Gå til innhold

Jeg har en 3-åring midt i trassalderen/butikk... :)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en 3-åring som sikkert er nøyaktig det folk tenker hvis de skal tenke på irriterende unger på butikken. Tro meg, jeg har forsøkt alt bortsett fra gaffateip! Lest, spurt, forsøkt. Ingenting funker, for trassen er så overskyggende. 

På butikken:

Forklarer på forhånd hva som er lov og hva som ikke er lov i butikken, hvis du er snill får du være med inn. OK! Skal være snill. 

Går inn, alt går bra. Får egen vogn, skal du hjelpe mamma? Ja, ok. Det har gått 1 min, og hun begynner å tulle. Løper frem og tilbake. "Det er ikke lov å løpe i butikken, du må gå fint ved siden av meg". Ok, går fint i 38,2 sekunder. Så er det på'an igjen. Tøyer strikken litt til og begynner å ta ting fra hyllene. Ikke lov. Hvis du ikke hører må du ut i bilen med pappa. Ånei, det vil hun ikke. Oppfører seg fint i nye 20,5 sekunder. Før hun henger over frysedisken og finner på noe tull, løper rundt, ræler, plager folk, tar ting, skriker hvis vi irettesetter henne, legger seg ned og hyler, slår, sparker, biter, spytter, ler av deg hvis du forsøker deg på oppdragelse. Nei, ut i bilen med pappa. Hyler hele veien ut, mellom latteranfallene. Neste gang er det påan igjen. 

Jobber hardt med det, forsøker alle tips og råd.... Og jeg vet at det er en haug med mennesker som ikke skjønner dette, som bare tenker stygge ting. Men husk at bak enhver trassen unge står det IKKE foreldre som ikke gidder å oppdra ungene :)

Anonymkode: ffdd9...d9d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingen tips og råd, derimot har jeg en 2-åring som oppfører seg på akkurat samme viset så jeg leter etter tips og råd selv :fnise:

Det er så frustrerendes å ikke kunne handle, uansett når på dagen det er fordi jeg vet det ender i raseri-anfall midt på gulvet i butikken. Hn kan være i så g odt humør, lydig og snill men med en gang vi går inn på butikken er det som å slå på en bryter og et monster kommer frem :ohmy:

Anonymkode: 61889...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen tips og råd, derimot har jeg en 2-åring som oppfører seg på akkurat samme viset så jeg leter etter tips og råd selv :fnise:

Det er så frustrerendes å ikke kunne handle, uansett når på dagen det er fordi jeg vet det ender i raseri-anfall midt på gulvet i butikken. Hn kan være i så g odt humør, lydig og snill men med en gang vi går inn på butikken er det som å slå på en bryter og et monster kommer frem :ohmy:

Anonymkode: 61889...fe8

Ja, første trassen kom ved 1-års alder. Så en liten pause. Neste ved 2-års alder. Så en liten pause. Nå er det ved 3-års alder. Regner med det er sånn omtrent til hjernen er ferdig utvikla ved 25-års alder ;)

Og jeg har jo JENTE... så puberteten blir morsom veit jeg. Snakker av erfaring, har bare søstre :)

Anonymkode: ffdd9...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du muligens må være litt raskere med å ta henne med ut. Ikke gi henne flere advarsler enn den ene. Først si ifra at hun må gå fint sammen med deg og gjør hun ikke det så er det ut i bilen. Så rolig som mulig bare si ifra at hun må sitte i bilen fordi hun ikke ville gå fint sammen med deg. 

 

Anonymkode: d7004...dca

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må de være med å handle? Er det mulig at du rett og slett sier "siden du ikke oppfører deg må du sitte i bilen med mamma/pappa og vente"

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Carrot skrev:

Må de være med å handle? Er det mulig at du rett og slett sier "siden du ikke oppfører deg må du sitte i bilen med mamma/pappa og vente"

Kan sitte og vente, ja, men det er kjipt for den som må bære alle handleposene, da. Handler ikke hver dag, handler stort sett 2 ganger i uken og det er mye tungt som bla.a Farris.

Anonymkode: ffdd9...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som du muligens må være litt raskere med å ta henne med ut. Ikke gi henne flere advarsler enn den ene. Først si ifra at hun må gå fint sammen med deg og gjør hun ikke det så er det ut i bilen. Så rolig som mulig bare si ifra at hun må sitte i bilen fordi hun ikke ville gå fint sammen med deg. 

 

Anonymkode: d7004...dca

Ja, det kan være, men hun er fortsatt såpass liten at hun ikke 100% forstår konsekvenser så jeg vil være sikker på at hun ser sammenhengen og ikke bare tenker (som hun ikke er forsiktig med å si) at "mamma er slem, pappa er slem"

Anonymkode: ffdd9...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan sitte og vente, ja, men det er kjipt for den som må bære alle handleposene, da. Handler ikke hver dag, handler stort sett 2 ganger i uken og det er mye tungt som bla.a Farris.

Anonymkode: ffdd9...d9d

Du MÅ ikke bære alle posene ;) du KAN trille dem ut til bilen hvor partneren din kan hjelpe deg lempe dem inn.. En løsning er bedre enn et problem..

Og jeg tror barnet skjønner mer om du er konsekvent som en over skrev, en advarsel og rett ut evt du får ikke bli med.

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du nok være mere konsekvent. Hun får for mange advarsler. Fjern henne fra situasjonen etter max to advarsler. Hun forstår jo tydeligvis siden hun evner å oppføre seg i korte perioder etter du advarer henne, men hun forstår også at strikken din er laaaang.

Husker pappa ga oss en advarsel før han slang oss over skuldra om vi trasset og bærte oss i bilen til store protester siden vi alltid fikk is om vi var snille. Deretter kjørte han oss hjem til mamma uten ett ord også fikk vi ikke bli med på de neste handlingene. Pappa har sagt i ettertid at vi trasset hver 8-10 gang.

Anonymkode: 3f4ca...841

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det kan være, men hun er fortsatt såpass liten at hun ikke 100% forstår konsekvenser så jeg vil være sikker på at hun ser sammenhengen og ikke bare tenker (som hun ikke er forsiktig med å si) at "mamma er slem, pappa er slem"

Anonymkode: ffdd9...d9d

Hun lærer heller ikke at handlinger har umiddelbare reaksjoner hvis det ikke er reaksjoner på oppførselen før etter fire-fem advarsler. 

Og at en 3-åring i fire minutter tenker at mamma og pappa er slemme er heller ikke veldig uvanlig. Hvis hun da mener at mamma er slem fordi hun ikke fikk være i butikken så er det over på noen minutter. Og så prøver dere på nytt neste gang. 

Det er jo ikke snakk om at dere skal bli sinte eller kjefte og sånn. Det er bare å si ting på en bestemt måte. Og bare en advarsel. 

Anonymkode: d7004...dca

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet ditt er gammelt nok til å reflektere over at hennes egne handlinger gjør at hun ikke får være på butikken. En treåring syntes jo at mamma/pappa er slem når de utøver oppdragelse (og barnet da ikke får viljen sin), men det syntes som regel 4/5/6/7/8/9/10/11/12/13/14/15/16/17-åringen også ;) så om du syntes det er ubehagelig nå, så må du bare stålsette deg. 

Jeg syntes det var et supert tips å kun gi henne én advarsel, før dere reiser ut av butikken, for at situasjonen ikke skal eskalere. Den andre kan fint trille varene til bilen alene. 

Alternativet er jo å handle uten barnet (evt. at barnet sitter i bilen sammen med en voksen hele tiden), eller at du fortsetter som før.. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En advarsel, så rett ut i bilen. En 3åring forstår konskvenser hvis hun erfarer hva det er. Det erfarer hun ikke etter så mange advarsler. 

Ellers er min erfaring at barn glemmer å "trasse" hvis de får egne oppgaver. Gi henne oppgaver om å hente ketchup, fire bananer eller lignende. Hun forsvinner jo ikke inne på butikken uansett, og så holder du bittelitt øye med henne. Hvis dere går sammen, så kan du peke og hun kan legge i vogna. 

Anonymkode: e1353...ba6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en 3-åring som sikkert er nøyaktig det folk tenker hvis de skal tenke på irriterende unger på butikken. Tro meg, jeg har forsøkt alt bortsett fra gaffateip! Lest, spurt, forsøkt. Ingenting funker, for trassen er så overskyggende. 

På butikken:

Forklarer på forhånd hva som er lov og hva som ikke er lov i butikken, hvis du er snill får du være med inn. OK! Skal være snill. 

Går inn, alt går bra. Får egen vogn, skal du hjelpe mamma? Ja, ok. Det har gått 1 min, og hun begynner å tulle. Løper frem og tilbake. "Det er ikke lov å løpe i butikken, du må gå fint ved siden av meg". Ok, går fint i 38,2 sekunder. Så er det på'an igjen. Tøyer strikken litt til og begynner å ta ting fra hyllene. Ikke lov. Hvis du ikke hører må du ut i bilen med pappa. Ånei, det vil hun ikke. Oppfører seg fint i nye 20,5 sekunder. Før hun henger over frysedisken og finner på noe tull, løper rundt, ræler, plager folk, tar ting, skriker hvis vi irettesetter henne, legger seg ned og hyler, slår, sparker, biter, spytter, ler av deg hvis du forsøker deg på oppdragelse. Nei, ut i bilen med pappa. Hyler hele veien ut, mellom latteranfallene. Neste gang er det påan igjen. 

Jobber hardt med det, forsøker alle tips og råd.... Og jeg vet at det er en haug med mennesker som ikke skjønner dette, som bare tenker stygge ting. Men husk at bak enhver trassen unge står det IKKE foreldre som ikke gidder å oppdra ungene :)

Anonymkode: ffdd9...d9d

For det første; hva mener du med hvis du er snill får du være med inn? Er det et krav barnet må oppfylle for å bli med inn i butikken, eller har du på forhånd gitt konsekvensen for den fremtidige atferden? Det er i så tilfelle lite lurt. Hva mener du med snill? Det er for lite konkret. Du kan f.eks. begynne med å si at i dag vil jeg at du skal gå i butikken. Når barnet klarer dette kravet, og kravet skal i starten ligge på et ganske lavt nivå, dvs. du skal gi masse ros ved nesten hver eneste anledning. Den upassende atferden ignorerer du så langt det lar seg gjøre. Etterhverrt kan du gradvis trappe ned på rosen, og etterhvert kan du begynne med neste målatferd. Dvs. f.eks. skriking - selv om det kanskje bør prioriteres før løping. Men begynn med en og en atferd. Stort sett holder det med oppmerksomhet fra mor og far, men hvis det ikke er nok så finner du en effektiv forsterker. Samme prinsippet her: Begynn med masse forsterkere, men gradvis reduser det. 

En annen ting du kan gjøre ettersom du har et aktivt barn er å utnytte det. Dvs. barnet kan ta mer i del i handlingen. F.eks. kan barnet få små og lette oppdrag som blant annet å hente noen matvarer, osv. Når barnet får disse små oppgavene er dette uforenlig med den atferden du vil bli kvitt. Mass ros her også. En annen ting er å sørge for at barnet ikke er sliten, sulten, osv., når dere drar på butikken.

Det virker også som om det at far tar med barnet i bilen er en forsterker. Derfor er dette en liten hensiktsmessig metode, og i stedenfor å svekke den upassende atferden vil den styrke den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har omtrent aldri hatt med meg barn i butikken. Hvorfor skal de være med i butikken overhodet? Det blir bare mas og styr og handlingen tar ca tre ganger så lang tid. Jeg skjønner at man må hvis man ikke har noen som kan ha barna mens man handler, men ikke ellers. Vi handler en gang i uka og alltid uten barn. Tror ikke noen går glipp av noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg hadde tenkt at barnet ditt var en drittunge. Men tro meg, det tenker jeg om min egen treåring når han holder på sånn også ;-) 

Prøver så godt det lar seg gjøre å unngå å ha han med i butikken, og hvis han er det så har jeg han oppi vognen. Begynner han å brøle av full hals da, og panikken tar meg da så hender det at jeg bestikker med en solrik eller en is:dry:

Anonymkode: 1dcc5...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

La den ene voksne handle alene, den andre er hjemme med ungen en periode. Den som handler kjører alt til bilen i handlevogna, vi ukeshandler alene og det er ikke noe problem.

Og så tar dere evt "treningsturer" med ungen, dvs dere skal kun ha tre ting og ungen kan finne disse og så betaler dere og går ut, beregn god tid. 😊

Og ja, har små selv, i perioder så har handleturen vært en enmannsjobb, ungene er med hvis det kun er få ting vi skal ha med. En lang handletur kan være ganske kjedelig for småttinger. 

Anonymkode: 0c4b4...04d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chiki

Vi avtaler med barna før vi går inn at om de er flinke kan de velge seg hver sin ting når vo har handlet alt på listen:) de har aldri skapt en scene på butikker.

men har hendt at eldste ikke får tingen sin fordi hun maser. Etter det lærte hun:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to av samme sorten. Og minnes en handlerunde fra helvete der jeg tror samtlige i begge butikkene vi var i tenkte at vi ikke kunne oppdra drittungene våre. Og helt ærlig, det virket slik også. Vi gjorde som du, gav opptil flere advarsler. Ikke gjør det. Max 2, og hører hun ikke etter da er det rett ut i bilen. Det å ha henne med på handlingen mer aktivt kan også funke. Funker her når en og en er med på butikken, men med begge er det 2 advarsler og rett ut. 

Ikke bry deg om hva andre tenker. Du vet selv hvor god forelder du er. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg hadde tenkt at barnet ditt var en drittunge. Men tro meg, det tenker jeg om min egen treåring når han holder på sånn også ;-) 

Prøver så godt det lar seg gjøre å unngå å ha han med i butikken, og hvis han er det så har jeg han oppi vognen. Begynner han å brøle av full hals da, og panikken tar meg da så hender det at jeg bestikker med en solrik eller en is:dry:

Anonymkode: 1dcc5...d0d

Når jeg brøler på butikken, får jeg is!😊 Er jeg flink på butikken får jeg ikke is😐

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...