Gå til innhold

Student -Flytter ut for første gang


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg flytter ut på hybel alene for å studere nå i august! Jeg trenger derfor litt tips til hva som man må ha eller hva som kan bære lurt å ha på kjøkkenet!

jeg har masse plass der, så trenger tips til alt fra tørrvarer, ekstrautstyr etc

Anonymkode: b3ac1...bd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

pasta, hermetiske tomater, mais, salt, pepper, annet krydder, mel, gjær, sukker, havregryn, olje, kaffe/te, knekkebrød...

kaffetrakter/presskanne, stavmikser, visp, stekespade, zalo, kluter, tørkepapir, oppvasktabletter hvis du har oppvakmaskin, pizzahjul, oppvakbørste, søppelbøtte, bakepapir, matbokser, sikt, litermål...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pasta, havregryn og ris er jo klassiske tørrvarer man kan lage mye forskjellig med. Perfekt for slutten av måneden når pengene har begynt å forsvinne. 

Ellers er det lurt å ha et lite utvalg av favorittkrydderet + en grei olje og hermetiske tomater - perfekt til saus og supper. 

Annen hermetikk som er kjekt å ha er Erter (f.eks. til hummus/falafel), bønner (veldig enkelt å variere bønnegryter) og eventuelt andre grønnsaker hvis du ikke har fryser. 

Hvis du er glad i å bake ville jeg sørget for å ha ingredienser til gjærbakst lett tilgjengelig. Man sparer mye på å bake sitt eget brød. Da får man et fullverdig grivt brød til rundt 5-10kr per brød avhengig av hvor mange kornsorter du bruker. Men dette er mest lønnsomt (og mest effektivt) hvis man baker jevnlig. Hvis ikke tar det bare skapplass. En av mine favoritter var å hive sammen en rask, grov pizzadeig og kjøre "restepizza" hver gang kjøleskapet var fylt av halvtomme varer. Så lenge man ikke er kresen er det nesten ubegrensede muligheter for hva man kan ha i en pizza. 

Har du greit med fryserplass ville jeg sjekket tilbudsavisene for frysevarer. Blant annet Bunnpris (og sikkert en haug andre butikker) har jevnlig tilbudskampanje på frysevarer. De "ferdige" fryserettene er relativt dyre, men grønnsaksblandinger og fisk er ganske billig, særlig når det er tilbud. Det finnes jo også lavprisvarer som First Price ol. som er helt greie, men etter min erfaring som student blir man fort lei av de samme blandingene. 

Av annet utstyr så fikk jeg mye bruk for: kaffekoker (eventuelt presskanne eller annet kaffeutstyr du foretrekker - legg merke til at kapsler raskt kan bli veldig dyrt) og en liten termos til å ta med på skolen. Ellers var det veldig praktisk med ulike matbokser til bruk på skolen, i kjøleskapet eller fryser (fryseposer kan også gjøre mye av samme nytte, men hvis du lager mye rester blir det fort mindre søl og mer delikat i boks).

Av matlagingsutstyr er det stavmikseren som er min favoritt. En god stavmikser med ekstra utstyr fyller mange funksjoner og egner seg veldig godt til matlaging på budsjett fordi det blir mye enklere å lage supper og sauser fra bunnen av. 

 

Anonymkode: 53d1b...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...