Gå til innhold

Når blir man et menneske?


linsejesus

Anbefalte innlegg

Den 28.7.2016 at 10.44, AnonymBruker skrev:

Jeg aner ingenting om hvorfor grensen er satt på 12 uker siden grunnlaget for alle organer alt er ferdig dannet da. Et 12 uker gammelt foster er definitivt et menneske i mine øyne og jeg mener grensen burde vært satt ned minst 4 uker samt at alle aborter der det mistenkes press fra andre burde vært stoppet over en lav terskel.

 

Anonymkode: 9e0c9...169

Vi ser at fostre sutter på tommelen bare uker gamle. Trist at stortinget ikke har mer respekt for livet.

For å bevise sin inkompetanse på biologi, har stortinget nå vedtatt at kjønn er en følelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 28.7.2016 at 11.28, linsejesus skrev:

Hvis det har med organenes utvikling å gjøre, vil det si at man er mindre menneske om noen organer er mindre utviklet? Samme med bevissthet, da vil man være "mer menneske" i uke 20 enn i uke 19, og en tiåring er mer menneske enn en baby.

Grunnen til at jeg spør er at våre lover og verdier er forankret i menneskeverd, altså at om man er et menneske, har man rettigheter. Det er lett å si og mene at et befruktet egg ikke er et menneske, men det er bare fordi det ikke ligner på et menneske enda. Jo mer det ligner på en baby og et menneske, dess mer byr det oss imot å ta livet av det. Men det virker fullstendig galt å bedømme noens menneskelighet og dermed verdi ut fra hvilke følelser utseendet vekker i oss...?

Dette er ikke ment som en anti-abort-tirade. Jeg vil selv veldig gjerne være for fri abort, men jeg føler ikke at jeg har godt nok grunnlag for å være det. Hvordan kan jeg si at et foster er mer verd enn et annet bare fordi det er eldre og mer utviklet? Hvordan kan jeg argumentere for abort i uke 10 men mot abort i uke 30?

Jeg vil ikke si det har noe med om man er menneske å gjøre. Et foster i tidlig stadie har ikke utviklet noe særlig grunnlag for bevissthet og det er da ingen grunn til at man skal ha noe imot å drepe det. Om et gammelt menneske er hjernedødt, så kan man koble fra maskinene som holder kroppen kunstig i livet. Kroppen er fortsatt menneske, men det er mindre grunnlag for å holde den i livet uten bevisstheten og uten at det er sjanse for at bevisstheten returnerer. Hadde du hatt noe imot å koble fra maskinene som holdt en kropp uten hjerne (så å si) i livet?

Noen mennesker er mer bevisst enn andre, ja. De har flere "signaler" i mangel av bedre uttrykk. Det er den gjengse oppfatning at grad av bevissthet mellom voksne mennesker ikke har noe å si for verdi. Det er når bevisstheten er mer lik et insekt at man kan rettferdiggjøre å drepe det, syns nå jeg. Altså slik som tidlig stadie foster. Bevissthet fra person til person er også ulik, vi er ikke bevisst på nøyaktig samme måte, selv om noen er mer like enn andre. Dyr har også en viss bevissthet, men den er mindre enn hos et voksen menneske. Vi har jo generelt ikke noe imot å drepe og spise dyr, og disse er mer bevisst enn et tidlig foster.

Vi kan ikke måle bevissthet med instrumenter, så derfor setter man en grense der man mener det er grunnlag for at fosteret er "nok" til at det ville vært galt å drepe det. Så regner jeg med det også handler om at det er verre å abortere senere i svangerskapet enn tidlig uavhengig av det etiske?

 

Anonymkode: aae83...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, linsejesus skrev:

Problemet med å si at bare de som er levedyktige utenfor livmor skal være mennesker/ha rett til liv er at dette vil være forskjellig ut fra hvor man er, og forandre seg med tiden. Rent biologisk sett er et foster et menneske.

Nå har vel de aller fleste steder med denne type begrep ganske lik oppfatning etter hva jeg kan finne på nett - så det endrer seg ikke så mye fra land til land vel? 

7 timer siden, debatant skrev:

Vi ser at fostre sutter på tommelen bare uker gamle. Trist at stortinget ikke har mer respekt for livet.

For å bevise sin inkompetanse på biologi, har stortinget nå vedtatt at kjønn er en følelse.

Tommelsutting er da virkelig ikke noe å måle etter, jeg har voksne venner som fortsatt sutter på tommelen :P og stortingets "respekt for liv" ?? Hvor i all verden er det linket til tommelsutting?? Kjønn er mer enn bare pupper og om tissen går utover eller innover - hvorfor er det galt å ta hensyn til det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lyset man visstnok ser når man dør, kanskje det er lyset man ser I det man blir presset ut gjennom en vagina. På ny. Bare tenker høyt jeg. Kanskje vi aldri dæver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...