Gå til innhold

Baby med skjevt bakhode


yabbadoo

Anbefalte innlegg

Vår gutt på 3 mnd har helt siden fødselen hatt favorittside og nå er han helt skjev i bakhodet! Jeg føler vi gjør alt som står i vår makt, men han ender alltid opp med å ligge med hodet mot venstre. Vi går til fysio og kiropraktor og gjør alt vi får tips om, men ingenting hjelper og jeg blir SPRØ! Begynner å bli ganske bekymret for hodeformen hans... 

 

Noen som har erfaringer? Gjerne større barn der det har gått seg til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

han får ligge på andre siden da så han blir flat i bakhodet istedet for skrå.

Anonymkode: 7b29e...ed0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

han får ligge på andre siden da så han blir flat i bakhodet istedet for skrå.

Anonymkode: 7b29e...ed0

Ja, men problemet er jo at han ikke gjør det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle babyer har en favorittside, men noen mer enn andre. Etter hvert som baby ligger på magen så vil du se at det blir bedre. Jeg antar det er blitt korrigert evt låsninger i nakke siden du har vært hos fysio/kiropraktor..?

Endret av ablaze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår gutt hadde også favorittside og ble ganske skjev i bakhodet. Dere må fortsette å jobbe med det, når han sover, rull et lite håndkle og legg bak ryggen hans så hodet ligger "riktig vei". Mest mulig mageligging i våken tilstand. 

Vår er 20 mnd nå og har fått endel hår, men når vi vasker håret ser vi fortsatt at det er litt skjevhet. Ikke veldig merkbart heldigvis. Vi gikk forøvrig til osteopat som kan kraniesacral, det hjalp endel. 

Anonymkode: e3f6d...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk en sånn, http://www.mimmis.no/babymoov-babypute-lovenest-ergonomisk . Ville absolutt fått rettet opp hodet, etter en viss tid får man ikke påvirket fasongen noe mer. Kjenner ei som er helt paddeflat og skjev i bakhodet desverre, de oppdaget det litt sent og gjorde ikke store innsatsen før det var for sent å rette det opp... Synes veldig godt i dag, ungen er 2 år..

Anonymkode: a0d4d...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ordner seg når han legger seg mer i mageleie :) Og når han får hår...

Anonymkode: b2de2...9e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi oppdaget det allerede i 5-6 ukers alderen at her er det noe som har skjedd. Kjøpte lovenest, gikk til fysio, manuellterapeut og var veldig bevisst på å snu han da han hadde sovnet. 

Men lovenest tror jeg funker best fra dag en for å unngå skjevhet evt ikke forverre, den retter det jo ikke opp. Trening gjør jo heller ikke så mye med det som har skjedd, men gir jo styrke videre.

Her er lille nå over to og jeg ser ennå skjevheten, den er bedre, men ikke borte og vet ikke om den blir det. Heldigvis er han ikke skjev i ansiktet og folk som ikke kjenner han ser det knapt nok før jeg evt kommer inn på det. 

Anonymkode: 9409f...ed9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ordner seg når han legger seg mer i mageleie :) Og når han får hår...

Anonymkode: b2de2...9e1

Dette er dumt å si. En baby som har en klar favorittside må få aktivt hjelp til å snu hodet andre veien, dette var vår helsestasjon veldig klare på. Samt sjekke opp og behandle eventuell låsning. Når barnet sover kan man snu hodet over forsiktig og støtte bak bak ryggen så de ligger riktig vei. 

De skal sove på rygg så da er det viktig å passe på dette så godt man kan, for det blir en del timer de ligger på rygg. Får de en betydelig skjevhet i bakhodet er ikke dette noe som ordner seg av seg selv når baby ligger mer i mageleie

Anonymkode: e3f6d...d72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Sånn var vår også. Vi snudde på hodet hans hver gang vi så han sov på favorittsiden. Spesielt i vognen var det lett å følge med.

I tillegg tøyet vi nakken hans for at han ikke skulle få låsninger. Vi gjorde det minst 3 ganger for dagen. 

Det ble bedre når han lå mer på magen heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår hadde skjevt bakhode, men det har omtrent rettet seg nå ved 6 måneder. Vi gikk til manuellterapeut for å bli kvitt låsninger og la babyen på Babydorm pute. Vi snudde han også i senga slik at han måtte ligge med hodet andre veien for å se mot oss (vet dog ikke om dette hjalp så mye, han lå typisk med hodet til favorittsiden likevel) og snudde hodet hans hyppig om natten. I babygymmen fjernet vi lekene som hang rett over hodet hans slik at han ikke måtte strekke hodet for å se opp på de, da dette kunne forverre nakken hans. 

Babyen sover fortsatt på Babydorm puta si. 

Anonymkode: 3404a...059

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, ablaze skrev:

Alle babyer har en favorittside, men noen mer enn andre. Etter hvert som baby ligger på magen så vil du se at det blir bedre. Jeg antar det er blitt korrigert evt låsninger i nakke siden du har vært hos fysio/kiropraktor..?

Ja, han har ingen låsninger, er bare stiv i muskulaturen :(

han virkelig HATER å ligge på magen, så det er ikke mye han gjør det. Han hyler etter to sekunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bruk en sånn, http://www.mimmis.no/babymoov-babypute-lovenest-ergonomisk . Ville absolutt fått rettet opp hodet, etter en viss tid får man ikke påvirket fasongen noe mer. Kjenner ei som er helt paddeflat og skjev i bakhodet desverre, de oppdaget det litt sent og gjorde ikke store innsatsen før det var for sent å rette det opp... Synes veldig godt i dag, ungen er 2 år..

Anonymkode: a0d4d...e1c

I følge fysio er denne mest egnet til barn med flatt bakhode, ikke de med skjevt, så hun ville ikke anbefale meg en sånn pute dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi oppdaget det allerede i 5-6 ukers alderen at her er det noe som har skjedd. Kjøpte lovenest, gikk til fysio, manuellterapeut og var veldig bevisst på å snu han da han hadde sovnet. 

Men lovenest tror jeg funker best fra dag en for å unngå skjevhet evt ikke forverre, den retter det jo ikke opp. Trening gjør jo heller ikke så mye med det som har skjedd, men gir jo styrke videre.

Her er lille nå over to og jeg ser ennå skjevheten, den er bedre, men ikke borte og vet ikke om den blir det. Heldigvis er han ikke skjev i ansiktet og folk som ikke kjenner han ser det knapt nok før jeg evt kommer inn på det. 

Anonymkode: 9409f...ed9

Vår er heller ikke skjev i ansiktet heldigvis! Vi oppdaget favorittsiden allerede på barsel men fikk ingen andre tips enn å bare snu han andre veien. Så vi begynte ikke å gå til behandling før han var 5 uker og da var han allerede ganske skjev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fortsatt med manuellterapeut/fysioterapi samt kjøpt Babydorm pute. Jeg vet ikke om det var pga. puta eller behandlingen, men vår baby ble mer eller mindre kvitt skjevhetene i bakhodet etter å ha ligget på puta samt fått behandling i et par måneder. 

Jeg spurte både helsesøster og lege om Babydorm puta men ingen av de hadde hørt om den før, så jeg bestemte meg for å forsøke. Det skader jo ikke (og puta kan visstnok pustes igjennom eller noe slikt, slik at det ikke skal være like farlig som andre puter dersom babyen får den over hodet. Vår baby var nesten 7 måneder før han klarte å dra den vekk fra under hodet og sutte på den, og den hindret han også i å snu seg på magen om natten så lett, siden han først måtte bli sterk nok til å vippe hodet av puta. Fortsatt snur han seg ikke over på magen når han sover, kun etter å ha vært våken og herjet en stund i senga)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vår hadde skjevt bakhode, men det har omtrent rettet seg nå ved 6 måneder. Vi gikk til manuellterapeut for å bli kvitt låsninger og la babyen på Babydorm pute. Vi snudde han også i senga slik at han måtte ligge med hodet andre veien for å se mot oss (vet dog ikke om dette hjalp så mye, han lå typisk med hodet til favorittsiden likevel) og snudde hodet hans hyppig om natten. I babygymmen fjernet vi lekene som hang rett over hodet hans slik at han ikke måtte strekke hodet for å se opp på de, da dette kunne forverre nakken hans. 

Babyen sover fortsatt på Babydorm puta si. 

Anonymkode: 3404a...059

Vi har fått beskjed om å ikke snu det når han sover for å ikke forstyrre han, men tror vi må se om det går an uten at han våkner likevel nå. Syns ikke han blir noe bedre mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er dumt å si. En baby som har en klar favorittside må få aktivt hjelp til å snu hodet andre veien, dette var vår helsestasjon veldig klare på. Samt sjekke opp og behandle eventuell låsning. Når barnet sover kan man snu hodet over forsiktig og støtte bak bak ryggen så de ligger riktig vei. 

De skal sove på rygg så da er det viktig å passe på dette så godt man kan, for det blir en del timer de ligger på rygg. Får de en betydelig skjevhet i bakhodet er ikke dette noe som ordner seg av seg selv når baby ligger mer i mageleie

Anonymkode: e3f6d...d72

Alle har sagt til oss at vi ikke skal snu hodet hans når han sover, men jeg tror vi må begynne med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, yabbadoo skrev:

Vi har fått beskjed om å ikke snu det når han sover for å ikke forstyrre han, men tror vi må se om det går an uten at han våkner likevel nå. Syns ikke han blir noe bedre mer.

Det syntes jeg var et rart råd, vi fikk beskjed om å snu han. Brukte vel minst en halvtime hver kveld for å snu hodet før han ga opp å snu det tilbake og sovnet i flere uker. Så begynte vi å merke bedring av manuellterapien og han sluttet å snu seg tilbake. Manuellterapeuten mente da at låsningene var borte og at det da dreide seg om dårlige vaner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, appelsinjuice skrev:

Det syntes jeg var et rart råd, vi fikk beskjed om å snu han. Brukte vel minst en halvtime hver kveld for å snu hodet før han ga opp å snu det tilbake og sovnet i flere uker. Så begynte vi å merke bedring av manuellterapien og han sluttet å snu seg tilbake. Manuellterapeuten mente da at låsningene var borte og at det da dreide seg om dårlige vaner. 

Både helsesøster, fysioterapeuten og kiropraktor har sagt det når jeg har spurt. Syns også det er rart nå når jeg hører at andre har fått beskjed om det motsatte! Vår har ikke låsninger da, vet ikke om det gjør saken anderledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, yabbadoo skrev:

Alle har sagt til oss at vi ikke skal snu hodet hans når han sover, men jeg tror vi må begynne med det. 

Det går helt fint, bare vær veldig forsiktig så forstyrrer dere ikke søvnen. Man MÅ nesten gjøre dette, ellers blir bakhodet veldig skjevt altså. Vår våknet så og si aldri av det. Men å støtte litt bak ryggen så hodet naturlig tipper riktig vei er veldig kjekt det og

Anonymkode: e3f6d...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...