Gå til innhold

Søke jobb med sosial angst


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en 17 år gammel jente som har sosial angst. Jeg klarer så vidt å se folk inn i øynene når jeg snakker og jeg oppfører meg bare helt klønete/awkward vær gang jeg er ute.. Jeg er desperat etter en jobb men med det problemet jeg har vet ikke jeg om jeg noen gang kan få en jobb. Har gått til psykolog i snart 3 år, men likevel har jeg ikke blitt kvitt angsten. Mitt høyeste ønske er å bli utadvendt nok til å feks tørre å jobbe på cafe. 

Er det noen som har sosial angst/ har hatt som kan dele sine erfaringer med jobbsøking og jobb?

Anonymkode: 7fef1...cfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde sosial angst på din alder, og jeg syns faktisk det hjalp å jobbe. Jeg fikk meg jobb på en kafe, og der ble jeg "tvunget" til å være sosial med både kunder og kollegaer. Jeg elsket det ikke, men det ble til slutt en vanesak og helt "normalt", og dermed mindre ekkelt. Jeg anbefaler deg virkelig å få deg en jobb. Bruk det som en arena til å utfordre deg selv og angsten. Den dag i dag er angsten så å si vekk, og det tok tid og guts :) Du kan også klare det! Bare det at du vurderer jobb er kjempemodig. Heier på deg.

Anonymkode: e227b...683

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje det er best for ts å komme seg over på trygd. Har du forhørt NAV om å søke om uføretrygd?

Anonymkode: 064d6...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror kanskje det er best for ts å komme seg over på trygd. Har du forhørt NAV om å søke om uføretrygd?

Anonymkode: 064d6...f37

Du får ikke trygd når du er 17 år, annet enn barnetrygd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier terapeuten din egentlig? Synd at du har gått i 3 år uten å føle deg bedre... Men angsten blir isåfall ikke bedre av å sitte hjemme. Har du prøvd med eksponeringstrening?

Anonymkode: a975f...dfd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme situasjon som deg, men er nå 24 år. Da jeg var 16, med sosial angst, fikk jeg jobb på en liten dyrebutikk. Det var en lokal butikk med få kunder, og mye av dagen var jeg mest rundt de andre ansatte. Det tok litt tid før jeg ble komfortabel, men det gikk seg til. Etter dette har jeg studert i alle år, men jeg jobber i feriene. Det hjalp for meg å finne en jobb med lite "smalltalk" med andre mennesker, og kollegaene mine har jeg lært meg å være relativt komfortabel med. Jeg kunne aldri jobbet i dagligvarebutikk, større butikker og lignende, så jeg har vært veldig kresen når jeg har søkt jobb. Ingen jobber har føltes komfortabel å søke med i og med angsten, men jeg måtte bare  hoppe i det. Og etter de første ukene gikk det bedre, og jobb er ikke lenger kjempefælt.

 

Kort sagt så bør du finne ut hva slags jobb som du kan være mest komfortabel med, eller eventuelt minst ukomfortabel med. Hvordan type jobb (arbeidsoppgaver) og lignende. Deretter bør du hoppe i det, for som sagt over her, det hjalp meg faktisk veldig å bare hoppe ut i det. Men det er jo meg, og du bør jo ta ting i eget tempo. Husk at det hjelper å overvinne frykten selv om du føler du ikke takler det der og da :) 

Anonymkode: be621...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk jobb på matbutikk. Å ha noe mekansik å gjøre hjalp. Det var "smil", "pose?" og si prisen. Butikken lå også i et område med mye pensjonister, og for meg er ikke eldre mennesker like skumle. Var gjerne de som slo av en prat, så etterhvert lærte jeg smalltalk. 

Anonymkode: e725f...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg ville også gått for matbutikk. Da får du et begrenset område å sosialisere deg på, det går stort sett i å hjelpe folk å finne matvarer, eller ta imot penger i kassa. En annen bonus med den typer jobber, er at du ofte slipper lange intervju og søknadsprosesser der du virkelig må selge deg selv. Det er det verste for oss med sosial angst.

Anonymkode: 5b677...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en 17 år gammel jente som har sosial angst. Jeg klarer så vidt å se folk inn i øynene når jeg snakker og jeg oppfører meg bare helt klønete/awkward vær gang jeg er ute.. Jeg er desperat etter en jobb men med det problemet jeg har vet ikke jeg om jeg noen gang kan få en jobb. Har gått til psykolog i snart 3 år, men likevel har jeg ikke blitt kvitt angsten. Mitt høyeste ønske er å bli utadvendt nok til å feks tørre å jobbe på cafe. 

Er det noen som har sosial angst/ har hatt som kan dele sine erfaringer med jobbsøking og jobb?

Anonymkode: 7fef1...cfd

Jeg jobber på en arbeidsplass der de er gode til å få folk i jobb. Det er de som har falt utenfor og trenger å komme inn igjen i arbeidslivet, det er de som er psykisk utviklingshemmede og jobber på VTA, og det er innvandrere som lærer seg å komme ut i jobb. Fikk denne jobben via NAV 

Jeg ville søkt via NAV og forklart hvilke utfordringer jeg har overfor saksbehandler. 

Samtidig kan man også ringe mentalhelses hjelpetelefon og Kirkens SOS, og Røde Kors har også flere tilbud for folk som trenger det. Bl a arrangeres det turer for folk som sliter psykisk, men de har også besøksvenn. Kanskje det lure er å bygge seg opp litt etter litt? Starte med en aktivitet i uken, og jobbe seg opp derfra? Bare til forslag. Du kan jo også høre på mentalhelse.no, der kan det hende du får råd fra flere som kan komme med forslag:) De har nemlig en chat, så kan hende noen brukere kan utveksle noen erfaringer. Iom at du er under 20, har du også spørretjenesten Ung.no og Klara Klok.no. 

Jeg tror også du kan ringe Alarmtelefonen for barn og unge, om du trenger noen å prate med. Lykke til😊

Anonymkode: a4f47...7e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en 17 år gammel jente som har sosial angst. Jeg klarer så vidt å se folk inn i øynene når jeg snakker og jeg oppfører meg bare helt klønete/awkward vær gang jeg er ute.. Jeg er desperat etter en jobb men med det problemet jeg har vet ikke jeg om jeg noen gang kan få en jobb. Har gått til psykolog i snart 3 år, men likevel har jeg ikke blitt kvitt angsten. Mitt høyeste ønske er å bli utadvendt nok til å feks tørre å jobbe på cafe. 

Er det noen som har sosial angst/ har hatt som kan dele sine erfaringer med jobbsøking og jobb?

Anonymkode: 7fef1...cfd

Jeg hadde sosial angst (selvdiagnose) før jeg begynte å jobbe på Felleskjøpet. Jobbet nesten bare helger og stort sett kveld.

Når jeg startet fokuserte jeg mere på varene, så ikke kundene i øynene og det hente at jeg mumlet og snakket litt feil. Litt etter litt følte jeg at jeg mestret dette med å iteragere med folk. Jeg begynte smått å småsnakke, jeg så dem mere i ansiktet og jeg snakket mer og mere tydelig. Hender fortsatt jeg leser prisen litt feil (295 istedet for 259 f.eks) men slike ting ødeleger ikke hele dagen min lengere. Får fortsatt noen små angstepisoder utenfor jobben da. Blir liksom lettere når samtaleemnet er mer eller mindre forutsigbart :)

Mitt tips til deg er å prøve å skaffe en deltid- eller ekstrahjelpstilling i en butikk hvor du kan litt om varene.

Anonymkode: b8099...702

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror kanskje det er best for ts å komme seg over på trygd. Har du forhørt NAV om å søke om uføretrygd?

Anonymkode: 064d6...f37

Hvorfor tror du det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en 17 år gammel jente som har sosial angst. Jeg klarer så vidt å se folk inn i øynene når jeg snakker og jeg oppfører meg bare helt klønete/awkward vær gang jeg er ute.. Jeg er desperat etter en jobb men med det problemet jeg har vet ikke jeg om jeg noen gang kan få en jobb. Har gått til psykolog i snart 3 år, men likevel har jeg ikke blitt kvitt angsten. Mitt høyeste ønske er å bli utadvendt nok til å feks tørre å jobbe på cafe. 

Er det noen som har sosial angst/ har hatt som kan dele sine erfaringer med jobbsøking og jobb?

Anonymkode: 7fef1...cfd

Jeg har også sosial angst. Tror det henger sammen med personligheten. Jeg har selv jobbet både i butikk, pleie og omsorg og cafe. Har du sosial angst så liker du ikke det sosiale. Tror ikke det er noe man kan bli kvitt. Disse jobbene kunne jeg ikke tenke meg i dag. Å ha servicejobber når man har sosial angst er ille. Du må også vite at du konkurrerer med de glade og utadvendte når det gjelder disse jobbene. Det kan bli et tøft liv. Men dette bør du finne ut av selv ved å prøve deg i disse jobbene. Det er best. Da finner du ut hvem du er og hva du liker å jobbe med. 

Anonymkode: ffa97...561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også sosial angst. Tror det henger sammen med personligheten. Jeg har selv jobbet både i butikk, pleie og omsorg og cafe. Har du sosial angst så liker du ikke det sosiale. Tror ikke det er noe man kan bli kvitt. Disse jobbene kunne jeg ikke tenke meg i dag. Å ha servicejobber når man har sosial angst er ille. Du må også vite at du konkurrerer med de glade og utadvendte når det gjelder disse jobbene. Det kan bli et tøft liv. Men dette bør du finne ut av selv ved å prøve deg i disse jobbene. Det er best. Da finner du ut hvem du er og hva du liker å jobbe med. 

Anonymkode: ffa97...561

Ja det er akkurat det som blir et stort problem for meg. Arbeidsgiverne vil bare ha utadvendte og positive ansatte, mens jeg er helt motsatt :/

Anonymkode: 7fef1...cfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er akkurat det som blir et stort problem for meg. Arbeidsgiverne vil bare ha utadvendte og positive ansatte, mens jeg er helt motsatt :/

Anonymkode: 7fef1...cfd

Du er velkommen til å skrive med meg på personlig melding om dine erfaringer. Jeg skal også prøve å finne riktig jobb for meg. Det var jeg som skrev innlegget over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også sosial angst. Tror det henger sammen med personligheten. Jeg har selv jobbet både i butikk, pleie og omsorg og cafe. Har du sosial angst så liker du ikke det sosiale. Tror ikke det er noe man kan bli kvitt. Disse jobbene kunne jeg ikke tenke meg i dag. Å ha servicejobber når man har sosial angst er ille. Du må også vite at du konkurrerer med de glade og utadvendte når det gjelder disse jobbene. Det kan bli et tøft liv. Men dette bør du finne ut av selv ved å prøve deg i disse jobbene. Det er best. Da finner du ut hvem du er og hva du liker å jobbe med. 

Anonymkode: ffa97...561

Jeg har hatt sosial angst, men likte egentlig det sosiale. Så hos meg var det andre årsaker enn personligheten. Nå har jeg gått masse i terapi og trives godt sammen med andre:) Så jeg tror absolutt det er noe man kan bli kvitt! Man setter sperrer i veien for seg selv når man har den innstillingen at man aldri kan bli frisk. Mulig at din personlighet ikke er av det sosiale slaget, menjeg tror fortsatt at din sosial angst kan bli bedre.

Anonymkode: a975f...dfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26. juli 2016 at 14.19, AnonymBruker skrev:

Jeg tror kanskje det er best for ts å komme seg over på trygd. Har du forhørt NAV om å søke om uføretrygd?

Anonymkode: 064d6...f37

Det er helt tåpelig å oppfordre TS til å bli trygdet når dette er en situasjon hun prøver og ønsker å komme ut av/stille sterkere i. 

Anonymkode: 9d03e...d8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 26. juli 2016 at 14.19, AnonymBruker skrev:

Jeg tror kanskje det er best for ts å komme seg over på trygd. Har du forhørt NAV om å søke om uføretrygd?

Anonymkode: 064d6...f37

Hva, er du seriøs?? Som om det å gi opp arbeidslivet som er en stor del av livet, før det i det hele tatt er begynt er løsningen. 

TS, stå på du, gå ut å søk jobb! Tenk at det å komme seg ut i arbeidslivet er skummelt for de fleste, dette klarer du! Heier på deg jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...