Gå til innhold

Katten verken spiser eller drikker, veterinæren vet ikke hvorfor


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå er jeg så fortvilet og håper dere har noen gode råd. 

Min gamle hannkatt har en stund spist mindre og mindre og har nå omtrent helt sluttet å spise og drikke. Han spiser omtrent en teskje våtfor per dag, og jeg kan ikke se at han drikker noe som helst. Vi har prøvd mye forskjellig mat, ingenting virker. Han prøver av og til å spise "godteri" for katter, men bitene bare faller ut av munnen hans. 

Veterinæren har tatt alle mulige slags undersøkelser og finner ingenting galt. Han har fått væske intravenøst hos veterinær, da han var litt dehydrert. Vi prøver å sprøyte litt utvannet mat i han, men det er begrenset hvor mye vi får i han. 

Jeg vet ikke hva mer jeg kan gjøre. Veterinæren skjønner ikke hva som er galt. Han er en gammel katt på 16 år, men alle blodverdier er fine. Han har blærekatarr nå, men får antibiotika for dette. 

Har dere noen tips? Han er veldig tynn nå, og er veldig slapp. Jeg ønsker ikke å avlive, bare tanken på dette får tårene til å trille. Men å se min fine katt lide er forferdelig:( 

Anonymkode: f0dc6...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville tatt turen til en annen dyrlege. Ikke nødvendigvis fordi den første dyrlegen er dårlig, men får å få en annens ideer og syn på ting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tennene er sjekket for infeksjon, finner ingenting der. Vi selv synes det ser ut som det er noe i munnen, men de finner ingenting galt. 

Røntgen og ultralyd, blodprøver, urinprøve. Føler veterinæren gjør alt de kan. De ønsker å komme til bunns i det. De sender bildene til noen eksperter, for å se om ekspertene ser noe de ikke ser. Vet ikke hva mer de kan sjekke:( 

Anonymkode: f0dc6...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tennene er sjekket for infeksjon, finner ingenting der. Vi selv synes det ser ut som det er noe i munnen, men de finner ingenting galt. 

Røntgen og ultralyd, blodprøver, urinprøve. Føler veterinæren gjør alt de kan. De ønsker å komme til bunns i det. De sender bildene til noen eksperter, for å se om ekspertene ser noe de ikke ser. Vet ikke hva mer de kan sjekke:( 

Anonymkode: f0dc6...c57

Tok vetrinæren tannrøntgen? Den mest utbredte tannsykdommen hos eldre katter er tannedbrytingskader, og ikke alle vetrinærer har røntgenutstyr for tannrøntgen ennå.  

Anonymkode: 31d67...781

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi funnet ut at katten har kronisk pankreatitt. Dette kan behandles med antibiotika og smertestillende. Problemet er at han nekter å spise, og vil rett og slett sulte i hjel hvis vi ikke får han til å spise:( 

Anonymkode: f0dc6...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du mate han med sprøyte da? En periode da katten min var veldig syk og ikke hverken åt eller drakk fikk jeg sånn recovery veterinær for, dvs slik som er lett å mate i munnen via sprøyte, ga pusen også vann via sprøyte et par ganger om dagen, og det gjorde at han klarte seg til han spiste og drakk selv. Han var også sånn at han "mista" mat ut av munnen.  Er såklart ikke gøy for pus eller eier å tvangsfore, men såklart når det er helt nødvendig i en periode for at pusen skal komme seg over kneika så hadde jeg gjort det om jeg var deg. Men ville snakket med veterinær om det asap og få et par bokser med slik for. 

http://www.zoopermarked.no/9003579307717?gclid=CjwKEAjwq8y8BRCstYTm8qeT9mwSJACZGjUkW46Oa6uzbdpN56rXf8O7ui0e-S1m33YOrjPqZofhIBoC7LDw_wcB

Var sånn jeg fikk av dyrlege. De har veldig høyt næringsinnhold og er i veldig grøtkonsistens slik at det skal være lett å gi i munnen. Står hundefor, men er for både katter og hunder. Dessuten tror jeg pus burde få mest mulig vått, og ikke tørrfor slik at han får i seg væske. Etterhvert som han evt klarer å spise/drikke selv så kan du prøve med litt kokt torsk, som er lettfordøyelig og godt, og lage "suppe" av våtfor noen ganger og se om han vil slikke i seg sausen, slik at han får i seg væske.

Endret av Puselusk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! 

Mia vi prøver å gi han mat vis sprøyte. Har fått våtmat (lavt fettinnhold pga pankreatitt) av dyrlegen som vi vanner ut. Katten slår seg fullstendig vrang, men vi får i han litt. Spørsmålet er vel nå hvor lenge vi skal prøve før han skal få slippe:( 

Anonymkode: f0dc6...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes også medisiner som skal øke appetitten. Min katt fikk en medisin som heter Remeron. Det er egentlig antidepressiva for mennesker, men bivirkningen er økt appetitt. For katten min fungerte det ikke, men dyrlegen mente at det var verdt et forsøk. Hør med dyrlegen om han tror det kan være noe for din katt. Ellers må du bare prøve å tvangsfore ham en liten stund. Katter mister ofte matlysten når de har gått lenge uten mat, men etter at de har fått i seg næring (om så med tvang) tar gjerne matlysten seg opp igjen. Håper det ordner seg for katten din. Det er en vanskelig situasjon du er i.

Anonymkode: 29800...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro han er kvalm. Kvalme og tap av appetitt følger ofte med betennelse i bukspyttkjertelen.

Vetrinæren kan/bør kanskje/vil kunne gi ham kvalmedempende og appetittøkende injeksjon(er) for å dempe kvalmen og trigge den manglende appetitten.

En annen sak er at bukspyttkjerten nok trenger ro, og inntak av mat setter den i arbeid med å produsere insulin. I kritiske tilfeller mener jeg at intravenøs næring og væske bør vurderes. - det er noe som da vil gnage godt på lommeboken og må diskuteres med vetrinæren.

Jeg har hjertelig vondt av dere og vet at det jeg nå har sagt ikke nødvendigvis trenger være positivt. Det er jeg lei meg for :(

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:)

Han har fått intravenøs væske i noen timer daglig i 3 dager. I dag fikk han appetittvekkende injeksjon og spiste nesten en hel boks våtfor hos veterinæren. Nå er han veldig slapp stakkar. Han drakk på egen hånd i ettermiddag, så vi føler at det er håp! han har ikke spist på egen hånd, men vi ga han en sprøyte med utvannet mat. Han fikk også kvalmestillende hos veterinæren i dag, men vet ikke hvor lenge det sitter i.

får helt vondt av han. Håper det er en ond sirkel som kan brytes. At han får opp appetitten ved å få i seg litt mat, som igjen gjør han mindre kvalm og øker appetitten. Lever i håpet et par dager til. 

Anonymkode: f0dc6...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han fikk forresten først en tablett oralt som skulle øke appetitten, men den fungerte ikke, og måtte da få injeksjon i steden. 

Anonymkode: f0dc6...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min katt ble syk tidligere i sommer og mistet også matlysten... nå var hans diagnose mer alvorlig og det endte dessverre ikke godt men vi prøvde i noen dager og veterinæren bad meg til slutt koke sei til ham for å se om han spiste det, noe han gjorde, så det kan jo være et tips.. eneste som er litt dumt er at sei ikke inneholder den næringen som befinner seg i kattemat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er snakk om å bare få jumpstartet matlysten så er ikke sei en dum idé. Kommer matlysten så er det alltid lettere å få i dem noe med vesentlig mer næring etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar. 

Dessverre ble han bare værre, og kastet opp og hadde diaré. Det var ikke mer vi kunne gjøre. 

Nå er han i kattehimmelen. Vi er knust. Men nå lider han i hvertfall ikke mer 💙

Anonymkode: f0dc6...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

takk for svar. 

Dessverre ble han bare værre, og kastet opp og hadde diaré. Det var ikke mer vi kunne gjøre. 

Nå er han i kattehimmelen. Vi er knust. Men nå lider han i hvertfall ikke mer 💙

Anonymkode: f0dc6...c57

Kondolerer masse <3 Jeg måtte selv la pusen min slippe for ca to uker siden. Det er vondt, men man vil ikke la dem lide heller. Sender en god klem <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:grine:  Masse klemmer til dere, det er alltid vondt å miste et familiemedlem, selv når det har fire ben. <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...