Gå til innhold

Fosterhjem dyrebeskyttelsen - er jeg egnet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er student på 20 år som bor i Oslo i en leilighet på rundt 60 kvm alene. Så dyrebeskyttelsen i Oslo annonserte for at de hadde behov for fosterhjem, i hovedsak noen som kunne ta katter i rundt 6mnd, men også ved ferieavvikling (at fosterhjemmet de bor i skal på ferie), kjapp flytning, sykdom osv.

Jeg er oppvokst med katter, og min mor har selv hatt mange katter i fosterhjem (kattunger, eldre katter, "problemkatter", katter med stort behov for å bli sosialisert osv). Har vært med på mye av dette. Syntes det er veldig trist å bo uten dyr og vurderer å melde meg for kortere opphold. 

Er relativt sosial, men ikke så mye i mitt eget hjem. Trenger jo ikke akkurat ha fest i de periodene jeg har katt.

 

Tanker?

Anonymkode: 9f729...6b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge du har et sted hvor det er lov å ha katter, du er hjemme til å kose på dem hver dag, og du kan passe på at de ikke kommer seg ut, så skal det være greit nok. :-)

Jeg var fostermor da jeg var 17 og bodde for meg selv en plass jeg kunne ha katt. Dyrebeskyttelsen finansierer alt av utstyr og mat osv.

Anonymkode: d6d5e...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen grunn i det du skriver til at du ikke skal bli godkjent. Jeg bor i en leilighet som er litt større enn din og jeg er fosterhjem for FOD. 

Anonymkode: fb52f...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ingen grunn i det du skriver til at du ikke skal bli godkjent. Jeg bor i en leilighet som er litt større enn din og jeg er fosterhjem for FOD. 

Anonymkode: fb52f...c3d

Tenkte mer med alder/livssituasjon osv. Men godt å høre! TS

Anonymkode: 9f729...6b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mange fosterhjemskatter og min organisasjon var veldig takknemlig for studentene som ville "låne" katter for en periode. Så lenge det er tillatt med dyr er leiligheten helt fin. Hadde 14 stykker på det meste på 60 kvm ☺

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kontormus skrev:

Jeg har hatt mange fosterhjemskatter og min organisasjon var veldig takknemlig for studentene som ville "låne" katter for en periode. Så lenge det er tillatt med dyr er leiligheten helt fin. Hadde 14 stykker på det meste på 60 kvm ☺

Da tror jeg jeg kjører på med det :) Er jo bare koselig (for min del), og sikkert for de som får avlastning også til å feks dra bort :)

Tusen takk for svar! TS

Anonymkode: 9f729...6b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke for å kuppe tråden. 

Men hva om du har hund og katt fra før?
Noen som vet reglene? Katten er ikke vaksinert, for han er innekatt. Fikk beskjed at veterinær at det var ikke nødvendig. Hunden er vaksinert. 

Kan jeg være fosterhjem, når jeg har en uvaksinert, kastrert innekatt fra før?

Anonymkode: 8dde7...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da tror jeg jeg kjører på med det :) Er jo bare koselig (for min del), og sikkert for de som får avlastning også til å feks dra bort :)

Tusen takk for svar! TS

Anonymkode: 9f729...6b5

Kattene får ikke gå ut, men det visste du kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke for å kuppe tråden. 

Men hva om du har hund og katt fra før?
Noen som vet reglene? Katten er ikke vaksinert, for han er innekatt. Fikk beskjed at veterinær at det var ikke nødvendig. Hunden er vaksinert. 

Kan jeg være fosterhjem, når jeg har en uvaksinert, kastrert innekatt fra før?

Anonymkode: 8dde7...117

Du kan ha kattunger så lenge du har hund og katt fra før, men når det kommer til eldre katter som behøver mer rehabilitering, så passer ikke et hjem hvor katten må dele hus med en annen voksen katt. Du kan være fosterhjem for hund da. :-)

Anonymkode: d6d5e...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ha kattunger så lenge du har hund og katt fra før, men når det kommer til eldre katter som behøver mer rehabilitering, så passer ikke et hjem hvor katten må dele hus med en annen voksen katt. Du kan være fosterhjem for hund da. :-)

Anonymkode: d6d5e...ecb

Det er ikke noen sånne regler hos FOD, ihvertfall. Der ser man på hver enkelt katt hva slags fosterhjem som egner seg, Det finnes katter i alle aldre som går fint sammen med hund og andre katter.

Anonymkode: fb52f...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noen sånne regler hos FOD, ihvertfall. Der ser man på hver enkelt katt hva slags fosterhjem som egner seg, Det finnes katter i alle aldre som går fint sammen med hund og andre katter.

Anonymkode: fb52f...c3d

Ut av erfaring (har vært fosterhjem i ganske mange år nå), så har det aldri passet å plassere en voksen katt sammen i et hjem hvor det allerede har vært en annen katt. Men selvfølgelig, det finnes ikke noen regel om det og man tar selvfølgelig også utgangspunkt i hver enkelt katteindivid. 

Men som sagt; ut av erfaring har ikke de omplasserte kattene vært i en spesielt god posisjon til å dele hjem med andre katter. Mange har vært ordentlig ødelagte, og andre for usikre og trives dårlig.

Anonymkode: d6d5e...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hørt om disse reglene jeg heller. Men de fleste kattene kjenner de ikke bakgrunnen til og hvordan de reagerer overfor hunder. Jeg hadde ikke egne dyr når jeg tok inn fosterhjemskattene, men kjenner noen som har. Vaksine er helt nødvendig for egne dyr. Hele røkla, dvs tilleggsvaksine. Det er disse kattene som har overlevd ute som har størst risiko for å bli smittet, og smitte videre. Jeg har hatt mane veldig nødstilte og syke katter her samtidig. Det er forbausende hvor aksepterende de blir overfor hverandre i en slik situasjon

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kontormus skrev:

Kattene får ikke gå ut, men det visste du kanskje?

Haha ja, det vet jeg. De fikk ikke gå ut de vi hadde når jeg vokste opp heller. Pluss føler det er ganske uaktuelt å slippe ut en utrygg katt i Oslo, som jeg bare skal ha for en begrenset tidsramme :)

 

TS

Anonymkode: 9f729...6b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ut av erfaring (har vært fosterhjem i ganske mange år nå), så har det aldri passet å plassere en voksen katt sammen i et hjem hvor det allerede har vært en annen katt. Men selvfølgelig, det finnes ikke noen regel om det og man tar selvfølgelig også utgangspunkt i hver enkelt katteindivid. 

Men som sagt; ut av erfaring har ikke de omplasserte kattene vært i en spesielt god posisjon til å dele hjem med andre katter. Mange har vært ordentlig ødelagte, og andre for usikre og trives dårlig.

Anonymkode: d6d5e...ecb

Vi hadde en katt fra før, og fikk en veldig utrygg katt fra dyrebeskyttelsen som var hos oss i fosterhjem. Det gikk generelt veldig fint, men mest fordi de "klaffet" veldig godt. Katten vår blant annet "voktet" for den nye mens han spiste (var veldig redd for å spise alene hvis det kom noen osv), og de lå i samme kurv/hylle osv hele tiden. 

 

Men vår pus som vi hadde fra før var veldig forsiktig og "vennlig" mot andre katter.

 

Anonymkode: 9f729...6b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde en katt fra før, og fikk en veldig utrygg katt fra dyrebeskyttelsen som var hos oss i fosterhjem. Det gikk generelt veldig fint, men mest fordi de "klaffet" veldig godt. Katten vår blant annet "voktet" for den nye mens han spiste (var veldig redd for å spise alene hvis det kom noen osv), og de lå i samme kurv/hylle osv hele tiden. 

 

Men vår pus som vi hadde fra før var veldig forsiktig og "vennlig" mot andre katter.

 

Anonymkode: 9f729...6b5

Min erfaring er også at trygge katter er til stor hjelp for å sosialisere de utrygge og redde ☺

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kontormus skrev:

Min erfaring er også at trygge katter er til stor hjelp for å sosialisere de utrygge og redde ☺

Enig.

Nå er jeg riktignok  fostermor for hunder, men det er til STOR hjelp at mine faste hunder er ekstremt trygge og milde sin i omgang med hunder som er utrygge!   Sosialt intelligente rett og slett.  Sosiale hunder og katter er glade dyr.   Garantert samme med katter. En trygg "bror/søster " er bare et pluss

Anonymkode: b932e...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...