Gå til innhold

Eddik til vasking


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mange her inne sverger til eddik i både vaskemaskin og til annen vask. Har noen prøvd å tilsette eddiken litt sitronsaft når den brukes til vasking?

Anonymkode: 00e66...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vasker benker og overflater med eddik og sitron. Syns det funker bra. Føles rent og er billig :) Lukter ikke så godt der og da, men eddik-lukta forsvinner fort. Du kan også tilsette tetreolje med ulike lukter, men jeg er plaget med allergi, så unngår dette. Der det er mye fett har jeg litt Zalo sammen med eddiken, evt vasker med bare Zalo. 

Vasker dusj med Zalo og eddik, fungerer helt supert, aldri vært så enkelt å gjøre ren en dusj før. 

Har tenkt å begynne å vaske klær med eddik også, da jeg er plaget en del med eksem og skal forsøke å styre unna parfymerte kjemiske vaskemidler, men har ikke kommet så langt enda.

Anonymkode: 0c0d7...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vasker benker og overflater med eddik og sitron. Syns det funker bra. Føles rent og er billig :) Lukter ikke så godt der og da, men eddik-lukta forsvinner fort. Du kan også tilsette tetreolje med ulike lukter, men jeg er plaget med allergi, så unngår dette. Der det er mye fett har jeg litt Zalo sammen med eddiken, evt vasker med bare Zalo. 

Vasker dusj med Zalo og eddik, fungerer helt supert, aldri vært så enkelt å gjøre ren en dusj før. 

Har tenkt å begynne å vaske klær med eddik også, da jeg er plaget en del med eksem og skal forsøke å styre unna parfymerte kjemiske vaskemidler, men har ikke kommet så langt enda.

Anonymkode: 0c0d7...efd

Hvilken styrke på eddiken bruker du?

Anonymkode: 21b5f...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mye motstridende opplysninger om edikk her på KG og andre steder, at jeg snart ikke vet.

Mange sier at edikk skal brukes kun i mat, og ikke til vasking og at vaskemaskinene blir ødelagt av det. Jeg tør ikke bruke det.

Og du som nevner tetreolje: Du vet vel at denne oljen er klassifisert som GIFT?! Og det vil du vaske benker med? Benker som det skal tilberedes mat på?!!!

Anonymkode: 88a9f...aed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vasker benker og overflater med eddik og sitron. Syns det funker bra. Føles rent og er billig :) Lukter ikke så godt der og da, men eddik-lukta forsvinner fort. Du kan også tilsette tetreolje med ulike lukter, men jeg er plaget med allergi, så unngår dette. Der det er mye fett har jeg litt Zalo sammen med eddiken, evt vasker med bare Zalo. 

Vasker dusj med Zalo og eddik, fungerer helt supert, aldri vært så enkelt å gjøre ren en dusj før. 

Har tenkt å begynne å vaske klær med eddik også, da jeg er plaget en del med eksem og skal forsøke å styre unna parfymerte kjemiske vaskemidler, men har ikke kommet så langt enda.

Anonymkode: 0c0d7...efd

Vet du hva du da vasker benkene dine med? 

Anonymkode: 00e66...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken styrke på eddiken bruker du?

Anonymkode: 21b5f...a90

Vær obs på at 35% edikk er sterkt etsende og ALDRI skal brukes uuttynnet.

Husholdningsedikk på 7% er det vanligste å bruke.

Anonymkode: 88a9f...aed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vær obs på at 35% edikk er sterkt etsende og ALDRI skal brukes uuttynnet.

Husholdningsedikk på 7% er det vanligste å bruke.

Anonymkode: 88a9f...aed

Eddik blandet med sitron er faktisk aseton! Aseton brukes blant annet til å fjerne neglelakk med. 

Husholdningseddik eller annen eddik det er til å konservere mat, skitt og annet det blit brukt på. 

Anonymkode: 00e66...353

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eddik blandet med sitron er faktisk aseton! Aseton brukes blant annet til å fjerne neglelakk med. 

Husholdningseddik eller annen eddik det er til å konservere mat, skitt og annet det blit brukt på. 

Anonymkode: 00e66...353

Eh, nei? Hvor har du dette fra?

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Aceton

Anonymkode: cfc38...d94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eddik blandet med sitron er faktisk aseton! Aseton brukes blant annet til å fjerne neglelakk med. 

Husholdningseddik eller annen eddik det er til å konservere mat, skitt og annet det blit brukt på. 

Anonymkode: 00e66...353

Vil det si at det er farlig å tilsette både eddik og sitron i samme matrett også?

Anonymkode: 88a9f...aed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopierer det jeg skrev i en annen tråd; vurderer å rapportere vedkommende, men avventer foreløpig svar.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Eddik blandet med sitron er faktisk aseton! Aseton brukes blant annet til å fjerne neglelakk med. 

Husholdningseddik eller annen eddik det er til å konservere mat, skitt og annet det blit brukt på. 

Anonymkode: 00e66...353

Kan jeg få se den kjemiske reaksjonen? Ketoner kan fremstilles gjennom oksidasjon av sekundære alkoholer. Prosessen krever et sterkt oksidasjonsmiddel, for eksempel kaliumdikromat, eller en annen reagent som inneholder Cr(IV). Alkoholen oksideres ved koking med tilbakeløp i sur løsning. For eksempel oksideres 2-propanol til propanon (aceton):

Eddiksyre: (Etansyre) CH3COOH (fabelaktig at det fremdeles sitter)

Sitronsyre:  CH2(COOH)•COH(COOH)•CH2(COOH)  (måtte slå opp)

Aceton: (2-propanon) (CH3)2CO

Jeg ser bare to syrer, jeg. Hvordan blir de til et keton?

Til å komme med en så bastant påstand, forventer jeg at du forklarer den reaksjonen.

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er så mye motstridende opplysninger om edikk her på KG og andre steder, at jeg snart ikke vet.

Mange sier at edikk skal brukes kun i mat, og ikke til vasking og at vaskemaskinene blir ødelagt av det. Jeg tør ikke bruke det.

Og du som nevner tetreolje: Du vet vel at denne oljen er klassifisert som GIFT?! Og det vil du vaske benker med? Benker som det skal tilberedes mat på?!!!

Anonymkode: 88a9f...aed

Hva vasker du med? :)

Om eddik kan etes forstår jeg ikke hvorfor det er så farlig å vaske med?

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hva du da vasker benkene dine med? 

Anonymkode: 00e66...353

Ja, jeg vet veldig godt hva jeg vasker benkene mine med :) Jeg vet det mye bedre nå enn jeg gjorde før da jeg brukte ferdig utblandet rengjøringsmiddel :) 

Anonymkode: 0c0d7...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken styrke på eddiken bruker du?

Anonymkode: 21b5f...a90

7%. 

Men vær obs; det er noen ting man ikke skal vaske med eddik, feks ulike steintyper og heltre :) 

Anonymkode: 0c0d7...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24. juli 2016 at 23.59, AnonymBruker skrev:

Eddik blandet med sitron er faktisk aseton! Aseton brukes blant annet til å fjerne neglelakk med. 

Husholdningseddik eller annen eddik det er til å konservere mat, skitt og annet det blit brukt på. 

Anonymkode: 00e66...353

Jeg vet jo det er ikke sant - det er faktisk like dumt som om du ville sagt at å blande sand og vann får du gull. Men det jeg lurer på, er hvor du har det ifra? For du måtte jo ha lest det en eller annen plass eller hva. Eller er det noe du drømte om..

Anonymkode: ea3f7...173

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...