Gå til innhold

Vi er så redd for at utlendinger ikke integrerer seg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

men nordmenn er jo ikke noe bedre selv når "vi" bosetter oss i utlandet. Nordmenn holder seg til nordmenn og lærer seg ikke språket. Men vi tåler lite at utlendinger gjør dette i Norge, da blir vi redde og frykter ghettoer. Og om utlendingene ikke vil lære seg språket så mener mange at utlendingene bare kan ha seg hjem igjen. Jeg har oppdaget at mange nordmenn prøver å rettferdiggjøre vår oppførsel i utlandet med at vi bidrar økonomisk. Men så er det jo sånn at plasser hvor det er bosatt mange utlendinger ofte er dyrere enn andre plasser, f.eks på restauranter og boliger, noe som fører til at innfødte faktisk sliter mer. Og tenker meg det ramaskriket om det plutselig skulle dukke opp "den afghanske skolen i Oslo" og "den syriske skolen i Trondheim". Vi er ganske dobbeltmoralske, vi nordmenn!


http://www.tb.no/avkleddavjakob/reiseliv/utenriks/notteroy-par-har-vart-30-ar-i-spania-vi-har-ikke-spanske-venner-og-kan-ikke-spansk/f/5-76-339647

Anonymkode: f5c7f...3b9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er noe i det at når nordmenn flytter til utlandet så jobber de, eventuelt er pensjonister som har tjent opp penger, og bidrar, og krever ikke penger fra landet. Land som Spania er uansett et turistland, og lever på at folk ferierer og bruker penger der. At det er skole i Spania som nordmenn kan gå på er blant annet fordi flere har sykdommer som gjør at man må være i sydligere strøk. Norge tar jo i mot utvekslingsstudenter selv. I andre land enn de typiske turistlandene/byene så tror jeg at nordmenn får et mye større nettverk av utenlandske selv.

Men jeg er enig i at Norge har en stor fremmedfrykt vi kan gjøre noe med. Men det er noe helt annet å være norsk utlending enn syrisk flyktning. Kanskje ikke sånt man skal si, men sant er det okke som. 

Anonymkode: 8cbcf...8a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Men jeg er enig i at Norge har en stor fremmedfrykt vi kan gjøre noe med. 

Anonymkode: 8cbcf...8a1

Jeg tror tvertimot at nordmenn må være blant det folkeslaget med minst fremmedfrykt. Knapt noen er mer bereiste enn nordmenn og nordmenn er svært liberale. Muslimske innvandrere som kommer til Norge tør jo knapt sende døtrene sine utenfor døra i frykt for at de skal få for mange norske venner eller gud forby norsk kjæreste. 

Anonymkode: 09006...af8

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste nordmenn bor da faktisk i Norge. Om de som bor i Spania ikke lærer seg språket, samtidig som de snakker ned intergrering av innvandrere, så er det de som er dobbeltmoralske. Ikke nordmenn generelt. 

Anonymkode: f7c4a...0d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

men nordmenn er jo ikke noe bedre selv når "vi" bosetter oss i utlandet. Nordmenn holder seg til nordmenn og lærer seg ikke språket. Men vi tåler lite at utlendinger gjør dette i Norge, da blir vi redde og frykter ghettoer. Og om utlendingene ikke vil lære seg språket så mener mange at utlendingene bare kan ha seg hjem igjen. Jeg har oppdaget at mange nordmenn prøver å rettferdiggjøre vår oppførsel i utlandet med at vi bidrar økonomisk. Men så er det jo sånn at plasser hvor det er bosatt mange utlendinger ofte er dyrere enn andre plasser, f.eks på restauranter og boliger, noe som fører til at innfødte faktisk sliter mer. Og tenker meg det ramaskriket om det plutselig skulle dukke opp "den afghanske skolen i Oslo" og "den syriske skolen i Trondheim". Vi er ganske dobbeltmoralske, vi nordmenn!


http://www.tb.no/avkleddavjakob/reiseliv/utenriks/notteroy-par-har-vart-30-ar-i-spania-vi-har-ikke-spanske-venner-og-kan-ikke-spansk/f/5-76-339647

Anonymkode: f5c7f...3b9

Men det er jo et godt poeng. Nordmenn i Spania spytter store summer ned i statskassen til den spanske stat og de bygger opp om turistnæringen. 

Og ja det er klart at leiligheter blir dyrere i områder hvor pengesterke mennesker befinner seg. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men så er det jo sånn at plasser hvor det er bosatt mange utlendinger ofte er dyrere enn andre plasser, f.eks på restauranter og boliger, noe som fører til at innfødte faktisk sliter mer.

Det er motsatt. Det er dyrere der fordi økt etterspørsel gjør at de som jobber (spanjolene) kan ta bedre betalt. Det meste er svindyrt i Norge også, men det er fordi de fleste nordmenn har så høy lønn.

Anonymkode: 12cd6...e0e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette kan overhodet ikke sammenlignes. Nordmenn som flytter til varmere strøk har arbeidet minst ett par tiår i Norge, før de flyttet. Så de har opp-arbeidet seg pensjon i Norge, som de kan leve av.

Endret av Bond
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en elendig sammenlikning! Nordmenn i Spania lever ikke av spanske velferdsgoder. De får sin pensjon fra Norge! Tvert i mot, Spania tjener jo på å ha nordmennene boende der, noe som ikke er tilfellet når det gjelder asylsøkere som kommer hit.

Anonymkode: f6794...082

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror tvertimot at nordmenn må være blant det folkeslaget med minst fremmedfrykt. Knapt noen er mer bereiste enn nordmenn og nordmenn er svært liberale. Muslimske innvandrere som kommer til Norge tør jo knapt sende døtrene sine utenfor døra i frykt for at de skal få for mange norske venner eller gud forby norsk kjæreste. 

Anonymkode: 09006...af8

Jeg vil påstå at det ikke eksister noe fremmedfrykt i Norge i dag. Ingen som kommer til Norge er noe fremmed for oss. Vi har enten vært i deres hjemland, eller har allerede flere hundre av dem i landet. Så fremmedfrykt og rasisme. Vil jeg påstå så å si ikke eksisterer i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

men nordmenn er jo ikke noe bedre selv når "vi" bosetter oss i utlandet. Nordmenn holder seg til nordmenn og lærer seg ikke språket. Men vi tåler lite at utlendinger gjør dette i Norge, da blir vi redde og frykter ghettoer. Og om utlendingene ikke vil lære seg språket så mener mange at utlendingene bare kan ha seg hjem igjen. Jeg har oppdaget at mange nordmenn prøver å rettferdiggjøre vår oppførsel i utlandet med at vi bidrar økonomisk. Men så er det jo sånn at plasser hvor det er bosatt mange utlendinger ofte er dyrere enn andre plasser, f.eks på restauranter og boliger, noe som fører til at innfødte faktisk sliter mer. Og tenker meg det ramaskriket om det plutselig skulle dukke opp "den afghanske skolen i Oslo" og "den syriske skolen i Trondheim". Vi er ganske dobbeltmoralske, vi nordmenn!


http://www.tb.no/avkleddavjakob/reiseliv/utenriks/notteroy-par-har-vart-30-ar-i-spania-vi-har-ikke-spanske-venner-og-kan-ikke-spansk/f/5-76-339647

Anonymkode: f5c7f...3b9

Dette er jo noe helt annet. 

Anonymkode: cc44e...a40

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, WubWub skrev:

Men det er jo et godt poeng. Nordmenn i Spania spytter store summer ned i statskassen til den spanske stat og de bygger opp om turistnæringen. 

Og ja det er klart at leiligheter blir dyrere i områder hvor pengesterke mennesker befinner seg. 

 

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For en elendig sammenlikning! Nordmenn i Spania lever ikke av spanske velferdsgoder. De får sin pensjon fra Norge! Tvert i mot, Spania tjener jo på å ha nordmennene boende der, noe som ikke er tilfellet når det gjelder asylsøkere som kommer hit.

Anonymkode: f6794...082

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette kan overhodet ikke sammenlignes. Nordmenn som flytter til varmere strøk har arbeidet minst ett par tiår i Norge, før de flyttet. Så de har opp-arbeidet seg pensjon i Norge, som de kan leve av.

Ok, så da bryr vi oss egentlig ikke om utlendinger integrerer seg i Norge, da. Merkelig, siden jeg har lest så mye klaging på nettopp dette. Det er derimot pengene våre vi er redde for, vi bekymrer oss over at utlendingene ikke bidrar nok økonomisk. Vi tenker overhode ikke på at vi nordmenn drar fra trygge og gode Norge til Spania for å leve et enda bedre liv, mens flyktninger kommer fra kriserammede og utrygge områder for å prøve å få et trygt liv. Mange vil gjerne bidra med en gang de kommer hit også, men det er ikke alltid like lett i byråkratiske Norge. Men ut i fra hva som er skreve i denne trådene ser jeg jo st mange tenker at nordmenn er så mye bedre enn disse, og at andre land skal prise seg lykkelig for at vi bosetter oss der fordi vi kommer med penger. Så vi nordmenn skulle bli kjempe glade vi da, om f.eks rike russere kom å lagde egne russiske kolonier i ulike byer i Noege, med egne butikker og skoler. Som nektet å lære seg språket og ikke gadd å bli kjent med andre nordmenn? Jeg tviler på at vi hadde blitt så veldig fornøyd..

Anonymkode: f5c7f...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Ok, så da bryr vi oss egentlig ikke om utlendinger integrerer seg i Norge, da. Merkelig, siden jeg har lest så mye klaging på nettopp dette. Det er derimot pengene våre vi er redde for, vi bekymrer oss over at utlendingene ikke bidrar nok økonomisk. Vi tenker overhode ikke på at vi nordmenn drar fra trygge og gode Norge til Spania for å leve et enda bedre liv, mens flyktninger kommer fra kriserammede og utrygge områder for å prøve å få et trygt liv. Mange vil gjerne bidra med en gang de kommer hit også, men det er ikke alltid like lett i byråkratiske Norge. Men ut i fra hva som er skreve i denne trådene ser jeg jo st mange tenker at nordmenn er så mye bedre enn disse, og at andre land skal prise seg lykkelig for at vi bosetter oss der fordi vi kommer med penger. Så vi nordmenn skulle bli kjempe glade vi da, om f.eks rike russere kom å lagde egne russiske kolonier i ulike byer i Noege, med egne butikker og skoler. Som nektet å lære seg språket og ikke gadd å bli kjent med andre nordmenn? Jeg tviler på at vi hadde blitt så veldig fornøyd..

Anonymkode: f5c7f...3b9

Jo det gjør jeg. Ønsker at innvandrere skal komme berike den norske statskassen og ikke tømme den. 

Om russere ønsker komme hit å legge igjen masse penger så er det utelukkende positivt men det er ikke akkurat det som skjer heller så scenarioet ditt er uaktuell. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uansett, om man bor flere måneder i året i Spania, i en årrekke så er det sløvt å ikke lære seg noe spansk og å ikke ha noen spanske venner. Men brunost og 17 Mai tog skal dem ha, flaut!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

De aller fleste nordmenn bor da faktisk i Norge. Om de som bor i Spania ikke lærer seg språket, samtidig som de snakker ned intergrering av innvandrere, så er det de som er dobbeltmoralske. Ikke nordmenn generelt. 

Anonymkode: f7c4a...0d4

hør,hør.

Anonymkode: ab473...dd3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tanuki skrev:

Uansett, om man bor flere måneder i året i Spania, i en årrekke så er det sløvt å ikke lære seg noe spansk og å ikke ha noen spanske venner. Men brunost og 17 Mai tog skal dem ha, flaut!

Hvorfor er det sløvt at pensjonister ønske slappe av på sine eldre dager og avslutning i livet?

Jeg syntes det er flaut når mennesker dømmer andre mennesker.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, WubWub skrev:

Hvorfor er det sløvt at pensjonister ønske slappe av på sine eldre dager og avslutning i livet?

Jeg syntes det er flaut når mennesker dømmer andre mennesker.  

Det er ikke så vansjelig å lære et minimum av spansk, hvorfor kunne ikke pensjonistene ha språkkurs sammen som en del av livet der da? Da kunne dem i det minste lært litt om vertslandets språk og kultur mens dem hygget seg med andre norske. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så vi nordmenn skulle bli kjempe glade vi da, om f.eks rike russere kom å lagde egne russiske kolonier i ulike byer i Noege, med egne butikker og skoler. Som nektet å lære seg språket og ikke gadd å bli kjent med andre nordmenn? Jeg tviler på at vi hadde blitt så veldig fornøyd..

De fleste i Spania er pensjonister, så de trenger ikke skoler eller lære seg språket for å kunne jobbe. Det er det som er vitsen med å integrere seg, ikke å gjøre noe bare for å gjøre det. Hvis de russiske koloniene klarte seg fint selv økonomisk, skapte norske arbeidsplasser, ikke løp rundt og ranet, voldtok og solgte narkotika, og ikke levde på norsk velferd, så ville det neppe blitt mye bråk rundt dem.

Anonymkode: 12cd6...e0e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Tanuki skrev:

Det er ikke så vansjelig å lære et minimum av spansk, hvorfor kunne ikke pensjonistene ha språkkurs sammen som en del av livet der da? Da kunne dem i det minste lært litt om vertslandets språk og kultur mens dem hygget seg med andre norske. 

Snakker du slik om innvandrere som kommer til Norge uten interesse av å lære seg norsk? Er det like flaut? Dømmer du de også eller det det bare nordmenn som får føle vreden? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, WubWub skrev:

Snakker du slik om innvandrere som kommer til Norge uten interesse av å lære seg norsk? Er det like flaut? Dømmer du de også eller det det bare nordmenn som får føle vreden? 

selvfølgelig er det minst like flaut, har aldri påstått noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...