Gå til innhold

Hvor gammel var barnet deres når....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 Hvor gamle var barnet / ungdommen deres når de:

 - Stod opp om morgenen på egenhånd, uten at dere måtte mase på dem?

 - Sluttet å se på tegnefilmer, f.eks. Disney og slike ting?

 - Begynte å ta ansvar for deres egen personlig hygiene, tann-puss osv?

 - Klarte å sette på vaskemaskin helt selv, for å vaske klærne sine?

Anonymkode: 66b16...991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som du synes barna dine er noe herk. Dette er selvsagt individuelt for barna. Det spiller også en stor rolle hvilken grad foreldrene har latt barna delta og lære. Viss feks foreldre aldri lar barn kle på seg selv fordi det tar lang tid og alt blir bak-frem, så tar det lenger tid før de kler på seg selv.

Man må hjelpe de til selvstendighet. Ikke sitte på rumpa og vente til de automatisk fikser alt selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan kanskje også komme litt an på om det er andre barn i familien :P 

Jeg så på tegnefilmer til jeg var 11-12, vil jeg tro. Kjenner to søstre med 15 års alders-forskjell, storesøster ser fortsatt på tegnefilmer sammen med lillesøster :P Bortsett fra de årene jeg ble mobba var det ikke nødvendig å mase på meg for å få meg opp av senga. Ang hygienen var det ikke noe problem med tannpussen, det var verre med det andre. Begynte vel ikke å vaske meg daglig før jeg kom i puberteten :sjokkert: Vaska meg de gangene jeg dusja, ferdig med det liksom... :sjokkert: Sette på vaskemaskinen for å vaske mine egne klær gjorde jeg seriøst ikke før jeg flytta for meg selv. Så lenge jeg bodde sammen med mine foreldre så tok de seg av det ;)

Sånn var jeg... 

Dette er veldig individuelt, og kommer også an på foreldrene. Man blir ikke nødvendigvis selvstendige av seg selv. Ei venninne som ble bonusmamma for to barn, hun var den som måtte lære bonusbarna "alt" de burde lært hos mammaen sin. I dag er det de to barna som gjør "alt" når de er hjemme hos mammaen sin, men gjett hvor de har lært...? Hos sin bonusmamma og pappa, ikke hos sin mamma og bonuspappa... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stebarn på 15 gjør ingen av delene. Far kunne nok med fordel vært litt mer aktiv på den fronten.

Anonymkode: 31708...41e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser fortsatt på tegnefilm, og jeg er i 40-årene. Oppdrag Nemo var og fortsatt er, storfavoritten blant animerte filmer :)

Anonymkode: 11d87...3b9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt står opp av seg selv i griseotta. Han ser på tegnefilmer fremdeles. Han vasker ikke klær, men er nøye på å få tennene pusset.

Men fireåringer teller kanskje ikke...?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri vasket kun egne klær mens jeg har bodd i en familie. Hjemme hos mor og far begynte jeg vel å hjelpe til med klesvask i 16-års alderen. Nå virker det helt meningsløst å sortere etter eier. Men 12-åringen vasker ikke selv, hjelper til å brette når vi ber/truer. Fireåringen er veldig glad å sette på en vask, dvs trykke på knappen. 

Er det stebarn det er snakk om her? Hva er problemet med disneyfilmer? En 17-åring jeg kjenner er veldig glad i dem (og musikken..).  

Jeg kjenner voksne som ikke pusser tennene daglig, men det hadde jeg jaggu mast på om 'barnet' var aldri så voksen. Jeg maser på tolvåringen om morgenpuss. 

Anonymkode: e3b12...4a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24. juli 2016 at 4.42, AnonymBruker skrev:

 Hvor gamle var barnet / ungdommen deres når de:

 - Stod opp om morgenen på egenhånd, uten at dere måtte mase på dem?

 - Sluttet å se på tegnefilmer, f.eks. Disney og slike ting?

 - Begynte å ta ansvar for deres egen personlig hygiene, tann-puss osv?

 - Klarte å sette på vaskemaskin helt selv, for å vaske klærne sine?

Anonymkode: 66b16...991

Min datter er 10 år. Begynnte å stå opp og gå til skolen alene når hun var 7-8 år. Våkner av vekkeklokke da. 

Sluttet å se på tegne serier for et år sia ca. 

Har pusset på egenhånd i flere år nå, husker ikke helt. Har fine tenner uten hull. Men innimellom må jeg be hun pusse litt lenger når hun stresser. 

Vasker ikke klær, noe vi må jobbe mot:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Sunday, July 24, 2016 at 11.42, AnonymBruker skrev:

 Hvor gamle var barnet / ungdommen deres når de:

 - Stod opp om morgenen på egenhånd, uten at dere måtte mase på dem?

 - Sluttet å se på tegnefilmer, f.eks. Disney og slike ting?

 - Begynte å ta ansvar for deres egen personlig hygiene, tann-puss osv?

 - Klarte å sette på vaskemaskin helt selv, for å vaske klærne sine?

Anonymkode: 66b16...991

Stod opp til egen vekkerklokke fra jeg startet på skolen. Så 6 år ca. Men aldri i helgene. Da må jeg fortsatt, i en alder av 22 fortsatt bli dratt opp, med mindre jeg skal noe. Sånn har jeg alltid vært :P

Ser fortsatt på disney. Brave er nok favoritten, og av anime  er favoritten Black Butler. Ellers er jeg også veldig glad i Ghibli. Ser ingen problem i at ungdom ser på tegnefilm. Hvorfor er det verre enn The Kardashians eller The Avengers f.eks? 

Eh, var vel rundt da jeg starta på skolen det da, og mamma og jeg snakka om viktigheten av god hygiene. Pussa tennene gjorde mamma på meg frem til jeg var rundt 10. Jeg var rett og slett ikke flink nok til å komme til overalt før, så ble alltid dritrosa av de pastillene jeg tok for å sjekke om tenna var rene :P 

Siste gjorde jeg vel fra jeg var rundt 14 eller noe. Var ikke min arbeidsoppgave.. Hadde ansvar for å ta ut og brette. Kan ikke huske at jeg vasket mine egne klær egentlig. Visste h ordan jeg brukte maskina, men mamma var den som satt den på. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var vel i tidlig barneskolealder da jeg sto opp selv, sikkert 6 år-ish. tegnefilmer ala disney channel-style sluttet jeg kanskje å se på som 12-13åring, men ser da tegneserier i enkelte former fremdeles, det er jo kjempegøy! personlig hygiene aner jeg ikke. har vel gått litt gradvis. jeg kan ikke bruke vaskemaskin enda, litt dumt siden jeg flytter ut om en uke :'( på tide med intensivkurs fra mamma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ungdomskolen

2. Aldri, vet at de forsatt er store fan av tegnefilmer i voksenalder 18-26

3. Ungdomskolen

4. Videregående :P 

Anonymkode: 6925d...968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...