Gå til innhold

Baby med på mors 6-ukerskontroll?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det vanlig å ha med babyen når mor skal på 6-ukerskontroll til fastlegen? Har mange som gjerne passer babyen mens jeg er der, men er det kanskje meningen at den skal være med? 

Anonymkode: 89a0c...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke "meningen" at den skal være med, det er kun mor som kontrolleres. Tror likevel mange har med, ettersom det ikke er alle som har lett tilgjengelig barnevakt en time på dagtid. Men om du har det, er det vel mer praktisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde med min, gikk helt fint :)  6-ukers kontrollen til baby med barnelege varte inkanskje 5 minutter før jeg ble nærmest dytta ut døra. Så jeg hadde litt spørsmål om babys helse som jeg tok på min egen 6-ukers kontroll. Legen min er helt super, og hun syntes det var koslig å få se babyen etter å ha fulgt meg litt ekstra tett i svangerskapet.

Anonymkode: 1f2f9...871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde med meg min, legen ville gjerne se babyen. Skulle sjekke hvordan den var kledd, hvis den var dårlig kledd var det ett tegn på svangerskapsdepresjon vistnok. Veldig rar lege.. 

Anonymkode: 375c3...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, han var hjemme med pappa... Kall meg gjerne sær, men jeg ville gå til min legetime alene og fokusere bare på meg og min kropp etter fødsel. Ville sette inn p-stav og være i fred med legen og mine problemer. Gikk helt fint, pappa likte å få sulle med babyen alene en times tid. 

Men nå fikk jeg en veldig grundig kontroll hos hs/barnelege med baby da, veldig flinke begge to. Fikk stille alle spørsmål jeg hadde om baby, og de informerte veldig godt om alt de gjorde. 

Så jeg hadde behov for litt alenetid med legen, underlivet mitt og de spørsmål og problem jeg hadde :-) uansett hvor jeg snur meg er alt fokus på babybabybaby, noe som er naturlig, ikke noe galt i det. Men følte en sterk trang for fullt fokus på meg akkurat den legetimen :-) 

Anonymkode: 83279...d54

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, han var hjemme med pappa... Kall meg gjerne sær, men jeg ville gå til min legetime alene og fokusere bare på meg og min kropp etter fødsel. Ville sette inn p-stav og være i fred med legen og mine problemer. Gikk helt fint, pappa likte å få sulle med babyen alene en times tid. 

Men nå fikk jeg en veldig grundig kontroll hos hs/barnelege med baby da, veldig flinke begge to. Fikk stille alle spørsmål jeg hadde om baby, og de informerte veldig godt om alt de gjorde. 

Så jeg hadde behov for litt alenetid med legen, underlivet mitt og de spørsmål og problem jeg hadde :-) uansett hvor jeg snur meg er alt fokus på babybabybaby, noe som er naturlig, ikke noe galt i det. Men følte en sterk trang for fullt fokus på meg akkurat den legetimen :-) 

Anonymkode: 83279...d54

Men de fleste må jo ha med baby da siden far som regel er i jobb og mammaen er den som er hjemme med baby. 

Anonymkode: a3829...1f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lot baby være hjemme med pappaen, og fikk spørsmål fra legen om "hvor i all verden er babyen? Du må jo ha med babyen, det er jo en kontroll!" 
Han hadde aldri tatt en 6-ukers kontroll før så han visste ikke at det var mammaen som skulle til kontroll... neste gang må babyen bli med hvis jeg ikke får barnevakt, men det er sikkert greit det og. Er jo ikke alltid det passer seg å finne barnevakt. 

Anonymkode: 83bf0...2f8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan velge selv, men det er mor som sjekkes.  

Jeg hadde henne ikke med, hun var hjemme med farmor. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men de fleste må jo ha med baby da siden far som regel er i jobb og mammaen er den som er hjemme med baby. 

Anonymkode: a3829...1f5

Jeg vet jo det. Er av og til noen andre som kan passe også da. Uansett gjør man vel bare det man ønsker/føler for? Fortalte bare hvorfor jeg ikke tok han med, siden andre forteller hvorfor de tok han med. Man gjør det som høver seg best for hver enkelt, er ikke værre. 

Anonymkode: 83279...d54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke upraktisk å ha med baby dersom baby ikke vil ligge alene i fem min når den er våken? GU med baby på fanget, liksom... 

Vi planla det slik at far tok ut et par timer ulønnet permisjon den dagen jeg hadde 6-ukers kontroll. Så fikk han prøve seg litt på å være helt alene med baby.

Anonymkode: 27eaf...1ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min baby var med. Kan fort bli venting før timen og babyen skal jo ha mat hele tiden når den er så liten-er hvertfall veldig uforutsigbart med måltidene. Så jeg tok ikke sjansen på barnevakt. Endte faktisk opp med å vente en time også... 

(Jadda, man kan pumpe seg osv osv., men min sliter veldig med å ta flaske og jeg orker heller ikke styret med pumpinga.)

Anonymkode: 945e6...d36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte legekontoret i dag for å bestille time. Sa jeg kunne den og den sagen for da hadde jeg barnevakt. Fikk beskjed av damen i resepsjonen at de gjerne satt barnevakt mens jeg var inne hos legen. Faktisk mente hun at jeg var pliktig til å ta ham med sånn at de kunne kose og passe på ham 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må 6-ukerskontrollen foregå hos fastlege? Og det innebærer en GU? 

Anonymkode: 5b057...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke barnevakt, så min var med - og det var det ingen som syntes var rart. Damene på legekontoret konkurrerte om å bære og bysse på min lille illsinte kolikkunge mens jeg ble sjekket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Sunday, July 24, 2016 at 22.47, AnonymBruker skrev:

Er det vanlig å ha med babyen når mor skal på 6-ukerskontroll til fastlegen? Har mange som gjerne passer babyen mens jeg er der, men er det kanskje meningen at den skal være med? 

Anonymkode: 89a0c...a6e

Mange har med håde baby og pappaen, det kalles "produktkontroll". De fleste leger synes og det er hyggelig å sfå hilse på babyen de har hatt til svangerskapskontroll og siste tilskudd på fastlegelisten. (Mors fastlege blir automatisk babyens fastlege.) Er du ikke komfortabel med å ha babyen med så finner du passehjelp. 

 

Anonymkode: 23d53...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må 6-ukerskontrollen foregå hos fastlege? Og det innebærer en GU? 

Anonymkode: 5b057...caf

Dette lurer jeg også på. Vil ikke ta GU hos fastlegen. Får man ikke oppfølging på fødeklinikken?

Anonymkode: 20c9d...c7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Må 6-ukerskontrollen foregå hos fastlege? Og det innebærer en GU? 

Anonymkode: 5b057...caf

Nei,du kan bestille time til jordmor. På 6-ukerskontrollen er det GU. Sjekker at ting er bra etter fødselen. I tillegg snakker man litt om fødselen og prevensjon. 

Anonymkode: f73a3...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette lurer jeg også på. Vil ikke ta GU hos fastlegen. Får man ikke oppfølging på fødeklinikken?

Anonymkode: 20c9d...c7a

Da sier du det når du bestiller time, så kan en av de andre legene utføre GU'en. Ellers er det en helt vanlig oppgave for fastlege, skjønner ikke helt poenget med en fastlege hvis man ikke vil utføre feks. øresjekk eller GU hos denne? Er du ikke komfortabel med legen din anbefaler jeg å bytte. 

(Og nei, "fødeklinikken", altså sykehuset, er ikke de som har kontrollen etter fødsel. Da tar fastlegen over igjen, samt helsestasjonen på det som gjelder babyen)

Anonymkode: 37383...a24

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da sier du det når du bestiller time, så kan en av de andre legene utføre GU'en. Ellers er det en helt vanlig oppgave for fastlege, skjønner ikke helt poenget med en fastlege hvis man ikke vil utføre feks. øresjekk eller GU hos denne? Er du ikke komfortabel med legen din anbefaler jeg å bytte. 

(Og nei, "fødeklinikken", altså sykehuset, er ikke de som har kontrollen etter fødsel. Da tar fastlegen over igjen, samt helsestasjonen på det som gjelder babyen)

Anonymkode: 37383...a24

Jeg vil ikke ta GU hos noen av de på legekontoret. Ingen vits i å bli spydig. Jeg har jobbet som sykepleier og politiker i kommunen og synes det er rart og ubehagelig at noen jeg kjenner skal ta GU på meg. GU er liksom ikke så gøy fra før. 

Jeg byttet lege så jeg hadde i en annen kommune en stund, men det ble veldig langt å reise når jeg var syk. Det er jo heller ikke optimalt med en baby.

Anonymkode: 20c9d...c7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...