Gå til innhold

Hyppige oppvåkninger om natten - 9 måneder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hellige makrell, nå begynner jeg å bli trøtt:sprettoy: Jenta mi våkner på en normal natt 5-6 ganger, men er minst 1 gang i uka våken så mye som 10-12 ganger. Med natt mener jeg min natt på ca 8 timer. Jeg skal snart jobbe igjen, og da går ikke dette mer. 

Noen tips til et trøtt mammatryne? Hun er aldri våken lenge, det holder å putte i smokken. Hvordan er det å slutte med den når hun er såpass liten? Kanskje det hadde redusert oppvåkningene noe. Hun virker ikke redd, og heller ikke plaget av noe. Prøver henne på eget rom nå, foreløpig uten forbedring. Lar det gå et par uker til, men hvis det fortsetter på samme måte, går vi tilbake til samsoving. Da slipper jeg i det minste å stå opp av senga:dry: Hun har vært som dette hele livet, men som spebarn var det naturlig at hun spiste ofte og manglet døgnrytme, men nå burde dette være på plass. Jeg ammer ikke lenger, men hun får ei flaske mme på natten (har slitt mye med vekta, vil ikke fjerne denne hvis det ikke er helt krise). 

Hjelp!

Anonymkode: 2a725...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det bare sutten hun vil ha? Ville kanskje forsøkt å bytta ut sutten med noe hun ikke mister så lett da. Kanskje en fin bamse eller en ny god koseklut. Men blir sikkert et par netter det blir verre før det blir bedre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gancider skrev:

Er det bare sutten hun vil ha? Ville kanskje forsøkt å bytta ut sutten med noe hun ikke mister så lett da. Kanskje en fin bamse eller en ny god koseklut. Men blir sikkert et par netter det blir verre før det blir bedre da.

Hun har en koseklut i tillegg, som hun er veldig glad i. Men det holder ikke med den når hun våkner sånn. 

Har forresten begynt å få problemer med å sove selv også, enda så trøtt jeg egentlig er. Ligger sånn på nåler og venter på at hun skal våkne:baby: Tullete, men det er så tungt å bli vekket noen få minutter etter at jeg har sovnet. 

TS

Anonymkode: 2a725...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Tenker at det er et sprang. Mini her slet også med søvnen på den tiden. Nå er det innsovingen som tar litt tid(1 år).  Hos oss har det jevnt og trutt vært tull med søvnen ved sprang, men det har alltid gått seg til igjen.

En annen ting. Hvor mye sover hun på dagen? Her kan ikke Mini sove etter 15.00. Da blir det iallefall bare krøll med søvnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Runforit skrev:

Tenker at det er et sprang. Mini her slet også med søvnen på den tiden. Nå er det innsovingen som tar litt tid(1 år).  Hos oss har det jevnt og trutt vært tull med søvnen ved sprang, men det har alltid gått seg til igjen.

En annen ting. Hvor mye sover hun på dagen? Her kan ikke Mini sove etter 15.00. Da blir det iallefall bare krøll med søvnen.

I så fall har hun hatt et kontinuerlig sprang siden hun ble født:dry:

Hun sover ca 2,5 time i løpet av dagen. Til sammen ca 14 timer i døgnet. Hun slukner som et lys når hun legger seg ca 18.30, og vi har aldri (bank i bordet!) trøbbel med legging. 

Jeg har et barn til, som nok skjemte meg bort med å være en engel på nettene. Allikevel, han hadde tydelige faser der legginga plutselig var vanskelig, hyppigere oppvåkninger osv. Men dette gikk alltid over. Denne her har hatt dette søvnmønsteret fra hun ble født, og etter 9 mmd er jeg litt frynsete, hehe:sFun_sleeping:

TS

Anonymkode: 2a725...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjott

For oss måtte dette bare gå over, og det varte og strakk seg ut sinnsykt lenge. Og som du jo nevner, så kan det være fryktelig vanskelig å sovne selv.

For vår del hjalp ingenting, og vi måtte bare holde ut. Jeg ble sykemeldt en periode med alvorlige søvnproblemer, men etterhvert gikk det seg til. Min erfaring er at man bare må ta tiden til hjelp, dessverre.

Det er et par i barnehagen som har hatt samme problemer, og den ene forsøkte i samråd med legen innsovningstabletter når barnet var halvannet år(som som dere hadde slitt siden fødsel uten bedring). Det hjalp faktisk, for det brøt et veldig negativt mønster som hadde satt seg. De brukte det i 3 uker. Samme barnet har brukt sovemedikamenter i to perioder, rett og slett fordi de alle sammen jo var helt utmatta. De hadde sjekket ut alt annet på forhånd for å utelukke andre årsaker.

Jeg turte ikke det med første barnet, men om jeg får en nummer to med samme problemer som første gang - og som i ditt(og mitt tilfelle) ikke går over, så kommer også jeg til å vurdere det samme.

Det går rett og slett alvorlig utover helsen til alle sammen når det aldri gir seg, og ofte er det snakk om mønstre som trenger brytes med hjelpemidler.

Det er jo ikke snakk om sovemedikamenter, men type Vallergan eller liknende som kan hjelpe til å få lengre strekk med søvn og som tas i begrensede perioder. 

Jeg fikk skrevet ut det og et par andre sovemedisiner selv(som jeg ikke tok fordi barnet i tillegg kastet opp endel på natten ifbm hyppig sykdom første pår i bhg . og da måtte jeg jo kunne våkne) - men jeg anbefaler altså å vurdere det etterhvert i samråd med lege om det ikke gir seg for både deg/dere og barnet. 

For oss går dette i perioder fortsatt når barnet er 2,5, men det er overhodet ikke så ille som før. Og vi tok konsekvent ikke barnet opp om han bare klagde eller snakket/bråkte. Kun ved eskalerende gråt, og da trøstet vi i sengen. Samsoving var helt krise for oss, men hjelper det så gjør du det. 

Vi hadde også problemer med leggingen, og tidlig våkning om morgenen(type 05 lenge og avogtil tidligere) - og i vårt tilfelle var iallefall smokken det eneste som bedret noe som helst på leggingen, iallefall.

Jeg glemte å legge til at vi forsøkte å kutte litt på dagsoving etterhvert, for oss så er det ikke sånn at søvn avler søvn - og alt etter et visst tidspunkt ble helt krise for resten av kvelden/natta. 

Det kan tenkes at dere kan prøve å kutte 30 min å se om det hjelper, men det tar et par uker å se eventuell bedring - og de blir ganske survete i starten.

Endret av Fjott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for langt svar, Fjott! 

Dersom det ikke blir bedring, og det går så langt at jeg faktisk ikke klarer å gjøre jobben min, må vi ta en prat med lege om hvilke alternativer vi har. Jeg tåler vanligvis dårlig søvn ganske godt (har aldri vært en som har sovet natta gjennom jeg heller, ikke en gang som voksen), men dette går over alle støvleskaft. Med flere barn i huset, er det ikke bare å legge seg 18.30 med babyen heller:P

Dette har helt tydelig satt seg som et søvnmønster hos henne. Hun sover aldri mer enn 45-60 minutter sammenhengende på dagtid, noe jeg har skjønt at er omtrent lengden på en søvnsyklus på denne alderen. Så trikset er antakelig å få til at hun sover videre gjennom den lette søvnen uten å våkne. 

TS

Anonymkode: 2a725...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungen min våknet hver time hele natta frem til han starta i bhg. Da var det slutt på dagen (natta 😉) Kan godt hende din også er sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, atropos skrev:

Ungen min våknet hver time hele natta frem til han starta i bhg. Da var det slutt på dagen (natta 😉) Kan godt hende din også er sånn?

Gosh, det ville vært en lettelse! I så fall er det bare 3 måneder igjen:P Tør ikke håpe for mye da, har liksom gått og ventet så lenge nå. Bare vent til hun får fast føde! Bare vent til hun er vant til fast føde! Bare vent til tennene har kommet gjennom! Barebarebare:fnise:

TS

Anonymkode: 2a725...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gosh, det ville vært en lettelse! I så fall er det bare 3 måneder igjen:P Tør ikke håpe for mye da, har liksom gått og ventet så lenge nå. Bare vent til hun får fast føde! Bare vent til hun er vant til fast føde! Bare vent til tennene har kommet gjennom! Barebarebare:fnise:

TS

Anonymkode: 2a725...cfa

Jada, man blir jo her gal av å vente på at det skal gi seg, men når ungen begynner i bhg blir det jo mer som skjer på dager og flere inntrykk å bearbeide, så det er jo logisk at man blir mer sliten og klar for søvn. Jeg krysser fingrene for deg og baby!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde det sånn med førstemann. Våkna hver time/andre time hele natta, fikk smokken og sov videre. Har du lest om søvnassosiasjon? Vår var helt avhengig av smokken for å sovne, og når han da våkna i en lett søvnfase og ikke hadde smokken i munnen så våkna han. Kluet var da å få han til å sovne uten smokk. Vi kutta den ut når han var 6 mnd, satt inne hos han og roa i senga til han sovna, når han våkna på natta roa vi han i senga eller brukte opp/ned metoden. Ofte gikk det bare å roe ved å legge en hånd på brystet hans. Men han våkna veldig tidlig på morgenen og da var det vanskelig å få han til å sove igjen. Så vi begynte med smokk igjen etter 1 uke, men var da mye mer restriktive og prøvde roe på andre måter først. Etter den uka begynte han sove mye lengre økter opp til 5 timer sammenhengde som var veldig mye for oss. Så jeg ville prøvd å kutte ut smokken! Mange ulike måter det kan gjøres på. 

Anonymkode: 7afb5...abf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er smokk avhengigheten som er problemet.  De er så vant å ha dette til å sove at med engang de småvåkne og har det ikke i munnen våkne de fullt og gråter. 

Har ikke noe å tilby unntatt å bare kutt ut smokken.  Mitt første var helt smokk avhengig (tror vi var også) og sov ikke mer en 3 timer til han var 14 måneder.  Brukte ikke smokk med mitt andre barn og han sov utrolig mye bedre en første gjørt.  Men barn er forskjellige så kan ikke si med sikkerhet at det var pga smokk.  

Anonymkode: eafc8...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...