Gå til innhold

Kniv-angrep i Japan.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg


Det går ikke mange timer eller dager mellom hver gang en person (med en skrue løs) angriper uskyldige  mennesker lenger. Det var en episode i Japan nylig, hvor en tidligere ansatt ved ett senter for funksjonshemmede, plutselig hadde gått berserk med en kniv. Foreløpig er nitten personer bekreftet døde, og fleire titalls skadde. Et nytt meningsløst angrep på uskyldige, dessverre.

Gjerningsmannen skal ha vært en mann i tjue-årene, som er arrestert av politiet. Det skal tydeligvis ikke så veldig mye til, før noen går til angrep. Hvis man ikke kommer seg inn på konsert uten billett, blir mobbet på skolen. Eller ikke får alle pengene man krever, med det samme man setter bein i Europa. Kanskje denne hadde fått sparken, og ville hevne seg?

Anonymkode: 494c9...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syreren som sprang seg sprang seg ikke fordi han ikke kom inn på konsert, han skulle inn på konserten og sprenge seg der så han kunne ta med seg mange i døden, men han kom heldigvis ikke inn. 

Anonymkode: 1a39b...965

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Syreren som sprang seg sprang seg ikke fordi han ikke kom inn på konsert, han skulle inn på konserten og sprenge seg der så han kunne ta med seg mange i døden, men han kom heldigvis ikke inn. 

Anonymkode: 1a39b...965

Å springe er ikke det samme som å sprenge.

Anonymkode: 8d9e7...075

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:


Det går ikke mange timer eller dager mellom hver gang en person (med en skrue løs) angriper uskyldige  mennesker lenger. Det var en episode i Japan nylig, hvor en tidligere ansatt ved ett senter for funksjonshemmede, plutselig hadde gått berserk med en kniv. Foreløpig er nitten personer bekreftet døde, og fleire titalls skadde. Et nytt meningsløst angrep på uskyldige, dessverre.

Gjerningsmannen skal ha vært en mann i tjue-årene, som er arrestert av politiet. Det skal tydeligvis ikke så veldig mye til, før noen går til angrep. Hvis man ikke kommer seg inn på konsert uten billett, blir mobbet på skolen. Eller ikke får alle pengene man krever, med det samme man setter bein i Europa. Kanskje denne hadde fått sparken, og ville hevne seg?

Anonymkode: 494c9...3e5

Jeg tror vi hører mer om det i dagens samfunn. Det er ikke sikkert at det skjer mer enn det gjorde før. Stygg sak, definitivt. Men er ikke så sikker på at sannsynligheten var mindre før, bare at vi har lettere tilgang til internett, og raskere informasjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mari Y skrev:

Jeg tror vi hører mer om det i dagens samfunn. Det er ikke sikkert at det skjer mer enn det gjorde før. Stygg sak, definitivt. Men er ikke så sikker på at sannsynligheten var mindre før, bare at vi har lettere tilgang til internett, og raskere informasjon. 

Tilgang på lett informasjon over nett har vi da hatt de siste tyve årene. 

Anonymkode: 6ba27...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Tilgang på lett informasjon over nett har vi da hatt de siste tyve årene. 

Anonymkode: 6ba27...aab

Ja, men det blir gjerne lettere. Kan til og med huske da Internett ble mer og mer vanlig, og det er knapt femten år siden. Bruk av internett var ikke like vanlig da som nå. Ikke minnst hastighet av hvor fort informasjon deles. Tenk bare på Twitter, snapchat, osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Mari Y skrev:

Jeg tror vi hører mer om det i dagens samfunn. Det er ikke sikkert at det skjer mer enn det gjorde før. Stygg sak, definitivt. Men er ikke så sikker på at sannsynligheten var mindre før, bare at vi har lettere tilgang til internett, og raskere informasjon. 

Jeg tror faktisk det skjer mer ofte nå enn før. Ting som massakre på skolen eller på arbeidsplasser er ting som er relativt nye fenomen. Folk levde mer stabile liv før, og det var også færre som falt helt utenfor sosialt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, PeeWee skrev:

Jeg tror faktisk det skjer mer ofte nå enn før. Ting som massakre på skolen eller på arbeidsplasser er ting som er relativt nye fenomen. Folk levde mer stabile liv før, og det var også færre som falt helt utenfor sosialt. 

Det er ikke et nytt fenomen. Angrep på skoler er noe som har skjedd siden 60-tallet. Beklager, men jeg tror ikke folk levde mer stabile liv før, heller, man bare var ikke like åpen om det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var utrolig tragisk, men vedrørende Tyskland og skytemassakren så har de hatt flere skolemassakrer tidligere. Det samme med for eksempel Finland. Japan er kanskje litt samme typen land? Perfeksjonistisk befolkning, litt lukket? Aner ikke...

Det er i alle fall ikke noe nytt, men nå får vi det konstant i alle medier inkludert sosiale medier. Før skrudde du på TVen for å se Dagsrevyen, kanskje fikk du noen oppdateringer fra lokalavisa som du abonnerte på. Om sommeren så du gjerne ikke nyheter i det hele tatt, og du donerte avisabonnementet til nærmeste sykehjem. Nå får vi tilgang til alle ofrenes personlige livshistorier i tabloidene. Klart det føles skremmende.

Anonymkode: d42b1...8f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mari Y skrev:

Jeg tror vi hører mer om det i dagens samfunn. Det er ikke sikkert at det skjer mer enn det gjorde før. Stygg sak, definitivt. Men er ikke så sikker på at sannsynligheten var mindre før, bare at vi har lettere tilgang til internett, og raskere informasjon. 

Enig!

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tilgang på lett informasjon over nett har vi da hatt de siste tyve årene. 

Anonymkode: 6ba27...aab

For 20 år siden var det ikke veldig vanlig å ha PC, og ingen av oss hadde smarttelefon. Jeg fikk min aller første pc for ca. 15 år siden, og da hadde jeg modem og chattet på MSN. Tittet kanskje gjennom sol.no eller søkte etter noen kjendisnyheter på altavista, men generelt brukte vi jo ikke internett...

Anonymkode: d42b1...8f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Mari Y skrev:

Det er ikke et nytt fenomen. Angrep på skoler er noe som har skjedd siden 60-tallet. Beklager, men jeg tror ikke folk levde mer stabile liv før, heller, man bare var ikke like åpen om det. 

Når noe oppstod på sekstitallet, så er det et relativt nytt fenomen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, PeeWee skrev:

Når noe oppstod på sekstitallet, så er det et relativt nytt fenomen. 

Kommer da sikkert ann på hva man mener med 'nytt'? Det er i alle fall noe som går tiår tilbake, seriedrapsmenn er noe som har eksistert i flere århundrer. For ikke å snakke om at Europa gjennomgikk en verdenskrig der så mye som 60 millioner mennesker ble drept. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Mari Y skrev:

Kommer da sikkert ann på hva man mener med 'nytt'? Det er i alle fall noe som går tiår tilbake, seriedrapsmenn er noe som har eksistert i flere århundrer. For ikke å snakke om at Europa gjennomgikk en verdenskrig der så mye som 60 millioner mennesker ble drept. 

Ja, seriedrapsmenn har eksistert i århundrer, men de har gjerne blitt sett på som et fenomen separat fra "spree killers" som det her er snakk om. Jeg tenker på at sekstitallet så var flere av de prosesser som idag preger vårt samfunn allerede godt igang. Det var jo på mange måter starten av vår tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, PeeWee skrev:

Ja, seriedrapsmenn har eksistert i århundrer, men de har gjerne blitt sett på som et fenomen separat fra "spree killers" som det her er snakk om. Jeg tenker på at sekstitallet så var flere av de prosesser som idag preger vårt samfunn allerede godt igang. Det var jo på mange måter starten av vår tid. 

Joda, men det betyr da at man så dette for ca 50 år siden. Altså er jeg litt usikker på om det er mer vanlig nå enn da, men om nyheten når ut raskere, fordi man har internett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Mari Y skrev:

Joda, men det betyr da at man så dette for ca 50 år siden. Altså er jeg litt usikker på om det er mer vanlig nå enn da, men om nyheten når ut raskere, fordi man har internett?

Når jeg ser på lister over massemord, så ser de aller fleste tilfeller ut til å ha vært etter 1980. De første tilfellene ser ut til å ha dukket opp på 20-tallet, men det var svært sjeldent frem til ihvertfall 60-tallet. En sak er jo at massedrap har blitt mye enklere med årene enn tidligere. Man kunne jo ikke så lett begå massemord med sverd eller muskett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, PeeWee skrev:

Når jeg ser på lister over massemord, så ser de aller fleste tilfeller ut til å ha vært etter 1980. De første tilfellene ser ut til å ha dukket opp på 20-tallet, men det var svært sjeldent frem til ihvertfall 60-tallet. En sak er jo at massedrap har blitt mye enklere med årene enn tidligere. Man kunne jo ikke så lett begå massemord med sverd eller muskett. 

Det kan jo at det er dokumenterte hendelser, og at man har manglende kilder fra ca 1920 og før. Dessuten, er det ikke også lettere å avklare drap nå enn det var før? Jeg kan jo klart ta feil av at samfunnet ikke er mer voldelig i dag, men så er jo informasjonen lettere tilgjengelig og når ut fortere til folk. Det vil hvel alltid være noen mentalt ustabile folk som går over en grense? Jeg liker gjerne å diskutere dette, jeg stiller bare spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 minutter siden, Mari Y skrev:

Det kan jo at det er dokumenterte hendelser, og at man har manglende kilder fra ca 1920 og før. Dessuten, er det ikke også lettere å avklare drap nå enn det var før? Jeg kan jo klart ta feil av at samfunnet ikke er mer voldelig i dag, men så er jo informasjonen lettere tilgjengelig og når ut fortere til folk. Det vil hvel alltid være noen mentalt ustabile folk som går over en grense? Jeg liker gjerne å diskutere dette, jeg stiller bare spørsmål.

Jeg tror ikke det å avklare forholdene er noe problem ved "spree killing" :) Samfunnet er ikke mer voldelig idag, men volden i gamle dager var på en annen måte. I gamle dager var volden i mye større grad noe som ble trigget av konflikter mellom grupper. En annen ting er jo at andelen som levde alene, var barnløse også videre var betydelig lavere i gamle dager enn idag. En annen sak er vel at folk rett og slett ikke fokuserer så mye på den typen problem som utløser dagens massemordere i et fattigere samfunn. Man tror jo også at ting som selvmord og psykiske lidelser er mye sjeldnere i fattige samfunn enn i rike. I et fattigere samfunn møter man helt andre utfordringer enn i rike, og da er det naturlig å forvente at de sosiale problemene også er ulike. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, PeeWee skrev:

Jeg tror faktisk det skjer mer ofte nå enn før. Ting som massakre på skolen eller på arbeidsplasser er ting som er relativt nye fenomen. Folk levde mer stabile liv før, og det var også færre som falt helt utenfor sosialt. 

Ja, mye ble verre med politikken av åpne grenser sosialister og naive sentrumspartier fører nå for tiden. Livene våre er mindre stabile og mer utrygge nå enn før. Dette bør få konsekvenser for partiene det gjelder ved neste og de neste 20 valg.

Anonymkode: 3d282...427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, mye ble verre med politikken av åpne grenser sosialister og naive sentrumspartier fører nå for tiden. Livene våre er mindre stabile og mer utrygge nå enn før. Dette bør få konsekvenser for partiene det gjelder ved neste og de neste 20 valg.

Anonymkode: 3d282...427

Vedrørende skolemassakrer er det vel ikke åpne grenser som har ført til dem? Vi har vært forskånet her, men i Tyskland og Finland har det vært folk som er født der.

Han japaneren var vel også etnisk japansk.

Anonymkode: d42b1...8f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, mye ble verre med politikken av åpne grenser sosialister og naive sentrumspartier fører nå for tiden. Livene våre er mindre stabile og mer utrygge nå enn før. Dette bør få konsekvenser for partiene det gjelder ved neste og de neste 20 valg.

Anonymkode: 3d282...427

Hele globaliseringen er jo egentlig høyresidens ide. Det er slettes ikke bare venstresiden og sentrum som fører slik politikk. Partiet Høyre har jo alltid vært veldig positive til innvandring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...