Gå til innhold

Jeg har skadet foten - tips


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er fullstendig klar over at ingen her kan gi et fasitsvar på dette spørsmålet og at jeg bør oppsøke en lege. Problemet er bare at jeg er på ferie ganske langt fra hjemstedet mitt (og dermed fastlege) og jeg tenker at dette ikke er akutt nok for legevakten. Jeg er derfor ute etter erfaringer fra noen som kanskje har opplevd noe av det samme.

For snart to uker siden var jeg ute å jogget med hunden i skogen og klarte å tråkke oppi et hull i stien. Jeg tråkket over og det gjorde helt sykt vondt i et minutts tid før den værste smerten ga seg. Jeg kunne fint trå på foten så utelukket brudd med en gang og regnet med at jeg bare hadde slått meg litt. Fikk haltet meg hjem og satt med ispose på foten resten av kvelden.

Dagen etter var foten like vond og jeg kunne nesten ikke bevege tærne. Foten var skikkelig hoven og blå og jeg fikk ikke på meg vanlige sko. Siden jeg fint klarte å legge vekt på den så regnet jeg fremdeles med at den bare var forstuet så tenkte ikke noe mer over det. Regnet med at det ville gå over av seg selv i løpet av noen dager.

Nå har det gått snart to uker og den er fremdeles vond. Jeg kan helt fint gå på den, og halter ikke før jeg har gått noen minutter. Smerten sitter på oversiden av foten, i beinet som går ut til storetåa. Det "strammer" skikkelig i dette området når jeg beveger storetåen. Hevelsen og det blå er mer eller mindre vekk men jeg kan fremdeles ikke ha på sko som strammer på oversiden av foten da dette gjør kjempevondt! Når jeg sitter/står stille er det nesten ikke vondt i det hele tatt, men om jeg beveger tåa/foten på en dum måte er det akkurat som om noe stikker skikkelig om dere skjønner hva jeg mener?

På kveldene er foten så vondt at jeg må ta smertestillende. Har tatt paracet og ibux men også paralgin forte de verste dagene (har disse pga prolaps i ryggen). Jeg er kjempeforsiktig med å ta smertestillende til vanlig så er veldig sjeldent at jeg tar noe! Foten dunker og pulserer og det kan plutselig "stikke til" sånn at jeg nesten ikke klarer å legge vekt på den noen sekunder før den igjen blir bedre.

Har noen opplevd noe lignende? Hadde det vært et brudd der burde den vel vært enda mere vond? Jeg klarer jo å gå på beinet/legge vekt på det. Varer en forstuelse så lenge uten bedring? Jeg har hatt seneskade/betennelse i den andre foten nylig og det føles helt annerledes ut enn en sånn type skade....

Takker for alle tanker :)

Anonymkode: 9333b...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva det er aner jeg ikke. Men vet at brist ikke trenger å være standard "smerter fra en annen verden, klarer ikke gå, hyler av smerte" og alt det der. Så det kan være mye rart og noen gang vanskelig å finne ut. Men du kan ringe legekontoret mærmest der du er og spørre om en lege der kan se på foten din. Alle legekontor har en "legevakgordning" for slile tlfeller hvor folk er på ferie og blir skadet eller lignende. Så hør med legekontor i nærheten er mitt råd 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, stjernestøv00 skrev:

Hva det er aner jeg ikke. Men vet at brist ikke trenger å være standard "smerter fra en annen verden, klarer ikke gå, hyler av smerte" og alt det der. Så det kan være mye rart og noen gang vanskelig å finne ut. Men du kan ringe legekontoret mærmest der du er og spørre om en lege der kan se på foten din. Alle legekontor har en "legevakgordning" for slile tlfeller hvor folk er på ferie og blir skadet eller lignende. Så hør med legekontor i nærheten er mitt råd 😉

Tusen takk for svar :) Har lissom alltid sett for meg at det å faktisk knekke/briste noe vil gjøre MYE mer vondt! Jeg ringte legekontoret her etter noen dager (glemte å skrive det i HI) men fikk beskjed om at det ikke var akutt nok til at de kunne ta meg inn og at jeg måtte vente til jeg kom hjem eller kontakte legevakta. Men syntes lissom ikke det er akutt nok for legevakta i og med at jeg fint kan trå på den... De er vel overarbeidet nok som det er 😝

Anonymkode: 9333b...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trudde jeg også helt til jeg brista ankelen. Men det er en lang historie. Men jeg klarte fint å gå på den hele veien så lenge jeg gikk på en bestemt måte og smertene gikk litt opp og ned.

Ja. Legevaktene er nok litt opphetet i ferier. Men legekontor kan du prøve. De som er åpne mellom 8.30-15.00 (ich). Eller vent til du kommer hjem 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, stjernestøv00 skrev:

Trudde jeg også helt til jeg brista ankelen. Men det er en lang historie. Men jeg klarte fint å gå på den hele veien så lenge jeg gikk på en bestemt måte og smertene gikk litt opp og ned.

Ja. Legevaktene er nok litt opphetet i ferier. Men legekontor kan du prøve. De som er åpne mellom 8.30-15.00 (ich). Eller vent til du kommer hjem 😉

Ja, jeg må gå på en litt bestemt måte, men det går helt fint lissom 😂

Ja som sagt så ringte jeg det lokale legekontoret men fikk beskjed om at de ikke kunne se på det :/ 

Anonymkode: 9333b...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja. Legekontoret ja. Tenkte legevakta jeg. Unnskyld. Men da er det nesten bare å vente til du kommer hjem og forlange røntgen. Og selv om den ikke skulle vise noe, så ikke gi deg om det fortsatt gjør vondt. Jeg sloss i flere år med skaden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstuet faktisk foten senest for 6 uker siden, og jeg tråkket hardere over enn deg (høres det ut som). Kunne likevel belaste foten hele vegen (med støttebandasje den første tiden), og jeg kjenner ikke igjen de smertene på oversiden av foten som du beskriver. Som legen min sa: å forstue foten gjør mye vondere enn å brekke/briste den, så kom deg til legen, for det høres ikke helt bra ut. Du kan i hvert fall ringe til legevakta og høre om de har tid, forklare problemet osv., hvis ikke må du vel vente.

Anonymkode: 8469f...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, stjernestøv00 skrev:

Åja. Legekontoret ja. Tenkte legevakta jeg. Unnskyld. Men da er det nesten bare å vente til du kommer hjem og forlange røntgen. Og selv om den ikke skulle vise noe, så ikke gi deg om det fortsatt gjør vondt. Jeg sloss i flere år med skaden

Ja, jeg går lissom å venter på at det skal gå over av seg selv, men nå har det lissom snart gått to uker? Når jeg har forstuet ting tidligere så har det vært vondt noen dager før det gradvis har blitt bedre. Nå virker det på en måte som om smerten har stagnert og bestemt seg for å holde seg jevn sånn som den er 🙈Syntes bare denne forstuelsen har vart litt lenge :P

Anonymkode: 9333b...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstuet faktisk foten senest for 6 uker siden, og jeg tråkket hardere over enn deg (høres det ut som). Kunne likevel belaste foten hele vegen (med støttebandasje den første tiden), og jeg kjenner ikke igjen de smertene på oversiden av foten som du beskriver. Som legen min sa: å forstue foten gjør mye vondere enn å brekke/briste den, så kom deg til legen, for det høres ikke helt bra ut. Du kan i hvert fall ringe til legevakta og høre om de har tid, forklare problemet osv., hvis ikke må du vel vente.

Anonymkode: 8469f...ada

TS her: takk for svar :)

Ja, jeg syntes det er litt rart for så himla hardt tråkket jeg ikke over. De første dagene gjorde hele foten (inkludert ankelen) vondt. Så ble ankelen og "resten av foten" bra og nå har jeg "bare" vondt på oversiden av foten. Litt i ankelen også, men det tror jeg kommer av at jeg overbelaster den ved at jeg hele tiden tråkker feil for å avlaste de plassene det gjør vondt. Der er det typisk "senebetennelsevondt" om du skjønner? Denne smerten har også kommet i ettertid. Det er som sagt vondest når jeg har på sko som "trykker" på oversiden av foten. 

Ja jeg kan jo ringe dem og høre. Går det eventuelt ann å ringe fastlegen min og be om en telefontime? Men de må kanskje uansett se på den selv om det ikke er så mye å se på lenger siden det blå og hevelsen mer eller mindre er borte.....

Anonymkode: 9333b...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ringe ditt legekontor og rådføre deg med den om hvordan du skal angripe problemet? Fortell dem hva de på det lokale kontoret der du er sa og spørre om de har et annet alternativ til deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HøyMørkog40

Har opplevd nesten det samme her for en tid tilbake.. apotek arbeidere har nok også eb viss peiling...Men uansett,om du er i syden så hvorfor ikke bare dra til en sånn legevakt/klinikk..Man får jo ganske bra behandling på sånne plasser...Uansett!! Ikke vent til du kommer hjem....Oppsøk nå...

Endret av Bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27/07/2016 at 14.51, HøyMørkog40 skrev:

Har opplevd nesten det samme her for en tid tilbake..  apotek arbeidere har nok også eb viss peiling...Men uansett,om du er i syden så hvorfor ikke bare dra til en sånn legevakt/klinikk..Man får jo ganske bra behandling på sånne plasser...Uansett!! Ikke vent til du kommer hjem....Oppsøk nå...

Jeg er i Norge så ikke noe problem sånn sett å oppsøke Norsk legevakt :) Jeg er bare usikker på om det er akutt nok til at de kommer til å gidde å ta meg inn og ta meg alvorlig om du skjønner hva jeg mener? De bruker jo å ha nok å gjøre på sånne plasser så har ikke lyst til å kaste bort tiden deres med noe som kanskje like gjerne kan vente. 

Så de vil ikke se rart på meg om jeg ringer og sier at jeg skadet foten for to uker siden og lurer på om de kan ta en titt? :P

Den 27/07/2016 at 14.35, Forundret.. skrev:

Hva med å ringe ditt legekontor og rådføre deg med den om hvordan du skal angripe problemet? Fortell dem hva de på det lokale kontoret der du er sa og spørre om de har et annet alternativ til deg. 

Det var ikke dumt! takk for tips! :D Er nesten fire timer hjemmefra så syntes det er litt for langt for å dra hjem bare for en legetime lissom.

Anonymkode: 9333b...390

Endret av Bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør dra på legevakta, når du har hatt vondt i flere uker og du må ta smertestillende om kvelden så bør du få noen til å se på den og helst tatt et røntgenbilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar :) Har lissom alltid sett for meg at det å faktisk knekke/briste noe vil gjøre MYE mer vondt! Jeg ringte legekontoret her etter noen dager (glemte å skrive det i HI) men fikk beskjed om at det ikke var akutt nok til at de kunne ta meg inn og at jeg måtte vente til jeg kom hjem eller kontakte legevakta. Men syntes lissom ikke det er akutt nok for legevakta i og med at jeg fint kan trå på den... De er vel overarbeidet nok som det er 😝

Anonymkode: 9333b...390

Bror min bøyde albuen ut av ledd OG brakk ankelen i løpet av en måneds tid. Han trodde han hadde forstuet foten fordi det gjorde ikke like vondt som å ta albuen ut av ledd. Og så gikk han jo rundt på den, det gjorde ikke SÅ vondt liksom. Mamma fikk rasket ham ned på legevakten likevel et par dager etterpå, resultatet er titanplate og fem skruer i ankelen pga relativt rent, men noe komplisert brudd.

Endret av Minya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsøk legevakten der du er. Nei, det er ikke akutt i så måte, men det er ferie og de forstår nok greia. Bein i fotroten kan knekke ved overtråkk, og gjør ikke nødvendigvis at man ikke kan belaste foten. 

Anonymkode: e38fa...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...