Gå til innhold

Dere som leier ut


emmy4158

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min stemor er utleier fra helvete. De har en hybel vegg i vegg med stua, og veggen er tynn som papp. Stemor forventer at leieboer skal være stille hele dagen. De får ikke en gang lov til å høre på lav musikk :P da ringer hun min far som må ringe leieboer og be leieboer om å skru ned. De skal også ha hjelp til alt som å hente post, sette ut søppeldunker, måke snø og klippe plen. Og de skjønner ikke hvorfor ingen vil bo der i lengda. På 5 år har de hatt maaange leieboere. Pappa mener stemor er crazy, men er konfliktsky og kjefter på de som leier. Nå har hybelen stått ledig i flere mnd. I wonder why 😂

Har også vært på besøk hos venninner som har leid av folk i 50-60-års alderen. Når klokka bikker 21 om kvelden er det dunking i gulvet om vi ler eller prater for høyt. Fruen i huset vil også gjerne inspisere hvor rent venninnen min har det, helst flere ganger i mnd. 😳 Dunking i gulvet over høy latter er en gjenganger. 

Har heldigvis alltid hatt greie utleiere. De jeg leier av nå har unger som springer dagen lang på gulvet og i hagen. Jeg ser ofte på film med ganske god lyd ( til klokka 22-23 om kvelden) og utleier sier ikke noe på det. Litt får man tåle :) 

Anonymkode: b1386...860

Fortell dem at de er utleiere fra helvete. Jeg gjorde det med et familiemedlem en gang, hun bare forsvarte seg, men jeg vant til slutt siden hun faktisk begynte å oppføre seg etter det mot de som leier og lese husleieloven. 

Få dem til å fikse veggen også, hvis de vil ha noen der. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen folk er så utrolig rare!! Jeg og samboeren var på leilighetsjakt og fant en fin leilighet vi ville se på. Sendte melding til huseier om vi kunne komme å se en dag det passet. 2 minutt etter hadde hun lagt meg til på facebook (trolig for å spionere litt) og hun ønsket hele livshistorien vår. Så skulle hun avgjøre om vi fikk komme å se... aldri opplevd det før, og syns det var litt creepy så vi avslo. I dag, 6 mnd senere ligger leiligheten fortsatt ute til leie og hun har gått ned 2000 i månedsleie:fnise:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun som leier leiligheten min virker ikke som hun har råd til å leie min leilighet (stor, fancy leilighet med nesten 10k i mnd i leie). 

Når hun skulle leie så skrøt hun av jobb osv men viste seg etter at hun flyttet inn at det var løgn. Hun har aap fra nav og roter hver eneste mnd med betalingen. Kommer med unnskyldninger hele tida om at nav ikke betaler det de skal og/eller så har hun viktigere ting enn husleie å betale. Nå betaler hun alltid men kan finne på å dele husleien opp i 3-4 avdrag i løpet av en mnd. Spør om vi kan betale tilbake noe så hun kan betale mer om en uke eller to. Får avhandlinger av henne på sms som jeg aldri har sett maken til (romaner nesten) hver gang hun skal betale husleie.

Klarer ikke å gjøre en dritt selv med noe som helst. Toppa seg litt når hun klagde på at toalettet lagde lyd så jeg sendte en kompis som er rørlegger for å skifte toalettet. Da passet det ikke og vi fikk beskjed om å avtale tid noen uker i forveien på kveldstid :)

Da gav jeg streng beskjed om at det var greit og at regningen ble sendt henne... Endte opp med at det ble fikset umiddelbart da.

så leiekontrakten hennes blir snart terminert.. Har gitt beskjed om at tålmodigheten er slutt så en gang til så ryker hun rett ut. Er ikke bare utleiere fra helvete men også leieboere. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på visning på en leilighet der man måtte fylle ut sånn eget skjema de hadde laget når man kom inn døra. Røyker du? Drikker du? Bruker du narkotika? Har du ofte besøk? Hvor ofte har du fest? Vil du anse deg selv som renslig? Nei rett og slett helt sykt og lista med regler man måtte se over var like teit, ingen besøk etter kl 22, ingen grilling i hagen. Jeg ble tilbudt leiligheten men takket nei for det lyste crazy lang vei. Den var ute flere mnd etterpå, vet ikke om de tok den ned fordi de fant sine perfekte leietagere eller om ingen ville bo der tilsutt :fnise:

Jeg forstår at noen har preferanser for hva de vil ha, spesielt hvis man skal bo i en del av deres eget hus. Det var en kjellerleilighet jeg så på hvor de spurte etter en stille og rolig person + mange andre preferanser så tenkte å unngå den. Men fant ut når jeg var der at det var fordi den som bodde der tidligere hadde gjort leil om til ett narkoreir, totalt skada stedet og hadde folk der 24/7 så den forstod jeg godt. Ellers var de utrolig snille og hadde ikke noe imot festing eller slikt.  Jeg ble nesten bortskjemt av å bo der bare fordi jeg ikke ødela leiligheten deres :fnise: De kom ned med kaker og slikt når de hadde fest og inviterte meg selvom de var 60+ og jeg var 20. Kjøpte inn ordentlig kjøkkenutstyr og byttet ut alt av kjøleskap, ovn, dusj, osv. Kjøpte sofa, seng og andre møbler så jeg slapp. Leien var også lavere enn hva som er vanlig der. Bodde der i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leide et sted hos ei eldre dame. Helt ok plass. Mem hver gang jeg var avgårde var hum inne å luftet, tok opp gardinene og satte søpla mi i garasjen. Hun kontrollerte hvor ofte jeg tømte søppel og i ny og ne fikk jeg melding hvor hun sa det var lenge siden nå. Sånn ellers var det delt vaskerom og måtte avklare hvilke dager man ville vaske, greit det. Men hun passet på hvordan neg vasket, hvordan jeg hang opp og hvordan jeg bretta. Noen ganger var det tilogmed bretta for meg. Når jeg hadde besøk så sto hun plutselig i stua mi! Hun ville sjekke hvem det var. En som var innom meg for å legge igjen noe lot bilen stå på tomgang i ca 3-4 min og da fikk jeg melding. Skulle jeg ommøblere så hørte hun at jeg romsterte så sto hun utenfor vinduet og spurte om jeg trengte hjelp.

Veldig koselig dame, men det ble litt for intimt for min del. 

Leide et annet sted og. Huseier selv bodde ikke i huset men ei eldre dame bodde under meg. Jeg fikk ikke lov å gå på do om natta for da bråkte det. Samme hvis jeg prata i tlf. Ved besøk kom hun oppom for å sjekke. Hvis jeg snudde bilen i gården fikk jeg kjeft. Hver dag når jeg kom hjem fra jobb var det noe nytt å klage på. Fikk også kjeft en gang fordi hun ikke skjønte hvilke arbeidstider jeg hadde. Jeg kom og gikk som jeg ville. Det var feil. Leiligheten var veldig stor og jeg hadde svært lite møbler så jeg valgte å sette seng i den ene delen av stuen. Det fikk jeg ikke lov til av henne for da sov jeg rett ovenfor henne. Et soverom var til for å brukes fikk jeg beskjed om..

Holdt kun ut i to mnd og lista ble så lang. Kunne aldri bodd der lengre.

Anonymkode: 2d7a0...1e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leide et sted hos ei eldre dame. Helt ok plass. Mem hver gang jeg var avgårde var hum inne å luftet, tok opp gardinene og satte søpla mi i garasjen. Hun kontrollerte hvor ofte jeg tømte søppel og i ny og ne fikk jeg melding hvor hun sa det var lenge siden nå. Sånn ellers var det delt vaskerom og måtte avklare hvilke dager man ville vaske, greit det. Men hun passet på hvordan neg vasket, hvordan jeg hang opp og hvordan jeg bretta. Noen ganger var det tilogmed bretta for meg. Når jeg hadde besøk så sto hun plutselig i stua mi! Hun ville sjekke hvem det var. En som var innom meg for å legge igjen noe lot bilen stå på tomgang i ca 3-4 min og da fikk jeg melding. Skulle jeg ommøblere så hørte hun at jeg romsterte så sto hun utenfor vinduet og spurte om jeg trengte hjelp.

Veldig koselig dame, men det ble litt for intimt for min del. 

Leide et annet sted og. Huseier selv bodde ikke i huset men ei eldre dame bodde under meg. Jeg fikk ikke lov å gå på do om natta for da bråkte det. Samme hvis jeg prata i tlf. Ved besøk kom hun oppom for å sjekke. Hvis jeg snudde bilen i gården fikk jeg kjeft. Hver dag når jeg kom hjem fra jobb var det noe nytt å klage på. Fikk også kjeft en gang fordi hun ikke skjønte hvilke arbeidstider jeg hadde. Jeg kom og gikk som jeg ville. Det var feil. Leiligheten var veldig stor og jeg hadde svært lite møbler så jeg valgte å sette seng i den ene delen av stuen. Det fikk jeg ikke lov til av henne for da sov jeg rett ovenfor henne. Et soverom var til for å brukes fikk jeg beskjed om..

Holdt kun ut i to mnd og lista ble så lang. Kunne aldri bodd der lengre.

Anonymkode: 2d7a0...1e6

Altså jeg kan godt bo et sted der det er barn. Jeg har bare lært å ikke bo i samme hus som enslige eldre damer. De er bare for sære!

Anonymkode: 2d7a0...1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Altså jeg kan godt bo et sted der det er barn. Jeg har bare lært å ikke bo i samme hus som enslige eldre damer. De er bare for sære!

Anonymkode: 2d7a0...1e6

Det er ikke så annerledes å bo der det er barn. Da er det ofte slik at man må ha ha normal døgnrytme, ikke ha besøk på kveldstid for da har barna lagt seg osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det virker som mange utleiere stiller VELDIG mange og strenge krav. Ikke røyke hverken inne eller ute, ikke barn, ikke dyr, ikke ha bil, noen vil ha link til profiler på sosiale medier, referanser fra tidligere utleiere og arbeidsgivere, noen leier kun ut til pendlere, de krever skyhøye depositum for bittesmå boliger osv. Jeg skjønner at man må stille noen krav, men det virker som enkelte utleiere kun vil ha penger og helst ikke merke noe til at det faktisk bor folk i utleieboligen deres. Dessuten har vi også de som er så sjenerøse  at de skriver at varmt vann og parkeringsplass på gaten utenfor er inkludert i leien...

Anonymkode: 67ed0...052

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det virker som mange utleiere stiller VELDIG mange og strenge krav. Ikke røyke hverken inne eller ute, ikke barn, ikke dyr, ikke ha bil, noen vil ha link til profiler på sosiale medier, referanser fra tidligere utleiere og arbeidsgivere, noen leier kun ut til pendlere, de krever skyhøye depositum for bittesmå boliger osv. Jeg skjønner at man må stille noen krav, men det virker som enkelte utleiere kun vil ha penger og helst ikke merke noe til at det faktisk bor folk i utleieboligen deres. Dessuten har vi også de som er så sjenerøse  at de skriver at varmt vann og parkeringsplass på gaten utenfor er inkludert i leien...

Anonymkode: 67ed0...052

Helt enig. Sånn føler jeg det også er. Spesielt det med at de ikke vil merke til leieboerne samtidig tjene penger. Jeg har sett flere småe hybler/leiligheter der de skal ha 25-30 000 i depsositum(!!!) Da er det bedre at man ikke bor der selv der man leier ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, emmy4158 skrev:

Det er ikke så annerledes å bo der det er barn. Da er det ofte slik at man må ha ha normal døgnrytme, ikke ha besøk på kveldstid for da har barna lagt seg osv. 

Jeg har normal døgnrytme. Jeg legger meg klokka 9 seinest 10 fordi jeg må opp 05 på morgenen. Jeg drar heller på besøk enn å ha besøk selv. Det jeg mente var vel at jeg tar heller tramping i gulvene enn slike eldre damer som maser og rotier seg opp i alt.

Anonymkode: 2d7a0...1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært utleier selv. Har aldri tatt depositum , angrer på dette. Leietaker fikk seg dyr som ødela gulvet...ikke mye , men nok til at man legger merke til dette. Har hatt leietaker som ikke skal røyke inne, men stått utenfor og dampet masse, noe som forpestet grusomt for oss som ikke liker røyk. Klarte ikke ha vinduene åpne..har opplevd fester som bråker, våre barn ble redde...

 

Jeg hadde maks et år av gangen for utleie i kontrakt, og var glad for å få ut disse folka.  Jeg ble heldigvis såkalt kravstor etterhvert, og da fikk vi inn nydelige mennesker som virkelig tok hensyn og disse ble boende lenge! 

 

Så de som kverulerer på hva utleier sine krav her inne er akkurat den type mennesker som man ikke ønsker..😜mange av dere ødelegger for andre...

samtidig skal man som utleier ikke gå inn til leieboer uten lov!kjempeviktig!

Anonymkode: d18a7...29e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært utleier selv. Har aldri tatt depositum , angrer på dette. Leietaker fikk seg dyr som ødela gulvet...ikke mye , men nok til at man legger merke til dette. Har hatt leietaker som ikke skal røyke inne, men stått utenfor og dampet masse, noe som forpestet grusomt for oss som ikke liker røyk. Klarte ikke ha vinduene åpne..har opplevd fester som bråker, våre barn ble redde...

 

Jeg hadde maks et år av gangen for utleie i kontrakt, og var glad for å få ut disse folka.  Jeg ble heldigvis såkalt kravstor etterhvert, og da fikk vi inn nydelige mennesker som virkelig tok hensyn og disse ble boende lenge! 

 

Så de som kverulerer på hva utleier sine krav her inne er akkurat den type mennesker som man ikke ønsker..😜mange av dere ødelegger for andre...

samtidig skal man som utleier ikke gå inn til leieboer uten lov!kjempeviktig!

Anonymkode: d18a7...29e

Så du syntes det er greit at utleiere krever at man skal være stille hele tiden, får ikke ha besøk, får ikke høre på musikk osv. Jeg er helt uenig. Dette går begge veier, både utleier og leietaker skal respektere hverandre og ta hensyn. Men jeg mener man skal kunne fungerer der man leier og ikke liste seg rundt. Da syntes jeg at dere som leier ut burde tenker dere 1 eller 2 ganger først :tongue:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en familie som har stukket fra husleie, politirazzia to ganger, røyking innendørs selv om det står i kontrakt at det ikke er lov, ville fester så barna mine ikke får sove(de festet lett til fem om natta), plutselig fått seg hund selv om jeg hadde sagt at det ikke var lov pga parketten, leie som alltid ble betalt nærmere en måned forsent+++++

 

nå jeg aldri ut uten depositum lengre, har funnet ut at referanser ikke er mye å stole på. Noen utleiere drar reglene sine alt for langt, men de noen av de har nok som oss hatt leieboere fra helvete!!!!

Anonymkode: bb467...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er vel litt strenge på lyd. Jeg orker ikke høy mysikk med mye bass for der trigger migrenen min. Ellers så er det en regel ar begge parter tar hensyn med lyd. Vi har ikke barn, men leieboeren har baby så vi tenker så klart over når vi "bråker". De får ga besøk når de vil. Det er ikke lov å røyke i leiligheten  eller rett utenfor for da siver lukta inn hos oss, de røyker ikke,men har venner som røyker. Vi forteller om slikt før de får bestemme seg om de vil bo her eller ikke. De har hatt fest og det har de avklart med oss først og tatt hensyn til mine jobb helger. Vi er nå heldige med leieboerene. De tidligere måtte vi hele tiden minne på å skru med bassen og å ikke spille/ha tv på max. De viste aldri gjestene til gjesteparkering men lot de parkere rett bak våre biler som ofte var hinder for oss.  De ødela og mye! Men vi har ingen inspeksjoner mens folk bor her. Det hadde vært kleint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har leid ut boligen i to omganger. Mitt absolutte krav var ikke røyking inne og ikke dyr samt at det var fint om de sørget for at hagen ikke var helt overgrodd.  Begge gangene ble det av en eller annen grunn leid ut til alenemødre. Kunne ikke hatt bedre leietagere :) 

Anonymkode: c0d79...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 07/24/2016 at 10.45, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært utleier selv. Har aldri tatt depositum , angrer på dette. Leietaker fikk seg dyr som ødela gulvet...ikke mye , men nok til at man legger merke til dette. Har hatt leietaker som ikke skal røyke inne, men stått utenfor og dampet masse, noe som forpestet grusomt for oss som ikke liker røyk. Klarte ikke ha vinduene åpne..har opplevd fester som bråker, våre barn ble redde...

 

Jeg hadde maks et år av gangen for utleie i kontrakt, og var glad for å få ut disse folka.  Jeg ble heldigvis såkalt kravstor etterhvert, og da fikk vi inn nydelige mennesker som virkelig tok hensyn og disse ble boende lenge! 

 

Så de som kverulerer på hva utleier sine krav her inne er akkurat den type mennesker som man ikke ønsker..😜mange av dere ødelegger for andre...

samtidig skal man som utleier ikke gå inn til leieboer uten lov!kjempeviktig!

Anonymkode: d18a7...29e

Nei, har aldri ødelagt noe og jeg har leid endel steder.

Jeg bare synes det er kravstort å kreve masse av den som skal leie der. Om man ikke tåler litt lyd eller at leieboer har besøk, hvorfor leie ut da?

I tillegg er det ikke greit å kreve at leieboer skal sitte barnevakt eller gå tur med hunden.

Hensyn går forresten begge veier,men man må innstille seg på at det bor et menneske der og da hører man det også.

Å ødelegge og bråke masse er noe helt annet og ikke greit selvsagt.

Anonymkode: 2c082...2b9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jeg har veldig greie utleiere. de ønsket en rolig og røykfri person. får lov til å ha vors eller besøk, men har det sjeldent da jeg bor ganske usentralt. drar heller til andre. jeg bor i kjellerleilighet og de jeg bor hos har to barn, men de er 12 og 15 år. jeg hører av og til når de går på gulvet, men det plager meg ikke i det hele tatt!

har tidligere bodd i kollektiv i 2. etasje hos en eldre dame som bodde i 1. etasje. hun lurte på om det var nødvendig at alle gikk i trappa samtidig :fnise: vi var fire venninner som bodde sammen og det var helt naturlig at vi gikk i butikken eller fant på ting sammen. haha! hun skrev også opp i en bok når vi fikk besøk og når besøket dro. hun var også inne i leiligheten vår mens vi hadde ferie eller ikke var hjemme. hun ba oss også om å ikke snakke så mye mens vi satt ute på balkongen. det var tider ja....

Anonymkode: cf910...bbf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19.7.2016 at 0.30, Roseh skrev:

Jeg leste en som leide ut på finn. Der stod det at det skulle være en stille person som sjeldent/aldri hadde besøk, eller noe. Kanskje en einstøing. Husker ikke helt hva som sto i annonsen men ble litt skremt. At de kan kreve noe slik. Stakkars den personen som bosatt seg der. Det var tross alt litt billigere enn gjennomsnittet, men å ikke få ha besøk? Aldri? Var veldig strengt og alvorlig skrevet.

Så er det folk som leier ut til 1(!) person.. Kun 1 som får bo i leiligheten. Det er ulovlig å nekte noen at kjæreste og lignende skal flytte inn sammen, uten grunn. Får være måte på hvor mye man skal ta seg til rette med reglene. De eier ikke menneskene de leier ut til, de er heller ikke tjenere eller mindre verdige.

Vi har faktisk loven på vår side når vi bare leier ut til en. Men det har med antall som får lov å bo i huset å gjøre

Anonymkode: c429f...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans

Jeg leier ut til hva jeg anser som folk som har et normalt liv. Et normalt liv for meg betyr både sosiale sammensetninger, men ikke full fest i flere dager. 

Leietageren skal ha rett på å leve slik han selv ønsker, så lenge det ikke bryter husordensregler eller fører til skade på eiendommen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste en annonse for noen som skulle leie ut, men kun til kristne som ikke drakk alkohol. Altså, hvordan i all verden skal de sjekke sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...