Gå til innhold

Hvordan få nok vakter på sykehjem som ekstravakt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber på to sykehjem og opplever det ikke lett å få nok vakter til å jobbe 5 dager i uken. Er assistent.

Dessuten er vaktene 6,5 timer, 5 timer og i meste fall 7 timer. Å få helgevakter er ikke et like stort problem, så det ender med at jeg jobber hver eneste helg noen ganger. Da får man i det minste litt helgetillegg/kveldstillegg.

Problemet er at jeg kan ikke skrive meg opp på alle stedene jeg jobber samtidig, i tilfelle jeg får alle vaktene. Jobber jeg helg så kan jeg bare skrive opp 3 dager i uken istedenfor mandag-fredag. Da må man vel gamble på hvilke vakter folk er syke/de trenger assistent.

Er det en slags statestikk at folk er oftere syk mandager enn fredager - eller omvendt? 

De har ansatt så mange ekstravakter/ringevikarer. Av fast stilling tror jeg de kun har lov å gi 20% til assistenter. Ikke fast i ukedagene, bare fast helg. Er dette riktig?

Jeg har tenkt å ta fagutdanning men mangler da nok vakter for å ha nok praksis.

 

Anonymkode: 4da5e...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er pleieass. på et sykehjem, og da jeg jobbet fulltid i fjor høst hadde jeg vel heller motsatt problem. Jeg skrev meg opp på alle dager, og hvis det da ble overtid om de ringte meg igjen så sa jeg i fra og så måtte de ringe noen andre. Hvis du nettopp har startet der så får nok de som har jobbet der lenger vakter før deg, men sånn pleier det å være på de fleste steder tror jeg. 

Anonymkode: 83a6e...028

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobb på alle avdelinger :) Gjerne nattvakt å om du orker dette. Gjennom nattvakt ble jeg også kjent med andre fra andre sykehjem så etterhvert hadde jeg 4 sykehjem å plukke vakter fra. Først tok jeg bare nattvakter på de nye stedene men fikk også dag/kveldsvakter etterhvert.

Liker meg på alle 4 stedene, tilsammen er det 14 avdelinger. Jeg er veldig fornøyd med jobben og føler jeg aldri kjeder meg. Jeg kunne aldri tenkt meg å være i en avdeling i lang tid.... Hadde nok ikke holdt ut, men sånn er jeg. Jeg har holdt på slik i 3 år nå og er veldig fornøyd med det, er veldig sikker på at i denne jobben så er det mer enn nok jobb å. 

+ Fått mange hyggelig kolleagaer/venner

+ Blir invitert ofte på lønningspils og personalturer

+ Julebord flere steder :) 

Så om du er en veldig sosial person som meg så finn deg 1-2 sykehjem til så vil du få mange nok vakter.

Anonymkode: 71fa1...2c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett seg opp som ekstravakt på alle avdelinger. Du kan skrive opp når du kan jobbe på alle avdelingene. Det er ikke slik at du må si ja hvis de ringer fordi du har satt opp at du kan jobbe. Ting kan komme i veien. Dessuten kan du også informere om at du setter deg opp på andre avdelinger og et annet sykehjem også for å få nok vakter. Da vet de at de må spørre deg tidligst mulig for å "få" deg. 

Ellers så er det jo viktig å gjøre en god jobb der du arbeider. Da er det større sjanse for å få flere vakter fordi de ser du er flink, er til å stole på og pliktoppfyllende. Det er selvfølgelig også en fordel å delta positivt i arbeidsmiljøet. Være hyggelig med kollegaer. Da er det også større sannsynlighet for at kollegaer ringer nettopp deg og spør om du kan ta en vakt hvis en ringer inn syk f.eks. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber på to sykehjem og opplever det ikke lett å få nok vakter til å jobbe 5 dager i uken. Er assistent.

Dessuten er vaktene 6,5 timer, 5 timer og i meste fall 7 timer. Å få helgevakter er ikke et like stort problem, så det ender med at jeg jobber hver eneste helg noen ganger. Da får man i det minste litt helgetillegg/kveldstillegg.

Problemet er at jeg kan ikke skrive meg opp på alle stedene jeg jobber samtidig, i tilfelle jeg får alle vaktene. Jobber jeg helg så kan jeg bare skrive opp 3 dager i uken istedenfor mandag-fredag. Da må man vel gamble på hvilke vakter folk er syke/de trenger assistent.

Er det en slags statestikk at folk er oftere syk mandager enn fredager - eller omvendt? 

De har ansatt så mange ekstravakter/ringevikarer. Av fast stilling tror jeg de kun har lov å gi 20% til assistenter. Ikke fast i ukedagene, bare fast helg. Er dette riktig?

Jeg har tenkt å ta fagutdanning men mangler da nok vakter for å ha nok praksis.

 

Anonymkode: 4da5e...dbb

Skal du samle timer før du starter på utdanningen? Hos oss så prioriteres de som er i utdanning for å få ekstravakter. De går gjerne foran assistenter som ikke er i utdanning. Dette fordi sjefen vet at de må ha et visst antall timer for å bli ferdig utdannet i tillegg til at det er en mulighet til å beholde dyktige personer når de er ferdig utdannet. 

Anonymkode: 3972b...bb1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skal du samle timer før du starter på utdanningen? Hos oss så prioriteres de som er i utdanning for å få ekstravakter. De går gjerne foran assistenter som ikke er i utdanning. Dette fordi sjefen vet at de må ha et visst antall timer for å bli ferdig utdannet i tillegg til at det er en mulighet til å beholde dyktige personer når de er ferdig utdannet. 

Anonymkode: 3972b...bb1

Man kan enten være lærling eller ha arbeidspraksis. 

Jeg mangler 3 år arbeid for å ta fagprøven. Det blir raskere enn å være lærling siden jeg ikke gikk helse og sosial på videregående.

Anonymkode: 4da5e...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Luckiness skrev:

Sett seg opp som ekstravakt på alle avdelinger. Du kan skrive opp når du kan jobbe på alle avdelingene. Det er ikke slik at du må si ja hvis de ringer fordi du har satt opp at du kan jobbe. Ting kan komme i veien. Dessuten kan du også informere om at du setter deg opp på andre avdelinger og et annet sykehjem også for å få nok vakter. Da vet de at de må spørre deg tidligst mulig for å "få" deg. 

Ellers så er det jo viktig å gjøre en god jobb der du arbeider. Da er det større sjanse for å få flere vakter fordi de ser du er flink, er til å stole på og pliktoppfyllende. Det er selvfølgelig også en fordel å delta positivt i arbeidsmiljøet. Være hyggelig med kollegaer. Da er det også større sannsynlighet for at kollegaer ringer nettopp deg og spør om du kan ta en vakt hvis en ringer inn syk f.eks. :) 

Åja, kan jeg gjøre det?

Dersom jeg ikke har fått vakter 1 uke kan jeg sette opp at jeg kan mandag-søndag samme dato på 3 forskjellige sykehjem, også heller si nei i ettertid? For det var det jeg trodde jeg ikke kunne. Det ble jeg fortalt. De ringer ikke opp, de bare gir vakten til deg så må man ringe opp og avbestille om man fikk flere vakter samtidig. Det er jo ikke så populært.

Så dersom jeg vet jeg skal jobbe lørdag og søndag, så kan jeg likevel skrive opp at jeg kan jobbe mandag-fredag og heller takke nei om det blir overtid?

Anonymkode: 4da5e...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om det er lov? For det er det jeg fikk beskjed om jeg ikke kunne. At jeg ikke kunne skrive meg opp 7 dager i uken, eller skrive meg opp til mer enn jeg faktisk kan jobbe. Da må jeg jo gjette meg frem til hvor jeg har størst sjangs til å få vakter.

Anonymkode: 4da5e...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboer har jobbet som ekstra på sykehjem i flere år. Han skriver seg opp på alle avdelingene og har aldri sagt nei en eneste gang de har ringt,uansett hvor kort tid før de ringer. Dette har gjort han mer prioritert. 

Anonymkode: 76338...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samboer har jobbet som ekstra på sykehjem i flere år. Han skriver seg opp på alle avdelingene og har aldri sagt nei en eneste gang de har ringt,uansett hvor kort tid før de ringer. Dette har gjort han mer prioritert. 

Anonymkode: 76338...489

Så han skriver opp at han kan jobbe mandag-søndag på flere forskjellige sykehjem til samme dato?

Det som kan skje er jo at om man skriver opp at man kan jobbe mandag på 3 forskjellige sykehjem også får man den vakten alle stedene så må man ringe og avbestille vakten. Det lurte jeg på om man kan gjøre?

Siden om vi skriver opp at vi kan jobbe så får vi på melding dersom vi får vakten. De ringer ikke opp å spør en ekstra gang for sikkerhetsskyld om man forstsatt kan jobbe den mandagen man skrev seg opp. 

Jeg har spurt de andre på jobb og de sa man ikke kan gjøre det, men er ikke sikkert de skjønte spørsmålet. 

Anonymkode: 4da5e...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så han skriver opp at han kan jobbe mandag-søndag på flere forskjellige sykehjem til samme dato?

Det som kan skje er jo at om man skriver opp at man kan jobbe mandag på 3 forskjellige sykehjem også får man den vakten alle stedene så må man ringe og avbestille vakten. Det lurte jeg på om man kan gjøre?

Siden om vi skriver opp at vi kan jobbe så får vi på melding dersom vi får vakten. De ringer ikke opp å spør en ekstra gang for sikkerhetsskyld om man forstsatt kan jobbe den mandagen man skrev seg opp. 

Jeg har spurt de andre på jobb og de sa man ikke kan gjøre det, men er ikke sikkert de skjønte spørsmålet. 

Anonymkode: 4da5e...dbb

Han er bare på 1 sykehjem.

Anonymkode: 76338...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så han skriver opp at han kan jobbe mandag-søndag på flere forskjellige sykehjem til samme dato?

Det som kan skje er jo at om man skriver opp at man kan jobbe mandag på 3 forskjellige sykehjem også får man den vakten alle stedene så må man ringe og avbestille vakten. Det lurte jeg på om man kan gjøre?

Siden om vi skriver opp at vi kan jobbe så får vi på melding dersom vi får vakten. De ringer ikke opp å spør en ekstra gang for sikkerhetsskyld om man forstsatt kan jobbe den mandagen man skrev seg opp. 

Jeg har spurt de andre på jobb og de sa man ikke kan gjøre det, men er ikke sikkert de skjønte spørsmålet. 

Anonymkode: 4da5e...dbb

Hvis dere har et slikt system hvor man "shopper" vakter, altså sier at man ønsker seg en spesiell vakt, dette gjøres på et datasystem. Om man får vakten så får man bare beskjed om at den er din, man blir ikke ringt opp. Da kan du ikke sette deg opp på flere steder. Det går kun om man blir oppringt og har mulighet til å si nei. Men si at du ønsker å jobbe på flere avdelinger om det er mulig. 

Anonymkode: e4a93...c35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24. juli 2016 at 0.49, AnonymBruker skrev:

Åja, kan jeg gjøre det?

Dersom jeg ikke har fått vakter 1 uke kan jeg sette opp at jeg kan mandag-søndag samme dato på 3 forskjellige sykehjem, også heller si nei i ettertid? For det var det jeg trodde jeg ikke kunne. Det ble jeg fortalt. De ringer ikke opp, de bare gir vakten til deg så må man ringe opp og avbestille om man fikk flere vakter samtidig. Det er jo ikke så populært.

Så dersom jeg vet jeg skal jobbe lørdag og søndag, så kan jeg likevel skrive opp at jeg kan jobbe mandag-fredag og heller takke nei om det blir overtid?

Anonymkode: 4da5e...dbb

Dette kan du ja :) Men det kan jo fort bli til at du da ofte må si nei til de andre sykehjemmene fordi du har sagt ja til en vakt på et annet. Og jo flere ganger de får nei, jo færre ganger spør de deg. Men dersom du faktisk får få vakter på begge de sykehjemmene du er på nå, så kan dette være en løsning. Men du bør gjerne informere arb.giver om at du gjør det, slik jeg skrev i det forrige innlegget. Da vet de at de må spørre deg snarest mulig om de har ledige vakter fremfor at de risikerer at du har sagt ja til vakt et annet sted. 

Men vær obs på overtid spesielt dersom alle sykehjemmene er innenfor samme kommune eller bedrift. Vær også obs på endringer i skatten dersom du arbeider hos flere arbeidsgivere. I noen arbeidskontrakter står det også at de skal informeres eller godkjenne hvis arbeidstaker (du) ansettes ved en annen bedrift. 

Men setter de deg opp på vakter uten å si i fra (selv om du har skrevet opp at du kan)? Slik du selv må finne ut hvilke vakter du er satt opp på og så evt avebestille? Jeg er hvertfall vant til at vi ringer ekstravakter og hører om de kan ta den og den vakten...Og så fører vi dem opp. Vi setter aldri noen opp uten å forsikre oss om at det fortsatt passer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss shopper man vakter på noe som heter "Gat". Der får man enten tildelt ønsket vakt eller avslag. Det er hver enkelt persons ansvar å følge med på Gat når man har aktive forespørsler der. 

Når man shopper så anses man som tilgjengelig på den/ de aktuelle vaktene, for man fjerner selvsagt forespørsler umiddelbart om noe skulle oppstå som gjør at man ikke kan ta vakten. 

Man kan umulig bli mye populær om man får tildelt vakt for så å "avbestille" den. 

Anonymkode: 3972b...bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...