Gå til innhold

Sammenheng mellom vekt og metthetsfølelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært noen kilo undervektig i et par år. Gikk ned pga. for mye trening, dvs jeg spiste "normalt" men trente ekstremt mye. De siste par årene har jeg hatt stabil undervekt, og dermed spist ca. like mye som jeg forbrenner. 

Nå i det siste har jeg prøvd å spise mer, for å gå opp i vekt. Derfor har jeg innført faste tider jeg skal spise. 

Merker godt nå at det skal veldig mye mat til før jeg kjenner jeg er ordentlig mett. Før kunne jeg si meg fornøyd med feks. en stor skål havregrøt med cottage cheese, banan og melk, men nå må jeg liksom ha tre tykke brødskiver med egg i tillegg (bare et eksempel). 

Kan dette ha sammenheng med at jeg er undervektig, og kroppen "skriker" etter mat? Altså at den har en trang til å gå opp i vekt og derfor vil at jeg skal innta store måltider? 

Anonymkode: a7330...325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror heller kroppen vil ha mer mat for å nå normalvekten/trivselsvekten din. Jeg har alltid hatt en BMI i laveste verdien innen normalvektig, men kroppen min har aldri skreket etter mat, det er der min  normalvekt er.

Anonymkode: 6ee5a...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært noen kilo undervektig i et par år. Gikk ned pga. for mye trening, dvs jeg spiste "normalt" men trente ekstremt mye. De siste par årene har jeg hatt stabil undervekt, og dermed spist ca. like mye som jeg forbrenner. 

Nå i det siste har jeg prøvd å spise mer, for å gå opp i vekt. Derfor har jeg innført faste tider jeg skal spise. 

Merker godt nå at det skal veldig mye mat til før jeg kjenner jeg er ordentlig mett. Før kunne jeg si meg fornøyd med feks. en stor skål havregrøt med cottage cheese, banan og melk, men nå må jeg liksom ha tre tykke brødskiver med egg i tillegg (bare et eksempel). 

Kan dette ha sammenheng med at jeg er undervektig, og kroppen "skriker" etter mat? Altså at den har en trang til å gå opp i vekt og derfor vil at jeg skal innta store måltider? 

Anonymkode: a7330...325

Må du ha det for å bli mett, eller for å bli stappmett? Om du hele tiden spiser deg stappmett er veien til overvekt ikke så veldig lang, om du av en eller annen grunn blir mer stillesittende i perioder. Men enkelte har jo veldig høy forbrenning og kan spise "som en hest" og det er mulig du er en av dem. Men tre tykke skiver, egg, havregrøt, banan og cottage cheese i ett måltid er ekstremt mye. Har du prøvd å spise mindre men oftere? Jeg hadde for det første ikke klart å få i meg sånne mengder, men dersom jeg hadde klart det så hadde jeg ikke orket å gjøre noe etterpå. Er du like rask på foten etter et sånt måltid, eller føler du deg dorsk og tung i kroppen? Det er jo mye for en liten kropp å fordøye.. 

Kunne du forsøkt å introdusere mer fett i kosten? Mange sier at de føler seg raskere mett av fett enn av karbohydrater. Litt kokosolje, kremfløte, olivenolje, nøtter, "fete" frø osv i maten du allerede lager, og så bruker du mindre mengder karbohydrater. Ville også fylt opp tallerken med billige grønnsaker, linser og bønner. Må jo bli fryktelig dyrt i lengden også, med så store måltid. 

 

Men dersom du ikke føler deg stappmett, og du fungerer like godt etter et sånt stort måltid så kan det jo godt være som du sier, at kroppen din ønsker mer mat, og derfor ikke sender deg signaler om at du er mett. Jeg ville tatt det opp med en lege eller ernæringsfysiolog som kan fortelle deg mer om det er sunt/usunt og hva du burde gjøre. 

Anonymkode: f3087...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...