Gå til innhold

Betale førerkort for barna


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk halvparten av foreldrene mine og det fikk alle mine søsken, vi er 4. Pappa var veldig opptatt av at vi skulle klare noe av det selv. 

Foreldrene våres hjalp oss også med den 1. bilen med 10000kr, om vi ville ha en bedre bil så måtte vi spare selv. Min 1. bil kostet 18000, Toyota Corolla :) 

Pappa er kjempe fair så når en av oss får noe så får alle det samme :hjerte:

Anonymkode: 7d7a5...19d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg betalte selv. Stort sett alt. Jeg fikk 15 000 kr av besteforeldrene mine til konfirmasjon, som var låst til jeg ble 18. Noen av de, kanskje halvparten gikk til lappen, resten til reiser.

foreldrene mine betalte grunnkurset og ellers hadde jeg en jobb, helger og ettermiddag under VGs for å beltale lappen og andre nødvendigheter jeg skulle trenge da. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk støtte til førerkortet som bursdagsgave på 18-årsdagen min og var vanvittig takknemlig. Det var ikke mer en 4000 i halvåret siden jeg brukte en del tid og de manglet tid til å øvelseskjøre med meg, så kan være en idé å spe det ut over tid hvis du virkelig har lyst til å gi de dette? Når jeg tenker meg om betalte jeg en del av førerkortet selv, bla teoriprøve og øving til dette, så er ikke nødvendig å betale fullpris med en gang, eller alt i det hele tatt.

Mange av vennene mine fikk ikke førerkort og dette var selvfølgelig i orden. Tror ikke dette er noe ungdom forventer at foreldrene skal sponse, og om de gjør det så er det kanskje ikke fortjent uansett? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte selv lappen til både bil og lettmotorsykkel + selve bilen og lettmotorsykkelen. Har fått lånt penger som jeg betalte tilbake for å slippe å utsette lappen til lønningsdag, men alt er betalt tilbake. Tror det er en viktig del av oppdragelsen å la barna lære seg å jobbe for det man ønsker :) Veldig glad for og stolt over å ha betalt selv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk lappen betalt, men fikk beskjed om at jeg måtte ta den før jeg ble 20 ellers måtte jeg betale den selv. Ellers kjenner jeg veldig mange andre som ikke får den betalt av foreldrene så du burde ikke slite med dette. Dette er foreldre som har råd til å betale, men de synes barna skal gjøre det selv. :)

Anonymkode: 00f21...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke betalt selve lappen for meg, og hadde heller ikke gjort det om jeg noen gang skulle fått unger selv. Det jeg derimot fikk hjelp til lappen med, det var øvelseskjøring. Siden jeg hadde en tidsfrist på noen mnd å ta alt sammen så øvelseskjørte mamma med meg hver eneste helg, og kjørte innimellom noen timer til der jeg gikk på skole bare for å kjøre med meg i ukedagene også. Heller hjelp der (koster det også) enn til selve lappen som er frivillig å ta.

Endret av Moonwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei

 

Jeg har to barn på 16 og 18 år, som har SÅ lyst til å ta lappen. Jeg har inntrykk av at det vanligste er at foreldrene betaler lappen til barna. Men vi KAN bare ikke klare å skrape sammen de pengene......:( Vi klarer oss knapt som det er. 

Jeg har inntrykk av at folk flest mener at det å betale denne er en del av ansvaret med å ha barn, og at man i så fall bør ta opp lån for å klare dette. Jeg selv fikk lappen av mine foreldre. Men vi er en lavinntektsfamilie, det er ingenting til overs, vi reiser ikke på ferier eller gjør noen annen luksus heller. 

Kjenner at dette sliter litt på meg, dette med billappen. De har vokst opp med dårlig råd og krever ikke mye, noen av dem. De forventer ikke dyre ferier, merkeklær eller fine telefoner, og er takknemlige for det de får.  Skulle så veldig gjerne gitt dem dette, vi har ikke en bil de kan øvekjøre i en gang.... 

Hva er vanlig blant folk? Er det sånn at alle betaler førerkortet til sine barn, eller er det også noen som lar dem betale dette selv? 

Anonymkode: e20f3...35b

Jeg føler at det å "betale lappen for barna" har blitt en "trend" de siste årene. Blitt mer og mer av det. Det er ikke noe som er galt her, uansett valg du tar. Har du ikke lyst/råd til det, så er det ok. 
Jeg personlig, mener at barna har godt av å ordne det selv. Det er flere positive ting med det. Jeg skal ikke betale billappen for mitt barn. Uansett om jeg har råd eller ei. Det får hun fint klare selv. Hun får skaffe seg en jobb, spare og jobbe hardt for å nå målet sitt. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde mange venninner som måtte betale selv, mens andre fikk foreldre til å betale. Farfaren vår hadde allerede lagt av penger med en gang vi født, så vi fikk det som gave av han og farmor. Ble på en måte en "siste" gave fra han, da han døde i 2003. 

Om ikke, hadde vi betalt selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei

 

Jeg har to barn på 16 og gom har SÅ lyst til å ta lap har inItryk k av at det vanligste er a, t foreldr ene betaler lappen til barna. Men vi KAN bare ikke klare å skrape sammen de pengene......:( Vi klarer oss knapt som det er. 

Jeg har inntrykk av at folk flest mener at det å betale denne er en del av ansvaret med å ha barn, og at man i så fall bør ta opp lån for å klare dette. Jeg selv fikk lappen av mine foreldre. Men vi er en lavinntektsfamilie, det er ingenting til overs, vi reiser ikke på ferier eller gjør noen annen luksus heller. 

Kjenner at dette sliter litt på meg, dette med billappen. De har vokst opp med dårlig råd og krever ikke mye, noen av dem. De forventer ikke dyre ferier, merkeklær eller fine telefoner, og er takknemlige for det de får.  Skulle så veldig gjerne gitt dem dette, vi har ikke en bil de kan øvekjøre i en gang.... 

Hva er vanlig blant folk? Er det sånn at alle betaler førerkortet til sine barn, eller er det også noen som lar dem betale dette selv? 

Anonymkode: e20f3...35b

Mange bruker sine konfirmasjonspenger på lappen, men spørs jo hvor mye en får og har da.Og om de i det hele tatt har konfirmert seg da. Mange må betale lappen selv! Slett ikke uvanlig! Skaffe jobb ved siden av skolegang og betale selv. Har dere noen i slekten som er villige å øvekjøre med de? Da sparer man mye. Men dyrt er det uansett. Det er ikke et foreldreansvar å betale for barnas billapp, tenker jeg, så ikke ha dårlig samvittighet for det! Forstår dere har lyst, men er ikke anledningen der, så er den ikke det. Dere er like gode foreldre for det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er et ansvar foreldre bør ta. Hvor mange femtenåringer har råd til trafikalt grunnkurs og mørkedemo? Hvor mange 16-åringer har økonomi til å begynne å kjøre? For å klare å øvelseskjøre nok til å redusere risikoen er det jo vitalt at man begynner så tidlig som mulig.

Hvis jeg får barn skal de ta trafikalt grunnkurs med en gang de fyller femten og øvelseskjøre med en gang de fyller 16. 

Synes det er en uting at folk får barn når de åpenbart ikke har økonomi til det, dere burde tatt dere en utdanning isteden. Fattigdom avler fattigdom.

Lappen blir jo også dyrere og dyrere, så de vil jo både gå glipp av fordelen med å ha lappen fra de er atten OG måtte betale mer for den.

Et øyeblikk siden, Lykkehjerte skrev:

Det er ikke et foreldreansvar å betale for barnas billapp, tenker jeg, så ikke ha dårlig samvittighet for det! Forstår dere har lyst, men er ikke anledningen der, så er den ikke det. Dere er like gode foreldre for det! :)

All forskning viser at lavt utdannede foreldre som er lavt lønnede er negativt for barns oppvekst. En av de viktigste faktorene for at et barn skal klare seg bra er foreldre med høyere utdanning. Risiko for rusmisbruk, for å ikke fullføre videregående og for å bli arbeidsledig øker drastisk når foreldrene ikke har høyere utdanning. Selvsagt bør de ha dårlig samvittighet, barna deres vil for alltid ha en ulempe i forhold til andre barn. Jeg ville ikke ha hatt samvittighet til å gjøre noe så slemt. 

Før jeg har master skal det ikke bli noen barn på meg, sånn sett er jeg ansvarlig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor heldigvis i en by med en høgskole som utdanner sjåførlærere, så vi har lovet våre barn fullt betalt førerkort dersom de tar det der. Det betyr at de bruker minst to år på å fullføre (de starter når de er 16) og opplæringen skjer av lærere under utdanning under oppsyn av deres lærere igjen. Det koster nesten ingenting, bare gebyrer til staten, og vi er betrygget av at opplæringen tar såpass lang tid. Håpet er at de blir gode sjåfører med mye trening. Vi skal selvsagt øvelseskjøre med dem i tillegg.

(Vi ville sannsynligvis ha sponset deler av kortet likevel, hadde vi ikke bodd her.)

Anonymkode: d7438...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk lappen min av foreldrene mine, også de 3 andre søsknene mine. Jeg hadde så vidt jobbet i mitt liv og var egentlig en veldig lat tenåring når det kom til å klare seg selv. Jeg ville ikke ha lappen en gang fordi jeg brydde meg ikke, men veldig glad foreldrene mine presset meg slik at den var i boks litt før jeg ble 19.

Min er 7 nå og har begynt å spare til lappen og diverse. Har spart hipp som happ de 6 siste årene da jeg heller ikke vet hvor mye BF vil være med å hjelpe senere når det kommer til bolig osv. Ikke bare bare å være alene. Har bare spart av egne penger tilfelle jeg får flere barn slik at det ikke blir bare hans penger hvis han skal få søsken en dag.

Det beste er jo hvis han kan betale halvparten selv. Da lærer han jo å tjene egne penger også, men i tillegg er boligmarkedet også hardt så redd han skal stå uten lån til leilighet senere også så sparer det jeg kan for å kunne hjelpe.

Igjen så synes jeg ikke man kan forvente at foreldre betaler, men jeg ønsker å bidra etter han er 18 selv om det er forventet at han skal klare seg selv.

Anonymkode: e069f...deb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isolert sett er det selvsagt ingen krise at barna får ting som er vanlig i samfunnet. Som førerkortkurs, merkeklær, datamaskin, internett, litteratur, musikk, kulturopplevelser, ferie osv. Men om et barn ikke får noen ting av de nevnte så har vi å gjøre med et fattigdomsproblem. Og som vedkommende over sier. Fattigdom avler fattigdom. All forskning tilsier det.

Det er ingenting galt i å ikke betale lappen for barna, så lenge valget er veloverveid basert på en god og grundig analyse. 

Men det er ingen heder i å ikke gi barna ting, oppleveler og kompetanse som skal gjøre de forberedt for voksenlivet.

Anonymkode: eb9d0...6fe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk selv lappen som 18 årsgave av foreldrene mine noe jeg er utrolig takknemlig over. Busstilbudet rundt her jeg bor er ikke spesielt bra samt at de ikke ønsket at jeg skulle få meg jobb ved siden av skolen.
De krevde selvsagt at jeg stadig øvde på teoridelen og at jeg øvelseskjørte opptil flere ganger i uka fra jeg var fylt 16. 

Anonymkode: 4d1cb...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre fire barn fikk alle øvelseskjøre og fikk betalt halvparten av sertifikatet, resten måtte de spare til selv.

Det er enklere å overholde trafikkreglene for unge mennesker, slik de ikke mister sertifikatet fort igjen, når de har måttet legge egne penger i det. 

Dessuten har de fått tilgang til å låne bil inntil de fikk egen bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine 3 barn har måtte spare og betale førekortet sitt selv- siden jeg var 100% alene med de så var det ikke noen som helst mulighet til å spare på noen som helst måte. 

Så lenge de gikk på skole,  har jeg betalt telefon og busskort- men ellers har de måtte jobbe og spare selv til ting de har ønsket seg.

Men det har lært barna mine viktigheten av å spare til ting man ønsker seg- viktigheten av å ha en god utdannelse og få seg gode jobber.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er et velkjent men dessverre et unyansert syn. Ved å overlate dette ansvaret til barna vil man like gjerne lære de at de ikke kan regne med familien sin, og alltid bare har seg selv å stole på.

Et annet mulig utfall av en slik filosofi er at barna velger kortsiktige løsninger for å oppnå det som for de er vitkigst i verden akkurat nå og kanskje ødelgger sine langsiktige sjanser til å lykkes. Jeg skal gi et eksempel: Førerkortet er svært viktig for 18 åringen. Han vil kanskje ta seg en jobb ved siden av skolen. Men siden kostnaden er så stor tar han på seg flere arbeidsdager enn han klarer og dette går utover skolen i tilleg må han kanskje gå til og fra jobb. Karakterene han ender opp med begrenser plutselig fremtidsmulighetene og han er inne i en ond sirkel.

En ting fattige familier alltid lider av er den onde sirkelen av kortsiktighet.

På en annen side kan førerkortet føre til merverdi for familien i form av at jobbmuligheter ved siden av skolen øker betraktlig. HAn er ikke avhgengig av å ta den første og beste jobben innen gangavstand, men heller en bedre jobb litt lengre unna.

Anonymkode: eb9d0...6fe

Altså..what? Man kan ikke regne med familien sin hvis man ikke får påspandert hele førerkortet? De er 18 år! Faktisk myndige og skal ganske snart stå på egne ben. I voksenlivet er det svært sjelden man får servert mangfoldige tusen til noe man behøver eller ønsker seg. Det var dagens. De fleste av mine venner betalte store deler av lappen selv, flere fra familier med god økonomi. Vet du, jeg hadde en liten deltidsjobb ved siden av skolen jeg, i butikk. Hva mener du er feil med den "første og beste" jobben når man bare er 18 år? Det er helt vanlig det. Bedre jobber får man siden. Jeg klarte helt fint å ta lappen på denne måten uten at det gikk utover skolen. Og jeg tok buss til og fra jobb! Shit, at det gikk an liksom :fnise: kollektivt! 

 

Anonymkode: 285c1...c81

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fra grissgrendte bygda, og der er det helt vanlig at man får betalt lappen av foreldrene. Det finnes jo null kollektivtransport utenom skolebuss, og når poden fikk lappen betydde det at foreldrene ikke trengte å bedrive utstrakt taxivirksomhet. 

Vi hadde kun én bil da jeg vokste opp, og foreldrene mine satt nok ganske mye uten bil på kveldstid både i ukedagene og i helgene. 

Anonymkode: 8fda5...12c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke foreldrene skal betale det. Fordi jeg er sær, og ikke fikk det selv :P Synes det er urettferdig hehe.

Anonymkode: ebf9f...192

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har god råd og har ikke spandert lappen på noen Av de. Vi ga de grunnkurset og har gitt deler av lappen til jul og bursdager. Resten har de spart til. Våre barn har jobbet ved siden av skolen hele veien. Det gagner de ingenting å gi de alt de vil ha, selv om man har råd til det. De har lært verdien av penger ved å jobbe for det, så de er svært fornuftige ungdommer.

Anonymkode: 74f0e...ddd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...