Gå til innhold

Er Harry Potter bøkene, bøker som voksne kan like?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er Harry Potter bøkene, bøker som voksne kan like?

Eller er det bare barn og tenåringer som liker de bøkene?

Anonymkode: 38701...8c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg likte dem, min mor likte dem. Så det er minst to voksne som liker dem. De er greie som underholdning. Men  så oppslukt som datteren er/var det ble vi ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de først kom ut og ble populære var det like mange voksne som kjøpte og leste disse som ungdom. Jeg har lest alle oppfordrer mitt barn til å begynne å lese dem, men det er litt for mye tekst ennå, han er 10. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker dem, de er blant mine desiderte favoritter! Men de "må" leses på engelsk, altså ;) Jeg var tidlig i 20-årene da jeg leste min første bok, nå nærmer jeg meg 40 (om noen år) og synes de er like bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Harlekin skrev:

Jeg elsker dem, de er blant mine desiderte favoritter! Men de "må" leses på engelsk, altså ;) Jeg var tidlig i 20-årene da jeg leste min første bok, nå nærmer jeg meg 40 (om noen år) og synes de er like bra. 

De "må" absolutt ikke leses på engelsk, nei. 

Kan forresten si at de er blant mine favoritter og! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Drikkeflaska skrev:

De "må" absolutt ikke leses på engelsk, nei. 

Kan forresten si at de er blant mine favoritter og! 

Det er jo derfor jeg skriver "må" i hermetegn ;) JEG synes de er mye bedre på originalspråket, men jeg kan selvsagt ikke diktere hva andre synes ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Harlekin skrev:

Det er jo derfor jeg skriver "må" i hermetegn ;) JEG synes de er mye bedre på originalspråket, men jeg kan selvsagt ikke diktere hva andre synes ...

De fleste bøker er bedre på originalspråket :) Men jeg vil påstå at Harry Potter er såpass godt oversatt at de mer enn fint kan leses på norsk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksne kan absolutt like Harry Potter. Jeg har hatt de heftigste Potter-diskusjonene med folk som tilhører generasjonen over meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsket bøkene. Jeg leste de for meg selv, og jeg var i midten av 20-årene den gangen, tror jeg... sånn ca. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så definitivt. Har du ikke lest dem har du masse å glede deg til! Bøkene blir mer "voksne" jo lenger ut i serien du kommer, så ikke gi opp selv om den første og andre til tider kan være litt barnslige. Fantastiske bøker, som jeg kommer til å lese om og om igjen gjennom livet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsmil
16 minutter siden, Drikkeflaska skrev:

De fleste bøker er bedre på originalspråket :) Men jeg vil påstå at Harry Potter er såpass godt oversatt at de mer enn fint kan leses på norsk. 

På norsk skinner det veldig gjennom at Harry Potter er barnebøker, med tanke på oversettelse av navnene til karakterene (eks: bill og charley (weasley) blir til rulle og kalle...). Denne barnsliggjøringen av navnene er definnitivt med på å gjøre den norske oversettelsen dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Solsmil skrev:

På norsk skinner det veldig gjennom at Harry Potter er barnebøker, med tanke på oversettelse av navnene til karakterene (eks: bill og charley (weasley) blir til rulle og kalle...). Denne barnsliggjøringen av navnene er definnitivt med på å gjøre den norske oversettelsen dårligere.

Det er mitt problem med den norske oversettelsen også, at det blir for barnslig. Problemet er vel at J.K.Rowling ikke helt hadde forutsett hvor populære disse bøkene skulle bli blant voksne. Derfor begynner serien litt "barnslig" (men fortsatt veldig bra), og så blir den raskt mørkere. Men den norske oversetteren må selvsagt holde seg til navnene han begynte med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er over 30, og forsøkte meg på dem for et par år siden. Ikke spesielt begeistret, gav opp litt ute i bok 2. Eneste høydepunkt er alt som har med onkelen og søskenbarnet å gjøre, Vernon og Dudley er fantastiske, synd de ikke er mer med.

Anonymkode: 43f5d...4f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev til og med en eksamensoppgave om hp, ene boken var pensum på grunnfag engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns de er fantastiske, og leste alle sammen om igjen (på engelsk) tidligere i år. Var i London og Edinburgh da henholdsvis nest siste og siste bok kom ut, og fikk vært med på entusiasmen der. De er jo mer spennende jo lenger ut i serien man kommer, og blir dystrere og mer kompliserte også. Elsker magien og måten forfatteren skriver på, men liker ikke de norske navnene.

Edit: Og jeg er 35, så jeg har vært voksen hele tiden mens serien kom ut, selv om jeg var ganske ung da den første kom.

Endret av Rainbow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er voksen og vel så det og jeg likte dem. Jeg ble på ingen måte hektet, men leste dem likevel etterhvert som de kom ut. Det samme gjorde forøvrig en kollega som er drøye 10 år eldre enn jeg. :Knegg: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 30+ da jeg begynte å lese dem og ble superhekta. Men så har jeg også en sånn personlighet også, som lett blir engasjert og hekta på ting.

Jeg er enig i at de må leses på engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å lese serien på engelsk lenge før det ble en hit blandt folk flest, er nå nærmere førti og liker dem god fremdeles. Forsøkte meg på den norske versjonen, men er enig i at oversettelsen av alle navn gjorde bøkene barnsligere enn nødvedig. Det gjør det ogsø vanskelig å veksle mellom språkene i lesingen. Syns også noe av de språklige virkemidlene forsvinner i oversettelsen, det gjør det absolutt anbefalt å lese på engelsk.

Anonymkode: c9ca6...20b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...