Gå til innhold

De fortalte ikke at han tisser på seg om natten!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

TS her. Takk for svar

Fint å vite at jeg ikke er helt på viddene med irritasjonen min.

Det er egentlig ikke slik at jeg trenger at de kjøper ny madrass eller betaler for rens, men at de ikke tilbyr det plager meg. Hadde vært godt nok om de tilbydde å vaske madrassen. 

Blir litt muggen når jeg stiller opp som en tjeneste og har gutten deres en natt så de kan dra ut å kose seg og nå må jeg vaske, sende på rens eller kjøpe ny madrass. Det er irriterende, og jeg klarer ikke helt å ta det med et smil. Hadde det vært noe som aldri hadde skjedd før eller foreldrene hadde vist på noen måte at de brydde seg istedenfor å bare flire det vekk og dra avsted, så hadde jeg ikke blitt irritert, men når de gir totalt f...

Anonymkode: 51f6b...cf7

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, amativeReflection skrev:

Jeg skjønner ikke, kan dere ikke bare kaste overmadrassen? De bruker jo å være ganske billige, og så sender dere regning til foreldrene til den andre ungen. Hvis dere er så usiviliserte at dere ikke har overmadrass synes jeg det streng talt er deres egen feil.

Dere må nesten si ifra til dem om madrassen da, det finnes faktisk mennesker som hater sine gjester så mye at de har skumgummimadrasser. Jeg overnattet hos noen og ble sjokkert over at de ikke hadde en skikkelig madrass, hva er poenget med en seng som er mye verre enn bilsetene? Da kunne jeg jo hatt en mer komfortabel natt i bilen. 

Urin går utrolig bra bort fra sengetøy, samme med spy, øl, aske og blod. For å fjerne blod er det bare å vaske den kaldt først, hvis det er lyst eller hvitt kan man helle en haug klor inni maskinen samtidig for desinfisering. Hadde ikke orket det for urin da, urin er sterilt.

 

Overmadrasser finnes i forskjellige prisklasser, og vil opplyse om at min overmadrass er på ingen måte billig i mine øyne! ;)  Billig eller ikke, så tenker jeg at det er en skikkelig unødvendig kostnad og bry, å få renset eller vasket madrassen. Jeg tenker at når det gjelder venner, så er det ikke bare å sende regningen, selv om det er lett å tenke og si! For det er nemlig mye enklere sagt enn gjort, og man skal også tenke over om man er villig til å ta evt konsekvenser for den type handling! Du mener at man er usivilisert dersom man ikke har overmadrass? Det finnes mange god madrasser, som er ment til å bruke uten overmadrass. Dessuten var det guttens foreldre sitt ansvar å sende med tisselaken, siden de ikke var fremmed for uhell.(Må si til TS at jeg er enig og forstår din frustrasjon her, du tok det hele veldig fint, og reagerte også med rette da du skjønte at foreldrene var klar over at situasjonen, om de jobber med saken eller ikke, var det uansvarlig å ikke gi beskjed, det hadde jo helt klart vært til det beste for gutten også!) Vil også si til deg @amativeReflection , at dersom du fikk sjokk av at noen hadde skumgummimadrasser, så tenker jeg at du har svært mye å lære og erfare her i livet! ;) Dessuten vil jeg påstå at de menneskene du overnattet hos, ikke har hat verken til deg eller sine andre gjester, fordi de hadde slike madrasser, men syns derimot de fremstår som lite eller ingenting arrogante, og svært så omsorgsfulle og fulle av kjærlighet, som var villige til å la noen overnatte i sitt hjem! :) Urinen inne i kroppen er vel steril, men i det urinen befinner seg på utsiden av kroppen, er den ikke lenger steril, urinen drar faktisk med seg bakterier på veien ut! ;)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sengetøy på sykehus blir sterilisert 

Anonymkode: 5a62c...bb8

Nei. De blir bare vasket på 90

Anonymkode: d9d63...b78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, NotNaomi skrev:

Så lenge foreldrene var klar over at det skjer,så hadde jeg blitt sur,helt ærlig,for det viser en irriterende likegyldighet fra dem,både ang gutten og andres eiendeler. Madrassen må jo på rens,og det bør de ha skjønt,og tilbydd seg å betale. Noen folk er så provoserende likeglade.

Det er absolutt en mulighet. Eller kanskje de skammet seg, og håpet at det ville gå bra? Og later som om alt er greit ved å le det vekk?

Kanskje man kan få dem til å endre adferd ved å la dem smake konsekvensene økonomisk? Den konfronterende linjen vil jo være å sende madrassen på rens, og gi dem kvitteringen, samt et kontonummer. Ta det for gitt at de vil ordne opp etter seg.

I tilfelle du har ordnet det praktiske med madrassrens selv, kan dette venneparet gjøre dere en praktisk tjeneste en gang?

Jeg er for å oppdra umodne folk ;)  Jeg er ikke perfekt selv, og når jeg gjør noe som bør takles annerledes, håper jeg folk SIER IFRA så jeg ikke fortsetter i samme leia. Jeg forbeholder meg retten til å ikke ta uberettiget kritikk til etterretning, og stoler mest på mine fortrolige venner – de vet jeg at vil meg vel.

Hvor godt kjenner du dem, TS? Kan du være ærlig med dem? Kanskje en konfronterende linje koster mer enn det smaker, og vennskapet er verdt at dere nærmer dere temaet med mer "Vi skjønner at.."-innledning?

Jeg kjenner jeg blir bekymret over en 10-årig sengevæter. Men så leser jeg her på NHI.no sine sider: " Hos de aller fleste skyldes [sengevæting] forsinket modning av de kompliserte signalsystemene fra hjernen som sørger for lavere urinproduksjon om natta, og som gjør at man våkner når blæra blir full. Modningen av dette systemet varierer fra person til person, i 3 års alderen er 50% tørre, ved 7 års alder ca. 90-95%. " Så dette burde vel ikke vært skambelagt? Det sies til slutt i artikkelen at "..det er viktig å merke at de aller fleste barn med dette problemet kommer fra stabile familier.. "

Til slutt ang. urin i flytende form: det er et næringsrikt medium som bakterier trives i når det har forlatt kroppen og kommer i kontakt med luftbårne bakterier. Urin i romtemperatur vil gjære og danne ammoniakk (det gjorde de gamle romerne, så de fikk vaskemiddel). Tørket i en madrass, vet jeg ikke hvordan det stiller seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også det var veldig dårlig av foreldrene å ikke si fra. 

Anonymkode: 5b1d0...8be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Lykkehjerte skrev:

Overmadrasser finnes i forskjellige prisklasser, og vil opplyse om at min overmadrass er på ingen måte billig i mine øyne! ;)  Billig eller ikke, så tenker jeg at det er en skikkelig unødvendig kostnad og bry, å få renset eller vasket madrassen.

Jeg tenker at når det gjelder venner, så er det ikke bare å sende regningen, selv om det er lett å tenke og si! For det er nemlig mye enklere sagt enn gjort, og man skal også tenke over om man er villig til å ta evt konsekvenser for den type handling! Du mener at man er usivilisert dersom man ikke har overmadrass? Det finnes mange god madrasser, som er ment til å bruke uten overmadrass.

Dessuten var det guttens foreldre sitt ansvar å sende med tisselaken, siden de ikke var fremmed for uhell.(Må si til TS at jeg er enig og forstår din frustrasjon her, du tok det hele veldig fint, og reagerte også med rette da du skjønte at foreldrene var klar over at situasjonen, om de jobber med saken eller ikke, var det uansvarlig å ikke gi beskjed, det hadde jo helt klart vært til det beste for gutten også!) 

Vil også si til deg @amativeReflection , at dersom du fikk sjokk av at noen hadde skumgummimadrasser, så tenker jeg at du har svært mye å lære og erfare her i livet! ;) Dessuten vil jeg påstå at de menneskene du overnattet hos, ikke har hat verken til deg eller sine andre gjester, fordi de hadde slike madrasser, men syns derimot de fremstår som lite eller ingenting arrogante, og svært så omsorgsfulle og fulle av kjærlighet, som var villige til å la noen overnatte i sitt hjem! :)

Urinen inne i kroppen er vel steril, men i det urinen befinner seg på utsiden av kroppen, er den ikke lenger steril, urinen drar faktisk med seg bakterier på veien ut! ;)  

Svaret ditt virker vinglete. Jeg tok meg frihet til å bruke avsnitt for å gjøre teksten mer lesbar. Hva er årsaken til at du velger å unnlate å bruke avsnitt?

Jeg tenker også at det er unødig å vaske en overmadrass, de er jo så rimelige at da kan man bare kjøpe en ny. 

Når jeg ødelegger minne venners eiendom tar jeg det som en selvfølge at jeg skal erstatte det, uavhengig av om jeg er juridisk forpliktet til det eller ikke. Jeg kom til skade for å knuse lysestaken til ei venninne, da tilbydde jeg meg selvsagt å gjøre opp for meg. Dersom noen kom til mitt hjem, pisset i sofaen min og deretter nektet å gjøre opp for seg kunne jeg ikke brydd meg mindre om konsekvensene av å kreve penger fra dem. Eiendommen min er en utvidelse av meg, å ikke vise min eiendom respekt er det samme som å ikke vise meg respekt, og respektløse mennesker uten takt og tone har jeg ingen behov for å omgåes.

Du sier på den ene side at TS ikke kan sende regning, men du mener det er de andre foreldrene sin skyld. Kan du forklare dette? De er skyldige moralsk og etisk, men har ingen plikt til å gjøre opp for seg? Eller at de har en plikt til å gjøre opp for seg men at man ikke kan påpeke at de har det? Skal man bare oppføre seg grettent mot dem til de skjønner de har gjort noe galt og tilbyr seg å betale automagisk?

Hvis jeg sover på et billig hostel i Montenegro kan jeg akseptere en skumgummimadrass, de er et fattig folkeslag, og dessuten mangler de utdanning og fornuft, så da kan jeg tilgi deres uvitenhet om adekvate madrasser. Men for en familie i Norge som har gjennomsnittlig inntekt kan jeg ikke forstå hvorfor de skulle ville torturere seg selv og andre med slike grusomme madrasser. Jeg har gulvtepper som er mer behagelig enn skumgummimadrasser. 

Hvis urin har en magisk evne til å dra bakterier ut av ting burde kanskje TS tisse mer på madrassen, helt til bakteriene renner ut på undersiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde også blitt sur.  Håper du konfronterer dem. 

Anonymkode: dce8c...22e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, amativeReflection skrev:

Jeg tenker også at det er unødig å vaske en overmadrass, de er jo så rimelige at da kan man bare kjøpe en ny. 

Javel... Min koster flere tusen kroner og trekket er det absolutt nødvendig å vaske flere ganger i året. Men innmaten kan ikke vaskes og hvis noen tisser på den er den faktisk ødelagt.

For øvrig synes jeg det var dårlig gjort av dette venneparet og ikke si fra om et problem de åpenbart vet om og som det er så enkelt å gjøre noe med hvis man vet om det på forhånd. Og stakkars gutt! Jeg hadde nok ikke klart å holde kjeft og fortalt dem hvor mye dette kom til å koste og at jeg forventet at de betalte. Ikke så mye på grunn av pengene, men kanskje de da får øynene opp for at gutten faktisk trenger hjelp. Noen forstår ikke alvoret før de kjenner det i lommeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan mener dere at man lett vasker en madrass?

Hadde en madrass blitt pissa på her i huset, hadde jeg sikkert ikke sett annet utvei enn å kaste den. Evt. sende den til rens, noe som ikke er bare bare, en madrass tar mye plass.

Men kjekt å høre fremgangsmåten på vask hjemme. Det trenger vel ganske godt nedi madrassen, tror ikke jeg ville følt jeg fikk den ren igjen...?

Bare ta på masse eddik? Really?

 

Anonymkode: 55287...5fd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Leo skrev:

Min koster flere tusen kroner og trekket er det absolutt nødvendig å vaske flere ganger i året.

Krymper det ikke? Er ikke lenge siden vi kjøpte ny, fancy madrasser. Har ikke hatt behov for å vaske ennå, men ser for meg det blir et mareritt om det er likt som en madrass jeg hadde før.

Anonymkode: 55287...5fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ærlig talt ikke forstå problemet. Ja en gutt på 10 år hadde ett uhell. Det skjer. Det er ikke slik man kan vite på forhånd. Men ja jeg forstår at dere er irriterte over at de ikke fortalte det på forhånd hvis dette er noe som skjer relativt ofte hjemme også. Men det kan jo være at dette er noe som bare har skjedd en sjelden gang, og at foreldrene faktisk ikke trodde dette kom til å skje på overnattingen.

Når det gjelder madrassen, så går det fint an å vaske den. Det er ikke den madrass det ikke går an å vaske slik at det ikke lukter av den. Du bruker en liten blanding salmiakk-vann (en kork salmiakk pr bøtte) tar en klut, dypper den i vannet og vasker over området som det har kommet urin på. Man ser jo gjerne dette området fordi det da har blitt farget gult (hvis madrassen er hvit hvertfall), og så vasker man til den er ren. Jeg har selv gjort dette, da jeg har barn som har hatt uventet uhell. Mitt barn hadde jevnlig uhell og brukte tisselaken. Men så virket det som det hadde gått over, og ettersom det var på tide med ny seng, kjøpte vi jo da selvfølgelig ny madrass. Og dessverre skjedde det ett uhell. Flekken etter uhellet var veldig tydelig. Men etter vask var madrassen som før. Vi hadde da ganske dyr ny madrass uten vaskbar overmadrass med glidelåstrekk. Så det går helt fint å vaske madrassen. Det at du TS ikke føler at madrassen da er ren, er noe helt annet, men det går fint an å få den ren. Men det er selvfølgelig vanskeligere nå i etterkant enn hvis du hadde gjort det umiddelbart etter uhellet.

Når det gjelder sengetøyet, du vasker det på 60 grader, så er sengetøyet rent igjen. 60 grader dreper bakterier og vasker rent. Så hva er problemet her? Hvis sengetøyet ikke tåler 60 grader vask, så burde du uansett skaffe nytt mer hygienisk sengetøy da sengetøy bør kunne vaskes på 60 grader for å drepe bakterier/midd/m.m.

Jeg forstår at dere føler det er irriterende, men kanskje det også var litt pinlig for foreldrene og ikke minst for gutten. Så å kreve erstatning og be om penger for ett uhell når man passer barn for en venn, synes jeg er uhørt. Det er risikoen involvert ved å passe barn. Og ønsker man ikke risiko for at noe kan gå i stykker, bli flekkete, ødelagt osv, så burde man strengt tatt takke nei til å passe andres barn i mine øyne.

Anonymkode: c6ff4...1a8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sengetøy på sykehus blir sterilisert 

Anonymkode: 5a62c...bb8

Du tror virkelig at vanlig bomull tåler en steriliseringsmaskin på 130 grader? Du må også gjerne fortelle hvordan en steriliseringsmaskin kan vaske sengetøy :fnise: 

Men slapp av, sengetøyet blir rent selv om det ikke er sterilt :) 

Anonymkode: 1148a...02c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du ja......

Anonymkode: ec637...414

Tror ikke. Jeg vet det

Anonymkode: 5a62c...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest noe tilfeldig
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var barnevakt for en venninne sin sønn natt til i dag. Vi kjenner de godt og har hatt mye kontakt med gutten. Gutten er 10 år.

Så hadde vi han i natt som en tjeneste (de spurte oss) og han fikk sove på gjesteværelse. Alt går greit helt til vi står opp og ser han har tisset på seg om natten. Vi sa til han at det ikke gjør noe som helst og byttet på sengen og lagde lite styr rundt det, sånn at han ikke skulle bli flau.

Så når foreldrene kommer å henter og han har satt seg i bilen så sier vi ifra om uhellet, og de bare tøyser det bort og sier at det pleier å skje hos de også. Jeg trodde først det var at han kanskje var nervøs for å sove borte eller noe sånn, men foreldrene gjorde det klart at han var ikke nervøs og dette skjedde tydeligvis ofte hos dem også.

Jeg merker jeg er litt sur. De kunne ha sagt ifra. Nå har vi en madrass som lukter tiss og sengetøy vi ikke vil bruke igjen (dette sier vi selvfølgelig ikke til gutten) fordi det er ikke vårt barn og vi syntes ikke noe om det. Det var en ordentlig dyr madrass og nå vet jeg ikke helt hva vi skal gjøre med saken.. 

Jeg sitter igjen og er litt irritert. Vi passet han som en tjeneste for dem, og de har ikke tilbydd å vaske madrassen, sende den på rens eller erstatte den. Jeg skjønner at dette ikke er så greit for gutten, men vi passet på å ikke vise for han hvordan vi følte det. Foreldrene ser også ut til å ikke ense det at deres 10 åring tisser på seg om natten. Hadde de sagt ifra kunne vi ha lagt et tisselaken under eller noe, sånn at ikke våre møbler ble ødelagt..

Hva tenker dere?

Anonymkode: 51f6b...cf7

Hva mener de med "pleier å skje"?  Om dette skjer sporadisk en sjelden gang kan det være derfor din venninde ikke nevnte det? Min anbefalninga er at du kan spørre forsiktig hvordan det går med gutten etter uhellet hos dere, om dette skjer ofte, og om gutten er utredet for problemet. Så kan du jo også si at et tips er å fortelle på forhand neste gang gutten overnatter hos andre sånn at man kan diskré legge et tisselaken under for å skåne gutten for å bli flau, eller føle skam. Om dette er en god venninde kan det lønne seg å ikke vise egen irritasjon men heller starte samtalen med å vise omtanke for guttens situasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det var veldig merkelig gjort å ikke informere deg om sengevætingen. Når jeg har passet barn tidligere så får jeg nesten en instruksbok på hvordan ungen fungerer :fnise: Dette er jo veldig relevant for deg å vite, mtp at han skulle sove i deres gjesteseng. Veldig rart at de ikke sendte med tisselaken også. Jeg er usikker om jeg hadde bedt noe erstatning for det, men jeg hadde sagt ifra om at de burde ha informert meg om dette. Da hadde også gutten sluppet å kjent på følelsen av å tisse ut senga deres, istedenfor å ha tryggheten i at han har tisselakenet. Gutten sa heller ikke noe, forøvrig? Min lillesøster slet med sengevæting til hun var rundt 9-11 år, men visste selv at hun MÅTTE ha tisselaken, og unngå drikke 1 time før sengetid. Så dette fikset hun selv hvis ingen andre hadde kommet henne i forkjøpet. Men kan hende gutten syntes det var altfor pinlig å snakke om, siden han ikke visste om dere var klar over problemet. 

Anonymkode: 70c98...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sønn på 9 som er sengevæter. Har bruker nattbleier og i tillegg tisselaken for innimellom er det lekkasjer. Når han er på overnatting så sender jeg med nattbleie og tisselaken. Synes synd på gutten som helt sikkert blir flau for dette, og å ligge i tissevåt seng er jo ekkelt. 

Vi har prøvd medisiner, men da tisset han bare senere på natten når virkningen begynte å gå ut, så det hadde ikke noen god effekt hos oss. 

Anonymkode: 45bb3...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 timer siden, Hundejente skrev:

Jævlig rart at de ikke sier ifra på forhånd!

Ja, det samme sier jeg. Det er helt borte i natta at de ikke sier ifra om sånt. Jeg fatter ikke hvordan noen kan få seg til å gjøre sånt en gang, jeg, uten å si ifra. Hva slags mennesker er dette her?

Jeg synes ikke gutten er helt uskyldig heller. Han er tross alt ti år, og burde hatt skamvett nok til å advare om at dette kunne bli et problem. Men det er nå en gang slik at eplet ikke faller langt fra stammen.

Jeg var sengevæter selv, helt opp i tenårene. Når jeg var ti år kunne det aldri falt meg inn å late som ingenting, og bare lagt meg i en fremmed seng uten noen form for beskyttelse.

Å ligge i fremmede senger var noe jeg uansett forsøkte å unngå for enhver pris husker jeg.

Endret av Jus sanguinis
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var barnevakt for en venninne sin sønn natt til i dag. Vi kjenner de godt og har hatt mye kontakt med gutten. Gutten er 10 år.

Så hadde vi han i natt som en tjeneste (de spurte oss) og han fikk sove på gjesteværelse. Alt går greit helt til vi står opp og ser han har tisset på seg om natten. Vi sa til han at det ikke gjør noe som helst og byttet på sengen og lagde lite styr rundt det, sånn at han ikke skulle bli flau.

Så når foreldrene kommer å henter og han har satt seg i bilen så sier vi ifra om uhellet, og de bare tøyser det bort og sier at det pleier å skje hos de også. Jeg trodde først det var at han kanskje var nervøs for å sove borte eller noe sånn, men foreldrene gjorde det klart at han var ikke nervøs og dette skjedde tydeligvis ofte hos dem også.

Jeg merker jeg er litt sur. De kunne ha sagt ifra. Nå har vi en madrass som lukter tiss og sengetøy vi ikke vil bruke igjen (dette sier vi selvfølgelig ikke til gutten) fordi det er ikke vårt barn og vi syntes ikke noe om det. Det var en ordentlig dyr madrass og nå vet jeg ikke helt hva vi skal gjøre med saken.. 

Jeg sitter igjen og er litt irritert. Vi passet han som en tjeneste for dem, og de har ikke tilbydd å vaske madrassen, sende den på rens eller erstatte den. Jeg skjønner at dette ikke er så greit for gutten, men vi passet på å ikke vise for han hvordan vi følte det. Foreldrene ser også ut til å ikke ense det at deres 10 åring tisser på seg om natten. Hadde de sagt ifra kunne vi ha lagt et tisselaken under eller noe, sånn at ikke våre møbler ble ødelagt..

Hva tenker dere?

Anonymkode: 51f6b...cf7

Syns det var dårlig gjort å ikke gi beskjed, sengetøyet kan vaskes men det er verre med madrassen den burde foreldrene erstate. Har du sakt noe til dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Krymper det ikke? Er ikke lenge siden vi kjøpte ny, fancy madrasser. Har ikke hatt behov for å vaske ennå, men ser for meg det blir et mareritt om det er likt som en madrass jeg hadde før.

Anonymkode: 55287...5fd

Nei. Vasker iht. vaskeanvisning og tørker i trommel. Stor overmadrass på 180x200 cm. men jeg har ingen problemer med å få det på igjen alene. Litt stramt slik at madrassen "buler" litt, men trekket strekker seg ut med en gang man legger litt vekt på. Har vasket trekk til overmadrasser av flere merker i årenes løp og har aldri hatt noen problemer med at de krymper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ærlig talt ikke forstå problemet. Ja en gutt på 10 år hadde ett uhell. Det skjer. Det er ikke slik man kan vite på forhånd. Men ja jeg forstår at dere er irriterte over at de ikke fortalte det på forhånd hvis dette er noe som skjer relativt ofte hjemme også. Men det kan jo være at dette er noe som bare har skjedd en sjelden gang, og at foreldrene faktisk ikke trodde dette kom til å skje på overnattingen.

Når det gjelder madrassen, så går det fint an å vaske den. Det er ikke den madrass det ikke går an å vaske slik at det ikke lukter av den. Du bruker en liten blanding salmiakk-vann (en kork salmiakk pr bøtte) tar en klut, dypper den i vannet og vasker over området som det har kommet urin på. Man ser jo gjerne dette området fordi det da har blitt farget gult (hvis madrassen er hvit hvertfall), og så vasker man til den er ren. Jeg har selv gjort dette, da jeg har barn som har hatt uventet uhell. Mitt barn hadde jevnlig uhell og brukte tisselaken. Men så virket det som det hadde gått over, og ettersom det var på tide med ny seng, kjøpte vi jo da selvfølgelig ny madrass. Og dessverre skjedde det ett uhell. Flekken etter uhellet var veldig tydelig. Men etter vask var madrassen som før. Vi hadde da ganske dyr ny madrass uten vaskbar overmadrass med glidelåstrekk. Så det går helt fint å vaske madrassen. Det at du TS ikke føler at madrassen da er ren, er noe helt annet, men det går fint an å få den ren. Men det er selvfølgelig vanskeligere nå i etterkant enn hvis du hadde gjort det umiddelbart etter uhellet.

 

Anonymkode: c6ff4...1a8

Så du vasker altså bare den overflatiske gule flekken, og unnlater å gjøre noe med all urinen som har trukket inn lenger ned ?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...