Gå til innhold

Outlander-bøkene. Diskusjon (og spoilere)


Muscae

Anbefalte innlegg

Undres om det er flere her som har lest outlanderbøkene, enten før eller etter serien startet på tv?

Selv holder jeg på med lydbøkene, og har kommet til bok 5, Drums of Autumn. 

Jeg liker bøkene, sånn generelt sett. Men jeg føler litt på at det egentlig er litt sånn "billig-kiosk-roman"-preg over det hele. For det første all seksualiteten, som en god bok ikke trenger å basere seg på. Her er de første bøkene veldig grafiske i beskrivelsene av seksuelle scener mellom Claire og Jamie, og når de så er borte fra hverandre så kommer det plutselig inn en scene der Claire leser(!!) en bok på pauserommet som beskriver noen ganske hete scener. Deretter er det het elskov mellom både Claire og Jamie, og Brienna og Roger. Jeg er av den bestemte oppfatning av at dersom en må selge sex for å selge, da er det ikke verdt å lese uansett. Jeg spoler bare forbi disse intense beskrivelsene av et urealistisk sexliv...

Så kommer alle de ulike settingene i bøkene. Skal det være fra de skotske høylandene? Eller fransk adel? Pirater? Sjømenn? Slavehandel? Afrikansk magi? Indianere? Nybyggere i det lovede land? Og plutselig kommer det inn en kortvokst kineser som har en fetish for kvinneføtter! Hva i alle...? Jeg føler det blir alt for mye hopping hit og dit, og serien har ikke røttene sine noe sted. Virker som forfatteren ikke har klart å bestemme seg, og derfor tar med bittelitt av alt, og vi får ingen skikkelig innføring i noe av det som skjer. 

Jeg fortsetter å følge med kun fordi jeg vil vite hva som skjer med hovedpersonene, men om det ikke slutter med alt det tullet snart så kommer jeg til å legge den fra meg, akkurat som en hvilken som helst annen dårlig kioskromanserie. Vær vennlig å fortelle meg at det blir bedre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel seks bøker tilsammen. 

Jeg leste de allerede i 2008 mener jeg og fikk kun kjøpt dem på Narvesen da. At det er billig kiosk romaner er jeg enig i. Likte bøkene, men minuset er at de er utolig langteklig med litt for mange elementer. 

Tv serien er grei, alikevel foretekker jeg bøkene. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt er det 8 bøker i serien og hun jobber med bok 9. Det er også endel noveller.

Jeg liker bøkene. De første 4 best. Leser fremdeles siden jeg ønsker å vite hvordan det kommer til å slutte. Tv-serien følger jeg også med på og fleder neg til neste sesong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har det stoppet helt opp i den andre boken i Amerika (nr 5 tror jeg). Synes rett og slett det er blitt for langdrygt og at handlingen ikke er noe særlig. I tillegg synes jeg som andre det et for mye fokus på sex. Det funket i den første boken og når de møttes igjen, men hun prøver for hardt. Hjelper hellet ikke på at jeg ikke er spesielt begeistret for Brianna.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...