SÅ, det jeg lurer på er.... er det noen måte jeg kan sette opp en lås på alle disneykanalene slik at hun ikke kan sitte til kl. 02 på natten og se på tegneserier? Kan man sette opp f.eks. at man bare kan se på de mellom kl. 8-22? kjenner jeg blir kokt i huet av å bare høre disneykanaler fra jeg står opp til jeg går å legger meg i 23 tiden og enda da sitter hun oppe å ser på tegneserier med full guffe på volum til i 2 tiden på natten.

Vi har en samsung smart TV og Riks Tv abonnement. Kanalene det gjelder er disney channel, disney channel jr., disney xd osv. det er så mange barnekanaler at jeg ikke har oversikt.

Anonymkode: ea0a7...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor ikke bare slette kanalene permanent?

Anonymkode: c2471...9d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bli veldig demonstrativ når det gjelder sånt. Virker som om mannen ikke evner å irettesette og oppdra ungen. Da hadde ikke jeg giddi å være den ansvarsfulle voksne heller. Hadde latt henne gjøre alt (så lenge det ikke var skadelig). Slutta å ta oppvask, vaske, rydde, lage middag, handle, gjort ting uten gubben (og uten å si ifra at jeg skulle ut) og toppa det hele med sexnekt til han var voksen nok til å oppdra barnet sitt. 

Ja, det er superbarnslig av meg, men nå blir jeg sånn rundt barnslige menn som ikke tåler å diskutere problemer, for problemet her er ikke barnet, men faren som ikke setter grenser. Gled deg til tenårene....

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo ikke kanalene, eller barnet, men den udugelige faren... Det er mye jobb å hanke inn noe som er sluppet så langt ut på viddene, men det går an.

Anonymkode: 283d9...cc4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, simsam skrev:

jeg pleier å gjemme fjernkontroll og ipad. Funker bra det 😊

Hadde nok bare blitt ramaskrik og en ettergivende pappa som kjefter. Like greit å ta sikringa eller avbestille kanalene :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest simsam
20 minutter siden, LittleBabyBlue skrev:

Hadde nok bare blitt ramaskrik og en ettergivende pappa som kjefter. Like greit å ta sikringa eller avbestille kanalene :fnise:

De gir seg til slutt 😃 Mine pleide også å grine... Nå vet de at når mamma sier nok, så funker det ikke å grine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er dere inne hele dagen?

Anonymkode: 56109...2d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et åtteåring burde legge seg til rett tid i ferier også. Greit nok å være opp lenge hvis man har gjester, er på tur, men å være oppe sent hver dag i flere uker er ikke bra. Hun burde legge seg i åtte-ni-tiden. Kanskje dere burde ha faste TV-tider eller en kvote? Maks tre-fire timer om dagen? Dere burde uansett helt klart få til at du får se 19-nyhetene og/eller 21-nyhetene. 

Kanskje dere burde ta henne med ut på noen aktiviteter hvis hun bare ser på TV hele dagen. Møter hun ingen venner? Dra på stranda, ut på tur, museum?

Anonymkode: c056e...84b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså hun nekter å gå ut.. og han lar henne spise alt søppelet hun vil... jeg har sagt til han at han får kjøpe henne insulin i konfirmasjonsgave... jeg jobber 6 dager i uken hele sommeren, og når jeg er hjemme går jeg på fjelltur og går til hytta og samboeren er noen ganger med, men hun orker ikke... han spør henne om hun vil være med så sier hun nei for hun sitter klistret framfor TV'n... så lar han henne gjøre det...

Men altså... er det ingen som vet om man kan sette begrensninger på utvalgte kanaler?

Anonymkode: ea0a7...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er 8!! Hun skal ikke være våken til langt på natt. Ikke bør hun få styre slik du beskriver heller. Skal hun sitte inne å se på tv resten av måneden?? Synes det er rart at folk her inne ikke har hylt omsorgssvikt enda, de pleier jobb gjøre det av mye mindre. 

En kan som oftest styre kanalene, jeg ville fjernet alle disse som går hele døgnet. Latt kun nrksuper bli igjen, når Barne-TV er ferdig så er det ferdig! I og med at hun er så "stor" og det er ferie ville jeg da etterpå lagd kveldsmat og så kveldsstellet og rett i seng. 

Skriker og hyler hun så be henne om å kutte ut fordi det hjelper ikke! Hun er 8!! Send henne ut på gangen, rommet eller et annet sted og si hun kan komme å prate når hun har bestemt seg for å kutte ut og heller  kan prate og oppføre seg skikkelig. Til og med jentungen vår på tre vet at det ikke er ok å skape seg slik selv om hun ikke får viljen sin. Og hun har lov å bli lei sint osv men da prater vi om det og så forklarer vi hvorfor ting er som de er. 

Spill Ludo, yatzy, kortspill o.l som hun kan mestre. Gå ut på tur etter frokost, finn på ting. Har dere penger til det så ta en dag på kino, og en annen ut på badeplass, svømmehall, park, mat ender, sykkeltur, andre aktiviteter osv osv. Forsøk å hjelp henne å finne venner/ venninner mens hun er hos dere, det vil dere mest sannsynlig sette stor pris på selv også om hun får da det vil avlaste dere litt. 

Gi henne ferieminner, noen gode! Ikke la henne sitte inne å kope, Det har hverken hun eller dere godt av.

 

 

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom rikstv, men fant ingen måte å tidsinstille låsing. Beste løsning blir nok som Forundret har foreslått. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trykker tven inn i et annet modus, kan jo velge mellom flere hdmier, datamodus og div. Da blir tven svart med bare grønn skrift oppi hjørnet og skjermspareren går på etter en stund.

Anonymkode: f8b95...d41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne mannen er jo fullstendig udugelig. At du i det hele tatt tenker tanken om å sette lås på barnekanaler på grunn av at far ikke klarer å sette grenser er jo helt hårreisende. Her er det ikke kanalene som er problemet, ei heller åtteåringen i seg selv, men faren som ikke oppdrar barnet sitt. Denne gangen er det TV-kanaler, men ikke tro at det gir seg med dette dersom dere finner en enkel løsning på dette. 

Anonymkode: 1b679...087

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart-TVer skal vel kunne settes tidsfrist på? Få den til å slå seg selv av etter en stund? Min virker sånn, men jeg har Panasonic da. Skrur seg av av seg selv etter 2-3 timer tror jeg. Det kan vel sjekkes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

huff stakkars jenta. Mannen din må ta seg sammen. Kan dere kanskje avtale en tv-deal eller noe? Da jeg var liten var jeg skikkelig tv-slave og avtalen var at jeg fikk kun se tv 2 timer av dagen, så måtte jeg selv velge når. Men keep in mind at hun da kanskje plutselig vil se tv når du skal se nyheter. Kan det hende hun kjeder seg hos dere? Har hun noen venner der eller lignende? Kanskje mannen din kan ta henne med på stranda eller kanskje et slikt lekeland om det regner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke bare barnekanalene som er problemet her. Er det du som betaler for kanalene? Er det din TV? Da ville jeg avbestilt barnekanalene, så fikk hun sett på NRK-super. Det sender uansett ikke så sent. Og hvis samboeren din krever at hun okkuperer tven til kl 02, så får han kjøpe en ekstra TV til henne og evt. utvidet abonnement som dekker flere TVer hvis det ikke er inkludert.

Er fjellturene for tunge for henne? Kanskje dere kan dra henne med på lettere ting. Kanskje hun kan være med på å velge aktiviteter som er kjekke for henne også. Og så er det ikke barnet som bestemmer. Her i huset finner vi på kjekke ting, men det hender jo at det kommer protester fordi de der og da heller har lyst til å se på TV, men da er det jo bare vi som bestemmer. Nå skal vi på tur, og så kan vi se TV kl 18, f.eks. Ikke noe dramatisk tvang, men likevel ikke ungene som er sjefer. Når vi kommer ut døren, så er det jo kjempegøy. Og vi må jo finne på ting som er kjekt for alle, og ikke bare oss voksne. Skal vi på fjelltur, så tar vi gjerne en plass hvor det er litt kjekt for barna (eventyrskog, natursti-oppgaver ++) og ikke så langt å gå.

Kjipt å ikke ha alenetid. At hun ikke sovner? Sover hun til langt på dag, da? Hun må da bli smellfeit hvis hun får hive innpå all junkfood hun bare vil ha (håper han betaler) og bare sitter i sofaen og ser tv hele dagen. Ikke rart hun ikke orker noe, forresten!

Anonymkode: 9b159...bf0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra ut kontakten, i smug når hun er på do. Og lat som at TV'en er ødelagt. :P

 

Eller, gjør det om natta, ta med kontakten på jobb!! 

 

:ler:

 

 

Seriøst, det største problemet er ikke tv'en. Hva tror du skjer om ungen får par timer mindre tv? Sitter og gnåler i stua eller noe.... Men ingenting forandrer leggetid, matvaner, leketid og så videre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...