Gå til innhold

alkohol er direkte knyttet til sju ulike typer kreft. Mistet lysten på vin!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

"Ny studie viser at alkohol er direkte knyttet til sju ulike typer kreft: - Dette er underkommunisert, sier Kreftforeningen

De som drikker små eller moderate mengder er også i faresonen. 

En ny studie gjort av universitetet i Otago i New Zealand viser at alkohol er årsaken til syv former for kreft - og at også de som drikker små eller moderate mengder alkohol er i faresonen.

- Det er nå nok bevis for å konkludere med at kreft har en direkte årsak med at man drikker alkohol, sier Jennie Connor, forskeren bak studien, til britiske The Guardian.

Avisa skriver at flere helseeksperter støtter funnene og mener myndigheter verden over må sette i gang tiltak for å opplyse folket om den nære forbindelsen mellom kreft og mindre inntak av alkohol.

De syv kreftformene, er kreft i svelg, spiserør, munn, lever, tarm, rektum og bryst.

Studien indikerer også at alkoholinntak kan medføre hud-, prostata- og bukspyttkjertelkreft, sier Connor, som forteller at risikoen for å få kreft, øker med mengden alkohol.

Forskeren kom fram til sine konklusjoner etter å ha studert rapportene de siste ti åra fra flere institutter og organisasjoner som forsker på kreft.

Hun sier at hennes funn må medføre at myndighetene nå også må informere om at det å drikke små mengder alkohol øker risikoen for å få kreft.

"

http://www.dagbladet.no/nyheter/ny-studie-viser-at-alkohol-er-direkte-knyttet-til-sju-ulike-typer-kreft---dette-er-underkommunisert-sier-kreftforeningen/60337385

Vil du gjøre noe med dine alkoholvaner etter å ha fått vite dette?

 

Anonymkode: 81172...6f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil du gjøre noe med dine alkoholvaner etter å ha fått vite dette?

Anonymkode: 81172...6f7

:riste:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

forby alkohol på lik linje med cannabis, eller legaliser cannabis

Anonymkode: ca06d...cdb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg glad jeg ikke drikker alkohol

Anonymkode: 808d7...2c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

forby alkohol på lik linje med cannabis, eller legaliser cannabis

Anonymkode: ca06d...cdb

Stiller meg bak denne. Cannabis er jo forbudt fordi det er jo så farlig. (Les om hvorfor det faktisk blei forbudt, tipper det vil overraske mange.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Overrasker meg ikke. Alkohol er ren gift for kroppen. Alkoholabstinens er potensielt sett mer dødlig enn dop, men varer kortere. Er det noe forskning som sier noe om hvordan en eventuelt legalisering av cannabis ville påvirke "folk flest". Ift skadevirkninger? Jeg er i utgangspunktet negativ til legalisering.

Anonymkode: 2ea25...c6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold nå cannabisdiskusjonen bort fra dette, da....

Enkelte er jo helt maniske.

Anonymkode: 5c533...c52

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke tenkt til å endre alkoholvanene mine. Jeg drikker alkohol 2-3 ganger i halvåret, så i faresonen er jeg ikke i. 

Jeg tviler uansett på at informasjon om skadevirkninger av alkohol vil utgjøre en forskjell på de som har et stort alkoholforbruk, og dermed er mest utsatt. Dette gjelder jo det meste av helsefarlige substanser. Røyk, snus, hasj og lignende. De som bruker dette er jo klar over at det utgjør en helserisiko, så her vender de fleste ryggen til det. 

Det er flott at kartleggingen av skadevirkningene er mer presis, men at alkohol er forbundet med skadevirkninger er jo ikke akkurat noe nytt. Slike nye funn som dette er gull verdt innenfor medisinen, men for Ola Nordmann vil det ikke bety så mye. Dere som er opptatt av slike artikler (og ikke har en akademisk interesse innenfor dette feltet) er nok ikke stordrikkere uansett. 

Anonymkode: 5815e...d01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er allerede kronisk syk og ufør, så spiller ingen rolle om jeg dør litt før tiden. Hadde jeg vært frisk så hadde jeg nok hatt så mye annet å gjøre at jeg ikke hadde drukket noe særlig allikevel. Når det er sagt, så hadde jeg foretrukket hasj om det var tilgjengelig for meg

Anonymkode: 23975...032

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lol, alle skal dø! Du skal dø, og alle rundt deg! Er det min tur å gå, så er det det. Lev livet, tenk hvor lite kreft uro har å si hvis du blir påkjørt imorgen? Lev for faen

Anonymkode: 800b4...560

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...