Gå til innhold

Når sluttet barnet ditt med bleier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har så lyst å klare det før barnehage start som jeg håper å utsette til hun er 2 år. Realistisk å slutte til det? 

Anonymkode: bdede...2f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja :) 

Selv sluttet jeg med bleier da jeg var 18 måneder. Syntes mange barn i dag bruker bleie alt for lenge ! 

Anonymkode: 1f0dd...4c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste var 3,5 år

Nr 2 var litt over 3 år. Forsøkte sommeren like etter hun var fylt 2, men da var hun ikke klar.

Nr 3 er fortsatt baby, så har ikke helt tanker om når han skal slutte.

Anonymkode: f2e65...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt sluttet like før han fylte 4.

Anonymkode: 41f90...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir 2 år til høsten sluttet i mars da vi var i syden. Tvillingsøsteren holder på å slutte nå. 

Setter de på toalettet med to timers mellomrom. Går med up & go bleier, men er tørre for det meste. 

Anonymkode: 3d17b...e22

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi forsøkte i fjor sommer da han var to, men funka dårlig. Nå er han tre og vi har forsøkt igjen, men han har null interesse, så nå er egentlig planen å la han starte på storbarnsavdeling med bleier og håpe på at en av de eldre barna påpeker at han bruker bleie. Da vil han forhåpentligvis finne motivasjonen, for han kan helt fint kjenne når han gjør noe nå, men gidder ikke bry seg. (Og jeg har prøvd å la han gå våt en stund altså, men etter to timer og han fremdeles ikke ville skifte, ga jeg opp.) 

Men hvis du er hjemme med barnet ditt har du mye større mulighet til å følge opp, så det er absolutt mulig at barnet ditt slutter før bhgstart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle våre har sluttet før de var to.

Anonymkode: 45b00...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja :) 

Selv sluttet jeg med bleier da jeg var 18 måneder. Syntes mange barn i dag bruker bleie alt for lenge ! 

Anonymkode: 1f0dd...4c1

Enig men ser og forstår det er mange grunner til at det tar tid. Det ga meg inspirasjon til å prøve. Passer med årstid også. Greit å prøve om sommeren tenker jeg. 

Anonymkode: bdede...2f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av den oppfatning at barnaslutter når de er klare for det. Er jo bare å prøve. Virker barnet stresset eller uinteressert er det bare å prøve på nytt senere.

Gutten min  sluttet på dagtid da han var 2, og 3 på natt. Da syntes han det var morsomt å gå på do, og det var ikke nødvendig med noen form for press. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt sluttet da han var 3 år + 1 mnd. Han viste null interesse for do, tror ikke det falt han inn at han også kunne bruke den, hehe. En dag tok jeg rett og slett av han bleia, satte potta lett tilgjengelig og sa at han kunne bruke den hvis han trengte, og vips! Det var gjort. Han hadde nesten ikke uhell, tror jeg kan telle de på en hånd. I ettertid har jeg tenkt st han kanskje var klar en del tidligere, så med babyen min kommer jeg nok til å oppmuntre mer, og tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sluttet hun nå i sommer. Hun er to år. Eller, to år og noen måneder. Sluttet både dag og natt, men har vært tørr på natta siden etter jul.

Det er veldig individuelt når barnet er klar til å slutte, og pusher man på for tidlig risikerer man å ta et skritt frem og tre tilbake.

Endret av Hattifnatten
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøvde sommeren da han var 3år fordi alle sa at sommeren var riktig å slutte på. Han var totalt uinteressert. Slutta av seg selv i februar, nesten 4år.

Anonymkode: 4a571...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge sluttet fa de var 2,5 år, både på dag og natt. Fikk veldig greit med begge to, men ekstra greit med den yngste som alltid ønsker å strekke seg litt ekstra for å være lik storesøster. 

Anonymkode: 91bf6...696

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir 2 år til høsten sluttet i mars da vi var i syden. Tvillingsøsteren holder på å slutte nå. 

Setter de på toalettet med to timers mellomrom. Går med up & go bleier, men er tørre for det meste. 

Anonymkode: 3d17b...e22

De har vel ikke slutta med bleier om det er du som styrer dogåing annenhver time.

Anonymkode: 71875...fa2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har vel ikke slutta med bleier om det er du som styrer dogåing annenhver time.

Anonymkode: 71875...fa2

Den som slutta først var tørr hele natta  fra mars av. Hun blir hysterisk om bleia blir våt. (Har laget en tråd på dette for noen uker siden.) Passer ikke vi på å sette henne på do med noen timers mellomrom, og hun tisser i bleia så er resten av dagen ødelagt for henne. Søsteren har lenge skullet sitte på do fordi den andre tvillingen gjør det, uten å forstå hva hun skal gjøre på do. 

Nå har vi vært i utlandet og demhar gått i sandaler og solhatt hatt potta tilgjengelig og satt seg der selv ved behov. Vår rolle som foreldre er å hjelpe og tilrettelegge det er og det vi oppfatter at vi gjør her. Hvordan andre definerer sin foreldrerolle er deres sak. 

Anonymkode: 3d17b...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sluttet med bleie rett før hun fylte 2 år. Gikk på do en god stund før hun sluttet og var flink til å si fra når hun måtte på do. Var noen få uhell da bleien ble borte for godt, men gikk overraskende smertefritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 1: Sluttet med dagbleie da han var 2 år 10 mnd og nattbleie da han var 3 år 5 mnd.

Nr 2: Sluttet med dag- og nattbleie samtidig da han var 4 år 5 mnd.

Nr 3: Sluttet med dag- og nattbleie samtidig da hun var 2 år 11 mnd.

 

Mitt beste råd er å ikke stresse med bleieslutt. Det går så uendelig mye lettere når barnet er motivert og med på det selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den som slutta først var tørr hele natta  fra mars av. Hun blir hysterisk om bleia blir våt. (Har laget en tråd på dette for noen uker siden.) Passer ikke vi på å sette henne på do med noen timers mellomrom, og hun tisser i bleia så er resten av dagen ødelagt for henne. Søsteren har lenge skullet sitte på do fordi den andre tvillingen gjør det, uten å forstå hva hun skal gjøre på do. 

Nå har vi vært i utlandet og demhar gått i sandaler og solhatt hatt potta tilgjengelig og satt seg der selv ved behov. Vår rolle som foreldre er å hjelpe og tilrettelegge det er og det vi oppfatter at vi gjør her. Hvordan andre definerer sin foreldrerolle er deres sak. 

Anonymkode: 3d17b...e22

Jeg tror ikke hun kverulerer på hvilke oppgaver en forelder skal ha. Jeg tror greia her er hvordan man definerer bleieslutt. Jeg ville ikke sagt at dine har slutta med bleie. De går jo fremdeles med bleie og tisser av og til i bleia (selv om de ikke liker det?). Når det i tillegg er du som hele tiden på ta de på do uten særlig initiativ fra deres side, da er det en liten vei igjen før man kan si at man er avvent :).

I mitt hode har man slutta med bleie når man ikke tar på barnet bleier, og de sier i fra selv når de må på do, uten uhell. Eller, noen uhell kan det jo av og til bli om de glemmer seg i lek o.l, men sjeldent isåfall. Er det hver dag, er det en pågående bleieslutt, da er man ikke ferdig.

 

Anonymkode: 7ca05...30e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...