Gå til innhold

Når noen bruker bilder av deg ..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan få vedkommende til å slutte med det, når du ikke vet hvem det er?! Regner med at politiet ikke gidder å bry seg om en fillesak som dette.. Ikke gøy. Bildene er brukt i dating sider. Var en kompis av meg som oppdaget det. Vet foreløpig ikke om bildene er brukt flere steder. 

Anonymkode: af11b...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta kontakt med datingsiden. De seriøst bruker å ta slikt seriøst. Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Sirah skrev:

Ta kontakt med datingsiden. De seriøst bruker å ta slikt seriøst. Lykke til!

Da var Mail sendt. Håper jeg blir trodd og hører fra de raskt. Skjønner ikke hva noennfår ut av å gjøre noe sånt :dry: ts

Anonymkode: af11b...7bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da var Mail sendt. Håper jeg blir trodd og hører fra de raskt. Skjønner ikke hva noennfår ut av å gjøre noe sånt :dry: ts

Anonymkode: af11b...7bc

Pass på å ta screenshot av det! Så har du "bevis" :) Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20.7.2016 at 17.54, AnonymBruker skrev:

Hvordan få vedkommende til å slutte med det, når du ikke vet hvem det er?! Regner med at politiet ikke gidder å bry seg om en fillesak som dette.. Ikke gøy. Bildene er brukt i dating sider. Var en kompis av meg som oppdaget det. Vet foreløpig ikke om bildene er brukt flere steder. 

Anonymkode: af11b...7bc

Jeg leste om ei som gikk til sak mot det. Det var visst en sånn skrudd fyr som la ut bilder av henne på sånne sider. 3 års fengsel. :hakeslepp:

Nei, si det du... har du forsøkt å kontakte datatilsynet? Jeg vil tro at personen røper seg ganske fort når den holder på sånn. :)

Anonymkode: 9d01c...c79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20.7.2016 at 20.55, Sirah skrev:

Pass på å ta screenshot av det! Så har du "bevis" :) Lykke til!

Ja, men det kan jo noen bare lage sjøl i redigeringsprogrammer, men det er absolutt verdt et forsøk, ja. :Nikke:

Anonymkode: 9d01c...c79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville anmeldt det/kontaktet politiet. Fotografier du tar av deg selv er beskyttet av åndsverkloven. Om det er en "fillesak" får være opp til politiet å bedømme - personlig tenker jeg at at de ikke ser på lover og regler som "fillete". 

Om noen skal få lov til å bruke bildene dine må de ha ditt samtykke. Her er det faktisk flere bloggere som har gått på en smell å fått bot når de har brukt bilder som ikke er deres egne

Endret av WubWub
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en som lastet ned et bilde av noen jeg vet hvem er som tegnet på masse prikker, blomster peniser og diverse i paintbrush så det ut som. Å så morsomme noen er. :ironi: Nå skjønner jo de fleste at sånne mennesker trolig kjeder livet av seg, men herregud da. Når blir et folk lei liksom? 

Jeg tror ikke politiet har kapasitet eller rett og slett gidder å gjøre noe med noe sånt. Det går nok rett ned i datamaskinens søplekasse - tror jeg. 

Endret av fuglekvinnen__
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datatilsynet og ikke politiet er rette adressen for hjelp her. Les på slettmeg.no

Anonymkode: 96531...b84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, fuglekvinnen__ skrev:

Jeg så en som lastet ned et bilde av noen jeg vet hvem er som tegnet på masse prikker, blomster peniser og diverse i paintbrush så det ut som. Å så morsomme noen er. :ironi: Nå skjønner jo de fleste at sånne mennesker trolig kjeder livet av seg, men herregud da. Når blir et folk lei liksom? 

Jeg tror ikke politiet har kapasitet eller rett og slett gidder å gjøre noe med noe sånt. Det går nok rett ned i datamaskinens søplekasse - tror jeg. 

Jo de bryr seg. Det er som sagt opptil flere bloggere som har blitt bøtelagt for å bruke andre sine bilder. 

At man bruker andre sine bilder på datingsider ser de nok på som hakket verre da det er en form for identitetstyveri - dette er strengt ulovlig så politiet er rette instans her.

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20.7.2016 at 20.55, Sirah skrev:

Pass på å ta screenshot av det! Så har du "bevis" :) Lykke til!

Hvorfor screenshot? Skriv ut som PDF er langt bedre, husk å lagre filen som noe fornuftig, jeg ville begynt med datoen baklengs (20160726) og så nettsiden det ble funnet på.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Datatilsynet og ikke politiet er rette adressen for hjelp her. Les på slettmeg.no

Anonymkode: 96531...b84

Tullball, man kan anmelde brudd på åndsverksloven til politiet dersom man så ønsker. Men det enkleste er nok å ta kontakt med nettstedet.

Dog er det viktig å dokumentere alle tilfeller av at dette har skjedd først, i tilfelle det vedvarer, da vil man ha en sterkere sak mot vedkommende. 

Det er absolutt straffbart å utgi seg for å være noen andre ved å bruke deres bilder, og det bør anmeldes, uavhengig av om det blir etterforsket eller ikke. Da har du dokumentasjon på at det har skjedd, og det vil bli loggført. Anmeld hver gang, da har de iallefall notert når det skjedde og fått bevisene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...