Gå til innhold

Uttalelse fra vikarlege


Stum481

Anbefalte innlegg

Jeg reagerer på at jeg blir peppret med kritikk når jeg egentlig spør om legen kan si ifra ansvaret når han skriver ut resept til sine pasienter.

En barnelege har sett på gutten og har ikke i tvil om at han har refluks. Barnefaren hadde og refluks. Gutten er henvist til ph-måling men dette ble gjort en måned siden og det er lange ventetid ifølge barnelegen.

Barnelegen som skrev henvisningen skrev også ut medisinen Omeprazol. Virkestoffet i Losec er Omeprazol. Dette visste ikke jeg og vi har selvfølgelig ikke brukt Losec på gutten ettersom han ikke fikk effekt av medisinen som går under navnet Omeprazol.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stille refluks? Er ikke det bare at en gulper mye, hikker, raper og er urolig? Når ble dette noe som må medisineres? Aldri hørt om at spedbarn får medisiner for reflux..

 

Anonymkode: 2ec03...ce0

Det er en del som må ha medisinering for det. Hvor mange det er vet jeg ikke, men jeg kjenner noen som må det pga vektnedgang, o.v.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Stum481 skrev:

Jeg har hos en vikarlege tidligere i uka ettersom min fastlege er på ferie. Grunnen til det var at gutten min på 4 måneder sliter med stille refluks. Jeg forklarte tilstanden hos legen og spurte om det var mulig å få utskrevet noe som heter Losec Mups fordi jeg har hørt at mange bruker dette på sine refluksbarn og har god effekt. Da sa legen "Jeg har ikke noen erfaring på dette, men jeg skriver det ut til deg. Jeg anbefaler det ikke, så du bruker medisinen på egen risiko, OK?". Jeg ble helt paff. Er det engang lovlig å si ifra seg ansvar ovenfor pasienter som ikke har fagkompetanse? Medisiner er vel på resept nettopp fordi det trenger en leges vurdering og anbefaling? Burde jeg klage til fylkeslegen?

Her synes jeg egentlig ikke det er noe å klage over. Legen sa klart fra til deg at han ikke anbefalte dette, dette var noe du selv spurte etter. Da takker man bare nei, og stoler på legen. Men du valgte selv hente ut den medisinen og alt går på deg.

Det å skulle sette en diagnose på sitt eget barn og kreve en medisin er det kun du som kan ta ansvaret for.

Virker som du kom til legen for å få den medisinen, istedenfor å høre hva han faktisk mente det var og kunne anbefale deg.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ♥Missy♥ skrev:

Her synes jeg egentlig ikke det er noe å klage over. Legen sa klart fra til deg at han ikke anbefalte dette, dette var noe du selv spurte etter. Da takker man bare nei, og stoler på legen. Men du valgte selv hente ut den medisinen og alt går på deg.

Det å skulle sette en diagnose på sitt eget barn og kreve en medisin er det kun du som kan ta ansvaret for.

Virker som du kom til legen for å få den medisinen, istedenfor å høre hva han faktisk mente det var og kunne anbefale deg.

Har skrevet dette lenger opp:

Jeg reagerer på at jeg blir peppret med kritikk når jeg egentlig spør om legen kan si ifra ansvaret når han skriver ut resept til sine pasienter.

En barnelege har sett på gutten og har ikke i tvil om at han har refluks. Barnefaren hadde og refluks. Gutten er henvist til ph-måling men dette ble gjort en måned siden og det er lange ventetid ifølge barnelegen.

Barnelegen som skrev henvisningen skrev også ut medisinen Omeprazol. Virkestoffet i Losec er Omeprazol. Dette visste ikke jeg og vi har selvfølgelig ikke brukt Losec på gutten ettersom han ikke fikk effekt av medisinen som går under navnet Omeprazol.

Endret av Stum481
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Stum481 skrev:

Her skrevet det lenger opp:

Jeg reagerer på at jeg blir peppret med kritikk når jeg egentlig spør om legen kan si ifra ansvaret når han skriver ut resept til sine pasienter.

En barnelege har sett på gutten og har ikke i tvil om at han har refluks. Barnefaren hadde og refluks. Gutten er henvist til ph-måling men dette ble gjort en måned siden og det er lange ventetid ifølge barnelegen.

Barnelegen som skrev henvisningen skrev også ut medisinen Omeprazol. Virkestoffet i Losec er Omeprazol. Dette visste ikke jeg og vi har selvfølgelig ikke brukt Losec på gutten ettersom han ikke fikk effekt av medisinen som går under navnet Omeprazol.

Spiller jo ingen rolle når han har sagt klart i fra at han ikke anbefaler dette og hadde for lite kunnskaper om denne selv.

Du selv som må ta ansvar her.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, ♥Missy♥ skrev:

Spiller jo ingen rolle når han har sagt klart i fra at han ikke anbefaler dette og hadde for lite kunnskaper om denne selv.

Du selv som må ta ansvar her.

Er det noe du selv mener eller vet du at det er lovlig å legge ifra seg ansvaret som lege på en resept h*n har skrevet ut?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Stum481 skrev:

Har skrevet dette lenger opp:

Jeg reagerer på at jeg blir peppret med kritikk når jeg egentlig spør om legen kan si ifra ansvaret når han skriver ut resept til sine pasienter.

En barnelege har sett på gutten og har ikke i tvil om at han har refluks. Barnefaren hadde og refluks. Gutten er henvist til ph-måling men dette ble gjort en måned siden og det er lange ventetid ifølge barnelegen.

Barnelegen som skrev henvisningen skrev også ut medisinen Omeprazol. Virkestoffet i Losec er Omeprazol. Dette visste ikke jeg og vi har selvfølgelig ikke brukt Losec på gutten ettersom han ikke fikk effekt av medisinen som går under navnet Omeprazol.

Så du gikk til legen å be om en medisin du ikke hadde lest om en gang?

Anonymkode: a1074...55b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Så du gikk til legen å be om en medisin du ikke hadde lest om en gang?

Anonymkode: a1074...55b

Og du har aldri tatt medisin i livet ditt som du ikke har lest om på felleskatalogen? Trur jeg neppe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skrev ut den resepten fordi du ville ha den mot hans samtykke. Hvis en lege skriver ut medisiner til folk som misbruker disse, er det ikke legens ansvar. Hva folk velger å bruke er heller ikke legens ansvar. Og skriver legen i journalen at han ikke anbefalte denne, har du desverre ingen sak.

Hvorfor du velger å opprette en slik tråd når du selv visset hva du skulle ha hos legen, skjønner jeg ikke. Og i hvertfall ikke noe som ble i mot hans faglige vurdering.

Du blir faktisk ikke pepret med noe som helst her, bare forklart hva du selv har valgt å stelle i stand. Minst av alt tenker du på det lille barnet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Stum481 skrev:

Og du har aldri tatt medisin i livet ditt som du ikke har lest om på felleskatalogen? Trur jeg neppe.

Etter at jeg ble voksen nok til å lese nei. Og jeg har iallfall aldri gått til legen for å be om en medisin jeg ikke har lest om. Å få forskrevet en medisen jeg ikke har lest om er noe annet enn å aktivt be om den. Jeg ville aldri bedt om noe spesifikt uten å vite hva den var og hva den gjorde.

Anonymkode: a1074...55b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Stum481 skrev:

Og du har aldri tatt medisin i livet ditt som du ikke har lest om på felleskatalogen? Trur jeg neppe.

Det er ikke meg du siterer, men jeg svarer allikevel. For det er forskjell å ta medisin legen har anbefalt og foreskrevet, og å be om medisin "hvermannsen" har anbefalt deg (og ikke minst det lille barnet ditt). I første tilfelle er det vel kun et fåtall som pleier å lese seg opp på medisinene før bruk, mens jeg helt klart mener at det i siste tilfelle bør være forventet at man har lest seg opp på medikamentet man ønsker. Og i en tid hvor man kan google seg til (nesten) alt, bør det være en smal sak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Etter at jeg ble voksen nok til å lese nei. Og jeg har iallfall aldri gått til legen for å be om en medisin jeg ikke har lest om. Å få forskrevet en medisen jeg ikke har lest om er noe annet enn å aktivt be om den. Jeg ville aldri bedt om noe spesifikt uten å vite hva den var og hva den gjorde.

Anonymkode: a1074...55b

Nettopp derfor jeg gikk til legen for å finne ut og for å finne en annen behandling enn den jeg fikk skrevet ut hos barnelegen. Jeg ble helt satt ut av hans svar, og har selvsagt ikke hentet ut Losec på apoteket ettersom gutten ikke vil få effekt av denne. Jeg spurte hva han selv anbefalte hvis han ikke anbefalte Losec, det fikk jeg ikke svar på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Stum481 skrev:

Nettopp derfor jeg gikk til legen for å finne ut og for å finne en annen behandling enn den jeg fikk skrevet ut hos barnelegen. Jeg ble helt satt ut av hans svar, og har selvsagt ikke hentet ut Losec på apoteket ettersom gutten ikke vil få effekt av denne. Jeg spurte hva han selv anbefalte hvis han ikke anbefalte Losec, det fikk jeg ikke svar på.

Men jeg skjøner ikke hvordan du kunne be om en spesifikk medisin uten å sjekke Felleskatalogen først.

Anonymkode: a1074...55b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg skjøner ikke hvordan du kunne be om en spesifikk medisin uten å sjekke Felleskatalogen først.

Anonymkode: a1074...55b

Jeg er menneske, jeg gjør mistak jeg og. Gjør ikke du? Hovedsaken er vel at jeg ikke hentet den ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Stum481 skrev:

En barnelege har sett på gutten tidligere og har konstatert stille refluks. Hvorfor må jeg forsvare den uttatelsen?

Skulle barnet ha noen form for medisinering så hadde barnelegen her gitt barnet medisiner. Så her er noe som ikke stemmer. Det ville og stått i epikrisen fra barnelegennat barnet kunne få Losec dersom problemet vedvarer eller blir verre, eller du ville fått en åpen retur til barnelege eventuelt barneavdeling på sykehus. Det er nemlig vanlig praksis. 

1 time siden, Stum481 skrev:

Det er derfor jeg reagerer på legens uttatelse og hvorfor han skrev det ut når han ikke anbefaler det. Har du lest innlegget?

Det er helt greit, du er ute etter å "ta baker for smed" her. Din opptreden og dine insisteringer eller lignende inne hos legen er nok  noe du ikke forteller om her, men jeg kan love deg en ting, legen har gjort det han kan for å ha sin rygg fri, nemlig dokumentert grundig i pasientjournalen hva du har sagt, hvordan du har opptrådt på legekontoret for å få han til,å skrive resept. 

En annen ting her som gjør historien din totalt utroverdig er at du sier en barnelege har sett på barnet og stilt diagnose, noe som gjøres ved hjelp av gastroskopi og barnet i narkose, da skriver ikke legen en hvit resept på Losec men en blå resept. Vi har en prematurbaby med reflux og har vært igjennom dette, men med andre medisiner enn de du her har påstår å ha skaffet deg.

Anonymkode: 76fe7...b1e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg skjøner ikke hvordan du kunne be om en spesifikk medisin uten å sjekke Felleskatalogen først.

Anonymkode: a1074...55b

Her er jeg uenig med deg. Man har faktisk leger for å slippe å lese seg opp selv. Det man finner i felleskatalogen er bra for mange, men gresk for de fleste. Virkninger av mesidisiner avhenger av fysikk og allergier osv. Leger er der for å kunne fortelle og anbefale det som de mener er riktig, så man kan ikke forlange at folk faktisk leser seg opp på medisinene man skal ta. Eller sykdommer man kan ha.

MEN man skal kunne stole på de avgjørelsene legene tar, og ikke kjøre på med sine meninger og diagnoser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det var da voldsomt som folk tok av i denne tråden da. Dersom jeg går til legen og ber om en hvem som helst resept på medisin til meg eller mitt barn og legen ikke har noe kunnskap om dette og om det er anbefalt, så vil jeg si det er noe spesielt av legen å bare skrive ut en resept på pasientens eget ansvar. Ihvertfall til en baby. 

TS, jeg får heller ikke inntrykket av at du dro til legen og slo i bordet og forlangte noe som helst, dette var en medisin du hadde hørt om og som du lurte på kunne ha effekt for eget barn, derfor spurte du legen. 

Og dere som messer om felleskatalogen, felleskatalogen er ikke en fasit for medisinbruk. 

Jeg mener det riktige her hadde vært at vikarlegen ikke skrev ut resepten så lenge han ikke hadde noe kunnskap om bruk av medisinen hos spedbarn, eventuelt at han ville rådføre seg først. 

Anonymkode: eb059...f9e

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Stum481 skrev:

Jeg reagerer på at jeg blir peppret med kritikk når jeg egentlig spør om legen kan si ifra ansvaret når han skriver ut resept til sine pasienter.

En barnelege har sett på gutten og har ikke i tvil om at han har refluks. Barnefaren hadde og refluks. Gutten er henvist til ph-måling men dette ble gjort en måned siden og det er lange ventetid ifølge barnelegen.

Barnelegen som skrev henvisningen skrev også ut medisinen Omeprazol. Virkestoffet i Losec er Omeprazol. Dette visste ikke jeg og vi har selvfølgelig ikke brukt Losec på gutten ettersom han ikke fikk effekt av medisinen som går under navnet Omeprazol.

Hei!

Jeg synes også du får en god del ufortjent kritikk her og jeg synes legen, slik du beskriver det, har opptrådd på en uforsvarlig måte. Leger burde ikke skrive ut medisiner dersom de ikke kan forsvare bruken og soseringen faglig. Dessverre syndes det en del mot dette blant enkelte. Jeg skjønner at du bare vil det beste for barnet ditt, men hadde det vært meg så hadde jeg droppet å bruke den medisinen frem til jeg fikk konferert med en annen lege som har mer erfaring på området.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var da voldsomt som folk tok av i denne tråden da. Dersom jeg går til legen og ber om en hvem som helst resept på medisin til meg eller mitt barn og legen ikke har noe kunnskap om dette og om det er anbefalt, så vil jeg si det er noe spesielt av legen å bare skrive ut en resept på pasientens eget ansvar. Ihvertfall til en baby. 

TS, jeg får heller ikke inntrykket av at du dro til legen og slo i bordet og forlangte noe som helst, dette var en medisin du hadde hørt om og som du lurte på kunne ha effekt for eget barn, derfor spurte du legen. 

Og dere som messer om felleskatalogen, felleskatalogen er ikke en fasit for medisinbruk. 

Jeg mener det riktige her hadde vært at vikarlegen ikke skrev ut resepten så lenge han ikke hadde noe kunnskap om bruk av medisinen hos spedbarn, eventuelt at han ville rådføre seg først. 

Anonymkode: eb059...f9e

Takk for et saklig svar. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Stum481 skrev:

Har skrevet dette lenger opp:

Jeg reagerer på at jeg blir peppret med kritikk når jeg egentlig spør om legen kan si ifra ansvaret når han skriver ut resept til sine pasienter.

En barnelege har sett på gutten og har ikke i tvil om at han har refluks. Barnefaren hadde og refluks. Gutten er henvist til ph-måling men dette ble gjort en måned siden og det er lange ventetid ifølge barnelegen.

Barnelegen som skrev henvisningen skrev også ut medisinen Omeprazol. Virkestoffet i Losec er Omeprazol. Dette visste ikke jeg og vi har selvfølgelig ikke brukt Losec på gutten ettersom han ikke fikk effekt av medisinen som går under navnet Omeprazol.

Her motsier du deg selv, igjen. Du roter deg bare lenger og lenger ut på viddene for hver svar du gir. Når du vet at et virkestoff ikke fungerer hva skal du da med samme virkestoffet i en medisin for vosne til et barn? 

Når du oppretter rn tråd, så kan du heller ikke styre innholdet så lenge ingen skriver i strid med forumsreglene.

Anonymkode: 76fe7...b1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...