Gå til innhold

Bake billån i huslån


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren har et billån sammen. Han har huslån. Hvis jeg kjøper meg inn hos han, vil det lønne seg for oss å bake billånet inn i huslånet?  Renta på billånet er 4% mens huslånet er rett under 2%

Anonymkode: 05740...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Selv om renten er lavere er nedbetalingstiden sannsynligvis vesentlig lengre. Billån ofte 3-5 år, mens huslån gjerne 20-25 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det lønner seg selvfølgelig å bake det inn så dere får lavere rente på det. Nedbetalingstiden bestemmer dere jo selv, å et er jo bare å redusere den litt :)

Anonymkode: df57a...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det lønner seg ikke. Renten på huslån er lavere, men  vanligvis over mye lengre tid enn ett billån. Så du vil betale renter på billånet så lenge du har huslånet og sannsynligvis ikke har bilen lengre.

Anonymkode: e13d8...a6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det lønner seg ikke. Renten på huslån er lavere, men  vanligvis over mye lengre tid enn ett billån. Så du vil betale renter på billånet så lenge du har huslånet og sannsynligvis ikke har bilen lengre.

Anonymkode: e13d8...a6d

Det er fult mulig å redusere nedbetalingstiden, betale like mye i mnd. som nå, men med lavere rente slik at en blir fortere ferdig med lånet.

Anonymkode: df57a...cc1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste boliglån (med mindre det er fastrente) kan man vel betale ned så fort man bare orker, så som andre har sagt så spiller det ingen rolle at billånet hadde kortere nedbetalingstid. Når man kan velge å betale lånene så fort man vil så er jo alltid lavest effektiv rente det beste.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, maria.magdalena83 skrev:

Nei. Selv om renten er lavere er nedbetalingstiden sannsynligvis vesentlig lengre. Billån ofte 3-5 år, mens huslån gjerne 20-25 år.

Det er negative realrenter i dag, så jo lenger du beholder lånet, jo mindre betaler du!

Men om du så ikke vil så på det på den måten, så er det fullt mulig å betale ekstra på boliglånet slik at det som tidligere var billånet, er borte i løpet av 3-5 år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor mange prosenter dagens billån er i forhold til boliglånet. Hvor mye av dagens egenkapital av boligen spises opp om billånet bakes inn i boliglånet, og er dere villige til å akseptere det? Det er spørsmålet dere bør ta stilling til. 

Anonymkode: 68fb7...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer an på hvor mange prosenter dagens billån er i forhold til boliglånet. Hvor mye av dagens egenkapital av boligen spises opp om billånet bakes inn i boliglånet, og er dere villige til å akseptere det? Det er spørsmålet dere bør ta stilling til. 

Anonymkode: 68fb7...f79

Dette er et fjottete perspektiv. Ville du tatt opp kredittkortgjeld med 14% rente for å betale huslånet for å få mer egenkapital? Hvis du svarer nei, hvorfor ikke? Å låne penger med dyre lån for så å innbille seg at man har mer egenkapital funker selvsagt ikke. Du vil heller ikke få mer lån til neste bolig fordi du har valgt å ha dyrere lån, de trekker fra billånet fra betjeningevnen uansett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig lønner det seg å låne penger til 2% rente istedenfor 4% rente. Det du må passe på er at du betaler ned det beløpet du låner til bilen på 5 (?) år som du normalt ville brukt på å betale ned billånet. 

Det er enkelt å beregne det månedlige terminbeløpet ved å bruke 2% rente og 5 års løpetid. Terminbeløpet du da kommer fram til betaler du ekstra på boliglånet hver måned i 5 år. 

Anonymkode: 4fdb5...ccc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, maria.magdalena83 skrev:

Nei. Selv om renten er lavere er nedbetalingstiden sannsynligvis vesentlig lengre. Billån ofte 3-5 år, mens huslån gjerne 20-25 år.

Da kan man redusere nedbetalingstiden på huslånet da vet du. 

Løsningen med lavest rente er alltid mest økonomisk. 

Anonymkode: 9fcaa...eeb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig lønner det seg å låne penger til 2% rente istedenfor 4% rente. Det du må passe på er at du betaler ned det beløpet du låner til bilen på 5 (?) år som du normalt ville brukt på å betale ned billånet. 

Det er enkelt å beregne det månedlige terminbeløpet ved å bruke 2% rente og 5 års løpetid. Terminbeløpet du da kommer fram til betaler du ekstra på boliglånet hver måned i 5 år. 

Anonymkode: 4fdb5...ccc

Dette. Samboer bakte inn i huslånet, mens jeg betalte ned på fem år med pant i bilen. Nå betaler han fortsatt på sin 2003-modell, mens jeg har betalt ned min 2011-modell. Veldig glad jeg gjorde det på den måten siden vi nå må bytte bil igjen.

Men, om du gjør det slik AB skriver, så vil det selvsagt være lurt å gjøre det på den måten. Selv synes jeg det var enklere å ha de separat og bli fort ferdig med bilen.

Anonymkode: 51f91...d42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, for har ikke råd til å ha billånet separat hvis jeg skal kjøpe meg inn.. 

Anonymkode: 05740...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Men er det mulig p gjøre det sånn? Eller vil ikke banken det? 

Anonymkode: 05740...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.7.2016 at 19.41, kgus skrev:

De aller fleste boliglån (med mindre det er fastrente) kan man vel betale ned så fort man bare orker, så som andre har sagt så spiller det ingen rolle at billånet hadde kortere nedbetalingstid. Når man kan velge å betale lånene så fort man vil så er jo alltid lavest effektiv rente det beste.

Ja jeg skjønner ikke hva det er de andre snakker om her. Nedbetalingstiden er et maksimum, man kan selv velge å betale det man MÅ betale i måneden, men man kan også alltids betale inn enda mer om man selv velger å gjøre det, hvilket reduserer betalingstiden.

Anonymkode: e64a2...7a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men er det mulig p gjøre det sånn? Eller vil ikke banken det? 

Anonymkode: 05740...3ef

Ja det er mulig å låne ekstra på boliglånet for å kjøpe bil. Det er ganske vanlig.

Anonymkode: 4fdb5...ccc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den Tuesday, July 26, 2016 at 17.07, AnonymBruker skrev:

Jeg og samboeren har et billån sammen. Han har huslån. Hvis jeg kjøper meg inn hos han, vil det lønne seg for oss å bake billånet inn i huslånet?  Renta på billånet er 4% mens huslånet er rett under 2%

Anonymkode: 05740...3ef

Skal du nedbetale en bil over like lang tid som et boliglån :sjokkert: Et huslån har som regel aldri mindre enn ti års løpetid, noen har så mye som 30 års løpetid. 

Tror du en bank vil gi deg og råde deg til å ta i mot et lån på en bil der lånet varer lengre enn bilen? Har du regnet på hva et lån på 10 - 30 år, på en bil vil resultere i at bilen koster? 

Anonymkode: 883b7...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banken sa nei da vi spurte om dette, da vi skulle kjøpe. I tillegg var det ryddigere å ikke ha bilen min i vårt lån hvis vi skulle gå fra hverandre. Samboeren min hadde bil i sitt forrige huslån med eksen, ble bare surr når de skulle regne på det. Så cashet like greit bilen ut istedet. Etter 2 år med sparing som deleier, kjøpte jeg meg inn i huset.

Anonymkode: b5700...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal du nedbetale en bil over like lang tid som et boliglån :sjokkert: Et huslån har som regel aldri mindre enn ti års løpetid, noen har så mye som 30 års løpetid. 

Tror du en bank vil gi deg og råde deg til å ta i mot et lån på en bil der lånet varer lengre enn bilen? Har du regnet på hva et lån på 10 - 30 år, på en bil vil resultere i at bilen koster? 

Anonymkode: 883b7...367

Som tidligere nevnt kan du betale ned lånet fortere enn total løpetid på boliglånet. Dette er også en forutsetning for at det skal lønne seg å bake billånet inn i huslånet. Det ekstra beløpet du låner til bilen betaler du ned på 3-5 år. 

Anonymkode: 4fdb5...ccc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

I stedenfor å bake billånet inn i boligen kan du erstatte billånet med et lån med sikkerhet i boligen til en bedre rente enn billånet. Dette lånet kan ha 5 års nedbetalingsstid og f.eks. 4% rente. Det vil gjøre underverk for beløpet du betaler hver måned. Du må kanskje senke andelen du eier i boligen til 30 % slik at du har råd til begge lånene, for det er vel ikke rett at din samboer skal betale på en bil som du eier - noe som ville vært tilfellet dersom nytt boliglån skal inneholde din bil.

De mest korrekte svarene ut fra alle tilgjengelige opplysninger får du ved å kontakte banken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...