Gå til innhold

La andre ta med baby på trilletur?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg husker ikke helt når jeg ble klar, men å sende min 3 uker gamle baby avsted med noen andre enn meg eller faren var ikke aktuelt. 

Syns det er fint at du klarte å si fra. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om baby syns det er greit (for de er jo totalt ulike i personligheten, disse små nurkene) så kan besteforeldre/tanter osv gå på trilleturer. Om baby protesterer og vil til mamma/pappa, så går man ikke på trilletur :) 

Anonymkode: d266b...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker jo som du ikke likte svarene du fikk.

Du skrev jo tidlig bl annet: "Jeg blir litt overrasket over hvor mange som har lett for å la andre ta ansvaret for sitt lille spedbarn."

Det en slik kommentar skaper reaksjoner! Og det kunne hende at besteforeldrene ville tenke at du ikke stolte på de, det er en naturlig reaksjon og følese enten du liker det eller ei!

Du har vært veldig krass i svar og tilbakemeldinger, men siden du er proppfull av hormoner, jeg håper du kommer på bedre tanker senere. Jeg håper ikke du taklet besteforeldrene på den måten du har gjort i tråden.

 

Lykke til.

 

Anonymkode: e6a84...369

det som jeg reagerer på er at alt blir tolket her. Slik som dette. Jeg har ingenting i mot mange av svarene jeg har fått, uavhengig om folk svarer at det er greit eller ikke. Men jeg liker såklart ikke svar som om at jeg ikke er i vater. Det er provoserende. Det er også provoserende å bli tolket dithen at jeg ikke stoler på voksne mennesker som er i min nærmeste familie - når jeg vitterlig presiserer at dette er mennesker jeg stoler på. Det handler ikke om mistillit, men om min tilknytning til mitt spedbarn. Jeg presiserer at jeg blir overrasket over svarene, du tolker det at jeg misliker svarene. Jeg har ikke opprettet denne tråden for å få medhold, men for å få synspunkter. Men tråden skal på død og liv tolkes som om at jeg skal nekte besteforeldre å bli kjent med med barnet. Så egentlig, du har rett! Jeg liker ikke de svarene. Jeg legger ikke noe mellom linjene her som må tolkes, men jeg skriver situasjonen her slik som en er. 

Du hopper også til en slags konklusjon om at jeg ikke er i stand til å formidle til disse besteforeldrene på en passelig måte hvorfor de i såfall ikke kan gå tur med barnet uten meg. Og skaper en situasjon her som er veldig langt fra realiteten. Jeg har løst denne situasjonen for mange timer siden uten å støte noen og mitt gode forhold her er vel bevart. Hvilken kommentar du referer til som jeg skulle ha gitt besteforeldrene er jeg usikker på? 

Selvfølgelig håndterer jeg besteforeldrene her forskjellig fra denne tråden. Her responderer jeg til folk som svarer meg som om jeg trenger medisinering for å ikke ville sende mitt barn avgårde uten meg tre uker etter fødsel. 

Anonymkode: 8195c...cba

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være helt opp til foreldrene å bestemme - dersom de vurderer eget eller barnas behov til at det ikke er ønskelig, så gjør man det selvsagt ikke. Og besteforeldres tilknytning til et barnebarn blir ikke skadelidende av at de ikke får være alene med en baby på tre uker...

Selv hadde jeg sannsynligvis syntes det var greit med en kort tur så lenge de var max fem minutter unna, og baby trivdes i vogna. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En baby på 3 uker er jo veldig uforutsigbar, jeg ammet hele tiden på det tidspunktet. Besteforeldrene kan være så snille de bare vil, men hva gjør de når babyen gråter og de er en bit fra hjemme? Det er naturlig for meg å respondere i løpet av få sekunder, det blir vanskelig om andre triller borte fra huset.

Anonymkode: 070f6...2ca

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det var jeg ikke klar for da baby var 3 uker. Fikk jo vondt i magen av lengsel om han sovnet på noen andres fang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Babyen min skreik dessverre til den var blå i fjeset de første to mnd om noen andre holdt den. Også faren, måtte få babyen levert inn i dusjen mange ganger fordi den skreik sånn, selv om den sov før jeg gikk inn. Så nei den hadde nok ikke dødd, men skjønner ikke hvorfor det er så stas og trille på en hylende baby. 

Anonymkode: 4c26e...d8a

Babyen skreik fordi du la opp til det selv. H*n ble lært opp til at når jeg skriker kommer mamma. Tror også du syns det var litt stas at du var det viktigste i verden. 

Mange reagerer fordi vi har klengemammaer som tror at babyen ikke overlever 1 sekund uten dem, ikke trenger noen andre enn dem og ikke engang vil la pappa holde. 

Anonymkode: 5ba1f...ad1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Babyen skreik fordi du la opp til det selv. H*n ble lært opp til at når jeg skriker kommer mamma. Tror også du syns det var litt stas at du var det viktigste i verden. 

Mange reagerer fordi vi har klengemammaer som tror at babyen ikke overlever 1 sekund uten dem, ikke trenger noen andre enn dem og ikke engang vil la pappa holde. 

Anonymkode: 5ba1f...ad1

Man kan ikke lære en baby på 3 måneder noe som helst. De uttrykker kun primærbehov.  Nærhet er et av disse behovene, og kan ikke gis i for store mengder. I starten er det ofte mor som gjelder,  det betyr jo ikke at far eller andre ikke er gode omsorgspersoner. 

Jeg skrev tidligere at jeg ikke hadde problemer med å la besteforeldre trille. Da er det selvsagt gitt at babyen likte vogna og trilleturer.  Alle gjør jo ikke det.  Men, som sagt, i nærheten av hjemmet syntes jeg det bare var fint. TS skriver etterhvert at de må gå et stykke,  og det forandrer saken for min del. Nærhet er essensielt dersom baby skulle trenge meg. Men, er det gode premisser til stede synes jeg det er helt topp, enten baby er 3 uker, 3 måneder eller 3 år. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti

Jeg blir litt overrasket over argumenter av typen "baby dør ikke", "baby overlever uten mor "... 

Har dere ikke andre mål enn å holde baby i live? Her er det hvertfall viktig for både meg, far og besteforeldre at baby er mett, trygg og tilfreds. Det innebærer at mor er i nærheten hvis baby vil ha mat (noe den vil ha ofte). Nei, den dør ikke av å hylskrike og vente et kvarter på mat, men det er ikke sånne foreldre vi er - vi lever etter dens behov, ikke våre. 

Syns det er en uting å ha en sterk mening om når andre skal få trille - det må da foreldre og baby selv avgjøre. Noen har babyer som forutsigbart sover flere timer - da er trilling mer aktuelt enn hvis baby våkner hele tiden for mer mat. Baby har ikke et behov for å bli trillet av andre, så foreldre skal da ikke måtte forsvare seg om de lar være! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Babyen skreik fordi du la opp til det selv. H*n ble lært opp til at når jeg skriker kommer mamma. Tror også du syns det var litt stas at du var det viktigste i verden. 

Mange reagerer fordi vi har klengemammaer som tror at babyen ikke overlever 1 sekund uten dem, ikke trenger noen andre enn dem og ikke engang vil la pappa holde. 

Anonymkode: 5ba1f...ad1

Det er da ingenting viktigere en nyfødt kan lære enn at mamma kommer når den har behov for det! Det er et kjernepunkt i trygg tilknytning.

Når du har så mye smerter eller annet ubehag at du hylgriner, er det da det samme om det er kjæresten som holder rundt deg og klemmer, eller et menneske du ikke husker at du har sett før?

At folk svarer et fremmed menneske på nett ut fra sine egne fordommer om såkalte klengemammaer er tydelig, men ikke flatterende ifht deres vurderingsevne. Jeg kjenner ingen mødre som jar klamret seg til barna sine slik du påstår.

 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nettopp det, hun er bare tre uker. Jeg blir litt overrasket over hvor mange som har lett for å la andre ta ansvaret for sitt lille spedbarn. Jeg har både dusjet, stelt meg, sovet fint mellom slagene og spist i dag.. Har ikke behov for avlastning i det hele tatt. Jeg har behov for å være sammen med babyen min. 

Og turene her blir ikke i nabolaget da vi bor i et strøk som ligger i en li. Bare bakker. Man må trille ned av dalen for å komme til en plass hvor det er fint å trille en tur så det blir et stykke fra hjemmet. 

Anonymkode: 8195c...cba

Nå har ikke jeg noen baby helt enda, men jeg kan ikke se noen grunn til at ikke besteforeldrene til baby skulle kunne ta en liten trilletur i nabolaget (eller enda litt lenger om de skulle ønske det). De har tross alt mer erfaring med barn enn det jeg har. Tenker at det er viktig så de knytter seg raskt til barnebarnet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.7.2016 at 15.45, AnonymBruker skrev:

Nå snakker vi ikke om ett par jenter på 10 år i nabolaget, men besteforeldre som også har behov for å bli kjent med barnebarnet sitt... Nå synes jeg du overdriver, men som sagt det er du som bestemmer, men jeg synes i dette tilfellet siden det er familie at du burde å prøve å være litt fleksibel.

Anonymkode: e6a84...369

På hvilken måte blir de kjent med en sovende baby som ligger nedpakket i en vogn?
Hvis det er målet med besteforledrenes trilletur må det da være bedre å komme på besøk å være sammen med en våken baby.

Gjør som du vil ts, du kjenner din baby og deg selv best. 
Hva sier far? Og hvordan reagerer besteforeldrene når du sier at du helst ikke vil det?
 

Anonymkode: 50e66...69a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, Sisti skrev:

Jeg blir litt overrasket over argumenter av typen "baby dør ikke", "baby overlever uten mor "... 

Har dere ikke andre mål enn å holde baby i live? Her er det hvertfall viktig for både meg, far og besteforeldre at baby er mett, trygg og tilfreds. Det innebærer at mor er i nærheten hvis baby vil ha mat (noe den vil ha ofte). Nei, den dør ikke av å hylskrike og vente et kvarter på mat, men det er ikke sånne foreldre vi er - vi lever etter dens behov, ikke våre. 

Syns det er en uting å ha en sterk mening om når andre skal få trille - det må da foreldre og baby selv avgjøre. Noen har babyer som forutsigbart sover flere timer - da er trilling mer aktuelt enn hvis baby våkner hele tiden for mer mat. Baby har ikke et behov for å bli trillet av andre, så foreldre skal da ikke måtte forsvare seg om de lar være! 

Baby kan da være det på en trilletur med besteforeldre? Med ny bleie og full mage, og en flaske med i tilfelle? Det er jo ikke som om TS's står ovenfor scenarioet der besteforeldre drar med seg den lille på 3 timers fjelltur. Nærhet og trøstende omsorg kan også gies av 2tier omsorgspersoner, og som sagt så er det ikke en lang tidsperiode det i dette tilfellet er snakk om. 

Anonymkode: 66a98...c04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Baby kan da være det på en trilletur med besteforeldre? Med ny bleie og full mage, og en flaske med i tilfelle? Det er jo ikke som om TS's står ovenfor scenarioet der besteforeldre drar med seg den lille på 3 timers fjelltur. Nærhet og trøstende omsorg kan også gies av 2tier omsorgspersoner, og som sagt så er det ikke en lang tidsperiode det i dette tilfellet er snakk om. 

Anonymkode: 66a98...c04

Det vet jo ts best selv - babyer er VELDIG forskjellige. Min baby kan kreve mer mat etter en halvtime. Vi har ikke pumpe, og jeg gidder ikke håndmelke en evighet for å kunne gi flaske - noe som uansett ikke er anbefalt før baby har full kontroll på diingen (kan gi sugeforvirring).  Dette er ting ts - og alle foreldre - vet best SELV. Babyer er så utrolig ulike, og foreldre må få lov til å bli kjent med sin baby i eget tempo før de blir presset til å sende de ut på trilletur. Det tar for noen lang tid å etablere gode ammerutiner. For noen er trilletur helt uproblematisk, for andre ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker godt da min venninnene absolutt ville trille på min fire dager gamle sønn, og da hadde jeg ikke engang trillet på ham selv. Jeg lot henne trille vognen mens jeg gikk ved siden av og kjente hvor ufattelig feil det var at det ikke var JEG som trillet babyen min. Hun derimot strålte av lykke og stolthet. Veldig stas å trille rundt på en nyfødt baby, det er jo ikke veldig vanskelig å forstå. Men det var MIN baby, og det skulle vært MIN opplevelse. 

Da samme baby var et par-tre uker gammel, ga svigermor klar beskjed om at hun ville vise ham fram til sine venninner. Hun ville ha ham levert på døra, for så å ha ham der i et par timer. Hormonell og sårbar som jeg var, satte jeg for første gang foten ned for svigermor. Forklarte henne at babyen ikke var verken en utstillingshund eller et samleobjekt, og han skulle ikke "vises frem" til hennes venninner, verken da eller senere. Babyen var en del av meg, han hadde akkurat bodd inni meg, og jeg klarte ikke være borte fra ham. Det båndet mellom mor og baby er fantastisk, og det skal man få lov til å nyte😊

Anonymkode: bd768...22c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Åh, den første trilleturen med det første barnebarnet :hjerte: Vi ble besteforeldre for første gang for tre år siden og den første trilleturen gikk vi omtrent på skyer. Da var gutten fem uker. Det var en utrolig spesiell følelse og jeg ble umiddelbart stormende nyforelsket i mannen min som jeg har vært sammen med siden jeg var 19. Han insisterte ganske sterkt på å trille først og jeg gikk ved siden av og var så rørt av hele greia så jeg holdt på å begynne å gråte. Han stoppet for hver 50. meter og kikket opp i vogna for å se om alt var bra. Vi er naboer med foreldrene og holdt oss i nabolaget og var vel maks 10-15 minutter hjemmefra til enhver tid. Det ble mange trilleturer etter denne. Nå har vi fått to barnebarn til og vi triller og passer og koser oss glugg ihjel med de små. :)

Anonymkode: 3e53f...0c8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7/26/2016 at 15.24, Biloba skrev:

Jeg ville heller ikke være borte fra babyen ved 3 uker. Babyen var veldig avhengig av meg hvis det ble behov for beroligelse og trøst. 

umm...nei dessverre.  3 uker gamle babyer kan få trøst fra hvem som helst og ikke bryr seg om det.  

Anonymkode: 03024...6ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet her er vel hvem sine behov som skal stå i fokus i nyfødttiden - er ikke det mor og barn sine? Ikke besteforeldrene! Hvis mor har behov for en time uten babyen sin, så be gjerne andre om å trille en tur. Men å kreve å få låne en nyfødt baby, det burde ingen gjøre! Kanskje du burde si til besteforeldrene: Så fint at dere vil hjelpe til, og etterhvert kommer vi til å be om hjelp til å passe barnet. Akkurat nå har jeg egentlig mer behov for avlastning her hjemme, hadde blitt såå glad hvis dere kunne tatt med middag en dag. (Og så heller la dem få holde babyen når de er på besøk). Når man er nyforløst er det bare babyen og seg selv man skal ta hensyn til - og det kan besteforeldrene godt bli minnet på.

Anonymkode: c3b6c...883

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.7.2016 at 21.13, AnonymBruker skrev:

det som jeg reagerer på er at alt blir tolket her. Slik som dette. Jeg har ingenting i mot mange av svarene jeg har fått, uavhengig om folk svarer at det er greit eller ikke. Men jeg liker såklart ikke svar som om at jeg ikke er i vater. Det er provoserende. Det er også provoserende å bli tolket dithen at jeg ikke stoler på voksne mennesker som er i min nærmeste familie - når jeg vitterlig presiserer at dette er mennesker jeg stoler på. Det handler ikke om mistillit, men om min tilknytning til mitt spedbarn. Jeg presiserer at jeg blir overrasket over svarene, du tolker det at jeg misliker svarene. Jeg har ikke opprettet denne tråden for å få medhold, men for å få synspunkter. Men tråden skal på død og liv tolkes som om at jeg skal nekte besteforeldre å bli kjent med med barnet. Så egentlig, du har rett! Jeg liker ikke de svarene. Jeg legger ikke noe mellom linjene her som må tolkes, men jeg skriver situasjonen her slik som en er. 

Du hopper også til en slags konklusjon om at jeg ikke er i stand til å formidle til disse besteforeldrene på en passelig måte hvorfor de i såfall ikke kan gå tur med barnet uten meg. Og skaper en situasjon her som er veldig langt fra realiteten. Jeg har løst denne situasjonen for mange timer siden uten å støte noen og mitt gode forhold her er vel bevart. Hvilken kommentar du referer til som jeg skulle ha gitt besteforeldrene er jeg usikker på? 

Selvfølgelig håndterer jeg besteforeldrene her forskjellig fra denne tråden. Her responderer jeg til folk som svarer meg som om jeg trenger medisinering for å ikke ville sende mitt barn avgårde uten meg tre uker etter fødsel. 

Anonymkode: 8195c...cba

Jeg har lest hva du skriver.

Du har vært agressiv og kommet nedladente kommentarer,nå du ikke har likt svarene, det har vært minium av det i tråden fra andre, den eneste som kommer anklager her er du!

Folk flest har skrevet meningen sin på en hyggelig måte, da er ikke noe særlig greit at ts kommer med hint om man er dårlig mor. Du skriver at vi liker dramatik når vi kommer med en mening/grunn som du ikke liker.

 

Her har du enda ett gullkorn fra deg.

"Jeg blir faktisk helt stum over hvor ille noen her faktisk tar det at en nybakt mor vil være nær baby!"

 

Det har vært hva jeg har reakert på i tråden,ikke at du lot bf trille, men du har vært frekk og nedtaltende, og jeg skjønner ikke hvorfor du lagte denne tråden da det er klart å tydlig at du hadde bestemt før, og ikke var åpen til å høres andres mening, du har vært ekstremt hårsår,men siden du er proppful er du litt tilgitt, men det er ikke jeg som må tenke på hvordan jeg framstår, men du, som du ser er det flere som har reagert på din oppførsel.

 

 

Anonymkode: e6a84...369

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...