Gå til innhold

Hvordan finne dom hvis man har lite/ingen innformasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan kan man spore opp en dom hvis man har relativt lite innformasjon og gå på. Si man har navn og fødselsdato på vedkomende, samt ca tid for når dommen skal være fått og hva den gjelder, men ingen informansjon om hvor retssaken har foregått ol. Er det i det heletatt mulig å finne?

Anonymkode: c3cfb...787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ringe domstolen, men ikke alle dommer er offentlige. Sannsynligvis gidder de ikke sende den til deg, med mindre du oppgir en god grunn. Da må du evt. møte opp. Noen tingrettsdommer ligger på lovdata.no, men det er de færreste.

Anonymkode: 5da76...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan man spore opp en dom hvis man har relativt lite innformasjon og gå på. Si man har navn og fødselsdato på vedkomende, samt ca tid for når dommen skal være fått og hva den gjelder, men ingen informansjon om hvor retssaken har foregått ol. Er det i det heletatt mulig å finne?

Anonymkode: c3cfb...787

Hvilken type dom er det snakk om? Tingrett, Lagmannsrett eller HR? Sivil sak eller straffesak? 

Det er og av vesentlig betydning hvilken interesse du har i å gjøre deg kjent med dommen. De aller fleste dommer er søkbare, når man kan manøvrere seg frem til dem. 

Anonymkode: 45b19...c63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken type dom er det snakk om? Tingrett, Lagmannsrett eller HR? Sivil sak eller straffesak? 

Det er og av vesentlig betydning hvilken interesse du har i å gjøre deg kjent med dommen. De aller fleste dommer er søkbare, når man kan manøvrere seg frem til dem. 

Anonymkode: 45b19...c63

Straffesak. Jeg vet ikke om det er tingrett, lagmansrett eller høyesterett. Hvorfor jeg ønsker å få dommen ønsker jeg ikke å dele her, men tror/håper at grunnen er god nok. Jeg har jo stikkord jeg kan bruke i søk, men jeg vet ikke hvor jeg kan søke. Har lett på lovdata, men fant ikke noe der. 

Anonymkode: c3cfb...787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Straffesak. Jeg vet ikke om det er tingrett, lagmansrett eller høyesterett. Hvorfor jeg ønsker å få dommen ønsker jeg ikke å dele her, men tror/håper at grunnen er god nok. Jeg har jo stikkord jeg kan bruke i søk, men jeg vet ikke hvor jeg kan søke. Har lett på lovdata, men fant ikke noe der. 

Anonymkode: c3cfb...787

Dommene er anonymisert på Lovdata, men det har du vel funnet ut allerede. 

Da får du vel bare ringe rundt da. Underlig at du vet så lite om en sak som er så viktig for deg.

Anonymkode: 5da76...350

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dommene er anonymisert på Lovdata, men det har du vel funnet ut allerede. 

Da får du vel bare ringe rundt da. Underlig at du vet så lite om en sak som er så viktig for deg.

Anonymkode: 5da76...350

Anonymisert eller unntatt offentligheten. 

For å få innsyn må du nesten være part i saken eller på en eller annen måte bli personlig berørt av saken. Så glem snokingen. 

Anonymkode: 45b19...c63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Anonymisert eller unntatt offentligheten. 

For å få innsyn må du nesten være part i saken eller på en eller annen måte bli personlig berørt av saken. Så glem snokingen. 

Anonymkode: 45b19...c63

Det stemmer ikke at du må være part for alle saker, men de gidder nok ikke yte veldig mye ekstraservice til en person som kun er nysgjerrig.

Jeg fikk en dom tilsendt en gang. Det var en straffesak som var mye omtalt i lokalpressen og mange hadde spm. Skjønte ikke hvordan utfallet av saken kunne bli som det ble. Som nysgjerrig jusstudent fikk jeg den i posten. Lokal service på lite tettsted. 👍

Anonymkode: 5da76...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19.7.2016 at 19.22, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan man spore opp en dom hvis man har relativt lite innformasjon og gå på. Si man har navn og fødselsdato på vedkomende, samt ca tid for når dommen skal være fått og hva den gjelder, men ingen informansjon om hvor retssaken har foregått ol. Er det i det heletatt mulig å finne?

Anonymkode: c3cfb...787

Riksarkivet

Anonymkode: 54a85...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Riksarkivet

Anonymkode: 54a85...314

Du skal dommen være blitt gammel. Lovtiden og lovdata er det både advokater og jusstudenter benytter seg av.

Anonymkode: 45b19...c63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det en en straffesak, så er dommen som hovedregel fullt offentlig (og heller ikke anonymisert). Og man har dermed krav på å få se den ved henvendelse til den retten som avsa den. 

Men, det kreves at du kan identifisere dommen. Det er imidlertid ikke nok å oppgi navn på en part (altså kan man ikke troppe opp i tingretten og fiske etter dommer på f.eks. alle naboene sine). Hva mer konkret som ligger i dette er ikke helt avklart, men saksnummer er alltid tilstrekkelig. Som oftest vil retten også være behjelpelig om du kan si ca. tid for hovedforhandling og hva den gjaldt. Har du virkelig ingen informasjon om dette?

For øvrig har jeg dessverre ofte opplevd at de som står i skranken i retten har slått seg vrang, og hevdet at man ikke har rett på hverken utskrift eller innsyn. Dette er feil, og skyldes nok at dette er "kontorutdannede", og gjerne med dårlig opplæring. Da må man bare stå på sitt, da det er skal svært mye til for at en dom ikke er offentlig (vi snakker her om tungtveiende, alvorlige hensyn, som f.eks. hensynet til rikets sikkerhet).

 

Anonymkode: db269...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...