Gå til innhold

Dumt spørsmål om glassprisme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

JA, jeg antar at det er et dumt spørsmål iallefall :P

Jeg har kjøpt noen glassprismer som jeg har hengt i et sydvendt vindu, omtrent slike: da621d64-836c-44ea-ad75-667ebcbb6291_org

De lager flotte "regnbuer" på gulvet og veggene mine, men jeg fascineres over at regnbuene beveger seg, selv om prismene henger helt rolig. De flyter liksom tilsynelatende tilfeldig omkring, relativt sakte, og noen ganger bare frem og tilbake. Noen som vet hvorfor?

Anonymkode: eb730...34c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest 2Bhonest

Solens bevegelse over horisonten samt at prismene beveger seg, men du klarer ikke å se den bevegelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er da fryktelig pussig at prismenr beveger seg når de henger innendørs? Og om de beveger seg så jeg ikke ser det, hvorfor gir det så stort utslag i bevegelse av regnbuene? At solen går over horisonten vil heller ikke skape de mønstrene jeg ser på gulv og vegger. Tror jeg må lime en til vinduet og se om de beveger seg på samme måte. 

Anonymkode: eb730...34c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prismene beveger seg hvis lufta beveger seg. Lufta beveger seg hvis noe i rommet har ulik temperatur, noe i rommet beveger seg eller dører eller vinduer er åpne til et rom der noe annet har ulik temperatur eller beveger seg. Altså stort sett alltid i store rom.

Hvis prismen roterer ti grader vil overflaten til en prisme med diameter på 2 cm forflytte seg 1,7 mm. En regnbuefragment laget av prismen på gulvet ca 2 m unna prismen vil flytte seg 17 cm hvis flaten står vinkelrett på lysstrålen. Hvis flaten er skrå i forhold til lysstrålen vil regnbuefragmentet flytte seg enda lengre. 

Anonymkode: f12e2...2fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mulig det trekker litt i vundiene mine da. Må teipe fast en å sjekke.

Anonymkode: eb730...34c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...