Gå til innhold

Jeg er gravid!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har vært kvalm i noen uker nå, har lurt på hva i all verden det kunne være som gjorde meg så kvalm. Gikk på prevensjon, så graviditet falt meg liksom ikke helt inn. På jobb klaget jeg over kvalmen og selvfølgelig ble det spurt om jeg var gravid, "nei, det kan det jo ikke være" sier jeg da :fnise: Men det ble en graviditetstest og to til slutt da, bare for å ikke gå å tenke på det. Gravid 3+ uker på vei sier den :biggrin: hehe, det var veldig uventet men jeg er selvfølgelig veldig glad :bolledeig: Selv om det egentlig ikke har gått opp for meg enda og føles veldig uvirkelig ut!

En del av meg roper hurra og en annen del av meg skriker hjelp, er jeg klar for dette? Jeg har så mange spørsmål og føler meg så lite forberedt på det som kommer! Håper på gode råd her inne :) Bør jeg bestille legetime nå med en gang? Jeg går på allergimedisiner, bør jeg slutte på disse? Hva kan jeg spise og ikke? Er det noen gode nettsider / apper å bruke?

Jeg tenker også på dette med å fortelle det til folk runt meg. Jeg er så dårlig på "hvite løgner" :fnise: Heldigvis har jeg tre uker ferie nå, men ser for meg det første de spør om på jobb er om jeg har tatt test, jeg kan jo ikke lyve (da begynner jeg bare å le eller smile og blir avslørt med en gang). 

Anonymkode: 08709...d8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1. GRATULERER!!!!!:hjerte:

2. Ring legen og forhør deg rundt medisinene du tar, om du bør slutte med dem. Kjøp deg en flaske tran og boks folat. 

3. Les denne, her står ting om mat osv.osv

https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/435/Gravid-IS-2184.pdf

 

Anonymkode: 13f95...709

Tusen takk :biggrin: 

Kjøper man folat på apoteket? Ser veldig nyttig ut den brosjyren, takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hegius skrev:

Tusen takk :biggrin: 

Kjøper man folat på apoteket? Ser veldig nyttig ut den brosjyren, takk! 

Og der var jeg visst ikke anonym lenger :fnise: jaja får håpe ingen skjønner hvem jeg er!

Anonymkode: 08709...d8f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Hegius skrev:

Tusen takk :biggrin: 

Kjøper man folat på apoteket? Ser veldig nyttig ut den brosjyren, takk! 

Ja, det er reseptfritt, står sammen med alle de andre kosttilskuddene.

Ellers er det bare å krysse fingre frem mot 12 uker, og bestille seg en legetime/svangerskapskontroll etter hvert når du nærmer deg. Legen gjør ingenting før rundt uke 12, som blodprøver etc. uansett, med mindre du får problemer underveis da. Men du bør kontakte legen i alle fall per telefon til uka å spørre om medisinene du tar i tilfelle du må av eller over på andre.

Masse lykke til!:):)

Anonymkode: 13f95...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er reseptfritt, står sammen med alle de andre kosttilskuddene.

Ellers er det bare å krysse fingre frem mot 12 uker, og bestille seg en legetime/svangerskapskontroll etter hvert når du nærmer deg. Legen gjør ingenting før rundt uke 12, som blodprøver etc. uansett, med mindre du får problemer underveis da. Men du bør kontakte legen i alle fall per telefon til uka å spørre om medisinene du tar i tilfelle du må av eller over på andre.

Masse lykke til!:):)

Anonymkode: 13f95...709

Jeg vet ikke hvor langt jeg er på vei, testen sa 3+. Jeg har ingen peiling hvor mye over 3 uker? Kan legen se hvor langt jeg er på vei, slik at jeg vet når jeg skal ta blodprøver osv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må ta innvendig ultralyd,  da kan de måle hvor langt du er på vei  

Gratulerer 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer!

Anbefaler babyverden og forumet der :) De har egne "terminklubber" hvor man kan diskutere med andre som har termin på samme tid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, mortherese skrev:

Du må ta innvendig ultralyd,  da kan de måle hvor langt du er på vei  

Gratulerer 😊

Ååå gjett om jeg er spent på hvor langt jeg er på vei :bolledeig: :rodmer::gravid:

Takk for det 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Teta skrev:

Gratulerer!

Anbefaler babyverden og forumet der :) De har egne "terminklubber" hvor man kan diskutere med andre som har termin på samme tid. :)

Takk :hjerte: og takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23. juli 2016 at 20.00, Hegius skrev:

Jeg vet ikke hvor langt jeg er på vei, testen sa 3+. Jeg har ingen peiling hvor mye over 3 uker? Kan legen se hvor langt jeg er på vei, slik at jeg vet når jeg skal ta blodprøver osv? 

Når testen viser 3+ uker så betyr det at det er over 3 uker siden befruktningen fant sted. Dersom du har normal syklus, så har man eggløsning ca 2 uker etter siste mens. Så da er du over 5 uker på vei hvis man skal gå ut fra testen ;) Nå aner jeg ikke hvordan det er siden du har gått på prevensjon.. Hvis du ringer legen og sier at du ikke aner hvor langt du er på vei (det er slik jeg forstår det?), så vil du nok aller mest sannsynlig bli sendt til en tidlig ultralyd for å finne det ut :) Gratulerer og lykke til!!! <3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23. juli 2016 at 17.56, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg har vært kvalm i noen uker nå, har lurt på hva i all verden det kunne være som gjorde meg så kvalm. Gikk på prevensjon, så graviditet falt meg liksom ikke helt inn. På jobb klaget jeg over kvalmen og selvfølgelig ble det spurt om jeg var gravid, "nei, det kan det jo ikke være" sier jeg da :fnise: Men det ble en graviditetstest og to til slutt da, bare for å ikke gå å tenke på det. Gravid 3+ uker på vei sier den :biggrin: hehe, det var veldig uventet men jeg er selvfølgelig veldig glad :bolledeig: Selv om det egentlig ikke har gått opp for meg enda og føles veldig uvirkelig ut!

En del av meg roper hurra og en annen del av meg skriker hjelp, er jeg klar for dette? Jeg har så mange spørsmål og føler meg så lite forberedt på det som kommer! Håper på gode råd her inne :) Bør jeg bestille legetime nå med en gang? Jeg går på allergimedisiner, bør jeg slutte på disse? Hva kan jeg spise og ikke? Er det noen gode nettsider / apper å bruke?

Jeg tenker også på dette med å fortelle det til folk runt meg. Jeg er så dårlig på "hvite løgner" :fnise: Heldigvis har jeg tre uker ferie nå, men ser for meg det første de spør om på jobb er om jeg har tatt test, jeg kan jo ikke lyve (da begynner jeg bare å le eller smile og blir avslørt med en gang). 

Anonymkode: 08709...d8f

Det pleier forresten å stå i pakningsvedlegget på medisiner (allergimedisinene dine) om de kan brukes av gravide. Hvis du har kastet vedlegget så kan du søke opp medisinen på legemiddelhåndboka på internett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...