Gå til innhold

Kalorikalkulator hjelp...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å gå ned i vekt. Jeg har derfor brukt en kalorikalkulator for å se hvor mye jeg kan spise for å gå ned 1 eller 0,5kg i uken. 
Jeg veier nå 80kg og kalkulatoren viser at jeg da kan spise ca 1500kcal per dag for å gå ned 1kg og ca 2000 for å gå ned 0,5kg. Det veksler litt hvor mange kalorier jeg får i meg per dag, men aldri over 2000kcal. 
Skal jeg derimot holde vekten stabil så kan jeg spise ca 2500 kalorier per dag...Jeg får ikke dette helt til å stemme...Eller altså jeg skjønner det på en måte...men 500kcal mer enn 2000kcal (som jeg kan gå ned 0,5kg på per uke) synes jeg er stor forskjell. Jeg forstår ikke helt hvordan vekten vil holde seg stabil med 2500kcal da. 

En vanlig dag for meg er:
frokost (3-4knekkebrød med magert pålegg og grønnsaker på / 2 knekkebrød + yoghurt/frukt/egg)
lunsj (salat, wok, eller ca likt som frokost)
mellommåltid (en frukt)
middag (en normal porsjon, prøver å ikke bruke for mye ris/poteter, bruker magert kjøtt og en del grønnsaker, lite saus og fett i maten)
kvelds (1-2 knekkebrød, yoghurt eller gryn)
 

Når jeg har regnet på dette så har det lagt innenfor 2000kcal. Og jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skulle klart å spise 500kcal mer per dag for å holde vekten og uten å gå opp igjen i vekt. Nå er jo mitt mål å gå ned uansett, og hvertfall ikke gå opp igjen i vekt. Så stemmer det da at jeg "trygt" kan spise 2500kcal uten å gå opp i vekt? Tenker dersom jeg ikke er like flink med kostholdet en og annen uke... :)

Anonymkode: dee88...adf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilken kalorikalkulator har du brukt? Hva har du lagt inn for høyde og aktivitet?

Anonymkode: d4368...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken kalorikalkulator har du brukt? Hva har du lagt inn for høyde og aktivitet?

Anonymkode: d4368...fc6

Ah det glemte jeg å oppgi. Har lagt inn 80kg og 165cm. Har lagt lagt inn lite til minimal aktivitet. Går tur/trener alt fra 0 til 3 ganger per uke...Så føler ikke jeg kan ta noe mer enn minimalt/lite :P Planen er forøvrig å fast trene minst 3 ganger og gjerne en liten gåtur per dag. 

Anonymkode: dee88...adf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ah det glemte jeg å oppgi. Har lagt inn 80kg og 165cm. Har lagt lagt inn lite til minimal aktivitet. Går tur/trener alt fra 0 til 3 ganger per uke...Så føler ikke jeg kan ta noe mer enn minimalt/lite :P Planen er forøvrig å fast trene minst 3 ganger og gjerne en liten gåtur per dag. 

Anonymkode: dee88...adf

http://www.klikk.no/helse/kosthold/slank/article912169.ece 

Anonymkode: dee88...adf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv bruker jeg de internasjonale, de er mer pålitelige enn norske. 

Se hva denne gir deg.

https://tdeecalculator.net/

Anonymkode: d4368...fc6

Takk for råd :) Denne viser omtrent det samme som den jeg har brukt. 

Anonymkode: dee88...adf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for råd :) Denne viser omtrent det samme som den jeg har brukt. 

Anonymkode: dee88...adf

Da stemmer det nok.

Det viktige å huske på er å kalkulere på nytt ettersom du går ned. Det vil gå raskere nå i starten, og så avta og du må innta mindre.

For meg, eksempelvis, kan jeg kun innta 1900 kalorier en passiv dag for å ivareta vekten. 

Anonymkode: d4368...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til en ting til. Du skriver:

" Når jeg har regnet på dette så har det lagt innenfor 2000kcal. Og jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skulle klart å spise 500kcal mer per dag for å holde vekten og uten å gå opp igjen i vekt."

Jeg går utifra at du ikke har telt kalorier før? De fleste får noen aha-opplevelser når de ser hva ting inneholder. 

Når du først begynner å telle ser du hvor lett du kan bli mett på få kalorier - spesielt om du har spist usunt før, med mange kalorier i lite mettende form. Du ser hvor mye mat 500 kalorier KAN være, og det å ha såpass ekstra føles som veldig mye. 

Anonymkode: d4368...fc6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...