Gå til innhold

Hvor mye må jeg betale?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet det finnes kalkulator for dette, men jeg spør heller her:) 

Jeg skal betale en sum for verditap av bilen til samboeren min som jeg har brukt. Han står som eier, men vi har spleiset på drivstoff, forsikring, bom osv. Det er ikke lån på bilen. 

Dette er en Volkswagen Beetle 2003 modell. Den har vet gått litt over 100.000km mener jeg. (Skal dobbeltsjekke) 

Jeg har brukt den siden mai i fjor til nå. Hvor mye burde jeg betale i verditap til han? Jeg tror vi omtrent har kjørt like mye. 

Takk for svar!

Anonymkode: a35cc...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"men vi har spleiset på drivstoff, forsikring, bom osv."

Har du da ikke allerede betalt for verditapet, hva ligger i "osv"?

Anonymkode: 06a21...9e3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"men vi har spleiset på drivstoff, forsikring, bom osv."

Har du da ikke allerede betalt for verditapet, hva ligger i "osv"?

Anonymkode: 06a21...9e3

Vi har spleiset på drivstoff, årsavgift, EU kontroll, forsikring og bom. Har jeg det da?

Anonymkode: a35cc...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her holder du på med noe "tull". Å betale noe som helst skulle ikke være nødvendig med mindre du kaster penger etter folk flest. 

Anonymkode: f30d6...a54

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Her holder du på med noe "tull". Å betale noe som helst skulle ikke være nødvendig med mindre du kaster penger etter folk flest. 

Anonymkode: f30d6...a54

?

Anonymkode: a35cc...790

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen faller ti prosent i verdi hvert år etter åtte førstte årene.

En 2003 modell har da falt 10% i perioden du har brukt den. Du skal betale halvparten av dette.

Eksempel:

Hvis bilen var verdt 70.000 i 2015.

Ti prosent av dette er 7.000, dette er verdifallet.

Du skal ta halvparten av dette - 3.500 kroner.

 

Anonymkode: 4867a...d12

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bilen faller ti prosent i verdi hvert år etter åtte førstte årene.

En 2003 modell har da falt 10% i perioden du har brukt den. Du skal betale halvparten av dette.

Eksempel:

Hvis bilen var verdt 70.000 i 2015.

Ti prosent av dette er 7.000, dette er verdifallet.

Du skal ta halvparten av dette - 3.500 kroner.

 

Anonymkode: 4867a...d12

Han kjøpte bilen sommeren 2014 for 106.000,- med omregistrering. Blir det samme utfall da ?

Anonymkode: a35cc...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært med og delt løpende utgifter skylder du ikke fyr'n noe som helst.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han kjøpte bilen sommeren 2014 for 106.000,- med omregistrering. Blir det samme utfall da ?

Anonymkode: a35cc...790

Fra 2014 og frem til du begynte å bruke den har den falt ti prosent i verdi. Det vil si at den var verdt 95.600 da du begynte å bruke den.

I perioden du brukte den har den hatt et verdifall på 9.560 - halvparten av dette er 4.780

Men husk at du etter en slik fordeling har krav på tilsvarende prosentandel når bilen selges. Ellers blir det feil.

 

Anonymkode: 4867a...d12

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som en som plutselig så muligheten for noen raskt tjente penger, og du er for snill og vil gi TS. Du har jo betalt din halvdel, du skal ikke betale for verditapet også.

Anonymkode: 06a21...9e3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker jo ikke å være dumsnill, vi har vært sammen en stund så vil ikke tro han forsøker å lure meg heller. Men det er jo realistisk at en bil tapes i verdi, vi har betalt løpende utgifter sammen fordelt på to. Når han selger bilen vil han jo få en vesentlig mindre sum enn han kjøpte den for. 

Jeg skal ikke bruke bilen mer, men jeg har brukt den i 1 år og 2 mnd så da er det vel fair at jeg betaler for slitasje og verditap? Tenker summen noen forespeilet over her er reell. 

Anonymkode: a35cc...790

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts- hvem av dere er dette sin idé, egentlig? 

Anonymkode: 1a101...1b3

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inngikk dere en leieavtale? 

Anonymkode: f5c8e...bdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette hørtes veldig rart ut for meg! Tenker at du har betalt din deller allerede! 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de er enige om å dele alle utgiftene er det selvsagt riktig at rs betaler estimert verditap også. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes du har betalt mer enn nok for den bilen jeg, TS. Med mindre du har kjørt bilen ekstremt mye, selvfølgelig. Du har spleiset på alle utgifter han har hatt med denne bilen, så verditapet kan han jammen meg dekke selv. 

Anonymkode: 99d08...483

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa til han at jeg kunne betale han 10% av "verditap" i perioden jeg har brukt den, som var ble omtrentlig 4900,-. Han ble fly forbanna og mener jeg skal betale mye mer enn det. 

Er helt sjokkert. Vi har vært sammen i mange år og jeg synes dette er helt sinnsykt og smålig. Han har svært god økonomi, og har aldri oppført seg som dette før. Han skjelte meg ut etter jeg sa at jeg kunne betale han 4900,-. Får meg til å revurdere hele forholdet. 

Anonymkode: a35cc...790

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke dette helt, dere er samboere og han tar betalt for å låne bilen til deg, som uansett ville ha sunket i verdi? Hadde han andre utgifter til transport mens du lånte bilen da?

Anonymkode: f45ca...4f3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...