Gå til innhold

Baby hater å ligge på magen!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min baby på 3,5 mnd hater å ligge på magen. Jeg har forstått det slik at de fleste babyer gjør dette i starten, men jeg tror vår er litt mer sinna for det..

Når vi var på 3 mnders kontroll fikk vi beskjed om å trene ca 10 minutter / 3x dagen med å la hun ligge på magen. Så vi legger hun ned på babygymmen med både meg og far rett ved hun eller foran hun, men hun blir bare sinna. Hun prøver litt og får hodet helt opp, men så går det 20 sekunder og hun begyner å HYYYLE og blir helt fra seg. Så vi tar hun opp og da slutter gråten med en gang, legger vi henne ned igjen så fortsetter det.

Vi har prøvd med klut under brystet for å hjelpe, holde på rompa, speil og snakking, men hun blir like sinna.

Pleier å gå rundt med henne på armen sånn at hun ligger på magen, eller la hun ligge på brystet (da går det litt lenger tid før hun blir sint) men vi får aldri til 10 minutter.

HjelP?

Anonymkode: be861...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Runforit

Bare fortsett. Vår også hatet det og hylte som om verden skulle gå under. Plutselig løsner det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem i alle verden har lært ungen å hate? Det er jo en egenskap som man ikke er født med.

Anonymkode: 98e6b...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem i alle verden har lært ungen å hate? Det er jo en egenskap som man ikke er født med.

Anonymkode: 98e6b...27e

Morsom du troll. 

Anonymkode: aeafa...daf

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår syntes det var mer ålreit å ligge oppå stellebordet sånn at vi kunne sitte rett foran og få øyekontakt og tulle/leke. Ville ikke stresset med 10 minutter hver gang i begynnelsen men heller tatt flere og korte økter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår likte heller ikke å ligge på magen. Men jeg synes 10 minutter i gangen høres mye ut? De 20 sekundene hun klarer å ligge på magen er bra! Synes dere bør fortsette med små intervaller, la henne ligge på magen til hun ikke vil lenger. Som sagt over, det løsner til slutt :)

Jenta vår hadde i tillegg en låsning i ryggen/nakken som gjorde det vanskeligere for henne. Vi gikk til kiropraktor og senere fysioterapeut for å følge opp. Da gikk det mye bedre! Har det virket som om hun har vært stiv eller har hatt vondt? Har hun en tendens til å ha en favorittside med hodet når hun ligger på ryggen? Isåfall vil jeg anbefale å sjekke det ut :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! 10 min x3 ganger daglig?! Det er galskap! 

Hør her. Jeg har et barn som hatet å ligge på magen. Har du sjekket ditt barn for eventuelle låsninger? Magevondt? Det er første skrittet å ta, i så fall. 
Mitt barn hadde låsning. Ingen voldsomme greier, og jeg fikk løst den opp hos manuellterapeut. Hun likte likevel ikke å ligge på magen, og hele mageliggingen ble utsatt pga låsningen. Vi hadde god oppfølgning av fysio til hun var rundt 10 måneder gammel. 
10 min x3 høres ut helt vilt ut. Jeg mener det, det er galskap.
Legg barnet på stellebordet (på magen), stuebordet, spisebordet, så hun får god oversikt. Første tegn til sutring, så avslutter du. Stans mens leken er god! Om det er to sekunder eller om det er ingenting akkurat da, så gir du deg. Da prøver du igjen litt senere. Når barnet ligger litt lenger (la oss si 30 sekunder), så kan du prøve å distrahere når barnet begynner å sutre (ikke la det begynne å gråte). Leke, prating, kiling, hva enn... Legg barnet foran et speil, så det kan se seg selv. 
Du kan også rulle et håndkle eller lignende og plassere under brystkassen på barnet, så hun kommer høyere opp.
Hold en hånd på stumpen, så holder hun lettere balansen. 

Barnet er 3,5 måned. Ikke la deg stresse, ta det med ro. Å like denne mageligginga, kommer tidsnok. 
Husk uansett: STANS MENS LEKEN ER GOD! Det er på den måten barnet erfarer at å ligge på magen faktisk ikke er så galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem i alle verden har lært ungen å hate? Det er jo en egenskap som man ikke er født med.

Anonymkode: 98e6b...27e

ja, når vi er født liker vi absolutt alt! 

hallo?! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er allerede nevnt låsninger her. Det er absolutt verdt å sjekke ut.

Min hylte da han lå på magen. HS sa at det var trening som skulle til. Jeg gjorde ikke annet enn å trene på magen. Men det ble ikke bedring. Da har var blitt 7 1/2 mnd og fortsatt ikke holdt ut lenge tok jeg kontakt med en manuellterapeut på eget initiativ.

Der var det litt låsninger i nakken. Én behandling senere var han som en ny gutt.

 

Det koster ingenting å sjekke. Og bedre før eller senere :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, lunamuna skrev:

Oi! 10 min x3 ganger daglig?! Det er galskap! 

Hør her. Jeg har et barn som hatet å ligge på magen. Har du sjekket ditt barn for eventuelle låsninger? Magevondt? Det er første skrittet å ta, i så fall. 
Mitt barn hadde låsning. Ingen voldsomme greier, og jeg fikk løst den opp hos manuellterapeut. Hun likte likevel ikke å ligge på magen, og hele mageliggingen ble utsatt pga låsningen. Vi hadde god oppfølgning av fysio til hun var rundt 10 måneder gammel. 
10 min x3 høres ut helt vilt ut. Jeg mener det, det er galskap.
Legg barnet på stellebordet (på magen), stuebordet, spisebordet, så hun får god oversikt. Første tegn til sutring, så avslutter du. Stans mens leken er god! Om det er to sekunder eller om det er ingenting akkurat da, så gir du deg. Da prøver du igjen litt senere. Når barnet ligger litt lenger (la oss si 30 sekunder), så kan du prøve å distrahere når barnet begynner å sutre (ikke la det begynne å gråte). Leke, prating, kiling, hva enn... Legg barnet foran et speil, så det kan se seg selv. 
Du kan også rulle et håndkle eller lignende og plassere under brystkassen på barnet, så hun kommer høyere opp.
Hold en hånd på stumpen, så holder hun lettere balansen. 

Barnet er 3,5 måned. Ikke la deg stresse, ta det med ro. Å like denne mageligginga, kommer tidsnok. 
Husk uansett: STANS MENS LEKEN ER GOD! Det er på den måten barnet erfarer at å ligge på magen faktisk ikke er så galt.

Takk for alle svar!

Er 10x3 mye? Det er mitt første barn så jeg har ingen erfaring med akkurat slikt. Det var det HS sa vi skulle så da gikk jeg utifra det og følte meg mildt sagt rimelig fortvilet.

Men godt å høre det ikke bare er min tulle som protesterer. Jeg skal ta å sjekke opp dette med låsninger! Hvordan får jeg sjekket det? Hvem må jeg kontakte?

Skal begynne å trene mer på stellebord og litt høyere overflater. Kanskje det blir bedre av det.. 

Det er bare vanskelig når hun blir så fra seg (hun er en dramatisk baby da, mye lyd og drama av små ting som å miste smokken :fnise:), men som mamma så er det ubehagelig når hun skriker, samtidig som jeg vet det er for det beste!

Men takk for at dere svarer og hjelper en forvirret førstegangsmor, dere er gode! :essen2:

Anonymkode: be861...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 min er jo for mye når baby ikke orker 10 min. Høres ut til at hun blir fort sliten. Min var sånn lenge, jeg lot henne ligge til hun ble sint i hver våkenperiode. Snudde henne litt før hun ble helt fra seg. Etterhvert orket hun lenger og lenger :) Må ta det i babys tempo, HS kan ikke bestemme hvor mye hun orker! Men tydelig at hun trenger treningen, så la henne ligge kort ofte. Også fint å bære i mageleie, rape over skulder, ligge på brystet og også bære i bæretøy. Mye gratis trim i ergonomisk riktig bæresele/sjal.

Anonymkode: 75151...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

10 min er jo for mye når baby ikke orker 10 min. Høres ut til at hun blir fort sliten. Min var sånn lenge, jeg lot henne ligge til hun ble sint i hver våkenperiode. Snudde henne litt før hun ble helt fra seg. Etterhvert orket hun lenger og lenger :) Må ta det i babys tempo, HS kan ikke bestemme hvor mye hun orker! Men tydelig at hun trenger treningen, så la henne ligge kort ofte. Også fint å bære i mageleie, rape over skulder, ligge på brystet og også bære i bæretøy. Mye gratis trim i ergonomisk riktig bæresele/sjal.

Anonymkode: 75151...e98

Takk for svar! Vi bærer henne mye i sjal, og prøver å være flink på å la hun "bygge seg opp".

Jeg tror ikke hun "trenger" treningen mer enn andre babyer. Det var vi som spurte, HS kommenterte ikke noe på det før vi spurte om dette med magen. HS syntes hun var flink som fikk hodet helt opp og støttet seg bra :) 

Anonymkode: be861...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men godt å høre det ikke bare er min tulle som protesterer. Jeg skal ta å sjekke opp dette med låsninger! Hvordan får jeg sjekket det? Hvem må jeg kontakte?

 

Anonymkode: be861...ace

Google etter manuellterapeut der du bor. Så kan du bare ringe/sende en mail og forklare situasjonen. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min baby hatet også å ligge på magen, og holdt i cirka fire sekunder før hun hylgrein. Jeg la henne veldig lite på magen også, fordi jeg syntes det var stress når hun ble så frustrert. Hun lå en god del på brystet vårt, da, og trente sikkert nakkemusklene slik, for nå går det plutselig kjempefint. Poenget mitt er at jeg tror du kan ta det helt med ro, og selv babyer med late og slappe mammaer som ikke "øver" som de skal, kommer i mål. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle svar!

Er 10x3 mye? Det er mitt første barn så jeg har ingen erfaring med akkurat slikt. Det var det HS sa vi skulle så da gikk jeg utifra det og følte meg mildt sagt rimelig fortvilet.

Men godt å høre det ikke bare er min tulle som protesterer. Jeg skal ta å sjekke opp dette med låsninger! Hvordan får jeg sjekket det? Hvem må jeg kontakte?

Skal begynne å trene mer på stellebord og litt høyere overflater. Kanskje det blir bedre av det.. 

Det er bare vanskelig når hun blir så fra seg (hun er en dramatisk baby da, mye lyd og drama av små ting som å miste smokken :fnise:), men som mamma så er det ubehagelig når hun skriker, samtidig som jeg vet det er for det beste!

Men takk for at dere svarer og hjelper en forvirret førstegangsmor, dere er gode! :essen2:

Anonymkode: be861...ace

Vi brukte manuellterapeut (det er også subsidiert, så koster ingenting), men også kiropraktor har fått mye god omtale ved låsninger. Google det du velger å bruke, og kontakt de som er nærmest deg. Hør om de tar inn babyer. Har de mye spedbarnserfaring, er det et stort pluss. Jeg har også hørt om tilfeller der manuellterapeuter har funnet noe kiroprakteren ikke har funnet (kan sikkert gå begge veier). Så finner ikke den ene noe, tror jeg at jeg ville ha dratt til den andre også, for å være på den sikre siden. 

10x3 er mye. Baby skal ikke ligge på magen lenger enn hun selv klarer! Stakkars lille, det skal jo bli en positiv opplevelse å ligge på magen. Følg hjertet ditt her, og la baby slippe 10 min på magen. Derimot, når det gjelder antall ganger per dag, så kan du gjøre det utallige ganger! Hver gang du skifter bleie, så legger du baby på magen så lenge hun ønsker å ligge slik. Sett deg på huk og dilledalle med henne. Evnt foran et speil (det var det eneste som funket for mi en periode). Mange, korte øvelser på magen er mye bedre enn å bli tvunget til 10 minutter tre ganger om dagen. 
Det er ikke meningen hun skal slite seg ut. Det er ikke den typen styrketrening. Og uansett: en dag vil hun ønske å ligge mer på magen. En dag vil hun nemlig ønske å krype/åle seg, og da har hun ikke noe valg. Jeg tror mi jente først lå noe særlig på magen da hun var 8 måneder. Jeg husker ikke nøyaktig, men det tok lang tid. Hun er 13 måneder nå, og reiser seg ikke etter møblene engang (hun begynte nettopp å stå litt på kne for å komme høyere opp). Hun tar det helt med ro! Og det kan du også gjøre med din jente. En dag bare løsner det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Runforit

Du trenger selvsagt ikke å la baby ligge i 10 min om gangen :) Flere små korte økter i starten er bra sant som andre nevner; ha baby på magen/brystet ditt. Nakken får trent seg der også. Etterhvert så vil babyen orke å ligge lenger og lenger på magen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...