Gå til innhold

Hjelp til å tolke hvilepuls


Gjest Sobril

Anbefalte innlegg

Gjest Sobril

Hei og hopp.

Har nettopp fått meg Garmin Vivoactive HR aktivitetsklokke, og jeg begynner å få sånn passe grei form :) 

Når jeg våkner om morgenen viser pulsen fra 40-45.

Allikevel... Når jeg går inn på appen så viser den gjennomsnittelig hvilepuls på noen-og-femti. Betyr det at dét er den korrekte hvilepulsen, eller er det puls målt når jeg våkner om morgenen som er korrekt?

Screenshot_2016-07-24-21-31-32.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilepulsen din er det den er når du våkner om morgenen. Tolker den som at du er i god form i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mest korrekte er når du våkner. Gud bedre. Du har hvilepuls som en toppidrettsutøver..passe grei form? Underdrivelse..

Anonymkode: bfeec...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sobril
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den mest korrekte er når du våkner. Gud bedre. Du har hvilepuls som en toppidrettsutøver..passe grei form? Underdrivelse..

Anonymkode: bfeec...54e

Haha. Jeg ser at pulsen indikerer knallform. Kanskje til å være meg, men toppidrettsutøver - neppe :P 

Når det er sagt så har jeg jogget 30+ km i uka over seks uker. Og det er utrolig hvor raskt hvilepulsen har sunket for min del, etter at treningen ble jevnere og mer intensiv. Begynte vel på rundt 70 bmp...

En ting som skremmer meg er at jeg ser hvor mye medisiner kan kødde med kroppen. Det hender at jeg har innmari problemer med å sove. En sjelden gang tar jeg en innsovningstablett. Det gjorde jeg i natt, og hvilepulsen hoppet opp 20 bmp, samt at hjertet har hoppet over flere slag et utall ganger i løpet av natten. Aldri mer.

Endret av Sobril
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den mest korrekte er når du våkner. Gud bedre. Du har hvilepuls som en toppidrettsutøver..passe grei form? Underdrivelse..

Anonymkode: bfeec...54e

Jeg har lik hvilepuls, og jeg er langt fra toppidrettsutøver.  Jeg hadde 60 i hvilepuls (legen sa det under en hjerteundersøkelse for noen år siden) og da var jeg type sofagris. Men går utifra at dette er noe genetisk betinget da begge mine foreldre har under 60 i hvilepuls som røykende og utrente.

Anonymkode: 872f7...da9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sobril
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lik hvilepuls, og jeg er langt fra toppidrettsutøver.  Jeg hadde 60 i hvilepuls (legen sa det under en hjerteundersøkelse for noen år siden) og da var jeg type sofagris. Men går utifra at dette er noe genetisk betinget da begge mine foreldre har under 60 i hvilepuls som røykende og utrente.

Anonymkode: 872f7...da9

Neida, jeg vet at det også er genetisk betinget. Faktum er at hvilepulsen sank dramatisk når jeg fikk treningen skikkelig i gang. I forhold til hvor fort pulsen synker etter trening også, så indikerer det at jeg er i relativt god form. Noe jeg tror jeg er om dagen.

Spørsmålet var altså denne snittpulsen som klokka viser :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har hvilepuls som en toppidrettsutøver..passe grei form? Underdrivelse..

Som andre sier: hvilepulsen sier ingenting om hvilken form du er i. Den eneste slutningen du kan trekke er at når formen blir bedre vil hvilepulsen normalt synke. 

Anonymkode: 055a8...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Sobril skrev:

Hei og hopp.

Har nettopp fått meg Garmin Vivoactive HR aktivitetsklokke, og jeg begynner å få sånn passe grei form :) 

Når jeg våkner om morgenen viser pulsen fra 40-45.

Allikevel... Når jeg går inn på appen så viser den gjennomsnittelig hvilepuls på noen-og-femti. Betyr det at dét er den korrekte hvilepulsen, eller er det puls målt når jeg våkner om morgenen som er korrekt?

 

Du må nesten sjekke hvordan Garmin beregner hvilepuls, men normalt sett er det pulsen når du våkner som brukes.

En så lav hvilepuls er normalt sett bra, men kan også være et signal om systemisk overbelastning (men da føler du deg syk og sliten samtidig, og det gjelder sikkert ikke deg)

Men ut over at hvilepulsen bør være under 80, er ikke verdien på hvilepulsen så veldig viktig, det er endringene i hvilepuls som er viktig.
 

For eksempel kan en økning i hvilepuls med 5-10 bpm indikere sykdom eller overtrening.
Eller så kan et raskt fall i hvilepuls indikere alvorlig overtrening eller som jeg sa, systemisk overbelastning.

Anonymkode: 8db21...e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...