Gå til innhold

Dere som ikke kaster mat - hva gjør dere med eeggeskall


Wenda

Anbefalte innlegg

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

 

 

Jøss, visste ikke at det var så ille å kaste mat i do. Kaster ikke eggeskall, men saus og syltetøy og mer eller mindre flytende mat som er dårlig havner i do. Hvor kan jeg kaste dette om det ikke går i do og ikke går i matavfallet (papirposen blir jo gjennomvåt og revner). Kan liksom ikke kaste det i felleshagen?

Anonymkode: d7301...90c

Den revner ikke hvis du går ut med den med en gang du har kastet det flytende oppi :) 

Men sauser skyller jeg ned i vasken jeg da, så lenge det ikke er biter. 

Anonymkode: ebd8d...8de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

 

 

Jøss, visste ikke at det var så ille å kaste mat i do. Kaster ikke eggeskall, men saus og syltetøy og mer eller mindre flytende mat som er dårlig havner i do. Hvor kan jeg kaste dette om det ikke går i do og ikke går i matavfallet (papirposen blir jo gjennomvåt og revner). Kan liksom ikke kaste det i felleshagen?

Anonymkode: d7301...90c

Da bør du kjøpe deg sterkere avfallsposer. Jeg har aldri hatt dette problemet, og jeg kjøper helt ordinære søppelposer på matbutikken. 

Anonymkode: ea47a...2b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

 

 

Jøss, visste ikke at det var så ille å kaste mat i do. Kaster ikke eggeskall, men saus og syltetøy og mer eller mindre flytende mat som er dårlig havner i do. Hvor kan jeg kaste dette om det ikke går i do og ikke går i matavfallet (papirposen blir jo gjennomvåt og revner). Kan liksom ikke kaste det i felleshagen?

Anonymkode: d7301...90c

Nei da....men du risikerer å få rotter krypende opp av doen din. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, DreamOn skrev:

Tar du vare på bananskall, epleskrotter og potetskrell også?   Man kaster ikke mat når man kaster eggeskall og potetskrell. 

Vi spiser ikke bananer eller poteter, men epleskrotter bruker jeg å enten spise opp eller ha det bakverk (moser det helt først)

Man kaster jo mat dersom man kaster det i søpla :klo: forstår ikke hva du mener her altså :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør du med beina etter at du har kokt kraft på dem da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Wenda skrev:

Vi spiser ikke bananer eller poteter, men epleskrotter bruker jeg å enten spise opp eller ha det bakverk (moser det helt først)

Man kaster jo mat dersom man kaster det i søpla :klo: forstår ikke hva du mener her altså :ler: 

Jeg mener at skrotter, skall og bein ikke er menneskemat og kan selvfølgelig kastes i matavfallet, det vil jo utvinnes jord av det så ser ikke problemet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eggeskall kan man legge i blomsterbed

Anonymkode: 09d7b...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eggeskall kan man legge i blomsterbed

Anonymkode: 09d7b...0d9

Dumt spørsmål, men til hva gjør man det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, MadameDeRosa skrev:

Dumt spørsmål, men til hva gjør man det? 

" Tenk deg om før du eventuelt kaster eggeskallet i bosset, for eggeskall er godt for planter og jordsmonn. "

"

Eggeskall gir god gjødsel.

  • Noen legger knuste eggeskall rundt bed blomsterbed eller grønnsaksåkeren for å holde Skogbrunsneglen unna. Sneglene er slimete og vil helt unngå å gå over skarpe gjenstander.
  • Eggeskall kan også bli til god gjødsel. Det er kjent at egg i komposten er bra, men visste du at du også kan legge eggene i en bøtte med vann for så å lage god gjødsel for plantene dine? Setter du bøtten i solen går prosessen fortere enn om den står i skyggen.
    Plantene er ikke så storforlangende som du du gjerne tror. Når eggene har lagt i bøtten noen uker, og begynner å lukte litt, ja da er den klar til bruk.

"(

Brennenesler kan man også behandles på samme måte og gir en fantastisk gjødsel det også. Den skal i tillegg holde skadedyr unna. )

http://www.hageoghus.origo.no/-/bulletin/show/828954_ikke-kast-eggeskallet?ref=checkpoint

 

Anonymkode: 09d7b...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en video på Facebook for noen uker siden. Der vasket de eggeskallene, tørket de i ovnen og finknuste de til pulver. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Wenda skrev:

Vi spiser ikke bananer eller poteter, men epleskrotter bruker jeg å enten spise opp eller ha det bakverk (moser det helt først)

Man kaster jo mat dersom man kaster det i søpla :klo: forstår ikke hva du mener her altså :ler: 

Potetskrell har jeg hørt at noen lager "potetgull" av i stekovnen. Men da må det være skrell som man har børstet bort jorda fra først (før man skreller potetene)

Anonymkode: 09d7b...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Lady Lovelylocks skrev:

Hva gjør du med beina etter at du har kokt kraft på dem da?

De legger jeg i komposten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, DreamOn skrev:

Jeg mener at skrotter, skall og bein ikke er menneskemat og kan selvfølgelig kastes i matavfallet, det vil jo utvinnes jord av det så ser ikke problemet. 

Er det virkelig ikke menneskemat? :ler: merkeligste jeg har hørt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er heller ikke noe problem for meg å kaste eggeskall, men jeg ønsker å utnytte alt istedenfor å støtte et overforbruk og en overproduksjon. Akkurat som at jeg koker kraft på bein og grønnsaksrester istedenfor å kjøpe buljongen (som forøvrig er bare salt og ekkelt). Så kan jeg bruke eggeskallene til noe istedenfor å kjøpe et tilsvarende produkt så gjør jeg jo heller det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Stars skrev:

Så en video på Facebook for noen uker siden. Der vasket de eggeskallene, tørket de i ovnen og finknuste de til pulver. 

 

Takk. Dette skal jeg lage når jeg har nok eggeskall igjen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22. juli 2016 at 12.07, Wenda skrev:

Der var det mye spennende. Har du forsøkt noen av disse tipsene?

Jeg spiser opp mot 20-30 egg i uka så skall blir det nok av. Knuse de og strø over maten virker jo kjempeenkelt, men burde man vaske og tørke skallene først?

Har plukket mange egg i mitt liv, og der eggene kommer ut av (musa til høna) og der eggene lander er det IKKE bakteriefritt, og tviler på at eggeskallene er desinfisert når forbrukeren mottar dem for å si det sånn.

Anonymkode: 733eb...90e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har plukket mange egg i mitt liv, og der eggene kommer ut av (musa til høna) og der eggene lander er det IKKE bakteriefritt, og tviler på at eggeskallene er desinfisert når forbrukeren mottar dem for å si det sånn.

Anonymkode: 733eb...90e

Musa faktisk :ler: 

Jeg kjøper egg hos min lokale eggbonde så jeg vet hvordan det ser ut der ;) spørsmålet mitt var jo ikke egentlig om jeg burde vaske dem, men heller hvordan. Noe jeg fikk svar på i videoen som ble postet litt lengre opp her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er TS ekstremt gjerrig eller ....? Skjønner angående miljøet etc men her er det gått hakk videre, så lurer jo på om gjerrighet er greia for å være ærlig.

Anonymkode: e060b...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er absolutt ikke gjerrig. Tanken slo meg en dag jeg kastet 10 eggeskall at jeg kanskje kunne bruke de til noe. Enkelt og greit

 

Men jeg skjønner ikke hvorfor jeg må bruke denne tråden til å sitte og forsvare hvorfor jeg lurer på om jeg kan bruke eggeskall til noe. Hvorfor ikke bare komme med forslag eller la være å kommentere? Gidder virkelig ikke dette mer

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bli så sur da, det er vel ikke rart om folk lurer når det du gjør er veldig utenom det vanlige. Dette er jo en gylden mulighet til å inspirere andre til å utnytte ressursene rundt oss bedre, om du møter folk med åpenhet og et smil. 

Anonymkode: 4f1cd...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...