Gå til innhold

Stebesteforeldre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min mor og far er skilt. Begge har fått seg nye partnere. Samme med foreldrene til samboeren. Hvordan løser folk det med navn i forhold til barn? Jeg har vokst opp med mormor, morfar, farmor og farfar.. Men nå er det plutselig 8 besteforeldre.. 

Anonymkode: 9ecc3...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Magnifiq

Her har vi bestemor og bestefar, farfar og xxx, mormor og bestefar, bestefar og xxx.

Bruker ofte bestefar xxx om vi snakker om de. Null problem for ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksen har skilte foreldre og moren har 'ny' mann. Vesla sier bestemor og besten, og bestefar. 

Anonymkode: 15893...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er mine foreldre skilt, men null kontakt med moren min så blir morfar og *navn* 

På han side er foreldre skilt men faren hans har ingen ny. Så faren hans vil bli bestefar, moren blir bestemor og stefaren blir farfar tenkte vi. 

Grunnen til at stemoren min kun blir kalt ved navn er null engasjement osv.

Anonymkode: 00cd4...3ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestefar og navn. 

"Lille" Marius kaller sine stebesteforeldre for Beste-Harald og Beste-Sonja. Det synes jeg er søtt. 

Anonymkode: 5196c...3e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp med skilte foreldre og besteforeldre. Det er på fars side; farmor og farfar. Dette er min fars adoptivfar og hans nye kone. Eneste kone jeg har møtt og vokst opp med. Og av og til nevnes hans adoptivmor, men kun ved navn. 

På min mors side er det mormor. Bestefar og hans nye kone med navn, hans ekskone (mor til en yngre onkel jeg har) med navn. God kontakt med eksen, ikke den nye... 

På stefars side, med navn på begge. Har vokst opp med dem siden 6-års alderen, men har aldri vært naturlig for meg å kalle dem noe annet enn navn 

Anonymkode: 48c67...dc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnets besteforeldre skiltes i vår, og har allerede funnet seg ny partner (!) begge to. Her blir det nok å bryke navnet på personene, mye fordi vi ikke har noen relasjon til dem, og besteforeldre føles ikke riktig å si. 

Anonymkode: 6d511...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min farfar og farmor ble skilt når min far var liten og begge fikk seg nye ektefeller, så vi sier farfar og bestemor og farmor og bestefar. De har alltid vært der, så for meg er bestemor og bestefar like mye besteforeldre som de biologiske :) men hadde farfar og farmor blitt skilt når jeg var liten og fikk nye ektefeller da, så ville jeg kanskje brukt navnet deres? 

Anonymkode: 4db51...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min morfar døde før jeg ble født og mormor giftet seg opp igjen (før vi barnebarna ble født) Denne mannen var en fantastisk bestefar for oss barnebarna, men av en  eller annen grunn kalte vi han bare "Per" og ikke morfar eller bestefar. 

Anonymkode: ab856...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med de det gjelder om det. Her kaller vi bare de ordentlige besteforeldrene ved titler: farmor, farfar, mormor og morfar, oldefar, oldemor, og oldefar. De som ved senere tidspunkt har kommet inn i familien kaller vi med navn, det vil si ektefellen til en av besteforeldrene da. 

Anonymkode: 653a4...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tre barn: mannen har ett, jeg har ett og vi har ett felles. Mine og mannens foreldre er skilte, så her er det titler og navn i et herlig sammensurium. Det blir fort rotete når barna i huset ikke deler samme besteforeldre... Det er bare min mor, mannens mor og mannens stefar som er i umiddelbar nærhet av oss og en aktiv del av barnas liv. Min mor er da mormor til to og blir kalt ved navn av stebarnet. Mannens mor og stefar er bestemor og bestefar til to og blir kalt ved navn av stebarnet. Mannens far er farfar, hans kone blir kalt ved navn. Min far er morfar, og hans kone blir kalt ved navn. Disse konene er personer barna ikke har noe forhold til, og de treffes med flere års mellomrom, så de trenger ingen tittel. Samme med onkler og tanter, noen er onkel eller tante til noen, og kalles da ved navn av det barnet som ikke er biologisk. 

Det har bare blitt slik, barna syns det er naturlig og har god kontroll på dette, men vi voksne bommer litt på tittel eller navn av og til alt ettersom hvilket barn vi snakker med :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnets besteforeldre skiltes i vår, og har allerede funnet seg ny partner (!) begge to. Her blir det nok å bryke navnet på personene, mye fordi vi ikke har noen relasjon til dem, og besteforeldre føles ikke riktig å si. 

Anonymkode: 6d511...374

Det er gjerne slik med eldre folk. De har ofte blitt ferdig med det langvarige forholdet i tankene sine lenge før omgivelsene rundt har blitt oppmerksom på det. Eller så kan det ha vært langvarig sykdom inne i bildet før den andre avgikk ved døden, for eksempel. En av mine besteforeldre forlovet seg på nytt to uker etter min bestemors død. Det kom som ett stort sjokk på mange av oss andre som så vidt hadde fått startet sørgeprosessen ordentlig.

Anonymkode: 653a4...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bestefar og navn. 

"Lille" Marius kaller sine stebesteforeldre for Beste-Harald og Beste-Sonja. Det synes jeg er søtt. 

Anonymkode: 5196c...3e7

Noe som ikke er fullt så søtt er at han fremdeles kalles LilleMarius åpenbart både av pressen og privatpersoner selv om han har blitt 19 år. Skal det klengenavnet hans stå i overskriftene i avisene den dagen han gifter seg også, mon tro? Stakkars fyr.

Anonymkode: 653a4...515

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har min og hans.

Hans har farmor og farfar, morfar og farmor

Min har far og mor, farfar og farmor

Min vet jeg ikke helt hva han sier til min samboers foreldre. Jeg prøver å unngå å si noe, sier som regel farfaren og farmoren til .... og navna på barna hvis jeg snakker om de.

Hans barn sier far og mor til mine foreldre på grunn av mitt barn. Foreldrene mine er usikre hva de skal kalle seg, men de har ikke noe i mot at de sier mor og far. Jeg og min samboer oppmuntrer ikke til det.

Så vi er egentlig usikker. Aner ikke hva hans barn sier til foreldrene til hennes kjæreste. Foreldrene til samboeren til mitt barns far aner jeg heller ikke hva min sier til. Hadde vært annerledes hvis jeg og min samboer hadde hatt felles barn, da hadde det vært lettere at vi kalte alle det samme, men igjen så tror jeg ikke far til mitt barn hadde likt om min fikk en ny farfar og farmor.

Anonymkode: a03a0...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg åpnet denne, trodde jeg den skulle handle om noe annet. 

Det er innafor å spørre kanskje? ; 

Om man går inn i et forhold der den andre har barn, hvordan forholder deres foreldre seg til "stebarnebarna?"

Anonymkode: 2aab2...667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har alle besteforeldre tatt imot alle barn med åpne armer. Det er helt fantastisk 😊 Det gjøres ingen synlige forskjeller. Barna drar på besøk til sine egne alene nå og da, så tidsmessig er det forskjell, men det kompenseres ved at det andre stebarnet drar til sine besteforeldre. Det skulle bare mangle også da, at besteforeldrene får litt tid med bare "sine".

Det er utrolig viktig at det ikke gjøres forskjell. Det kan fort oppstå veldig såre situasjoner. Vi må ta en sånn samtale med mannens tante når det nærmer seg jul. Hun er av typen som kjøper fem-seks gaver til alle barna i familien, og hun utelater mitt barn. Før babyen kom sa vi ikke noe, men da babyen kom, og hun begynte å gi gaver til mitt stebarn og babyen men fremdeles utelot mitt barn, da må vi prøve å snakke om det. At to av tre barn i en familie får fem-seks gaver fra en og samme person er ikke ok. Det blir stor forskjell. Spesielt når det andre stebarnet blir inkludert av absolutt alle i hele min familie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg åpnet denne, trodde jeg den skulle handle om noe annet. 

Det er innafor å spørre kanskje? ; 

Om man går inn i et forhold der den andre har barn, hvordan forholder deres foreldre seg til "stebarnebarna?"

Anonymkode: 2aab2...667

Hos oss behandler de likt, men det blir litt forskjeller. Ikke noe å sette fingen på.

Vi har vært sammen i 2,5 år og hans 3 barn er under 6 år og min blir 7. De er ikke så trygge til å f.eks overnatte hos mine foreldre så da er det bare min. Men hos samboeren min sine foreldre kan alle overnatte samtidig da min er mye tryggere. Han har alltid vært slik så kunne sovet på andre siden av kloden en natt også.

Ellers er det minimalt, men selvfølgelig er det jo forskjell på følelsene, men ikke sånn at det er noe å sette fingen på. Når svigers handler på ferie så er det typisk at deres barnebarn har samme tall på drakten og min har ett annet. Eller at de har samme tall og lag, men bare en annen modell :-P kanskje tilfeldig mtp størrelser det da og hvis de handler tøy så kan guttene hans få lik dongeri shorts og min en annen type dongeri :-P hehe, men igjen så er de jo andre søsken da så er jo ikke noe jeg tenker negativt om, men legger likevel merke til det selv om det ikke ha noe betydning. Alle får alltid lik kvote uansett. Kanskje vi kommer til å merke mer forskjell når barna blir eldre, men føler ikke noen av foreldrene våre har slikt i seg å kunne finne på noe tull. Barnebarna kommer alltid til å være nærest, og de andre bare en bonus.

Anonymkode: a03a0...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ene besteforeldreparet mitt giftet seg på nytt på begge kanter før oss barnebarn ble født, så her er alle skikkelige besteforeldre - både frå vår og deres side (selv om bestemor av og til skriver det i hermetegn). Hadde dette vært partnere som kom inn senere i livet hadde det blitt "bestemor/bestefar + navnet på partneren".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det mormor og morfar, farmor og bestefar og farfar og "Kari". "Kari" har ikke vært så lenge sammen med svigerfar at det er naturlig for barna å si bestemor, mens mannen til svigermor har vært der siden før barna ble født og er "ordentlig" bestefar.

Anonymkode: 217ab...46a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannens foreldre er skilt. Der har vi farmor og Geir foreløpig. Hvis jenta vil kalle Geir for bestefar eller lignende skal hun få det. Mannens far kaller vi bestefar Åge. Null engasjement fra hans side, han har sett barnebarnet sitt kun 1 gang og det var ikke hans initiativ for å si det sånn. Kjærestene hans blir nok kalt ved fornavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...