Gå til innhold

Klarer ikke å like annen fisk enn laks. Tips til oppskrifter som "fjerner" smaken av fisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har virkelig prøvd å spise annen fisk hele mitt liv, men jeg liker det overhode ikke. Det eneste jeg klarer å spise bortsett fra laks er bacalao med klippfisk for da forsvinner fiskesmaken. Er det noen flere som meg her inne? Hvordan tilbehør bruker dere til å få i dere annen fisk? 

Anonymkode: 6f752...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Torsk med chorizosalsa er superdigg. Ligger oppskrift på tines matblogg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager seibiff. Da vender jeg seifilet i mel med salt og pepper, steker i margarin og serverer med mye stekt løk, poteter og råkostsalat.

Torsk i stedet for kylling i tikka masala er også godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Fashionistaen skrev:

Torsk med chorizosalsa er superdigg. Ligger oppskrift på tines matblogg :D

Den oppskriften har jeg sett på faktisk :D 

Takk for svar alle sammen! Ts

Anonymkode: 6f752...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsk er jo en mild fisk så den burde være lett å like. Jeg pleier å lage engelske fiskekaker som er veldig populære hos oss. Da trekker jeg torskefilet i melk tilsatt laurbærblad og hel pepper før jeg flaker den opp. Jeg har samme vekt med kokte poteter som jeg moser og blander med fisken, litt smør, salt, pepper, hakket gressløk og noen skjeer av melken som fisken fikk trekke i. Dette formes til fiskekaker som dyppes i pisket egg og så i loffsmuler eller griljermel og stekes sprøe og gode i panne.

Jamie Olivers fiskepai er også god. Fres en hakket løk og en hakket gulrot. Tilsett en kartong fløte og kok opp. rør inn litt revet ost, god sennep, sitronsaft, salt/pepper og hakket persille. Rør forsiktig inn 500 g torskefilet i biter, 2 hardkokte egg i biter og et par gode never frisk spinat (som du først har dampet og klemt ut væsken av). Fordel i en ildfast form. Lag potetmos av 5 store poteter som moses med litt smør eller olje, salt, pepper og revet muskat og legg som et lokk over fiskeblandingen. Stekes ved 225 grader i ca 30 minutter.


Ellers spiser vi faktisk torsk oftest stekt (renser torskefilet for bein, deler i passe biter og vender i en blanding av hvetemel, salt og pepper før den stekes i godt med smør) og servert med kokte poteter, grønnsaker og hjemmelaget äioli (hvitløkssmaken gjør at du ikke kjenner noen fiskesmak, dette er faktisk en veldig populær rett i Frankrike). 

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ha fisk i stedet for kjøtt i tacoen. Stek det med tacokrydder, gjerne hjemmelaget, og så smaker det bare taco.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Arkana skrev:

Torsk er jo en mild fisk så den burde være lett å like. Jeg pleier å lage engelske fiskekaker som er veldig populære hos oss. Da trekker jeg torskefilet i melk tilsatt laurbærblad og hel pepper før jeg flaker den opp. Jeg har samme vekt med kokte poteter som jeg moser og blander med fisken, litt smør, salt, pepper, hakket gressløk og noen skjeer av melken som fisken fikk trekke i. Dette formes til fiskekaker som dyppes i pisket egg og så i loffsmuler eller griljermel og stekes sprøe og gode i panne.

Jamie Olivers fiskepai er også god. Fres en hakket løk og en hakket gulrot. Tilsett en kartong fløte og kok opp. rør inn litt revet ost, god sennep, sitronsaft, salt/pepper og hakket persille. Rør forsiktig inn 500 g torskefilet i biter, 2 hardkokte egg i biter og et par gode never frisk spinat (som du først har dampet og klemt ut væsken av). Fordel i en ildfast form. Lag potetmos av 5 store poteter som moses med litt smør eller olje, salt, pepper og revet muskat og legg som et lokk over fiskeblandingen. Stekes ved 225 grader i ca 30 minutter.


Ellers spiser vi faktisk torsk oftest stekt (renser torskefilet for bein, deler i passe biter og vender i en blanding av hvetemel, salt og pepper før den stekes i godt med smør) og servert med kokte poteter, grønnsaker og hjemmelaget äioli (hvitløkssmaken gjør at du ikke kjenner noen fiskesmak, dette er faktisk en veldig populær rett i Frankrike). 

Tusen takk for spennende oppskrifter. Den nederste høres enkel ut. Skal prøve den :)

13 timer siden, Vesentlig skrev:

Ha fisk i stedet for kjøtt i tacoen. Stek det med tacokrydder, gjerne hjemmelaget, og så smaker det bare taco.

Hvordan fisk bruker du til det? Ts

Anonymkode: 6f752...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskeboller? I hvit saus med muskat og karri, melne poteter og nykål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelaget fiskegrateng. Bruk Alaska pullock. Det er en mild fisk ;)

Anonymkode: ee0d2...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Kaffekrus skrev:

Jeg er veldig glad i denne oppskriften på thai fiskesuppe: http://denforstelovetann.blogspot.no/2013/02/thai-fiskesuppe.html?m=1. Laget mye, og de jeg har servert den til har også likt den - selv den ene som ikke liker fisk. Kan lages med både grønn og rød curry paste :)

Nam. Denne skal jeg prøve! Elsker thaimat. Takk for oppskrift. Ts

Anonymkode: 6f752...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jerry Lee skrev:

Fiskeboller? I hvit saus med muskat og karri, melne poteter og nykål.

Ja, det spiser jeg 😊

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hjemmelaget fiskegrateng. Bruk Alaska pullock. Det er en mild fisk ;)

Anonymkode: ee0d2...70f

Skal prøve det :) Ts 

Anonymkode: 6f752...004

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trolig er en del avproblemet i stor grad at du ikke har fått god fisk. Dette er vanskelig om man ikke bor langs kysten. God fisk fisker man selv, får fra slekt eller venner, eller kjøper direkte fra noen man kjenner som fisker. Eventuelt fryst fisk fra fabrikktråler som fryser fisken umiddelbart, denne er selvsagt av langt bedre kvalitet enn "fersk" fisk kjøpt i butikken. Selv jeg som elsker sjømat, sliter med butikkjøpt fisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Turbofaen skrev:

Trolig er en del avproblemet i stor grad at du ikke har fått god fisk. Dette er vanskelig om man ikke bor langs kysten. God fisk fisker man selv, får fra slekt eller venner, eller kjøper direkte fra noen man kjenner som fisker. Eventuelt fryst fisk fra fabrikktråler som fryser fisken umiddelbart, denne er selvsagt av langt bedre kvalitet enn "fersk" fisk kjøpt i butikken. Selv jeg som elsker sjømat, sliter med butikkjøpt fisk.

Dette er sant:) Men de fleste kan finne ganske fersk fisk i disker på Coop osv:) Er selv på vestlandet og får tak i fersk fisk siden mine brødre og pappa er sjømenn. Spiser fisk iallefall 5 dager i uka:) Nam! 

Anonymkode: 3d078...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Turbofaen skrev:

Trolig er en del avproblemet i stor grad at du ikke har fått god fisk. Dette er vanskelig om man ikke bor langs kysten. God fisk fisker man selv, får fra slekt eller venner, eller kjøper direkte fra noen man kjenner som fisker. Eventuelt fryst fisk fra fabrikktråler som fryser fisken umiddelbart, denne er selvsagt av langt bedre kvalitet enn "fersk" fisk kjøpt i butikken. Selv jeg som elsker sjømat, sliter med butikkjøpt fisk.

+1

Jeg har jobbet på meny og det de kaller fersk fisk tar 3-6 dager før den ligger i disken for kundene fra når de kommer opp av vannet.....Vanlig er 4 dager....

Det er utrolig trist når vi bor i Norge med så mange forskjellige typer fisk og andre nydelig sjømat. Jeg aner ikke om det finnes? Men syns vi burde få en fiskemarked i de 3-5 største byene i Norge sånn som de har i Japan.

Anonymkode: 06c66...c0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg liker ikke fisk og spiser det dermed ikke. Da jeg var liten klarte jeg å spise ren fersk fisk som kom rett fra havet (torsk?), deilig ren fiskesmak (kommer fra Lofoten). Fisk av typer man får kjøpt i butikken har sånn emmen, sur smak syns jeg. Blæh. Og så liker jeg tørrfisk, deilig snaks! Men poenget mitt er så enkelt som hvorfor dytte i deg noe du ikke liker? Kan du ikke bare ta tran eller noe sånt? Man MÅ ikke spise fisk. 

Anonymkode: 7d70a...510

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sei synes jeg smaker enda mindre "fisk" enn torsk. Renere på en måte.

Anonymkode: 54561...fa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26. juli 2016 at 15.49, Turbofaen skrev:

Trolig er en del avproblemet i stor grad at du ikke har fått god fisk. Dette er vanskelig om man ikke bor langs kysten. God fisk fisker man selv, får fra slekt eller venner, eller kjøper direkte fra noen man kjenner som fisker. Eventuelt fryst fisk fra fabrikktråler som fryser fisken umiddelbart, denne er selvsagt av langt bedre kvalitet enn "fersk" fisk kjøpt i butikken. Selv jeg som elsker sjømat, sliter med butikkjøpt fisk.

Tror ikke det er problemet. Har fisket ørret selv og spist kveite osv som er fisket samme dag. Ts

Anonymkode: 6f752...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke det er problemet. Har fisket ørret selv og spist kveite osv som er fisket samme dag. Ts

Anonymkode: 6f752...004

Om fisken du spiser er fersk så er problemet ikke mulig å forklare. Jeg har spist nok både fersk og butikkjøpt fiskemat av alt slags typer til å vite at når folk sier at noe smaker "fisk" mener de egentlig smaken av sjømat som er lett bedervet. Smaken (og lukten) er ikke ulik godt mørnet kjøtt. Og altså dermed såpass sterk at den drukner ut diverse forsøk på å dekke over med krydder. 

 

Har du en helt fersk torsk skal litt persille og noe basilikum gjøre susen. Fersk fisk smaker nemlig stort sett sjø med et innslag av egensmak som er like ulikt mellom torsk og flyndre som mellom gris og kalkun.

 

Godt moden fisk kan ikke dekkes. For fersk fisk er det nok at du krydrer slik du ville gjort dersom du spiste kjøtt. Mange mennesker krydrer av en eller annen grunn fisk mindre. Så til en fiskesuppe (feks) tilsetter du kraft, en bukett ferske eller 2-3 ss tørkede urter, og mirepoix. Tilsett fisk rett før du serverer. Smaker det fisk og ikke sjømat etter det så er neppe fisken ok å spise. Eller du kan lage curry: 1 dl currypaste, 1 glass kokosmelk, masse grønnsaker, fisk i terninger helt sånn rett før du drar pannen av varmen. Eller panert fisk: fiskdyppes i mel, egg&parmesan, brødsmuler&parmesan&urter og stekes.

Anonymkode: c278b...d60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...