Gå til innhold

Hvordan bli mer aktiv sammen med partner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i midten av tyveårene og han er i starten av 30 årene. Vært sammen i rett over 2 år. 

Vi har generelt et veldig bra forhold, men på grunn av jobb og studier så er det ikke alltid vi ser hverandre så ofte(vært endel avstandsforhold). Når han er hjemme fra jobb, ønsker jo han såklart å finne på endel aktiviteter. Spesielt ting som utfordrer oss, helst fysisk. Imens jeg, som kanskje har grodd litt for godt inn i komfor-sonen, kvier meg litt for å gå ut etter en lang periode med studier/ekstrajobb. Det vises veldig godt at han har mye mer energi om dagene enn det jeg har. Jeg er så ekstremt sliten etter arbeid eller skole, at jeg ligger nærmest strekk ut en time eller to før jeg greier å summe meg til å gå ut/trene. Imens står han nærmest hopper opp og ned når han venter på at vi kan løpe ut og finne på et eller annet. Han kommenterer også mye om at han synes jeg er mye trøtt, og lurer på om jeg er syk(og det er jeg jo ikke). 

Bare for å legge til; jeg er for å ha et aktivt liv, iallefall sammen med partner. Jeg har et godt forhold til trening, og liker å være ute. Det er bare i hverdagene når det gjerne har blitt mye jobb jeg kjenner det tærer veldig mye på kroppen. Han blir ikke like påvirket av å arbeide i turnus. Det virker heller ikke like normalt for han å ville "ta kvelden" når den er bikket 20-21 på kvelden, og gjerne sitte å se en film før leggetid. Jeg er nok litt motsatt der.. liker å slappe av litt etter jobb(ta 30 min på øyet etter middag), deretter gjøre ting som skal gjøres, før man igjen setter seg ned for kvelden når den har bikket 20. Han derimot, er superaktiv. Trener som regel hver dag, elsker å gå lange fjellturer uansett vær og deltar på triathlon. 

Jeg er veldig redd for å bli kjedelig for han :( Føler ikke at jeg er det generelt, men i forhold til han så blir jeg veldig tafatt. Prøver ofte å være med på det han ønsker, men på de tyngste dagene så går jo øynene mine i kryss hvis jeg ikke får satt meg ned før vi skal legge oss. Da får jeg veldig dårlig samvittighet og føler at han kjeder seg. Han blir jo lei seg og litt oppgitt til tider der jeg synker sammen. Tror ofte at det er noe galt med meg eller om jeg er sur/lei meg. 

Vet ikke helt hva råd/tips jeg er ute etter.. men gjerne noe ala hva jeg kan gjøre for å bli mer aktiv sammen med han(finnes det noen effektive energitabletter?) eller finnes det andre ting man kan finne på som er litt aktivt men samtidig ikke tidsoppslukende. 

 

:) 

Anonymkode: 1032c...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Last ned Pokémon GO! Man kommer seg ut, er aktiv og har det gøy :)

Anonymkode: 44d70...2da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktivitet skaper energi.. Har du det gøy når dere gjør ting sammen? Om ikke finn en aktivitet som passer deg. Jeg kan også bli litt tafatt om kveldene, men selvom sofaen kanskje frista mer i utgangspunktet har jeg det alltid bedre om jeg finner på noe med noen. Løsningen har vært å tvinge seg selv ut, så går resten av seg selv. Og selvfølgelig ha en dag innimellom der man gjør ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Inwe skrev:

Aktivitet skaper energi.. Har du det gøy når dere gjør ting sammen? Om ikke finn en aktivitet som passer deg. Jeg kan også bli litt tafatt om kveldene, men selvom sofaen kanskje frista mer i utgangspunktet har jeg det alltid bedre om jeg finner på noe med noen. Løsningen har vært å tvinge seg selv ut, så går resten av seg selv. Og selvfølgelig ha en dag innimellom der man gjør ingenting.

Ja, det er så klart gøy når vi først gjør noe. Men noen ganger så kjenner jeg såpass på presset for å måtte hele tiden ikke vise at jeg er sliten at jeg blir mer utslitt. Da ender det med at jeg er enda trøttere når jeg kommer hjem enn å få det gode kicket. Han er veldig på det å sørge for at jeg har det bra, bl.a når vi er på trening blir han ofte stående og se på hvordan jeg trener, spør om jeg trenger hjelp eller om å sjekke om jeg gjør ting riktig. Kan hende det gjør at jeg blir litt mer sliten?ts

Anonymkode: 1032c...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er som kjæresten din, og mannen min høres litt ut som deg. Vi har funnet vår balanse ved at jeg tar med hundene på fjelltur ca fem dager i uken, han er med ca tre av disse. I tillegg har vi satset aktivt på å bestige høye fjell, det lever jeg på lenge, men samtidig krever det kun noen uker i året. Finn en aktivitet som dere liker begge to, da blir det morsommere.

Hva med for eksempel: fisking, klatring, fjellturer, løping, svømming, orientering, jakt, maling, geocaching, fotball osv? 

Vi brukte to år på å finne vår "greie". Det landet på en kombinasjon av fjellet, klatring noen ganger i året, fotball og roligere aktiviteter som maling, enklere turer og slappe av.

Det viktigste er at dere finner en balanse hvor begge trives. :) Jeg pleier å si at jeg får med mannen ut på tur, han roer meg ned når det tar litt av. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg igjen. Bortsett fra at jeg har slitt etter alvorlig sykdom/flere dødsfall i nær familie på veldig kort tid, pluss andre ting som kom opp fra tidligere som har vært lagt lokk på. Jeg hadde/har en tendens til å føle meg fysisk utslitt av tankekjør. Var også lenge uten jobb, lite aktiv osv. Blir fortsatt fort overveldet.

Han er veldig energisk, selv etter jobb som er nokså fysisk slitsom. Han er "aldri" sliten. Det er nok veldig vanskelig for han å se for seg hvordan jeg hadde/har det. Jeg presset meg en stund til å bli med hit og dit, mens nå passer jeg mer på å balansere. Det er ikke bra for meg å bare bli sittende inne, selv om det føles som at kroppen har det behovet.

Er du forresten sikker på at du ikke mangler noen vitaminer, at stoffskiftet er i ulage etc? Når man er så ung, skal man jo egentlig ha endel overskudd. Det er viktig å være ærlig med han. Noen trenger bare mer ro enn andre. Noen tror de trenger det, fordi de er vant til det og blir overveldet/sliten av å plutselig være mer aktive.

En stund var kjæresten min trøtt etter jobb, og sovnet etter å ha sittet i sofaen litt. Da var han litt i ørska lenge etter at han våknet igjen også. Istedet for å la det bli en vane, gikk vi gjerne ut rett etter at vi hadde spist middag og fant på ting. Og så hadde vi en rolig stund før vi la oss. Og det trenger jo ikke skje masse hver eneste dag. Men en gåtur e.l. gjør godt.

Er det bare i noen få, korte perioder med masse jobb, og det er helt nødvendig å jobbe masse så må han jo bare godta det. Så får han heller finne på ting alene eller med venner. Viktig at han ikke presser deg til noe. Viktig å ta vare på forholdet, så dere bør prioritere hyggelige ting som passer begge.

Bare å ta med seg litt mat, tenne bål osv. i nærheten av hjemmet er jo koselig. Man trenger ikke gå i timevis opp bratte fjell for å kose seg i naturen.

Anonymkode: fc01e...ddf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner meg igjen. Bortsett fra at jeg har slitt etter alvorlig sykdom/flere dødsfall i nær familie på veldig kort tid, pluss andre ting som kom opp fra tidligere som har vært lagt lokk på. Jeg hadde/har en tendens til å føle meg fysisk utslitt av tankekjør. Var også lenge uten jobb, lite aktiv osv. Blir fortsatt fort overveldet.

Han er veldig energisk, selv etter jobb som er nokså fysisk slitsom. Han er "aldri" sliten. Det er nok veldig vanskelig for han å se for seg hvordan jeg hadde/har det. Jeg presset meg en stund til å bli med hit og dit, mens nå passer jeg mer på å balansere. Det er ikke bra for meg å bare bli sittende inne, selv om det føles som at kroppen har det behovet.

Er du forresten sikker på at du ikke mangler noen vitaminer, at stoffskiftet er i ulage etc? Når man er så ung, skal man jo egentlig ha endel overskudd. Det er viktig å være ærlig med han. Noen trenger bare mer ro enn andre. Noen tror de trenger det, fordi de er vant til det og blir overveldet/sliten av å plutselig være mer aktive.

En stund var kjæresten min trøtt etter jobb, og sovnet etter å ha sittet i sofaen litt. Da var han litt i ørska lenge etter at han våknet igjen også. Istedet for å la det bli en vane, gikk vi gjerne ut rett etter at vi hadde spist middag og fant på ting. Og så hadde vi en rolig stund før vi la oss. Og det trenger jo ikke skje masse hver eneste dag. Men en gåtur e.l. gjør godt.

Er det bare i noen få, korte perioder med masse jobb, og det er helt nødvendig å jobbe masse så må han jo bare godta det. Så får han heller finne på ting alene eller med venner. Viktig at han ikke presser deg til noe. Viktig å ta vare på forholdet, så dere bør prioritere hyggelige ting som passer begge.

Bare å ta med seg litt mat, tenne bål osv. i nærheten av hjemmet er jo koselig. Man trenger ikke gå i timevis opp bratte fjell for å kose seg i naturen.

Anonymkode: fc01e...ddf

Har sjekket hos legen, men alt så bra ut.

Men kan hende det har endel med tankekjør. Jeg har hatt mye stress mtp skole, og er en person som stresser meg selv unødvendig mye opp. Så når jeg først slapper av, så kommer jeg meg ikke opp igjen. 

Typen min er også sånn.. blir "aldri" sliten. Nesten litt fascinerende å se på. ts

Anonymkode: 1032c...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har sjekket hos legen, men alt så bra ut.

Har du sett verdiene? Er du såvidt innafor normalen så sier de at alt er bra. Istedet for å si at det ikke skal mye til før du er under grensa og trenger tilskudd av noe.

Kostholdet ditt er greit, og passer for akkurat deg? Det som er sunt for en, trenger ikke være det for en annen.

Stress, sorg, å ikke føle seg forstått og dermed ikke ønske å snakke ut om ting, å prøve å leve opp til andres forventninger f.eks. er ekstremt tappende. Bare å være klar over det, gjør ting mye bedre synes jeg. Å vite at det ikke er kroppen man er sliten i, selv om det kjennes sånn ut. Men viktig med balanse. Er jeg i full fart i et par dager, så blir jeg helt daff et par dager etter. Sånn er det bare. Så istedet for å tenke "Uff, enda en avtale den dagen jeg har mye å gjøre? Jeg vil si nei. Men føler jeg må, så jeg sier ja." før man prioritere ting man virkelig må gjøre akkurat den dagen, inkl. noe man virkelig ønsker og som gir en noe, og utsette andre ting. Ikke få dårlig samvittighet, tro at han synes du er kjedelig osv. Viktig at han ihvertfall prøver å forstå. Og at han ikke blir masete og hele tiden spør om det går bra osv. når han drasser deg med på ting.

Får du til å slappe helt av? Det gjør ikke jeg helt. Er alltids noe å gjøre/tenke på. Så det er noe å øve på da. Så man faktisk hviler når man sitter stille i sofaen.

Jeg kan føle meg utslitt etter å ha sittet på bil. Vet ikke helt hvorfor, noen slapper jo godt av når de bare er passasjer. Men det er vel mange inntrykk langs veien, musikk, andre lyder osv. Hvis vi kjører til et sted 10 min unna, og så hjem igjen.. Og så har han lagt igjen noe der, og vil hente det. Så orker ikke jeg å være med på den runden.

Mens en lang gåtur i skogen gjør meg kanskje litt sliten der og da, men etterpå er jeg mer opplagt. Så det er jo mye ulikt som gjør en sliten.

Det gjelder å finne aktiviteter som passer begge.

Anonymkode: fc01e...ddf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...