Gå til innhold

Utenlandsstudent, hvor mye har du i studielån?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og hvor langt har du kommet i utdanning din eller er du ferdig? Syns du lånet var mye/lite, eller som forventet? 

Anonymkode: 3bd28...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har rundt 570 000 i lån. Ett år på offentlig uni, to år på privat høyskole og ett år i utlandet. 

Synes det er mye og ville ikke anbefalt andre å gjøre det samme, med mindre de går til et høyt betalt yrke. 

Jeg fikk meg heldigvis jobb ganske raskt og jobben er spennende, så sånn sett "angrer" jeg ikke, men jeg merker at det blir stramt med en gjennomsnittlig lønn + huslån. Vil egentlig heller anbefale utveksling i ett år enn å ta en hel grad privat slik jeg har gjort. Men nå spørs det jo hva du ønsker å oppnå og hvor mye du brenner for dette.

Anonymkode: ede1f...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vel 500 000 da jeg var ferdig. Men man lever bedre i utlandet på et norsk studielån, og velger man off skole koster det ikke mer enn om man studerer i Norge.

Anonymkode: 0402f...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studerte en 12 måneders master i utlandet, 200 000 i lån men 50 av dem er stipend. 

Bachelor studiet ble tatt delvis privat og offentlig i regi av norske høgskoler så har til nå rundt 550000 tilsammen . Litt mye men jeg har fått reist mye og studert i forskjellige land så er veldig glad for de opplevelsene. 

Anbefaler deg å velge land med omhu med tanke på ferdig sum som skal betales tilbake. Nå valgte jeg feks å ikke ta min master i Australia for jeg hadde så mye lån fra før og skolepengene i Australia er så dyre. Valgte å studere på Malta som er billig og engelsktalende, er veldig fornøyd med det :-) 

Anonymkode: df954...0f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

430 000, Bachelor + master i Storbritannia. Verdt alle penga! :)

Anonymkode: 49940...9a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 300k da jeg var ferdig, men dette var for rundt ti år siden. 5,5 år i utlandet, nesten alle skolepengene ble dekket av Lånekassen (annet system da enn nå, tror jeg).

Anonymkode: f1025...50a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

450 000, bachelor fra england, ustabil inntekt... Anbefales ikke hvis man vil unngå nervøst sammenbrudd og dyp depresjon.

Anonymkode: 24105...d05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nærmere en million i studielån etter et seksårig studie i utlandet. Dog skal det sies at jeg ikke angrer eller bekymrer meg over det. Jeg tok en utdannelse med sikre jobbmuligheter og jeg fant raskt fast jobb med god lønn. Tiden min i utlandet var også den beste tiden i mitt liv, og jeg ville gjort det igjen uten å nøle. Hvis du vurderer det så ikke tenk på sluttsummen av studielånet, bare sørg for at du tar en utdannelse innenfor noe som gir garantert jobb, f.eks helsevesenet. 

Anonymkode: 5fb14...a22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok treårig bachelor her hjemme og medisin i sentraleuropa, da måtte jeg finansiere sisteåret selv. Endte opp på rundt 800 000 i lån til slutt. Var vel omtrent som forventet. Jeg hadde alt sikret meg jobb før jeg ble ferdig, så klarer avdragene ganske greit

Anonymkode: 92ba9...d54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde mine 150 000 var mye. Hvordan klarte dere å ha opptil en million i lån? Jeg skjønner ikke??

Anonymkode: 38d0e...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde mine 150 000 var mye. Hvordan klarte dere å ha opptil en million i lån? Jeg skjønner ikke??

Anonymkode: 38d0e...a5e

150 000 kr i studielån er da veldig lite. Det virker som du trenger å utvide horisonten litt. 

Anonymkode: 97a2e...8b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

150 000 kr i studielån er da veldig lite. Det virker som du trenger å utvide horisonten litt. 

Anonymkode: 97a2e...8b4

Jeg jobbet i alle sommertidene, og brukte lite mens jeg studerte. Jeg endte opp med 150 000 da jeg ble ferdig. Hva mener du med å utvide horisonten?

Anonymkode: 38d0e...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde mine 150 000 var mye. Hvordan klarte dere å ha opptil en million i lån? Jeg skjønner ikke??

Anonymkode: 38d0e...a5e

Jeg er mer fascinert over at du har klart å få bare 150.000 i studielån :P Hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...