Gå til innhold

Prøver hannkatten å drepe den nye kattungen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei dere! Trenger noen råd da jeg nettopp har fått en 12 uker gammel hokatt i hus.
Vi har en kastrert hannkatt på 1,4 år fra før av.

Det er nå 2 uker siden hun kom, og i begynnelsen var det mye uling og fresing fra storepus. Dette ga seg etterhvert og nå kommer han gjerne rett bort til henne etter å ha vært ute, for å snuse og hilse. Han freser ikke lenger og oppfører seg ellers ikke aggressivt.

MEN, tre ganger nå har han kommer bort med halen i været og luktet på henne, for så å gå over henne og bite henne over nakken...
han lusker seg også etter henne og prøver på dette. I blant slår han også til med labben.
Er dette et tegn på at han prøver å ta liv av henne? Eventuelt noen tips fra erfarne katteeiere? :/ Vil dette gå bra i lengden?

De sover i hver sin etasje på natten og prøver å ha en liten lekestund om dagen der jeg leker med begge samtidig, noe som går veldig bra.

Vennlig hilsen engstelig katteeier

Anonymkode: 469e5...529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jørild

Hannkatter kam finne på å drepe kattunger ja. De ser på de som en trussel.

 

Du må bare passe på dem og så pleier det gå seg til.

Endret av Jørild
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje en tilvendingssak for hankatten at det er en ny katt å dele territoriet sitt med. Fortsett å leke med de begge, så blir nok hankatten etterhvert vant til sin nye samboer. 

Anonymkode: e0460...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er sikkert ikke kastrert enda? Han prøver å flørte med henne, men dersom hun er veldig liten er dette uheldig. Hadde samme problem en gang, og bare føyset han vekk hver gang han prøvde på nakkebitt, så slutta han før hun ble så stor at hun sa fra selv. Sjekk med veterinær hvor snart hun kan kastreres. 

Anonymkode: 64767...a70

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er sikkert ikke kastrert enda? Han prøver å flørte med henne, men dersom hun er veldig liten er dette uheldig. Hadde samme problem en gang, og bare føyset han vekk hver gang han prøvde på nakkebitt, så slutta han før hun ble så stor at hun sa fra selv. Sjekk med veterinær hvor snart hun kan kastreres. 

Anonymkode: 64767...a70

Hu er jo bare 12 uker. Ikke i nærheten av kjønnsmoden. Katter skal helst ikke kastreres før de er 6 mnd (det er i den tiden fleste katter blir kjønnsmodne). Å i tilleg er hannkatten kastrert. Så det er ikke "flørting".

Anonymkode: 0aa75...0ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være dominans, men det er ikke uvanlig at en hannkatt (kastrert eller ikke kastrert) dreper kattunger så hold dem adskilt helt til hannkatten har roet seg. 

 

Anonymkode: 0aa75...0ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hannkatter dreper nyfødte kattunger for å få parre seg med kattemor. De dreper ikke så store kattunger. Er nok dominans eller oppdragelse vil jeg tro. 

Om du har en dyrlege med en godt utstyrt klinikk, kan de kastrere kattunger ned i 3-4 mnd alder, de trenger ikke være kjønnsmodne. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde hankatt fra før da det kom ei lite jentepus til oss.
Han var ikke fornøyd, og laget også lyder, og kunne klaske henne uten neglene ute.
Det tok litt tilvenningstid, og nå er de gode venner. Sover sammen, leker sammen osv.
De kan fortsatt lage lyder til hverandre og det kan se litt brutalt ut, men ingen negler er ute, 
og når den ene har fått nok går den.

Det er veldig vanskelig å si uten å ha sett dem, men trolig er det bare fordi hankatten ikke er vant til en annen katt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Tvist skrev:

Hannkatter dreper nyfødte kattunger for å få parre seg med kattemor. De dreper ikke så store kattunger. Er nok dominans eller oppdragelse vil jeg tro. 

Om du har en dyrlege med en godt utstyrt klinikk, kan de kastrere kattunger ned i 3-4 mnd alder, de trenger ikke være kjønnsmodne. 

Han katten har neppe noen interesse av å forplante deg, da den er kastrert! yeecezz

Anonymkode: a1768...0c5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Han katten har neppe noen interesse av å forplante deg, da den er kastrert! yeecezz

Anonymkode: a1768...0c5

Jeg har ikke sagt noe annet. Slapp av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattunger kan fint kastereres før de er 12 uker. Helt vanlig når man kjører fra oppdretter.

Anonymkode: b1917...c1a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kattunger kan fint kastereres før de er 12 uker. Helt vanlig når man kjører fra oppdretter.

Anonymkode: b1917...c1a

Før de er 12 uker??? Er folk sjuke?? 

Anonymkode: 0aa75...0ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Før de er 12 uker??? Er folk sjuke?? 

Anonymkode: 0aa75...0ea

Det finnes mange sjuke folk. Men å kastrere før 12 uker er fint mulig, om man er oppdatert på utstyr og forskning. Yngre kattter kommer seg raskere etter operasjonen. Ikke alle dyrleger utfører det så tidlig, men det er fint mulig.

Om man er oppdretter eller omplasseringsorganisasjon er det best å kastrere før de blir omplassert, for, som du påpeker, det finnes mange sjuke folk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ingenting i veien for å kastrere en katt så tidlig som 12 uker. Som nevnt ikke alle gjør det men de kommer seg veldig fort og slipper å gå gjennom første løpetid osv. Min katt ble kastrert når den var 13 uker gammel.

For meg høres det litt ut som om han prøver å parre seg med henne? Det er fullt mulig at en kastrert katt kan prøve seg på det! Når man først har lært det så vet man hvordan det gjøres... Les denne: http://www.veterinarypracticenews.com/January-2013/Sexual-Aggression-In-Neutered-Cats/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Jørild skrev:

Hannkatter kam finne på å drepe kattunger ja. De ser på de som en trussel.

 

Du må bare passe på dem og så pleier det gå seg til.

"Som en trussel"?

Hvor har du det fra, og hva slags trussel?

Ukastrerte hannkatter kan drepe små (merk små) kattunger så hunkatten kommer i brunst igjen ja, men da snakker vi om små unger, ikke 3 mnd gamle ungkattet som er ferdige med å die.

Anonymkode: 34f21...c6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24.7.2016 at 15.52, AnonymBruker skrev:

Hu er jo bare 12 uker. Ikke i nærheten av kjønnsmoden. Katter skal helst ikke kastreres før de er 6 mnd (det er i den tiden fleste katter blir kjønnsmodne). Å i tilleg er hannkatten kastrert. Så det er ikke "flørting".

Anonymkode: 0aa75...0ea

Lukten av ukastrerte hunnkatter kan godt utløse parringsadferd hos en kastrert hannkatt. Kattunger kan bli kjønnsmodne fra 3-9 mnd alder, så det kan godt hende hun er i gang, dersom hun er tidlig ute. Hun produsererer jo også lukthormoner en god stund før første løpetid. Mange dyrleger kastrerer fra 3 mnd, så lenge katten veier nok, dette er også fordelaktig ved at de heles mye fortere, dess yngre de er. Så det er bare å sjekke praksis hos nærmeste dyrleger. 

Anonymkode: 64767...a70

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vet kastrerte hannkatter kan ha seksuell adferd, da min foreldes katt i sine eldre dager humpet kosedyr, og han var kastrert. Men forskjellen der er nok at han ble kastrert noe sent, så det spiller nok en rolle når de isåfall ble kastrert. Har man ikke hatt "tid" til å bli kjent med den siden før man blir kastrert så vil det jo utgjøre en forskjelll.

Uansett så ville jeg passet på de to pusene en god stund videre og ikke la de være samme sted uten tilsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en kastrert hannkatt og har nå kjøpt en kastrert hann som nå er 14 uker. Vår store katt freste mot den lille de første dagene, men det har nå gitt seg. Den lille går etter den hele tiden og den store kan slå etter den, eller også løpe etter den. Ser likevel ikke på den store som aggressiv, det er mer at han skal vise hvem som er sjefen. Den lille går unna bare i to sekunder før han er frempå igjen, så han blir ikke skremt. 

Det har gått overraskende greit med tilvenningen.  Vi var litt nervøs i begynnelsen, men det går nå bedre for hver dag. Vi ser at den lille har veldig lyst til å være sammen med den store, men den store har ikke det samme behovet. Han vil helst være i fred og slår etter den lille når han forstyrrer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Tusen takk for svar alle sammen! Godt å høre det er flere som har opplevd det samme :) 

Tør enda ikke ha de sammen lenge.. Men vi flytter snart til nytt hus så håper at det bedrer seg når begge kommer til splitter nytt "revir"! :) 

Krysser fingrene

Anonymkode: 469e5...529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg virker det som han tenker på parring. Veldig typisk med biting i nakken, tramper han med bakføttene også? Jeg tviler sterkt på han vil skade henne, voksne hannkatter vil heller skade andre hannkatter, men ikke jenter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...