Gå til innhold

Uggen, når jeg våkner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

Er det normalt å våkne uggen, når du kan være gravid? Jeg har aldri spydd, men jeg føler meg så fyllesyk når jeg våkner. Hodet verker konstant, og jeg kjenner en klump i halsen. 

Må man spy for å være gravid?

Anonymkode: eafc8...5b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle graviditeter er forskjellig, noen har 0 plager, andre er sengeliggende omtrent fra dag 1. Så det er helt vanlig det du opplever, man må ikke spy nei 

Anonymkode: e0621...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle graviditeter er forskjellig, noen har 0 plager, andre er sengeliggende omtrent fra dag 1. Så det er helt vanlig det du opplever, man må ikke spy nei 

Anonymkode: e0621...33d

Det kommer så plutselig, jeg har ikke kjent så mye før nå

Hvorfor skjer det så plutselig? Jeg har gått nesten 4 uker uten å kjenne noe.. 

Anonymkode: eafc8...5b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ganske vanlig i første trimester, og du må nesten bare prøve deg litt frem hva som fungerer for deg. For min del hjalp det å spise mange små måltider i løpet av dagen. Hvis jeg for eksempel spiste frokost kl 8 og lunsj kl 12 måtte jeg spise noe i mellom, en banan eller et rundstykke, ellers ble jeg superkvalm. Samme om morgenen. Få i deg noe så fort du våkner så burde det hjelpe. Ingefær-te hjalp også synes jeg. Hold ut, det går vanligvis over rundt uke 12 en gang, men det kan lønne seg å være flink med maten hele svangerskapet, og etter det også forsåvidt. Babyen skal ha næring til og vokse, og da trenger du gode matvaner :) 

Anonymkode: 385c5...120

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av hypotesene er at kvalmen er en "allergisk" reaksjon på svangerskapshormonene i kroppen, og de stiger fra du blir gravid og frem til ca. uke 10-12, og da stabiliserer de seg på et noe lavere nivå. Er man sensitiv for disse hormonene så kommer kvalmen tidlig, og kan vare mye lenger enn uke 12, er man mindre sensitiv så merker man lite eller ingenting av det i begynnelsen, men kan merke litt når hormontoppen kommer. 

Årsaken til at man er ekstra kvalm om morgenen er at man gjerne våkner med litt lavt blodsukkernivå, og det påvirker kvalmen. Det er derfor et av de mest kjente kjerringrådene er å ha noen kjeks liggende ved siden av sengen, som man spiser før man står opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28. juli 2016 at 9.37, AnonymBruker skrev:

 

Er det normalt å våkne uggen, når du kan være gravid? Jeg har aldri spydd, men jeg føler meg så fyllesyk når jeg våkner. Hodet verker konstant, og jeg kjenner en klump i halsen. 

Må man spy for å være gravid?

Anonymkode: eafc8...5b4

Akkurat dette var mitt første symptom. Allerede fra ca 8 dpo ble jeg skikkelig fyllesyk om morgenene. Virkelig uggen, dårlig i magen, småkvalm... Skjønte med en gang at spiren satt :) Men det ga seg rundt menstid, kom tilbake som skikkelig kvalme ved 7 uker...

Anonymkode: 87ab8...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...