Gå til innhold

Ikke-religiøst bryllup i kirka?


Persephone

Anbefalte innlegg

Dette er bare rent hypotetisk siden jeg ikke kommer til å gifte meg på et par år til (minst). 

Jeg er ikke religiøs og ønsker derfor ikke å bli viet av en prest, men det eneste stedet jeg kan se for meg å gifte meg er den lokale kirka rett og slett fordi det er et fantastisk lokale og betyr mye for meg. Men er det lov å gifte seg i ei kirke uten at det er et kristent bryllup?

Endret av Persephone
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er ikke jeg kristen selv, men jeg mener at man ikke skal gifte seg i kirken om man ikke er kristen. For meg handler det litt om respekt; for da ønsker du kanskje ikke "kristent prat" i bryllupet ditt heller?

Litt rart er det å gifte seg i kirken uten å bli viet av en prest også.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke-religiøs og kontaktet den lokale presten for å høre om dette. Han sa at han alltid hadde samtale med paret i forkant osv. Og dersom det kom frem at den ene parten ikke var religiøs osv ønsket han egentlig å anbefale en annen løsning da det ble feil for han å vie da han vet at man står og "lyver", der man står og sverger på gud og jesus osv. 

Man må også ha et minimum av salmer/tekster som blir sagt som er religiøse. Forbønn osv. Så man kan ikke bare gifte seg i kirken og ha 0 religiøst innhold. Sånn er det hvertfall her. Vil tro dette er likt over hele landet. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går selvfølgelig ikke an.

Det blir litt som å ta med egen mat på restaurant fordi du liker lokalene, men ikke maten de serverer. 

Anonymkode: 380d1...f6e

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, FebruarMamma skrev:

Jeg er ikke-religiøs og kontaktet den lokale presten for å høre om dette. Han sa at han alltid hadde samtale med paret i forkant osv. Og dersom det kom frem at den ene parten ikke var religiøs osv ønsket han egentlig å anbefale en annen løsning da det ble feil for han å vie da han vet at man står og "lyver", der man står og sverger på gud og jesus osv. 

Man må også ha et minimum av salmer/tekster som blir sagt som er religiøse. Forbønn osv. Så man kan ikke bare gifte seg i kirken og ha 0 religiøst innhold. Sånn er det hvertfall her. Vil tro dette er likt over hele landet. 

Ah, skjønner det egentlig, og da virker det som at det er oppklart. Men det er jo mange som gifter seg i kirka uten å være religiøs på noen måte, så det burde være greit å gifte seg der uten å være religiøs så lenge man har med det religiøse og minimum av salmer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Persephone skrev:

Ah, skjønner det egentlig, og da virker det som at det er oppklart. Men det er jo mange som gifter seg i kirka uten å være religiøs på noen måte, så det burde være greit å gifte seg der uten å være religiøs så lenge man har med det religiøse og minimum av salmer. 

Det er en fast liturgi som skal følges, men man kan variere innenfor denne med bl.a valg av salmer og bibelord. Her kan det bli ganske stor variasjon mht hvor religiøs vielsen fremstår. For meg er det for mye selv i de enkleste/mest nedtonede variantene.

Anonymkode: ee844...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en fast liturgi som skal følges, men man kan variere innenfor denne med bl.a valg av salmer og bibelord. Her kan det bli ganske stor variasjon mht hvor religiøs vielsen fremstår. For meg er det for mye selv i de enkleste/mest nedtonede variantene.

Anonymkode: ee844...c74

Jeg har ikke egentlig sett på dette, og ikke vært i noe bryllup jeg kan huske. Men hvis det er noe jeg syns er innafor tror jeg at jeg kan overtale kjæresten til å gifte seg der fordi kirka er fantastisk i seg selv og hadde passet oss veldig bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Persephone skrev:

Ah, skjønner det egentlig, og da virker det som at det er oppklart. Men det er jo mange som gifter seg i kirka uten å være religiøs på noen måte, så det burde være greit å gifte seg der uten å være religiøs så lenge man har med det religiøse og minimum av salmer. 

 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en fast liturgi som skal følges, men man kan variere innenfor denne med bl.a valg av salmer og bibelord. Her kan det bli ganske stor variasjon mht hvor religiøs vielsen fremstår. For meg er det for mye selv i de enkleste/mest nedtonede variantene.

Anonymkode: ee844...c74

 

4 timer siden, Persephone skrev:

Jeg har ikke egentlig sett på dette, og ikke vært i noe bryllup jeg kan huske. Men hvis det er noe jeg syns er innafor tror jeg at jeg kan overtale kjæresten til å gifte seg der fordi kirka er fantastisk i seg selv og hadde passet oss veldig bra. 

Vi har en kirke her jeg har vært fast bestemt på å gifte meg i, fordi plassen og den kirken betyr mye for meg. Ikke pga noe kirkelig men det er noe helt spesielt med den plassen den ligger på osv som er veldig "meg+han". Derfor SKULLE jeg gifte meg i denne. Inntil jeg var i et bryllup i fjor dr det kun var dette "minimumet" av ting man måtte ha som var kristelig. Og der og da kjente jeg bare at nei dette kan jeg ALDRI gjennomføre. få høre "herrens bønn" osv og bli velsignet og love på tro og ære for jesus og gud og hellig ånd eller hvem det er, at jeg skal elske og ære mannen min. Det er jo en stor løgn alt sammen. Så da føler jeg også at det man lover heller ikke betyr noe. Også hvis andre som kjenner meg og vet jeg ikke er religiøs er med på dette, så blir jo alt bare løgn og bedrag og ekteskapsinngåelsen betyr ingenting igrunnen. Så det var heeeeeeelt uaktuelt etter å ha hørt/sett hva minimumet var. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Persephone skrev:

Dette er bare rent hypotetisk siden jeg ikke kommer til å gifte meg på et par år til (minst). 

Jeg er ikke religiøs og ønsker derfor ikke å bli viet av en prest, men det eneste stedet jeg kan se for meg å gifte meg er den lokale kirka rett og slett fordi det er et fantastisk lokale og betyr mye for meg. Men er det lov å gifte seg i ei kirke uten at det er et kristent bryllup?

Kirken er Guds hus. Presten er den som har vigselsrett i kirken og han har sine regler å følge. Så dette er umulig å få til i kirken. I tillegg en absurd tankegang, er man ikke kristen og ikke einteressert i å gjøre giftemålet på kirkens måte, så har man heller ikke noe i en kirke å gjøre. 

Anonymkode: a4d89...3dc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kirken er Guds hus. Presten er den som har vigselsrett i kirken og han har sine regler å følge. Så dette er umulig å få til i kirken. I tillegg en absurd tankegang, er man ikke kristen og ikke einteressert i å gjøre giftemålet på kirkens måte, så har man heller ikke noe i en kirke å gjøre. 

Anonymkode: a4d89...3dc

 

18 timer siden, Persephone skrev:

Dette er bare rent hypotetisk siden jeg ikke kommer til å gifte meg på et par år til (minst). 

Jeg er ikke religiøs og ønsker derfor ikke å bli viet av en prest, men det eneste stedet jeg kan se for meg å gifte meg er den lokale kirka rett og slett fordi det er et fantastisk lokale og betyr mye for meg. Men er det lov å gifte seg i ei kirke uten at det er et kristent bryllup?

HJELP. Hadde ikke lest det midterste her, om at du ikke vil bli viet av en prest. 
Er du gal. Det er IKKE mulig å gifte seg i kirken uten å bli viet av en prest. Du må vies av en prest som velsigner deg og full pakke. Det er ikke et spørsmål en gang. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet nøyaktig hvordan du har det, og er i samme båt som deg Trådstarter.

Jeg lagde en lignende tråd for noen uker tilbake, hvor folk klikket i vinkel og delte en god del meninger (og også en del hjelpsomme linker og erfaringer o.l.), så kanskje du kan ta en titt og lese litt i den tråden? Link her.

Men for å oppsummere det som jeg fikk fra min tråd: Noen prester kan kreve at én, eller begge to, er religiøse. Men noen prester er litt mer forståelsesfulle og kan gå med på å gjennomføre det, selv når de vet at dere ikke er religiøse. Mest sannsynlig vil de ønske å ha med det minimume som må være med i en vielse i en kirke, enten det er ønsket av brudeparet eller ikke. Så valget blir da å gjennomføre en kristen vielse i en kirke, eller ha vielsen et annet sted. Hva jeg personlig skal gjøre med situasjonen vet jeg ikke enda, og trenger enda lengre betenktningstid kjenner jeg. Ønsker deg lykke til, iallefall. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke mulig. Kirkelig vielse innebærer en fast liturgi.

Men litt avhengig av hvor konservativ eller liberal presten er, går det an å ha en vielse med bare et minimum religiøse tekster/sanger. 

Personlig skjønner jeg ikke hvorfor ikke-religiøse ønsker å gifte seg i kirken. Kirkelig vielse er jo ikke det eneste alternativet. Man kan gifte seg borgerlig, eller humanistisk. I siste tilfellet koster det en del penger (3-4000 tror jeg), men da kan man ha vielsen hvor man ønsker (utenom i kirken eller et annet religiøst sted), og i stor grad få utforme vielsen selv i samarbeid med vigsler. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det går selvfølgelig ikke an.

Det blir litt som å ta med egen mat på restaurant fordi du liker lokalene, men ikke maten de serverer. 

Anonymkode: 380d1...f6e

Likte dette eksemplet :hoho:  

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, PaperFlower skrev:

Jeg vet nøyaktig hvordan du har det, og er i samme båt som deg Trådstarter.

Jeg lagde en lignende tråd for noen uker tilbake, hvor folk klikket i vinkel og delte en god del meninger (og også en del hjelpsomme linker og erfaringer o.l.), så kanskje du kan ta en titt og lese litt i den tråden? Link her.

Men for å oppsummere det som jeg fikk fra min tråd: Noen prester kan kreve at én, eller begge to, er religiøse. Men noen prester er litt mer forståelsesfulle og kan gå med på å gjennomføre det, selv når de vet at dere ikke er religiøse. Mest sannsynlig vil de ønske å ha med det minimume som må være med i en vielse i en kirke, enten det er ønsket av brudeparet eller ikke. Så valget blir da å gjennomføre en kristen vielse i en kirke, eller ha vielsen et annet sted. Hva jeg personlig skal gjøre med situasjonen vet jeg ikke enda, og trenger enda lengre betenktningstid kjenner jeg. Ønsker deg lykke til, iallefall. :) 

Herlig å høre at noen tenker på samme måte. Jeg ser ikke hvorfor noen skal synes det er så forferdelig at jeg kan tenke meg å gifte meg i dette bygget. Jeg skal få lest gjennom tråden du lagde etterpå og se hva som står. Godt at dette ikke tok like mye av. Men det med at folk syns det er så ille at man gifter seg i kirka uten å være religiøs var jeg ikke klar over. 

Jeg konfirmerte meg jo i denne kirka og er fortsatt på hioa med presten, så forhåpentligvis nekter han meg ikke å gifte meg der. Han virker temmelig liberal. Vet ikke helt hva jeg tenker lenger jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kirken er Guds hus. Presten er den som har vigselsrett i kirken og han har sine regler å følge. Så dette er umulig å få til i kirken. I tillegg en absurd tankegang, er man ikke kristen og ikke einteressert i å gjøre giftemålet på kirkens måte, så har man heller ikke noe i en kirke å gjøre. 

Anonymkode: a4d89...3dc

For ikke-troende er en kirke bare et hus, et lokale. Så, sett fra det perspektivet er det egentlig ikke så "drøyt" å tenke seg at man skulle ha lov å låne det, uten masse Jesus-prat. Kirken er tross alt betalt av skattebetalerne. 

Anonymkode: 4bddd...f6f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel..kirkene blir jo invadert av artister som kun ser $ i øynene når de skal spille julekonserter. Uten et kvekk ord om Jesus og Gud.. 

Anonymkode: 12780...d7c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...