Gå til innhold

Vaffelrøre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Treng tips til vaffelrøre uten helmelk og surmelk?Oppskrift anyone? :) Kan man bruke vanlig lettmelk?

Anonymkode: 5f1a2...228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker alltid lettmelk og det går bra. Bruker ikke H-melk  til hvit saus heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker alltid lettmelk, går helt fint det. 

Anonymkode: ac089...b83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke lettmelk eller du kan faktisk bruke vann. Men da blir gjerne vaflene litt stivere. 

Anonymkode: f13c5...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Edain skrev:

Ikke for å kuppe tråden din, men hva gjør man feil når vafflene hever i jernet? 

Feil? Er ikke det bare bra da? Men om de hever for mye har du kanskje for mye bakepulver i? 

Anonymkode: 0808e...373

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Edain skrev:

Ikke for å kuppe tråden din, men hva gjør man feil når vafflene hever i jernet? 

Spørs hvordan hever? Du kan ha hatt i for mye hevemiddel. Eller for lite fett dersom de ikke slipper jernet i tillegg til å heve seg. Nå ble jeg faffelsulten av denne tråden, altså. 

Anonymkode: f13c5...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feil? Er ikke det bare bra da? Men om de hever for mye har du kanskje for mye bakepulver i? 

Anonymkode: 0808e...373

Bakepulver i vafler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Arabella skrev:

Bakepulver i vafler?

Ja, det er helt vanlig med en liten desj. 

Anonymkode: f13c5...3fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er helt vanlig med en liten desj. 

Anonymkode: f13c5...3fa

Det har jeg aldri brukt. Alltid noe nytt å lære. Hva er fordelen med å bruke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edain
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feil? Er ikke det bare bra da? Men om de hever for mye har du kanskje for mye bakepulver i? 

Anonymkode: 0808e...373

 

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørs hvordan hever? Du kan ha hatt i for mye hevemiddel. Eller for lite fett dersom de ikke slipper jernet i tillegg til å heve seg. Nå ble jeg faffelsulten av denne tråden, altså. 

Anonymkode: f13c5...3fa

Kan være at jeg har i for mye bakepulver ja. Bør jeg ha litt mere mel i kanskje? Den hever såpass at det renner endel utenfor jernet og vaffelen hever seg, men har ikke noe innhold. Den er rå inni.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Arabella skrev:

Det har jeg aldri brukt. Alltid noe nytt å lære. Hva er fordelen med å bruke det?

Fordelen er at de hever seg litt og blir luftige i stedet for kompakte. Mange av oss foretrekker det. :) 

13 minutter siden, Edain skrev:

 

Kan være at jeg har i for mye bakepulver ja. Bør jeg ha litt mere mel i kanskje? Den hever såpass at det renner endel utenfor jernet og vaffelen hever seg, men har ikke noe innhold. Den er rå inni.. 

I aller første omgang hadde jeg bare hatt mindre røre i jernet, så den fikk plass i jernet også etter at den hadde hevet. Og mindre røre = mindre steketid, så den rekker å bli stekt helt igjennom før den blir for godt stekt utenpå. :) 

(Når jeg tenker meg om forstår jeg deg slik at vaffelen deler seg i jernet? Har du latt røra svelle? I bakhodet har jeg noe om at delte vafler skyldes at røra ikke har fått svelle lenge nok, men dette er jeg slett ikke sikker på.) 

Anonymkode: 0808e...373

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jørild
28 minutter siden, Edain skrev:

 

Kan være at jeg har i for mye bakepulver ja. Bør jeg ha litt mere mel i kanskje? Den hever såpass at det renner endel utenfor jernet og vaffelen hever seg, men har ikke noe innhold. Den er rå inni.. 

Du har for mye røre i jernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edain
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordelen er at de hever seg litt og blir luftige i stedet for kompakte. Mange av oss foretrekker det. :) 

I aller første omgang hadde jeg bare hatt mindre røre i jernet, så den fikk plass i jernet også etter at den hadde hevet. Og mindre røre = mindre steketid, så den rekker å bli stekt helt igjennom før den blir for godt stekt utenpå. :) 

(Når jeg tenker meg om forstår jeg deg slik at vaffelen deler seg i jernet? Har du latt røra svelle? I bakhodet har jeg noe om at delte vafler skyldes at røra ikke har fått svelle lenge nok, men dette er jeg slett ikke sikker på.) 

Anonymkode: 0808e...373

 

15 minutter siden, Jørild skrev:

Du har for mye røre i jernet.

Syns de blir så små når jeg har mindre røre i, men får teste det i morgen :) Bør den svelle i kjøleskap eller romtemperatur? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan bruke lettmelk eller du kan faktisk bruke vann. Men da blir gjerne vaflene litt stivere. 

Anonymkode: f13c5...3fa

Oh.. det hørtes godt ut :ph34r:

Anonymkode: 1dae6...000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Jørild
11 timer siden, Edain skrev:

 

Syns de blir så små når jeg har mindre røre i, men får teste det i morgen :) Bør den svelle i kjøleskap eller romtemperatur? 

Hel oppi og rør den utover så den fyller jernet. Sveller den bare på kjøkkenbenken jeg. Du kan droppe bakepulver om du vil, der er jo uansett egg oppi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...