Gå til innhold

Uttalelse fra vikarlege


Stum481

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 minutt siden, Stum481 skrev:

Jeg gikk inn på legelisten.no og så igjennom kommenterarer fra pasienter hans etter jeg hadde vært hos han den dagen. Og det var flere som opplevd at han har skrevet ut resepter ukritiskt. Jeg kan bare fortelle det sånn jeg opplevde det.

Og der sluttet jeg å tro på deg.

Anonymkode: a1074...55b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Stum481 skrev:

Jeg har hos en vikarlege tidligere i uka ettersom min fastlege er på ferie. Grunnen til det var at gutten min på 4 måneder sliter med stille refluks. Jeg forklarte tilstanden hos legen og spurte om det var mulig å få utskrevet noe som heter Losec Mups fordi jeg har hørt at mange bruker dette på sine refluksbarn og har god effekt. Da sa legen "Jeg har ikke noen erfaring på dette, men jeg skriver det ut til deg. Jeg anbefaler det ikke, så du bruker medisinen på egen risiko, OK?". Jeg ble helt paff. Er det engang lovlig å si ifra seg ansvar ovenfor pasienter som ikke har fagkompetanse? Medisiner er vel på resept nettopp fordi det trenger en leges vurdering og anbefaling? Burde jeg klage til fylkeslegen?

Om du burde klage til kommunelegen eller noen andre skal jeg ikke uttale meg om, men jeg har fått samme beskjed som deg ved ett tilfelle.

Datteren min var syk, og desperate som vi var spurte vi spesialisten om hun kunne få prøve en spesifikk medisin.
Det fikk vi nei til, fordi denne medisinen vanligvis ikke ble brukt til behandling av hennes sykdom.
Hun ble sykere og sykere, og to år etterpå spurte vi fastlegen om hun kunne få prøve.
Legen så ingen grunn til å fraråde oss å prøve, den ville ikke skade henne uansett.  Men han så ingen grunn til å anbefale behandlingen heller, siden det ikke var garantert at den ville fungere.  Men med "på eget ansvar" var at han ville ikke at vi skulle klage hvis behandlingen ikke fungerte som vi håpet på.
Jenta fikk et helt nytt liv allerede etter få dager.

I vårt tilfelle var det positivt å spørre om en behandling som normalt sett ikke ble brukt til hennes sykdom, og at vi prøvde den på egen risiko.

Anonymkode: 9b302...68b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Stum481 skrev:

Tusen takk! :) Syns du jeg bør klage?

Du bør klage. En lege som skriver ut resepter han ikke tar ansvar for følgene av ved bruk skal selvfølgelig ha refs. Det er en grunn til at mange medikamenter kun fås på resept, og at man må ha mange års utdanning for å få løyve til å skrive disse. Det hjelper ikke om pasienten gnåler aldri så mye, ansvaret ligger 100% på legen.

Måten vikarlegen her har opptrådt på henger ikke på greip og kan potensielt være farlig. Det blir som om trafikkpolitiet skulle si "Ok, jeg gir deg tillatelse til å kjøre i 100 km/t i tettbygd strøk, men ikke skyld på meg hvis du meier ned noen for jeg anbefaler det ikke."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Og der sluttet jeg å tro på deg.

Anonymkode: a1074...55b

Da er det ingenting jeg kan gjør åt saken. Jeg kan ikke tvinge noen til å tro på meg. 

1 minutt siden, Puselusk skrev:

https://www.fylkesmannen.no/Nyheter/Hvordan-klage-pa-helse--og-omsorgstjenester/

Ja, det blir en såkalt tilsynssak. Her står det ganske utfyllende om temaet :)

Takk! :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du burde klage til kommunelegen eller noen andre skal jeg ikke uttale meg om, men jeg har fått samme beskjed som deg ved ett tilfelle.

Datteren min var syk, og desperate som vi var spurte vi spesialisten om hun kunne få prøve en spesifikk medisin.
Det fikk vi nei til, fordi denne medisinen vanligvis ikke ble brukt til behandling av hennes sykdom.
Hun ble sykere og sykere, og to år etterpå spurte vi fastlegen om hun kunne få prøve.
Legen så ingen grunn til å fraråde oss å prøve, den ville ikke skade henne uansett.  Men han så ingen grunn til å anbefale behandlingen heller, siden det ikke var garantert at den ville fungere.  Men med "på eget ansvar" var at han ville ikke at vi skulle klage hvis behandlingen ikke fungerte som vi håpet på.
Jenta fikk et helt nytt liv allerede etter få dager.

I vårt tilfelle var det positivt å spørre om en behandling som normalt sett ikke ble brukt til hennes sykdom, og at vi prøvde den på egen risiko.

Anonymkode: 9b302...68b

Fantastisk at hun ble så mye bedre. :) Hva var det hun slet med? Jeg håper vi finner rett behandling til gutten etterhvert og at vi får komme til ph-måling snart. Jeg har opplevd rare fastleger før, men aldri noe slikt. Jeg har spurt om legemiddler før som jeg har hørt andre har hatt positiv effekt av når jeg har hatt plager, men de gangene de ikke har blitt anbefalt av legen så har de ikke blitt skrevet ut og jeg har fått en forklaring på hvorfor og så har jeg fått et annet legemiddel som legen mener er den rette. Jeg ble satt ut kan du si. Losec er veldig dyre (stod at den kostet rundt 500,- på felleskatalogen), så jeg er glad at jeg ikke tok den ut for å så finne ut av den ikke virket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, palamina skrev:

Du bør klage. En lege som skriver ut resepter han ikke tar ansvar for følgene av ved bruk skal selvfølgelig ha refs. Det er en grunn til at mange medikamenter kun fås på resept, og at man må ha mange års utdanning for å få løyve til å skrive disse. Det hjelper ikke om pasienten gnåler aldri så mye, ansvaret ligger 100% på legen.

Måten vikarlegen her har opptrådt på henger ikke på greip og kan potensielt være farlig. Det blir som om trafikkpolitiet skulle si "Ok, jeg gir deg tillatelse til å kjøre i 100 km/t i tettbygd strøk, men ikke skyld på meg hvis du meier ned noen for jeg anbefaler det ikke."

Da skal jeg gjør det. :) Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Stum481 skrev:

Jeg gikk inn på legelisten.no og så igjennom kommenterarer fra pasienter hans etter jeg hadde vært hos han den dagen. Og det var flere som opplevd at han har skrevet ut resepter ukritiskt. Jeg kan bare fortelle det sånn jeg opplevde det.

Nå bør du skjerpe deg, dette r lett å søkemopp og få verifisert. Å jenge ut leger på denne måten er nemligmikke ok. Jeg har problemer med å,ta deg seriøst slik dumholder på i denne tråden, sammenholdt med hva du skriver om legen du har oppsøkt. 

 

Og for dere som kommermmedmgode forslag til hvem og hvor man klager. Man klager til Helsetilsynet i fylket. Fylkesmann og kommunelege har ingenting med dette å gjøre. Ved en klage må man samtidig frita legen og andre legerr som kan komme med relevant informasjon til Helsetilsynet fra deres taushetsplikt. Journaler må fremlegges og legens fremstilling av saken og ts sine påstander blir imøtegått fra legens og eventuelt en ekstern sakkyndig leges vurdering.  Men her vil ts bare dumme seg ut,,særlig fordi hun ikke har brukt medisinen hun har insistert på å få til barnet. En klage til Helsetilsynet er særdeles vanskelig å få medhold i. Men på kg og for folk på kg, så er ofte saken en annen. 

Anonymkode: 76fe7...b1e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå bør du skjerpe deg, dette r lett å søkemopp og få verifisert. Å jenge ut leger på denne måten er nemligmikke ok. Jeg har problemer med å,ta deg seriøst slik dumholder på i denne tråden, sammenholdt med hva du skriver om legen du har oppsøkt. 

 

Og for dere som kommermmedmgode forslag til hvem og hvor man klager. Man klager til Helsetilsynet i fylket. Fylkesmann og kommunelege har ingenting med dette å gjøre. Ved en klage må man samtidig frita legen og andre legerr som kan komme med relevant informasjon til Helsetilsynet fra deres taushetsplikt. Journaler må fremlegges og legens fremstilling av saken og ts sine påstander blir imøtegått fra legens og eventuelt en ekstern sakkyndig leges vurdering.  Men her vil ts bare dumme seg ut,,særlig fordi hun ikke har brukt medisinen hun har insistert på å få til barnet. En klage til Helsetilsynet er særdeles vanskelig å få medhold i. Men på kg og for folk på kg, så er ofte saken en annen. 

Anonymkode: 76fe7...b1e

Nettopp. Hadde jeg ønsket å henge ut legen hadde jeg også lagt ved en link til disse kommenteraren eller nevnt navnet på denne legen. Det har jeg ikke gjort.

Endret av Stum481
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
14 minutter siden, Stum481 skrev:

Jeg gikk inn på legelisten.no og så igjennom kommenterarer fra pasienter hans etter jeg hadde vært hos han den dagen. Og det var flere som opplevd at han har skrevet ut resepter ukritiskt. Jeg kan bare fortelle det sånn jeg opplevde det.

 

Synes legen burde latt være å skrive ut resept, men han er kun et menneske. Hadde sikkert en dårlig dag. Han frarådet deg å bruke preparatet, du har ikke hentet det, så da er det egentlig bare bortkastet å lage en stor sak ut av det.

Legelisten.no er full av klager på de fleste leger, da det som regel er de som er misfornøyde som skriver der. Alle har en og annen dårlig opplevelse hos leger, som regel kommer man fra det med livet i behold.

Håper det ordner seg for den lille gutten din. Du får forsøke en mer erfaren lege om det ikke bedrer seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lege skal ikke skrive ut medisiner som er beregnet på voksne til et spebarn, uansett om mor kan ha insistert aldri så mye. Leger har veldig mange insisterende pasienter som ønsker resepter på beroligende, sovetabletter, smertestillende og alt mulig annet som kan misbrukes. En viktig oppgave for en lege er å motstå dette presset, ellers blir h*n raskt kjent som en "snill" lege som alle pilleknaskerne oppsøker. Det er mange leger som mister autorisasjonen sin på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ♥Missy♥ skrev:

Han skrev ut den resepten fordi du ville ha den mot hans samtykke. Hvis en lege skriver ut medisiner til folk som misbruker disse, er det ikke legens ansvar. Hva folk velger å bruke er heller ikke legens ansvar. Og skriver legen i journalen at han ikke anbefalte denne, har du desverre ingen sak.

Hvorfor du velger å opprette en slik tråd når du selv visset hva du skulle ha hos legen, skjønner jeg ikke. Og i hvertfall ikke noe som ble i mot hans faglige vurdering.

Du blir faktisk ikke pepret med noe som helst her, bare forklart hva du selv har valgt å stelle i stand. Minst av alt tenker du på det lille barnet.

Jo, det er faktisk en leges ansvar hvilke medisiner han/hun velger å skrive ut. Legen har ikke full kontroll på at pasienten følger råd om dosering, selvsagt, men ingen lege skal skrive ut medisiner de ikke kan stå inne for. Det går jo ikke an å skrive i journal at legen ikke står inne for det, men skriver det likevel ut. Da forholder Helsetilsynet seg til hva som faktisk blir gjort, ikke at legen egentlig ikke ville gjøre det, dersom det skulle bli en sak av det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her går du rett i ts sitt spor, "angriper" den tause part legen. Legen er ikke i tråden og kan ikke fremføre sin versjon av det som har skjedd og hvordan han har opplevd barnets mor. Dette blir som dem som går til avisen og hyler og skriker fordi barnevernet har tatt barnet i fra dem og de skjønner ingenting. Mens barnevernet ikke har muligheter til å forsvare seg. I den situasjonennsitter også legen. 

Anonymkode: 76fe7...b1e

Jeg vurderte situasjoen ut i fra det TS forteller, og jeg vet såpass at om TS klager på legen så vil det også skje en vurdering av hva slags dokumentasjon som foreligger av situasjonen og det vil bli tatt hensyn til både TS sine utspill og legens. Jeg angriper hverken TS eller legen, men prøver å gi et saklig svar ut i fra hvordan jeg forstår situasjonen. Hvorvidt og i hvilken grad legen har opptrådt uforsvarlig vil uansett bli vurdert av noen andre enn meg, og som sitter med kompetanse og makt til å gjøre dette. At TS klager betyr jo derfor ikke at legen uten videre vil bli "straffet". Det må også foreligge bevis for at han har opptrådt uforsvarlig. Viser det seg at han har det, så vil det isåfall være fair. Jeg vet ikke i hva slags grad TS burde ha visst ditt og datt. Det kan godt være for alt jeg vet at TS og har gjort feil i livet sitt, og burde tenkt lenger i visse situasjoner akkurat som oss andre dødelige. Jeg tror ikke  nødvendigvis at legen uten videre er en ond og dårlig person heller, men jeg er veldig opptatt av pasientsikkerhet og mener at man som helsepersonell faktisk står i et ujevnt maktforhold ovenfor sine pasienter, og dermed rent moralskt også har et ansvar for å gi riktig informasjon og vise hensyn til forskjellene i både kompetanse, makt og kunnskaper om de aktuelle emnene. Det er altså både lovpålagt og også god yrkesetikk å kunne utøve forsvarlighet ovenfor en pasient, og det betyr altså at man som sagt må være bevisst hvilken posisjon man har ovenfor sine pasienter, og også kunne ta det innover seg og reflektere over feil man selv gjør slik at man kan endre det. På den måten så vil ikke det å klage over legen sin yrkesutøvelse på noen måte være urettferdig fordi det vil foregå en vurdering, og om det blir en rettmessig sak så vil TS sitt barn slippe å ha liggende episoder i sin jurnal som kan skape manglende samsvar, og dermed usikkerheter i forhold til behandling og medisinering i fremtiden, og andre pasienter slipper evt. å få skadevirkninger ved "uhemmet forskrivning". Samt vil legen også unngå at han i fremtiden kanksje risikerer å påføre noen såpass skade at han selv vil ende opp i en situasjon som ikke bare er lei for en pasient men også for ham. Så jeg angriper ikke legen eller noe, jeg ønsker faktisk bare menneskers ve og vel, og noen ganger handler det også om å gi kritisk tilbakemelding uten at det er ment som noe annet enn å forebygge at noe langt verre vil kunne skje i fremtiden. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts. Jeg hadde nok ikke gitt en 4 mnd noe som ikke ble anbefalt og skrevet ut av spesialist. Det er det ene. Det andre er, så lenge du ikke vet årsaken til at det muligens er en reflux så er det lite hensiktsmessig å fyre på med medisiner, det kan gi flere plager enn du vet og en liten baby kan ikke si ifra. Jeg regner ikke med at det står om liv. At barnet legger sent på seg ja (det gjorde min og) men så lenge vekta og utviklingen ellers går i positiv retning (her gikk det sent men fremover) så er det jo bra. Vent på sikre undersøker. Det kan være ingenting, som en annen her skrev om helsesøster som kastet en skje melk på gulvet...hvor store mengder er det egentlig? Hvor stort ubehag har barnet når melka kommer opp? Sprutbrekninger, likner det oppkast eller mye gulp? 

Hos min gutt var det ikke gulp men oppkast, man merker forskjellen godt. Hadde vi stoppet maten fra å komme opp hadde vi sannsynligvis påført gutten ekstra smerte og det fant vi først ut etter en full runde med utredning. Gutten har medfødt migrene og oppkast er med på å fjerne smerten. Det samme gjaldt min tantes gutt, maten kom opp pga hodepine og gutten hadde skjult vannhode. Når hode verken forsvant ble begge kvitt refuxen og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anta legen skrev ut Losec fordi du allerede hadde fått Omeprazol, og virkestoffet er det samme. Ingen av dem er for øvrig anbefalt til bruk på barn under ett år, så skal du klage på fastlegevikaren må du klage på barnelegen også. Det vanlige er å avvente behandling til prøvesvar er klart, for å vite hva man faktisk behandler, og fordi syrenøytraliserende kan ødelegge både gastroskopi og ph måling så resultatet blir falskt negativt. Syns du behandlingen ikke virker er det bedre å spørre legen hva de evt anbefaler enn å forlange en medisin man har hørt om "på bygda". Mange pasienter går til legen og forlanger piller de vet svært lite om, så syns som sagt ikke det er rart at legen ga etter når du allerede har fått et synonympreparat av spesialist. Vil anbefale deg å få fastlegen til å purre på phmåling så dere kanskje blir fremskyndet ettersom problemene vedvarer, dog må det nok vente til ferien er over da kun hastetilfeller tas om sommeren. 

Og så må jeg bare komme med en kommentar om legelisten og det som skrives. Min fastlege er en av de som ligger øverst i hele landet, og dermed også min hjemby, kun positive omtaler om hvor fantastisk denne legen er. Min erfaring er derimot at hun ikke er så veldig faglig sterk, og kan være skikkelig treig med å ta fatt i problemer som oppstår eller utredning igangsatt av andre. Gynekologen jeg går til får dårlige kommentarer på legelisten, men jeg syns hun er fantastisk og hun er veldig flink til å følge opp. Det er ofte de med veldig positive eller veldig negative erfaringer som skriver, nyansene kommer sårlig frem.

Anonymkode: 801b5...659

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil anta legen skrev ut Losec fordi du allerede hadde fått Omeprazol, og virkestoffet er det samme. Ingen av dem er for øvrig anbefalt til bruk på barn under ett år, så skal du klage på fastlegevikaren må du klage på barnelegen også. Det vanlige er å avvente behandling til prøvesvar er klart, for å vite hva man faktisk behandler, og fordi syrenøytraliserende kan ødelegge både gastroskopi og ph måling så resultatet blir falskt negativt. Syns du behandlingen ikke virker er det bedre å spørre legen hva de evt anbefaler enn å forlange en medisin man har hørt om "på bygda". Mange pasienter går til legen og forlanger piller de vet svært lite om, så syns som sagt ikke det er rart at legen ga etter når du allerede har fått et synonympreparat av spesialist. Vil anbefale deg å få fastlegen til å purre på phmåling så dere kanskje blir fremskyndet ettersom problemene vedvarer, dog må det nok vente til ferien er over da kun hastetilfeller tas om sommeren. 

Og så må jeg bare komme med en kommentar om legelisten og det som skrives. Min fastlege er en av de som ligger øverst i hele landet, og dermed også min hjemby, kun positive omtaler om hvor fantastisk denne legen er. Min erfaring er derimot at hun ikke er så veldig faglig sterk, og kan være skikkelig treig med å ta fatt i problemer som oppstår eller utredning igangsatt av andre. Gynekologen jeg går til får dårlige kommentarer på legelisten, men jeg syns hun er fantastisk og hun er veldig flink til å følge opp. Det er ofte de med veldig positive eller veldig negative erfaringer som skriver, nyansene kommer sårlig frem.

Anonymkode: 801b5...659

Jeg er litt lei av å forklare meg nå, men jeg forlanget aldri medisinen, maset aldri om den. Jeg forklarte hva som plaget gutten, tidligere legebesøk hos barnelege, hva barnelegen hadde sagt og nevnte at jeg hadde hørt at Losec hadde hatt god virkning for andre jeg kjenner og lurte da på om det var mulig å få den utskrevet. Jeg har spurt om spesifikke medisiner før når jeg selv har hatt plager men om legen ikke anbefaler den så har jeg aldri fått de utskrevet. Også har jeg fått en forklaring på hvorfor og så har de skrevet ut en medisin som de mener er den rette for meg. Det er jo ikke medisinen i seg selv som plager meg men at han skriver ut medisiner som han ikke anbefaler og at pasienten bruker dette på eget ansvar. Medisiner er vel på resept av en grunn? Nettopp at ikke hvem som helst skal kunne få tak i den? Jeg skal jo ikke kunne få tak i reseptbelagt medisin bare fordi jeg har lyst når legen ikke samtykker? Tanken skremmer meg og det er en av grunnen til at jeg ønsker å klage på dette.

Når jeg var hos vikarlegen så husket jeg ikke navnet på medisinen barnelegen hadde skrevet ut og det sa jeg til vikarlegen. Jeg vet ikke om det går an å finne sånt ut i journalen? Når jeg var hos vikarlegen så visste jeg ikke heller at Losec og Omeprazol hadde samme virkestoff. Det fant jeg ut av i etterkant.

Endret av Stum481
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Legen kan ikke fraskrive seg ansvaret for at medikamentet og dosen er forsvarlig for den pasienten hun/han skriver det ut til. 

Å dokumentere at pasientens mor eventuelt har insistert på ett bestemt medikament, fritar ikke fra det ansvaret.

Anonymkode: 0806e...7ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Sulosi skrev:

Ts. Jeg hadde nok ikke gitt en 4 mnd noe som ikke ble anbefalt og skrevet ut av spesialist. Det er det ene. Det andre er, så lenge du ikke vet årsaken til at det muligens er en reflux så er det lite hensiktsmessig å fyre på med medisiner, det kan gi flere plager enn du vet og en liten baby kan ikke si ifra. Jeg regner ikke med at det står om liv. At barnet legger sent på seg ja (det gjorde min og) men så lenge vekta og utviklingen ellers går i positiv retning (her gikk det sent men fremover) så er det jo bra. Vent på sikre undersøker. Det kan være ingenting, som en annen her skrev om helsesøster som kastet en skje melk på gulvet...hvor store mengder er det egentlig? Hvor stort ubehag har barnet når melka kommer opp? Sprutbrekninger, likner det oppkast eller mye gulp? 

Hos min gutt var det ikke gulp men oppkast, man merker forskjellen godt. Hadde vi stoppet maten fra å komme opp hadde vi sannsynligvis påført gutten ekstra smerte og det fant vi først ut etter en full runde med utredning. Gutten har medfødt migrene og oppkast er med på å fjerne smerten. Det samme gjaldt min tantes gutt, maten kom opp pga hodepine og gutten hadde skjult vannhode. Når hode verken forsvant ble begge kvitt refuxen og.

Gutten har veldig store ubehag, ja. :( Barnefaren hadde stille refluks. Vi trodde først han hadde kolikk men når vi gikk til barnelegen og han sa at vi burde se om Gaviscon hjelper så ble han en helt ny gutt. Men Gaviscon er ikke anbefalt til langtidsbruk på babyer sa han. Jeg vet bare at barnelegen sa at han har refluks når vi kom tilbake etter vi prøvde Gaviscon. Men vi må selvsagt vente til ph-målingen før en evt diagnose blir satt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Stum481 skrev:

Når jeg var hos vikarlegen så husket jeg ikke navnet på medisinen barnelegen hadde skrevet ut og det sa jeg til vikarlegen. Jeg vet ikke om det går an å finne sånt ut i journalen? Når jeg var hos vikarlegen så visste jeg ikke heller at Losec og Omeprazol hadde samme virkestoff. Det fant jeg ut av i etterkant.

Spesialister sender epikrise til fastlegen der det står informasjon om bl.a medisiner som er skrevet ut. Legen kan også sjekke dette i reseptformidleren når resepten er elektronisk. At du ikke visste at virkestoffet er det samme har jeg forståelse for, men det visste legen, og det var nok derfor han skrev det ut. Men du må bare klage, sjansen for at du kommer noen vei er minimal, all den tid han faktisk ikke har gjeot noe feil, men gitt deg mulighet til informert samtykke.

Anonymkode: 801b5...659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spesialister sender epikrise til fastlegen der det står informasjon om bl.a medisiner som er skrevet ut. Legen kan også sjekke dette i reseptformidleren når resepten er elektronisk. At du ikke visste at virkestoffet er det samme har jeg forståelse for, men det visste legen, og det var nok derfor han skrev det ut. Men du må bare klage, sjansen for at du kommer noen vei er minimal, all den tid han faktisk ikke har gjeot noe feil, men gitt deg mulighet til informert samtykke.

Anonymkode: 801b5...659

Ok. Det visste jeg ikke de gjorde. Jeg vet ikke om han sjekket journalen eller ei ettersom han aldri nevnet noe i den duren der. Jeg skal gå tilbake til barnelegen når han kommer tilbake fra ferie og hører med han om videre behandling inntil vi får innkalling til ph-måling. :)

Det var for øvrig et annet legesenter enn der min fastlege jobber, men det legesenteret var vikar ettersom mitt egentlig fastlegekontor holder sommerstengt. Kanskje det ikke kom opp i hans system? Reseptet vi fikk fra barnelegen var ikke elektronisk hvis det har noe å si.

Endret av Stum481
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...