Gå til innhold

Deler leilighet med utleier som roter og bråker


t666

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg vil gjerne dele litt frustrasjon og be om råd.

Jeg flytter for en måneds tid inn på et rom i en leilighet som eies av et voksent par, hvor de også bor.

Det viste seg at dette var et ekstremt rotete par. Da jeg flyttet inn var det ikke rengjort på fellesarealene (rommet mitt var rent, heldigvis). De dro på ferie uten å rydde oppvasken sin på kjøkkenet eller gå ut med søpla (store mengder panteflasker og pappesker, i tillegg til "vanlig" søppel). De lar oppvasken stå i dagevis, og på det verste hopet det seg opp så mye at det ikke fantes benkplass jeg kunne bruke til matlaging. Jeg selv rydder etter meg så godt jeg kan. 

I tillegg bråker de mye. TV-en står alltid på med høyt volum enten de ser på eller ikke, og det er veldig lytt, så på rommet mitt som ligger rett ved siden av stuen hører jeg støy fra TV-en hele dagen. I tillegg har de en air condition stående på som bråker utrolig mye. De slår av når jeg sier fra at jeg legger meg, men det er likevel plagsomt for meg å ikke kunne ha ro i mitt eget "hjem" til å lese eller hvile.

Jeg har prøvd å si i fra om rotet og bråket et par ganger, men jeg er litt konfliktsky og lar meg lett overtale til å si "det går fint" selv om jeg egentlig ikke syns det. 

I kontrakten står det at jeg som leietaker er pliktig til å rydde opp eget rot og være stille etter kl 22. Dette er punkter de selv ikke overholder. Har de rett til å stille slike krav til meg, uten å følge dem opp selv? 

Jeg vet at jeg må ta meg sammen og tørre å gi klar beskjed om at det ikke er greit at de roter uten å rydde opp og lager så mye støy. Men dersom jeg sier tydelig i fra og de ikke bedrer seg, har jeg da grunnlag til å si opp uten oppsigelsestiden (3 mnd) eller kreve redusert leie?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville sendt inn oppsigelse med en gang, ikke verdt bryet.

Selvsagt kan de stille andre krav til leietager enn seg selv. Jeg ville akseptert at jeg gjorde mye rart i min egen boenhet som jeg aldri ville tillatt en leietager å gjøre.

Hvis de bråker før 22 er det fint lite du kan gjøre.

Rotet der har du kanskje en sak, så lenge det hindrer at du kan bruke fellesarealet. Men som sagt, å krangle med dem du bor sammen med kan umulig gå bra, flytt og finn noe annet. Det kommer til å bli dårlig stemning. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en ordentlig kontrakt eller en "hjemmelaget"? Hvis det er sistnevnte, er den kanskje ikke gyldig, og du kan flytte straks du sier opp uten at utleiere kan kreve deg for noe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hvor grensen går mellom en ordentlig og en hjemmelaget kontrakt, men jeg tror nok den er gyldig. Hva slags ting/mangler kan evt gjøre den ugyldig?

 

Bråkingen gjelder forresten både før og etter 22. Jeg pleier å komme hjem fra jobb i 22-tiden og legger meg ikke før rundt 24, og de holder på til jeg sier fra om at jeg skal sove. 

Endret av t666
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har uansett oppsigelsestid, da. 

Anonymkode: f0798...7ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man har jo avtalefrihet i Norge, så lenge det ikke strider mot noen lov, så kontrakten er sannsynligvis gyldig. Men jeg ville uansett sagt opp og funnet meg et annet sted å bo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Arabella skrev:

Har du en ordentlig kontrakt eller en "hjemmelaget"? Hvis det er sistnevnte, er den kanskje ikke gyldig, og du kan flytte straks du sier opp uten at utleiere kan kreve deg for noe.

Dette er feil. Hvis kontrakten har mangler følger man husleieloven på disse punktene. Ved leie av rom i leilighet er oppsigelsestiden i følge husleieloven 1 måned. 

Anonymkode: 84971...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Dette er feil. Hvis kontrakten har mangler følger man husleieloven på disse punktene. Ved leie av rom i leilighet er oppsigelsestiden i følge husleieloven 1 måned. 

Anonymkode: 84971...544

OK. Jeg skrev "kanskje".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er feil. Hvis kontrakten har mangler følger man husleieloven på disse punktene. Ved leie av rom i leilighet er oppsigelsestiden i følge husleieloven 1 måned. 

Anonymkode: 84971...544

Men det betyr ikke at man kan skrive hva som helst i en leiekontrakt. 

" § 1-2.Ufravikelighet

Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i loven her"

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare husk å dokumentere bråket og rotet. bilder/video. du stiller mye sterkere da skulle du velge å si opp leieforholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, herremann skrev:

bare husk å dokumentere bråket og rotet. bilder/video. du stiller mye sterkere da skulle du velge å si opp leieforholdet.

Man trenger ikke dokumentasjon for å si opp. 

For meg høres det ut som mye styr å skulle dokumentere at det er for mye bråk dersom hun vil prøve å heve leieavtalen pga det. Jeg vet ikke om det i det hele tatt er mulig, og om det i det står noe om det i husleieloven. Jeg tviler på at jeg kan heve min leieavtale fordi jeg hører tv-en til naboen hver kveld når jeg skal sove.

Hvis TS finner en ny hybel nå, og sier opp før utgangen av juli, så er hun kvitt problemet 1. september. 

Endret av penny_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, penny_ skrev:

Man trenger ikke dokumentasjon for å si opp. 

Men det kan hjelpe med oppsigelsestiden. Så kan TS kanskje flytte ut etter 1 mnd og ikke 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, herremann skrev:

Men det kan hjelpe med oppsigelsestiden. Så kan TS kanskje flytte ut etter 1 mnd og ikke 3.

Man har én måned oppsigelsestid når man leier et enkelt rom. TS risikerer jo å bli saksøkt, for så å uansett måtte betale leie i oppsigelsestiden dersom hun flytter ut i dag og lar være å betale for august.

TS bør uansett finne ut av om kontrakten er gyldig eller ikke, og om man faktisk kan heve en kontrakt på grunnlag av at det er litt mer støy og rot enn man liker.

Endret av penny_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, penny_ skrev:

Man har én måned oppsigelsestid når man leier et enkelt rom. 

Det tar jeg gjerne en kilde på, takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@herremann

Paragraf 9-6 i husleieloven. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17

"For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod."

Endret av penny_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ikke alle kamper som er verdt å ta eller bruke energi på. Ville sagt opp så bodd der ut oppsigelsestiden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...