Gå til innhold

Ekstrovert jente 8år... Eller bare høy EQ... Høy is? Eller noe annet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

min datter på 8år har siden hun startet i BHg vært en typisk leder. Hun styrer leken og aktiviserer alle. Kan sikkert virke voldsomt på de mer rolige barna, men tør de si fra så tilpasser hun seg det også. Klarer å se den gyldne middelvei. Flink til å løse slike "krangler"

hun passer også på at ingen faller utenfor. Tar med seg alle, eller lager flere ulike grupper med ulike leker. Går i mellom lekene selv, for å "passe" på alle. 

Sfo lederen syns hun er en fryd og har inntrykk av at hun er godt likt og tenker på alle. 

Men læreren hennes ser det litt annerledes. Friminutt er korte, og da får hun ikke tid til å bli enig med de andre om en gylden middelvei. Lærer får derfor mer inntrykk av at hun bruker opp vennene sine.

selv opplever jeg henne som voksen for alderen. Finner helst eldre venner. Gjerne de største på skolen. Ofte tror de hun er eldre enn hun er... 

Hun er også svært urolig i timen. Klassens bråkmaker/klovn. Vil heller ha det gøy enn å lære. 

Lærer mistenker konsentrasjonsproblemer. Jeg tenker heller hun kjeder seg. Hun har spurt etter vanskeligere bøker i matte, men får kun flere like oppgaver.

Jeg har lastet ned app på iPad med flere oppgaver fra andre trinn. Lærer seg selv sammenhenger. Brøkregning er ny favoritt, og det var ikke pensum i 2.kl...

Hun er også flink til å lese, men hater å skrive. Liker spesielt godt å se på newton og programmer hvor man lærer nye ting. Hun oppnår høy måloppnåelse i alle fag på skolen. Lite feil på prøver, ofte alt rett, og med mye skriverier ved siden av hvor hun lager ekstra oppgaver selv. Veldig rask i matte, så en prøve er over litt for fort sier hun..

var slik "skoleflink" selv, og datt av lasset siden det var så kjedelig å lære det man alt kunne. Leste selv til mine jevnaldrende før jeg startet på skolen. Scorer selv mellom 124-128 på menas test på nett. (Flere ulike forsøk).

 

Anonymkode: d22a8...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt trøtt på morrakvisten, ble noen skrivefeil.. 

Overskrift:handler ikke om is. Skulle stå iq. 

Menas - mensa (iPhone ordliste som ikke vil lystre). 

Hvordan hjelpe min kjære datter best mulig..? 

Ts

Anonymkode: d22a8...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å la henne gå på steinerskole?

Anonymkode: 414bf...da9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk ekstrahefter når vi hadde gjort ferdig de vanlige oppgaveheftene. Det må da være lett å få til for at hun skal slippe å kjede seg med ting hun kan og synes er alt for lett! Jeg hadde blitt gal om jeg ikke hadde fått gått videre når det ble for lett.

Anonymkode: 7a660...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<-- 30 år siden dette, altså.

Anonymkode: 7a660...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

Tror det er mer energi enn konsentrasjonsproblemer. Denne energien må hun få brukt til det hun syns er interessant ig/eller utfordrende! Fortsett å gi henne oppgaver ol hjemme.

Læreren bør absolutt gi henne mer krevende oppgaver,jeg blir så irritert over visse lærere og skoler som ikke tar barn på alvor. Selv måtte jeg til psykolog som barn fordi jeg holdt på å "klikke"i timene. Satt bare og glodde ut av vinduet fordi jeg var ferdig før alle de andre. Det endte med at jeg ble flyttet opp et trinn,og da hadde jeg allerede begynt tidligere enn normalt på skolen. Jeg forteller dette fordi det er SÅ viktig at ALLE med spesielle behov blir sett,og tatt på alvor! Om behovene går ene eller andre veien.

Hvis læreren ikke hører på deg,så kan du snakke med rektor,eller helsesøster? Få hjelp av andre med tyngde? For ikke gi opp,stå på for henne.

Det sosiale virker veldig bra,men kan jo være at hun "tar litt peppen" ut av noen. Det er lite å gjøre med,og så lenge det er mest positivt,så er det jo greit :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres ut som om jenta di har en blanding av positive og negative egenskaper. Tar ansvar for å inkludere alle - flott! Styrer og dominerer leken - ikke udelt positivt. Klassens bråkmaker - negativt. Lærenem, og høy måloppnåelse - fint. 

Jeg synes det høres ut som hun er understimulert, og derfor blir rastløs. Hør med læreren om hun kan få fler utfordringer. barn som kjeder seg kan bli underytere. Kan også hende hun roer ned "klovneriene" om hun får oppgaver på eget nivå.  

Anonymkode: 05fb6...887

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med Lykkelige Barn. Hun fremstår som evnerik. 

Anonymkode: 61d29...99d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det høres ut som om jenta di har en blanding av positive og negative egenskaper. Tar ansvar for å inkludere alle - flott! Styrer og dominerer leken - ikke udelt positivt. Klassens bråkmaker - negativt. Lærenem, og høy måloppnåelse - fint. 

Jeg synes det høres ut som hun er understimulert, og derfor blir rastløs. Hør med læreren om hun kan få fler utfordringer. barn som kjeder seg kan bli underytere. Kan også hende hun roer ned "klovneriene" om hun får oppgaver på eget nivå.  

Anonymkode: 05fb6...887

Jeg er litt enig her. Har et barn som er tilsvarende det du beskriver. Bare litt eldre og uten utfordringer i klassen. 

Tror skolen kanskje fokuserer på det sosiale og sosiale settinger i like stor grad når barn er 8 år gammel. Hun har tydelige sosiale utfordringer og du skriver selv at hun finner venner i de største på skolen? Antar det er en egen barneskole? 

I tillegg har hun problemer i klassen, men hun ødelegger for seg selv? Har du snakket med henne om det? Hva sier hun? 

Min på den alderen fikk ekstra oppgaver og fikk mange bøker å lese i utenom skolearbeid. Skriving var heller ikke morsomt, men da ble det satt inn PC istedenfor, men fokuset var på håndskrivinheg hvis teksten ikke ble for lang å skrive. Jeg ville trent på skrivingen med henne. Hun er bare 8 år enda og kompenserer kanskje for det hun ikke mestrer ved å være flink til andre ting. Er også redd hun kommer til å slite ut vennskap dersom hun blir for dominerende selv om deg går fint nå. Så enig med lærerne u forhold til det du skriver. 

 

Anonymkode: cad1e...558

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun høres intens, dominerende og litt slitsom ut. Er hun utredet for adhd?

Anonymkode: bf651...51a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv utdannet lærer, og slik jeg oppfatter din jente trenger hun større utfordinger i timene. Noe, slik som gjennomganger og felles beskjeder, må hun nok trene på å høre på uten å bli en klovn, men oppgaver burde nok vært noe mer utfordrene for henne.

Hør med læreren om de har noen gamle bøker som ikke brukes lenger fra trinnet over. En slik bok kan hun bruke på skolen etter hun er ferdig med felles oppgavene, i stedenfor vanlige oppgaver eller i lekse. Jeg gjorde selv dette med en elev som var svært sterk i matematikk.

Egen bok eller bøker i hylla eller sekken som hun vet hun kan ta frem når hun er ferdig, kan også være en løsning for å unngå å bli urolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren din er et evnerikt barn. Mange slike barn får aldri identifisert sine evner og faller utenfor den ordinære skolen som ikke klarer å ivareta deres talent. De faller utenfor fordi de ikke blir sett eller i verste fall blir feildiagnostisert. Den norske enhetsskolen er gode på å ta vare på barn med mangelfulle evner eller de helt ordinære, alle andre bør finne egne løsninger.

Studieteknikkene som læres i barneskolen er ikke tilpasset evnerike barn og de risikerer å aldri lære seg å lære og dermed droppe ut av skolen, i tillegg kan de utvikle dissosial adferd på grunn av under- og feilstimulering.

Å være evnerik betyr ikke nødvendigvis at hun er eksepsjonell på alle områder, men det er en helhetsvurdering.

Søk på Google og start allerede i dag med å gi datteren din den oppveksten hun fortjener.

Anonymkode: 30e17...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...